کد خبر: ۹۰۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶ 19 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه ریزش شاخص‌های بورس در اروپا و آمریکا، افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی دولتی کلید خورد، وزیر وعده بازگشت قیمت تخم مرغ داد، روسیه همچنان به ذخیره طلا و افزایش ذخایر ارزی خود ادامه می‌دهد، اقتصاد جهان تحت تاثیر پاندمی کرونا ۴.۵ درصد آب می‌رود و ریزش شاخص بورس با بازگشایی پالایشی‌ها را در بر دارد.

ریزش شاخص بورس با بازگشایی پالایشی‌ها

شاخص کل با 4597 واحد کاهش معادل منفی 0.27 درصد به یک میلیون و 699 هزار و 510 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 1205 واحد کاهش معادل منفی 0.27 درصد به 445 هزار و 730 واحد، شاخص کل هم وزن با 2477 واحد کاهش معادل منفی 0.58 درصد به 427 هزار و 724 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1623 واحد کاهش معادل منفی 0.58 درصد به 280 هزار و 364 واحد، شاخص آزاد شناور با 8821 واحد کاهش معادل منفی 0.38 درصد به دو میلیون و 286 هزار و 645 واحد، شاخص بازار اول با 138 واحد افزایش معادل 0.01 درصد به یک میلیون و 266 هزار و 284 واحد و شاخص بازار دوم با 23409 واحد کاهش معادل منفی 0.70 درصد به 3 میلیون و 339 هزار و 588 واحد رسید. 

گزارش بورس امروز شنبه 29 شهریور 99/ کدام نمادها بیشترین متقاضی را داشتند؟/ کانال 1.7 میلیونی با بازگشایی پالایشی ها از دست رفت

گزارش بورس امروز شنبه 29 شهریور 99/ کدام نمادها بیشترین متقاضی را داشتند؟/ کانال 1.7 میلیونی با بازگشایی پالایشی ها از دست رفت

ادامه ریزش شاخصهای بورس در اروپا و آمریکا

تمامی شاخصهای مهم بورسی اروپا و آمریکا با کاهش بسته شدند. تنش ها بین آمریکا و چین کماکان یکی از اصلی ترین دلایل نگرانی معامله گران در جهان است. 

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و  ۶۵۷.۴۷ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۲.۰۷ درصد کاهش تا سطح ۳۳۱۹.۴۷ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۳.۷۲ درصد ریزش در سطح ۱۰ هزار و ۷۹۳.۲۸ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۰۷.۰۵  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۷۰ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۱۱۶.۲۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۱.۲۲ درصدی در سطح ۴۹۷۸.۱۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۲۱ درصد پایین رفت و به ۶۹۲۹.۸۰ واحد رسید.

افزایش سرمایه شرکتهای بورسی دولتی کلید خورد

اجرای قانون افزایش سرمایه شرکت های وابسته به دستگاه های اجرایی، پذیرفته شده در بورس از طریق «صرف سهام»، با ابلاغ رئیس جمهور به وزارت اقتصاد و سازمان بورس، رسما کلید خورد. /مهر

وزیر وعده بازگشت قیمت تخم مرغ داد

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی گفت: نرخ مصوب ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی برای مصرف کنندگان دو روز قبل برای تخم مرغ اعلام شد و پس از آن با تمهیدات صورت پذیرفته، شاهد کاهش قیمت تخم مرغ در بازار هستیم، اما هنوز این کاهش به نرخ مصوب نرسیده و دلیل آن این است که کاهش صادرات این محصول و رسیدن قیمت آن به میزان مصوب طی شدن فرآیندی را می‌طلبد که در حال انجام است و تا دو روز آینده تخم مرغ در بازار به نرخ مصوب می‌رسد. قیمت‌های اعلام شده مورد توجه تولیدکنندگان نیز قرار گرفته و امیدواریم با روند فعلی شاهد افزایش میزان تولید تخم مرغ توسط مرغداری نیز باشیم.

روند نزولی نرخ دلار در اولین روز هفته

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها به قیمت 26350 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 26450  تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به آخرین نرخ هفته قبل، 350 تومان ارزان تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 31100 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 31200 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که همانند دلار، با کاهش 350 تومانی، به ثبت رسیده است.

عقبگرد قیمت سکه به کانال ۱۲

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی به بهای ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در حال معامله است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ارزش ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه به بهای ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۹۸۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار به ارزش یک میلیون و ۲۰۲ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش پنج میلیون و ۲۰۹ هزار تومان را ثبت کرد.

پیش بینی قیمت طلا؛ عبور از مرز ۲۰۰۰ دلار؟

جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد اگرچه اکثر تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران نسبت به روند قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند اما در فقدان عوامل مثبت جدید، این فلز ارزشمند در پایین مرز ۲۰۰۰ دلار خواهد ماند. به گزارش ایسنا، اگرچه اکثریت هر دو گروه تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران نسبت به بالا رفتن قیمت طلا خوش بین بودند اما نظرات خنثی به شکل قابل ملاحظه ای در این نظرسنجی مشاهده شد.  جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو اظهار کرد: خریداران بازار طلا به اخبار بنیادین جدیدی نیاز دارند تا روند صعودی کوتاه مدت جدیدی را راه بیاندازند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته جاری از کارشناس وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر معادل ۵۰ درصد به افزایش قیمت طلا و شش نفر معادل ۴۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و یک نفر معادل هفت درصد نظری نداشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۳۶۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۸۲۹ نفر معادل ۶۰ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۹۰ نفر معادل ۲۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۴۸ نفر معادل ۱۸ درصد نظر خنثی داشتند. جورج گرو، مدیرکل شرکت" آر بی سی ولث منیجمنت" به کیتکونیوز گفت: اگرچه نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین نیست اما انتظار ندارد مقاومت در مرز ۲۰۰۰ دلار به این زودی شکسته شود. وی در ادامه افزود: به حد کافی مشکلات در جهان وجود دارد که قیمت طلا را بالاتر ببرد اما مادامی که بانک مرکزی آمریکا به دنبال اقدامات محرک مالی جدیدی نیست، طلا آماده شکستن محدوده قیمت مذکور نخواهد بود.

روسیه همچنان به ذخیره طلا و افزایش ذخایر ارزی خود ادامه می‌دهد

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی روسیه، ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور در مجموع به 591.8 میلیارد دلار افزایش یافت. دارایی‌های بین‌المللی حدود 0.02 درصد در هفته 4 تا 11 سپتامبر رشد داشت. آمارها نشان داد، از ابتدای ماه ژانویه، روسیه ذخایر فورکس خود را 37.4 میلیارد دلار افزایش داده است. این ذخایر در سال گذشته 18.3 درصد رشد داشت. به نوشته راشا تودی، روسیه 4 سال است که این ذخایر خود را تقویت می‌کند. سال گذشته، رشد نزدیک به 86 میلیارد دلاری و سال 2018 و 2017 به ترتیب رشد حدود 33 و 55 میلیارد دلاری داشت. همچنین این کشور در حال تغییر ذخایر بین المللی خود است و سهم دلار آمریکا را به نفع ارزهای دیگر و طلا تغییر داده است. رکورد افزایش اخیر قیمت طلا سبب شد تا ذخایر بین المللی روسیه در ماه آگوست به بالاترین رقم در تاریخ این کشور برسد و از 600 میلیارد دلار عبور کند.

اقتصاد جهان تحت تاثیر پاندمی کرونا ۴.۵ درصد آب می‌رود

پس از سقوط سنگین اقتصاد جهان در نیمه اول ۲۰۲۰ تولید ناخالص داخلی جهان در با کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای در حال ریکاوری است اما همچنان انتظار می‌رود از لحاظ سالانه افت کند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (اوای‌سی‌دی) در گزارش جدید خود اعلام کرده است اقتصاد جهان امسال ۴.۵ درصد آب خواهد رفت. این در حالی است که این سازمان در گزارش قبلی خود در ماه ژوئن تخمین زده بود که اقتصاد جهانی امسال ۶ درصد آب برود. اوای‌سی‌دی در این گزارش اعلام کرد: سقوط اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ از آن‌چه قبلاً انتظار می‌رفت کمتر خواهد بود، اما با این حال همین میزان سقوط هم بی‌سابقه خواهد بود. ما انتظار داریم اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ با رشدی ۵ درصدی روبرو شود. با این همه در این گزارش آمده است که با توجه به شرایط کنونی چشم‌انداز اقتصادی جهان مبهم باقی مانده است.

دلیل افزایش قیمت مسکن از زبان وزیر راه

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: تحولات پر التهابی که امروز بازار مسکن با آن روبرو است صرفا به فعل و انفعالات این بازار مرتبط نمی‌شود بلکه حجم نقدینگی لجام‌گسیخته موجود در کشور این بلا را بر سر بازار مسکن آورده است. کافی است سوداگران احساس کنند یک بازار از بازدهی خارج شده، سریعا نقدینگی‌ها را از بازاری خارج و به بازاری دیگر منتقل می‌کنند. به طور مثال زمانی که قیمت مسکن در منطقه‌ای از تهران، پایین‌تر از حد "مقایسه‌ای" باشد، سودجویان بلافاصله نقدینگی را به آن منطقه سرازیر می‌کنند یا به قولی به آنجا هجوم می‌برند و بعد از مدتی این نقدینگی را به جای دیگری انتقال می دهند، این اتفاق به دلیل حجم زیاد پول سرگردان در بازار روی می‌دهد و هدف ایجاد تلاطم در یک بازار است. از این رو زمانی به بازار مسکن و زمانی هم به بازارهای دیگر مانند طلا، سکه، خودور و...هجوم می برند.

وزیر راه و شهرسازی راهکار حل مشکل مسکن و ساماندهی نقدینگی‌های سرگردان در جامعه را اعمال سیاست و برنامه های کاربردی از سوی دولت اعلام کرد و گفت: دولت باید بتواند نقدینگی را کنترل و با جمع کردن آن از سطح جامعه، این پول‌ها را به سمت تولید هدایت کند.

احیای اقتصادی مجارستان تنها به کشف واکسن کرونا بستگی دارد

براساس اظهارات وزیر دارایی مجارستان، در صورتی که واکسن کرونا کشف نشود، اقتصاد این کشور در سال آینده برای رشد تقلا خواهد کرد. به گزارش ایبِنا از رویترز، «میهالی وارگا» در گفتگو با یک نشریه داخلی گفت که اگر تا اوسط سال آتی واکسن کرونا در دسترس نباشد، «آنگاه براساس بدبینانه‌ترین محاسبات ما، احتمال دارد رشد اقتصادی کشور به سختی از صفر تجاوز کند.» به گفته وی، براساس یک سناریوی خوشبینانه، در صورت کشف واکسن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، اقتصاد مجارستان می‌تواند با رشد ۴ الی ۵درصدی مواجه شود؛ سناریوی سوم این است که احیای اقتصادی به طور طولانی مدت با دامنه ۳ تا ۴ درصد رشد کند که البته این اتفاق هم به کشف واکسن بستگی دارد. انتظار می‌رود اقتصاد مجارستان در سال جاری به اندازه ۵ تا ۶درصد کوچک شود. به دنبال افزایش شمار موارد ابتلا به کرونا در هفته های اخیر، مجارستان با گزارش ۸۰۹ مورد جدید، شمار مبتلایان به کووید-۱۹ را ۱۶ هزار و ۹۲۰ تن اعلام کرد که از این تعداد ۶۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار