کد خبر: ۹۰۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵ 18 September 2020

 

گردشگری سلامت راهکار گسترش روابط ایران و روسیه است

ایسنا/گیلان سفیر ایران در روسیه، گردشگری سلامت را از دیگر راهکارهای گسترش روابط دو کشور خواند و اضافه کرد: ایجاد دفتر گردشگری سلامت ایران در آستراخان، طرحی ارزشمند و قابل اجراست.

کاظم جلالی در ارتباط تصویری با استاندار گیلان، با ابراز علاقمندی به گسترش فعالیت های گیلان با روسیه، اظهار کرد: ایران ظرفیت‌های متعددی در جهت توسعه روابط دو کشور به ویژه در حوزه های اقتصادی و تجاری دارد که لازم است نسبت به بهره مندی از این ظرفیت ها اقدامات لازم صورت گیرد.

وی به کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از مهم‌ترین راه های توسعه صادرات اشاره و اضافه کرد: تکمیل خط ریلی گیلان، نقش موثری در تحقق اهداف توسعه محور اقتصادی دو کشور دارد.

سفیر ایران در روسیه، با بیان اینکه تکمیل کریدور ریلی رشت - آستارا حائز اهمیت است، تصریح کرد: روسیه آمادگی و تمایل دارد تا در تکمیل خط ریلی این مسیر، فعالیتی اثربخش داشته باشد.

جلالی گفت: اجرای این طرح بزرگ تنها به گیلان مربوط نیست، بلکه در سطح ملی اهمیت دارد و تحولات بزرگی در رونق اقتصادی رقم می‌زند.

وی گردشگری سلامت را از دیگر راهکارهای گسترش روابط دو کشور خواند و اضافه کرد: ایجاد دفتر گردشگری سلامت ایران در آستراخان، طرحی ارزشمند و قابل اجراست.

سفیر ایران در روسیه، با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد انزلی در صادرات و واردات محصولات مهم و استراتژیکی همچون غلات، توجه به این مهم را تلاشی ارزشمند در تامین نیازهای اساسی کشور خواند و یادآور شد: باید از این پتانسیل به عنوان فرصتی ارزشمند برای ایران استفاده کرد و می‌توانیم با تمرکز بر آن به قطب توزیع غلات در منطقه تبدیل شویم.

ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز ، به پیشینه رابطه گیلان با فدراسیون روسیه اشاره و اظهار کرد: استان گیلان رابطه دیرینه و تاریخی با روسیه دارد؛ چنانکه از ۴۰۰ سال پیش در آستراخان سرای گیلانیان وجود داشته است.

وی با یادآوری بازدیدهای مستمر استانداران آستراخان از گیلان طی ۲۵ سال اخیر و امضای توافقنامه‌هایی که بخش هایی از آن اجرا شده و برخی از بندها هم در حال اجراست؛ افزود: در چارچوب توافقات استانداری گیلان و استانداری آستاراخان؛ در مردادماه سال ۱۳۹۵ مجسمه عمر خیام در شهر آستراخان نصب و در آبان ماه سال ۱۳۹۶ سرای تجاری ایرانیان در آستراخان به طور رسمی افتتاح شد.

استاندار گیلان ادامه داد: شهرهای رشت و آستراخان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ براساس موافقتنامه خواهرخواندگی خود را اعلام کردند و در چهارچوب این موافقتنامه؛ یکی از بلوارهای شهر رشت به آستراخان نامگذاری شد.

زارع بیان کرد: در ماه های اخیر گفت وگوهای تصویری با استانداران آستراخان و ساراتوف داشته ام که درخصوص راهکارهای توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور بحث و گفت وگو شد.

وی با اشاره به اینکه عمده کالاهای وارداتی و صادراتی به روسیه از طریق مبادی خروجی گیلان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی گیلان رابطه خوبی با مناطق جنوبی روسیه دارد و در مواقع لزوم مشکلات و موانع را با هماهنگی طرف روسی برطرف می‌کند.

زارع اضافه کرد: گیلان آمادگی دارد روابط اقتصادی و تجاری خود را با کشور روسیه به ویژه استان های جنوبی آن، در چارچوب کارگروه همکاری های استانی و منطقه ای، تقویت کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد طرح مویرگی ایجاد مراکز عمده فروش کالاهای ایرانی را با بهره گیری از پتانسیل اتاق بازرگانی گیلان دنبال کند که نیاز به حمایت و پشتیبانی طرف روسی برای عملیاتی شدن دارد.

استاندار گیلان تصریح کرد: به موازات تاسیس سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، موضوع ایجاد یک مرکز لجستیکی در این استان در دستور کار اتاق بازرگانی ایران قرار دارد و توافقات اولیه برای ایجاد آن با طرف روسی انجام گرفته که از مسئولان روسی می‌خواهیم همکاری های لازم را در جهت اجرای این مهم به انجام رسانند.

زارع تصریح کرد: با توجه به وجود بیمارستان های مدرن فوق تخصصی و بین‌المللی با کادر پزشکی مجرب و ارزان در ایران، پیشنهاد می‌شود دفتر گردشگری سلامت ایران در آستراخان روسیه تاسیس شود تا بیماران آن کشور بدون تحمیل هزینه های اضافی و با حذف واسطه ها جهت معاینه و مداوا از مجاری رسمی و قانونی وارد ایران شوند.

استاندار گیلان با اشاره به پیشنهاد یک شرکت داروسازی روسی برای تاسیس شرکت مشترک داروسازی در آستراخان برای تولید ترکیبات دارویی بر اساس فناوری و مواد اولیه ایرانی، گفت: این موضوع از سوی استانداری گیلان و آستراخان در حال پیگیری است.

زارع، از سفیر ایران در روسیه برای حضور در گیلان و آشنایی با ظرفیت های این استان دعوت کرد و گفت: پیشنهاد می شود در یکی از جلسات توسعه صادرات استان یا شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، به صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار