کد خبر: ۹۰۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 19 September 2020
چشمه دمکش فکجور
چشمه دمکش فکجور و دنیای پر رمز و راز آن در استان گلستان

به گزارش گلونی این چشمه یک اثر طبیعی ملی در استان گلستان است.

چشمه دمکش از عجایب پر رمز و راز طبیعت ایران به شمار می‌رود. این چشمه در ۵ کیلومتری چابکسر، در روستای فکجور از توابع شهرستان رودسر قرار دارد.

از این بابت آن را چشمه دمکش رودسر هم می‌خوانند. فاصله چشمه دمکش تا رشت حدود ۱۰۰ کیلومتر، تا رودسر حدود ۳۰ کیلومتر، تا کلاچای حدود ۱۵ کیلومتر و تا چابکسر تنها حدود ۵ کیلومتر است.

چشمه دمکش فکجور و دنیای پر رمز و راز آن

چشمه دمکش در شرقی‌ترین نقطه استان گیلان، حدود ۶ کیلومتری شهرستان چابکسر، در همسایگی روستای فکجور واقع شده است.

اگر به این منطقه رفته باشید مشاهده می‌کنید که این چشمه زیر درخت کهنسالی با نام محلی کیش قرار دارد.

اطراف این چشمه فضای خوبی را برای برپایی یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی برایتان فراهم می‌کند.

راز چشمه دمکش

گاه و بی گاه جاری شدن آب چشمه دلیلی بوده تا اهالی روستا چشمه را دمکش بنامند. اهالی روستا معمولا با نسیم خنکی که در منطقه می‌وزد متوجه بالا آمدن آب چشمه می‌شوند.

جریان آب چشمه دمکش گاه چند ساعت و چند روز خشک است و آبی در آن دیده نمی‌شود. گاهی هم چند روز پیوسته آب دارد و دوباره خشک می‌شود.

بیشینه آب چشمه در زمستان ۵۷۷ لیتر در ثانیه و کمینه آن در تابستان ۵۷ لیتر در ثانیه گزارش شده است.

درمان بیماری با آب چشمه

 آب این چشمه بدون املاح و پر خاصیت است و قابلیت شرب دارد. از آب چشمه برای درمان برخی بیماری‌ها نظیر سنگ کلیه و برای جبران کمبود آهن استفاده می‌شود.

بهترین فصل سفر

مسافران زیادی بهار و تابستان به این منطقه مراجعه می‌کنند. هوای کاملا ییلاقی و خنک آن در فصل تابستان و بهار هر مسافری را به این منطقه می‌کشاند. در این دو فصل از سال آب و هوای منطقه بسیار معتدل و مطبوع است. اما زمستان  با سرد شدن هوا کمتر کسی به این منطقه ییلاقی سفر می‌کند.

ویژگی منحصر به فرد چشمه دمکش همراه با جنگلی بودن منطقه، محیطی سبز و زیبا برای گردشگران فراهم آورده است. البته اگر شانس با شما یار باشد، در ساعاتی که کنار چشمه هستید آب در جریان خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار