کد خبر: ۹۰۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ 19 September 2020

 

اگر از جهانگردان خارجی درباره دیدنی‌ترین مکان‌های ایران بپرسید، گیج و سردرگم می‌شوند.

 

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، ایران زیبای ما پر از دیدنی‌های چشم‌نواز، خارق‌العاده و شگفت‌انگیز است. قطعا همه‌ شما به این نکته واقف هستید که هنر، معماری، ظرافت و دوراندیشی برای توصیف زیبایی‌های ایران کافی نیست. بنا‌هایی که با نهایت سلیقه و مهارت ساخته شده‌اند و ضمن حفظ ساختاری نیکو، ذره‌ای از زیبایی ظاهری آن‌ها کم نشده است.

طبیعتی رنگین، تنوع فرهنگی و نژادی و هزار و یک نکته که ایران بزرگ را دیدنی و شگفت‌انگیز می‌کند. اما فکر می‌کنید دیدنی‌ترین مکان‌های ایران از دیدگاه جهانگردان خارجی کدام‌ها هستند؟ اگر از جهانگردان خارجی درباره‌ دیدنی‌ترین مکان‌های ایران بپرسید، گیج و سردرگم می‌شوند. در واقع نمی‌دانند از شیراز باصفا و اصفهان دیدنی یاد کنند یا شگفتی‌های کویر و جنگل‌های مه‌آلود پر رمز و راز. همین است که کار انتخاب را سخت و دشوار می‌کند.

دیدنی‌ترین مکان‌های ایران از دیدگاه جهانگردان خارجی در این متن به ما یادآوری می‌کند که چه سرمایه‌ فوق‌العاده‌ای در اختیار داریم. اگر تا به حال به این مناطق سفر نکرده‌اید، سریع‌تر اقدام کنید. این شما و این دیدنی‌ترین مکان‌های ایران.

۱. عالی‌قاپو، اصفهان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

کاخ عالی‌قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. شاید بپرسید: قاپو یعنی چه؟ قاپو یا قاپی در زبان ترکی به معنای درگاه ورودی است و عالی به معنی بزرگ و ارزشمند. این بنا به دست شاه عباس اول بین سال‌های ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی ساخته شده است.

اتاق موسیقی یا اتاق صوت این بنای شش‌طبقه بسیار معروف است. از نمای بیرونی که دیگر نگوییم؛ نمای زیبای بیرونی آن با آجر و قسمت‌های هلالی و بالای هر در ورودی‌ آن با کاشی هفت‌رنگ و خطوط اسلیمی تزئین شده است. در تزئینات داخلی هم می‌توانید از نقوش زیبای گل و بته و شکارگاه حیوانات و پرندگان در قالب لایه‌چینی و مینیاتور‌های چشم‌نوازی که زینت‌بخش در و دیوار است، لذت ببرید.

 

۲. ارگ کریم‌خان، شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

شیراز شهر پر رمز و راز و زیبای ایران، پر است از بنا‌های ماندگار و زیبا مانند ارگ کریم‌خانی. ارگ کریم خانی درست در مرکز شیراز قرار گرفته است. این بنا در زمان زندیه ساخته شده و بهترین و ماهرترین معمار‌های زمان سلسله‌ی زندیه برای ساخت این بنا دعوت شده بودند.

یکی از برج‌های چهارگانه‌ این ارگ مانند برج پیزا کج شده بود و از جذابیت‌های ارگ به شمار می‌رفت. روند توقف کج شدن این برج به لحاظ فنی و مهندسی اهمیت زیادی دارد. قسمت‌های متعدد این بنا شامل حوض آب، شاه‌نشین، اتاق‌های متعدد و غیره است. ناگفته نماند مهندسی بی‌نظیر و الگو‌های نورپردازی موجود در این بنا بسیار جذاب و حیرت‌انگیز است.

 

۳. برج آزادی، تهران

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

برج آزادی پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۷ ساخته شده که یکی از نماد‌های اصلی و مهم شهر تهران است و حتی حضور برج میلاد در چند سال اخیر، شکوه و زیبایی‌ آن را در سایه قرار نداده است. حسین امانت، معمار چیره‌دست ایرانی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی برج آزادی را به عنوان نمادی از ایران جدید بنا کرد. معماری آن تلفیقی از فنون معماری ساسانی، اسلامی و هخامنشی است. این برج زیبا دارای خاطرات متعددی بوده و بسیاری از وقایع مهم و تاریخی ایران در گرداگرد این بنای پرخاطره رخ داده است.

 

۴. باداب سورت، ساری

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

چشمه‌ پلکانی سورت یکی از دیدنی‌ترین و بی‌نظیرترین‌ها در ایران و سرتاسر جهان است. حیف است به مازندران بروید و خود را از دیدن سورت چشم‌نواز محروم کنید. این چشمه در فهرست آثار ملی به عنوان میراثی طبیعی به ثبت رسیده است. اطراف این چشمه پوشیده از درخت‌های زرشک وحشی است. در این باداب چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از نظر رنگ و بو و حجم قرار دارد. وجود رسوب آهن موجب قرمز و نارنجی شدن آب شده است و در واقع جریان‌های رسوبی و معدنی، آب چشمه را رنگی می‌کند. اگر به این مکان سفر کردید توصیه می‌کنیم غروب خارق‌العاده‌ آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

 

۵. خانه بروجردی‌ها، کاشان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

وجود خانه بروجردی‌ها را مدیون عشق سید مهدی نطنزی هستیم. نقاشی‌های زیبا و گچ‌بری‌های این خانه زیر نظر صنیع‌الملک، نقاش بزرگ ایران و عموی کمال‌الملک انجام شده است. صاحب این خانه، حاج سید مهدی نطنزی از بازرگان‌های نطنزی مقیم کاشان و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده است که به خاطر سفر‌های زیاد به شهر بروجرد، به بروجردی معروف شده است. او عاشق و شیفته دختر سید جعفر طباطبایی یکی از بزرگ‌ترین تاجران فرش آن زمان می‌شود و طباطبایی نیز برای رضایت دادن به ازدواج‌ آنها شرطی می‌گذارد. 

سیدجعفر طباطبایی که در خانه‌ بسیار زیبایی با نام "خانه طباطبایی‌ها" زندگی می‌کرد، به سیدمهدی گفته است: «باید خانه‌ای همچون خانه‌ من بسازی تا دخترم را به همسری تو در بیاورم». سیدمهدی نیز قبول می‌کند و بعد از ۷۷ سال که ساخت حیاط اندرونی به پایان می‌رسد، در خانه ساکن شده و بعد از ۱۱ سال تالار اصلی نیز تکمیل می‌شود.

 

۶. باغ دولت‌آباد، یزد

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

باغ دولت‌آباد از باغ‌های قدیمی شهر یزد و بادگیر آن بلندترین بادگیر خشتی جهان است. باغ دولت‌آباد در اواخر دوره‌ افشاریه به دست محمدتقی‌خان معروف به خان بزرگ احداث شده که به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می‌شود. باغ بیرونی محل انجام تشریفات حکومتی و اداره‌ امور شهر و باغ اندرونی بخش خصوصی و اقامتگاهی است. تفکیک اندرونی و بیرونی نشان‌دهنده‌ میزان اهمیت و توجه ایرانیان به حریم خصوصی بوده است. حوض موجود در محوطه، مطبخ، اصطبل تابستانه و زمستانه و غیره این بنا را ویژه و شگفت‌انگیز می‌سازد.

 

۷. کارگاه فرش‌بافی شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

فرش‌بافی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع ایرانی است. فرش ایرانی در سراسر دنیا شهره است. هر فرش حاصل دقت و ظرافت دستان توانمند فرش‌بافانی است که از جان و دل گره زده‌اند و روح زندگی را در فرش‌ها دمیده‌اند. فرش ایرانی شعر زندگی است، مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنر و عشق و تلاش.

 

۸. عمارت بادگیر، تهران

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

عمارت بادگیر در کاخ گلستان و میدان ارگ تهران، در سال ۱۲۲۰ تا ۱۲۶۰ به دستور فتحعلی‌شاه قاجار بنا شده است. نام این بنا به خاطر بادگیر بلند آن است. برج‌های بادگیر تنها بادگیر‌های تزئین‌شده با معرق در ایران هستند.

 

۹. باغ ارم شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

یکی از مشهورترین باغ‌های ایرانی، باغ ارم است. به محض ورود به این باغ، رنگ‌ها و سرسبزی باغ، حال شما را دگرگون می‌کند. در بیشتر بنا‌های ایرانی طرح‌ها و حس و حال معماری، آرامش‌بخش است. باغ ارم شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی است. عمارت وسط هسته‌ اصلی و مرکزی باغ به حساب می‌آید. این عمارت از بعد معماری، نقاشی و گچ‌بری بسیار مشهور است. از سه طبقه با تزئینات فراوان تشکیل شده است و کاشی‌های رنگین در همان نگاه اول قلب را تسخیر می‌کند. حتی اگر با ابتدایی‌ترین دوربین‌ها نیز از این بنا عکس بگیرید، نتیجه همچنان شاهکاری بی‌بدیل خواهد بود.

 

۱۰. خانه فروغ‌الملک، شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

این خانه مربوط به اواخر دوره‌ قاجار و در بافت قدیمی شیراز واقع شده است. شامل سه طبقه، زیرزمین طبقه همکف، طبقه اول و دو بخش اندرونی و بیرونی است. در خانه فروغ‌الملک، موزه‌ هنر مشکین‌فام برقرار است. موزه‌ هنر، اولین موزه‌ خصوصی هنر‌های تجسمی در ایران است.

 

۱۱. مسجد جامع یزد

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

مسجد جامع یزد، حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شده است. پایه‌های اصلی مسجد را ساسانیان بنا کردند و بنای فعلی متعلق به دوران آذری است. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر بلند و کاشی‌کاری‌های زیبا شهرت دارد. مناره‌ها و کاشی‌کاری‌های مسجد جامع یزد در شمار شاهکار‌های معماری قرن نهم هجری است.

 

۱۲. حمام کردشت، جلفا

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

حمام کردشت یکی از آثار تاریخی روستای کردشت شهرستان جلفا است که قدمت آن به اواسط دوره‌ صفویه می‌رسد. جالب‌تر آن‌که این حمام، خانی بوده و تنها پادشاهان حق استفاده از آن را داشتند. این حمام در امتداد رودخانه ارس و در جهت غرب به شرق کشیده شده است و از جاذبه‌های جلفا به شمار می‌رود.

 

۱۳. دریاچه نمک مرنجاب، آران و بیدگل

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

این دریاچه با عنوان دریاچه نمک آران و بیدگل هم شناخته می‌شود. در فصل تابستان قطعات نمک روی آن شناور می‌شود. از غرب به کوه‌های سفیدآب و سیاه‌کوه و منطقه‌ پارک ملی کویر، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بندریگ می‌رسد. زمین این دریاچه از رسوبات نمک که بر اثر انباشته شدن سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در طول قرن‌ها پدید آمده، پوشیده شده است. با هر بارش و تبخیر آب در این دریاچه، نمک‌های موجود، کرت‌بندی‌های زیبایی به شکل پلی‌گن تشکیل می‌دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست.

 

۱۴. کویر مرنجاب، آران و بیدگل

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

بی‌پای‌پوش می‌توان از کویر گذشت اما بی‌ستاره هرگز. امکان ندارد زیبایی کویر مرنجاب و درخشندگی ستارگان آن، شما را به وجد نیاورد. مرنجاب از زیباترین مناطق کویری ایران است. تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق، این منطقه را به شدت زیبا کرده است. اگر به این مکان سفر کردید، سری هم به جزیره سرگردان بزنید.

 

۱۵. مسجد نصیرالملک، شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

در این مسجد زیبا از شیشه‌های رنگی استفاده شده است و به همین علت آن را مسجد صورتی هم می‌نامند. تابش نور در پاییز و زمستان از میان شیشه‌ها، منظره‌ای شگفت‌انگیز رقم می‌زند. این مسجد از قدیمی‌ترین مساجد شیراز است و به دستور میرزا حسن‌علی‌خان ملقب به نصیرالملک که از اعیان و اشراف شیراز بود، ساخته شد. از دیدگاه کاشی‌کاری، ارزنده‌ترین مسجد ایران و از نظر ساختمان‌سازی به ویژه در مقرنس‌ها بی‌مانند است. کاشی‌ها و فرش‌های درون ساختمان، سقف زیبا و همه و همه این مسجد را به شدت منحصربه‌فرد می‌کند. گاهی اوقات حجم شور و شعور در معماری ایرانی به قدری زیاد است که در باور نمی‌گنجد.

 

۱۶. کاخ نیاوران، تهران

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

این کاخ در میدان شهید باهنر تهران واقع است. در زمان فتحعلی‌شاه قاجار کاخ کوچک‌تری در محل فعلی کاخ قرار داشت که در زمان محمدرضا پهلوی تخریب و کاخ نیاوران به جای آن ساخته شد. کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری این کاخ، بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

 

‍۱۷. کاخ اردشیر، شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

کاخ اردشیر بابکان در دوران آخرین پادشاه اشکانی به دست اردشیر بابکان ساخته شد. این کاخ دارای تالار‌های تو در تو است و با گذشت حدود ۲۰۰ سال، گچ‌بری بخش بالای دیوار‌های درونی آن همچنان سالم مانده است.

 

۱۸. پاسارگاد، شمال شرقی شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

بعید است ایرانی باشید و به پاسارگاد آن افتخار نکنید. مجموعه میراث جهانی پاسارگاد از سازه‌های باقی‌مانده‌ دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته است. این مجموعه شامل آرامگاه کوروش کبیر، مسجد پاسارگاد، باغ شاهی، کاخ اختصاصی و غیره است. در حاشیه‌ شمالی محوطه‌ کاخ، زندان سلیمان قرار دارد. متأسفانه از این بنا در حال حاضر فقط دیواری به جای مانده و قسمت زیادی از آن در سده‌های اخیر از بین رفته است.

 

۱۹. تخت جمشید

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

تخت جمشید، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهان ایران‌زمین در زمان هخامنشیان بوده است. در این شهر باستانی، کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ بنا شده است. نقوش و طرح‌های موجود در این بنا کار دست هنرمندانی است که به زیبایی و عظمت تمام این بنا را احداث کرده‌اند.

 

۲۰. مسجد امام اصفهان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

مسجد امام، مهم‌ترین مسجد اصفهان و یکی از مساجد نقش جهان بوده که در دوران صفوی ساخته شده است و از بنا‌های مهم معماری اسلامی و ایرانی به شمار می‌رود. ارتفاع گنبد عظیم آن ۵۲ متر و ارتفاع مناره‌های داخلی آن به ۴۸ متر می‌رسد. این مسجد شاهکاری بی‌بدیل از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن نهم هجری است. مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد.

 

۲۱. مسجد شیخ لطف‌الله، اصفهان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

این مسجد هم یکی از مساجد تاریخی و مشهور شهر اصفهان و مجموعه تاریخی میدان نقش جهان است. این بنا در دوران صفوی ساخته شده و از شاهکار‌های معماری قرن ۱۱ است. این مسجد شبستان ورودی ندارد و ورودی‌ آن پله می‌خورد و مانند سایر مساجد نیست.

یکی از ویژگی‌های مسجد شیخ لطف‌الله، چرخش ۴۵ درجه‌ای است که با محور شمال به جنوب دارد و در اصطلاح پاشنه نامیده می‌شود. علت وجود این چرخش این است که، چون در ورودی مسجد به سمت مشرق میدان است، اگر بنا بود مسجد را نیز به همین جهت می‌ساختند کار جهت‌یابی از لحاظ قبله مختل می‌شد. در این‌جا با ایجاد یک راهرو که از ابتدای مدخل مسجد به سمت چپ و سپس به سمت راست می‌چرخد بر این مشکل فائق آمده‌اند. یعنی اگرچه ساختمان مسجد در مشرق است و از نمای خارجی آن چنین بر می‌آید که دیوار جبهه آن در جهت شمال به جنوب است، در همین محراب دیوار بنا شده که به سوی قبله است.

وقتی به عظمت این فکر پی می‌بریم که در بیرون مسجد اثری از کجی و زاویه به چشم نمی‌خورد اما به مجرد ورود ناچاریم قبول کنیم که صحن نسبت به نمای خارجی پیچشی دارد، در صورتی که گنبد کوتاه این مسجد به علت مدور بودن، جهت یا زاویه‌ مخالفی نشان نمی‌دهد.

 

۲۲. آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، اردبیل

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

این آرامگاه یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل در شمال شرقی ایران و از آثار ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است. این اثر از کاشی‌کاری معرق و مقرنس و گچ‌بری‌های کتیبه زیبا و نفیس و خطاطی اساتید بزرگ عصر صفوی، چون میرعماد بهره برده است. این بنا مجموعه‌ای بی‌مثال از هنر‌های مختلف است.

 

۲۳. سی ‌و ‌سه پل یا پل الله‌وردی خان، اصفهان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

این پل برای زاینده رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است. یکی از شاهکار‌های معماری جهان و بسیار شگفت‌انگیز است. استحکام این پل در رطوبت بیشتر است و یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های ایران از دیدگاه جهانگردان خارجی به شمار می‌رود.

 

۲۴. حمام سلطان امیر احمد، کاشان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

همه حرارت این حمام از شعله‌ای کوچک تهیه می‌شود که به وسیله کانال‌هایی به نقاط مختلف انتقال می‌یابد. این بنا مربوط به دوران قاجار در کاشان است. معماری آن تلفیقی از هنر معماری عصر سلجوقی و قاجار است. شهرت این حمام به خاطر کاشی‌ها و گچ‌کاری بی‌نظیر آن است.

 

۲۵. قره‌کلیسا، کلیسای تادئوس مقدس، در نزدیکی ماکو

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

این کلیسا در استان آذربایجان غربی است. در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و نام آن برگرفته از تادئوس یکی از حواریون مسیح است که برای تبلیغ دین مسیحیت به جنوب فلات ارمنستان آمده بود. قرا نیز در زبان ترکی به معنای سیاه است و به دلیل استفاده از سنگ‌های سیاه در ساخت این بنا آن را قره کلیسا نیز می‌نامند.

 

۲۶. خانه طباطبایی‌ها، کاشان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

خانه طباطبایی‌ها را حاج سید جعفر طباطبایی از بازرگانان نطنزی مقیم کاشانی بنا کرده است. گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های بی‌نظیر آن از عوامل اصلی شهرت این بنا است.

 

۲۷. تیمچه، کاشان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

تیمچه یا کاروان‌سرای امین‌الدوله از بنا‌های معماری و تاریخی دوران قاجار در بازار کاشان است. در گذشته از این مکان برای خرید و فروش اجناسی، چون فرش و قالیچه استفاده می‌شد. در زیر سقف این کاروان‌سرا حوضی بزرگ وجود دارد که طراحی بی‌نظیر آن را جلوه‌گر می‌سازد.

 

۲۸. آرامگاه حافظ، شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

حافظیه در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه قرآن قرار دارد و آرامگاه حافظ در آن واقع شده است. آندره گدار در اوایل دوره‌ پهلوی به ایران وارد شد. او معمار و باستان‌شناس فرانسوی بود که با حمایت دولت وقت، یادمان بنای حافظ را با الگوبرداری از عناصر معماری اسلامی - ایرانی به صورت کلاه‌فرنگی در وسط باغی سرسبز ایجاد کرد. حافظیه مکانی فوق‌العاده برای جمع شدن عشاق شعر و ادب است.

 

۲۹. بازار وکیل، شیراز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

بازار وکیل مربوط به دوره‌ زندیه در شیراز و یکی از مشهورترین بازار‌های سنتی و تاریخی است. این بازار دارای ۵ در بزرگ بوده که در چهارسوی آن، جا گرفته است. بازار وکیل یکی از بهترین آثار به جای مانده از کریم‌خان زند است و در کنار آن مکان‌های دیگری، چون حمام تاریخی وکیل نیز قرار دارد. این حمام از بیشترین اصول معماری زمان خود برخوردار بوده است. در زیر گنبد آن نقوش آهک‌بری زیبایی است که داستان‌ آن‌ها از مذهب، سنت، علایق و رؤیا‌های این دیار سرچشمه می‌گیرد.

 

۳۰. کلیسای جامع وانک، اصفهان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است. این کلیسا در محله‌ جلفای اصفهان واقع شده و از کلیسا‌های تاریخی ارمنیان اصفهان بوده که در زمان شاه عباس دوم بنا شده است. ارمنیان اصفهانی هنوز هم از این کلیسا استفاده می‌کنند. رنگ طلایی زیبای سقف و نقاشی‌های منحصربه‌فرد، این کلیسا را به شدت خاص و زیبا ساخته است. درِ این کلیسا همواره به روی بازدیدکنندگان باز است.

 

۳۱. قلعه‌رودخان، فومن

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان، قلعه‌ای زیبا از میان انبوه مه مشاهده می‌شود. قلعه‌رودخان متعلق به دوره‌ سلجوقیان است. ساخت این قلعه در دوران ساسانیان صورت گرفته است. باید مسیر ۱٫۵ کیلومتری تا حلقه را از طریق پله‌های احداث‌شده طی کرد. طی‌کردن پله‌ها حدود یک ساعت زمان می‌برد و به همین خاطر آن را هزارپله نیز می‌نامند. بعد از بازدید از قلعه‌رودخان حتما به رشت بروید و غذا‌های بی‌نظیر گیلانی مانند کباب ترش خوشمزه و درجه‌یک را امتحان کنید.

 

۳۲. خانه تاریخی بخردی، اصفهان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

خانه تاریخی بخردی در محله سنبلستان یا شمال شهر اصفهان کنونی واقع شده است. خانه تاریخی بخردی تنها و اولین خانه تاریخی دوره‌ صفویه بوده که به عنوان اقامتگاه سنتی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. این خانه از آثار اوایل دوره صفویه بوده و با گذشت زمان در آن تغییرات و تحولاتی به وجود آمده است. تزئینات خانه تاریخی بخردی دارای اصالت، خلوص و سادگی سبک معماری اوایل دوره صفویه هستند.

 

۳۳. گنبد سلطانیه زنجان

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

گنبد سلطانیه، مقبره الجایتو است و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده است. گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده است. این بنا شامل ۸ ایوان و ۸ مناره بوده که گفته می‌شود از ۸ در بهشت یا در‌های نیکی الگو گرفته است.

 

۳۴. هتل لاله صخره‌ای کندوان، تبریز

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

هتل صخره‌ای کندوان، هتلی است در دل طبیعت و با اصول معماری بی‌نظیر صخره‌ای که بسیار زیبا جلوه می‌کند. این هتل ۴۰ اتاق سنگی طبیعی در روستای تاریخی و دیدنی کندوان دارد. این منطقه‌ زیبا با داشتن محیط زیست بکر و ویژه، آب و هوایی پاک و طبیعتی سرسبز، یکی از بی‌نظیرترین و دیدنی‌ترین مکان‌های ایران از دیدگاه جهانگردان خارجی است. آب معدنی گوارا از دیگر جاذبه‌های شگفت‌انگیز این مکان است.

 

۳۵. برج طغرل، شهر ری

 

جهانگردان از جاذبه‌های ایران گیج می‌شوند

 

برج طغرل از آثار به جا مانده از دوره‌ سلجوقیان است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر است. این برج شبیه عقربه‌های ساعت است اما می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن، زمان را تشخیص داد. از دیگر مکان‌های فوق‌العاده دیدنی می‌توان شهر زیبای ماسوله و جنگل‌های مه‌گرفته و زیبای ان، کاخ گلستان، بازار تبریز از قدیمی‌ترین و بزرگترین بنا‌های جهان، کاروانسرای زین‌الدین، مقبره فردوسی گرانقدر و چهل‌ستون را نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار