کد خبر: ۹۰۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵ 18 September 2020

 

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

برگزاری نمازهای جمعه از ۱۱ مهر در سراسر کشور/ شاهد خیز کرونا در اکثر استان‌ها هستیم

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:حتی اگر فکر کردیم باید مدرسه‌ای را در طغیان اپیدمی ببندیم، ما یک شیوه نامه سختگیرانه تعریف و فکر کنیم که همه کشور قرمز است، اما همانطور که می‌گوییم کسب و کار مردم و موارد ضروری در شرایط قرمز و مبتنی بر شیوه نامه های بهداشتی انجام شود، تلاش کنیم که این پدیده عبادی و سیاسی را هم در کنار سایر پدیده‌ها برگزار کنیم. عزیزان حتما مراعات می‌کنند، افراد سالخورده، بیماران خاص و .... را از گردونه خارج و شیوه نامه ها را رعایت کنیم.

نمکی گفت: در لیالی قدر واقعا از مساجد چیزی جز همراهی ندیدیم. این همراهی و همدلی مومنانه را باید پاس بداریم. از همکارانم می‌خواهم که همدلی بیشتری شود و با قرار دادن این اصل که کل کشور در شرایط قرمز است، یک شیوه نامه بهداشتی سختگیرانه تدوین کنیم و قطعا دوستان هم رعایت می‌کنند و این قرق را بشکنیم. خواهشم این است که با گشاده‌دستی کار را دنبال کنیم و اصل را بر این بگذارید که کل کشور قرمز است و ما با حداکثر فاصله و حداقل نمازگزار، نماز جمعه را که یک مراسم عبادی و سیاسی است، برگزار کنیم.

وزیر بهداشت خطاب به معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: با اعضای ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه جلسه بگذارید، فکر کنید شرایط همه کشور قرمز است و حداقل نمازگزار را در نظر بگیرید و شرایط نمازگزار را از لحاظ سنی و جنسی لحاظ کنید و سخت‌ترین شیوه نامه‌های بهداشتی برای برگزاری نماز جمعه تدوین شود تا از جمعه ۱۱ مهر در سراسر کشور نماز‌های جمعه برگزار شوند.

فهرست آزمایشگاه‌های خصوصی تشخیص کرونا اعلام شد

سیامک میراب سمیعی مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت فهرست آزمایشگاه های غیردولتی دارای مجوز انجام آزمایش تخصصی تشخیص مولکولی کووید ۱۹ نسخه (۹۹.۶.۲۲) را اعلام کرد و گفت: آزمایشگاه ها بر اساس نتیجه ارزیابی نظارتی معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی و مهارت آزمایی انستیتو پاستور ایران وارد فهرست شده و اجازه پذیرش و انجام آزمایش تخصصی تشخیص مولکولی کووید- ۱۹ را پیدا می کنند.

وی افزود: آزمایشگاه هایی که از ارزیابی ها امتیاز لازم را کسب نکنند و یا تخلف داشته باشند، بر حسب مورد بطور موقت یا دائم از فهرست حذف می شوند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تعرفه فعلی انجام خدمت گلوبال آزمایش تشخیص مولکولی کووید۱۹در بخش خصوصی حدود ۵۸۷ هزار تومان است. این تعرفه همه هزینه‌های خدمت از جمله نمونه‌برداری از طریق سواب نازوفارنکس (انتهای بینی) و اوروفارنکس (انتهای حلق) را پوشش می‌دهد.

زمان توزیع و قیمت واکسن آنفلوانزا اعلام شد 

سیما سادات لاری درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر و سایر افراد جامعه بیان کرد: تعداد ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد تا برای مادران باردار، سالمندان، زندانی‌ها، کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص و زمینه‌ای و نیروهای مسلح به صورت رایگان تزریق شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده، هر فرد با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند فقط یک واکسن آنفلوآنزا دریافت کند و امیدواریم با این اقدام از ایجاد تقاضای القایی جلوگیری شود.

لاری اظهار کرد: بیماران خاص و زمینه‌ای و زنان باردار باید واکسن آنفلوآنزا را از مراکز بهداشت دریافت کرده و تزریق کنند. حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بالای ۶۵ سال که در مراکز بهداشت ثبت شده‌اند نیز این واکسن را به صورت رایگان از مراکز بهداشت دریافت می‌کنند و ۴.۵ میلیون نفر دیگر از افراد بالای ۶۵ سال هم واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه‌های سراسر کشور با ارائه کارت ملی دریافت خواهند کرد.

بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی به مراکز درمانی اضافه خواهد شد

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: این پروژه‌ها به وسعت ۱۲۴ هزار متر مربع افتتاح می‌شود و هیچ کس با باور منصفانه تردید ندارد که در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاقات خوبی در توسعه زیر ساخت‌های نظام سلامت رقم خورد و ماندگاری پزشک و پیراپزشک در مناطق محروم موجب شد این سال ها از دوران‌های طلایی و ماندگار تاریخ نظام سلامت کشور باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما با پویش ره سلامت علی رغم درگیری سنگین در مقابل طوفان بیماری کووید ۱۹ توسعه زیرساخت‌ها و طرح تحول نظام سلامت را از قلم نینداختیم و امروز هزار و ۴۰۰ تخت را افتتاح می‌کنیم، این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم سالیانه بیش از ۱۴۰۰ تخت به نظام سلامت اضافه می‌شد و ما برای اولین بار در آخرین سال دولت دوازدهم ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی را به مراکز درمانی اضافه و ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی، درمانی و آموزشی را تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهیم کرد.

نمکی افزود: به جز ۲ بیمارستان در تهران مابقی طرح‌ها در مناطق محروم هستند و در زمینه توسعه کیفی طرح‌هایی مانند دوراپزشکی، نسخه نویسی الکترونیک و هر خانه یک پایگاه سلامت را در دست اجرا داریم.

ایران کمترین میزان ابتلا به سل در دنیا را دارد/ در آستانه ریشه کنی مالاریا هستیم

جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیمارستان سل به زودی به بهره برداری می‌رسد و باید توجه داشت که یکی از مشکلات جدی کشور‌های همسایه بیماری سل است و با افتخار می‌توان گفت ایران با وجود اینکه در کنار آلوده‌ترین کشور‌های دنیا از نظر شیوع سل قرار دارد، اما کمترین میزان سل در دنیا را دارد و بیمارستانی که به بهره برداری خواهد رسید حتی کمک به کشور‌های منطقه خواهد بود.

 معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در کنار آلوده‌ترین منطقه دنیا به مالاریا قرار دارد، اما ما به زودی مالاریا را در ایران ریشه کن خواهیم کرد و این نشان می‌دهد که مدافعان سلامت در سیستان و بلوچستان توانسته اند به خوبی این بیماری‌ها را کنترل کنند و باعث افتخار در این منطقه شوند.

جان بابایی بیان کرد: در طرح تحول سلامت بیش از ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی به مراکز درمانی سیستان و بلوچستان اضافه شد.

افتتاح همزمان ۸ بیمارستان با ظرفیت ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی

همزمان ۸ بیمارستان و مرکز درمانی با ظرفیت ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی در چهارمین آیین پویش «ره سلامت» از طریق ویدیوکنفرانس با حضور رییس جمهوری افتتاح می‌شود. این پروژه‌ها امروز پنجشنبه ۲۷ شهریور افتتاح می‌شوند و بیمارستان‌ها در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، مازندران، تهران، گیلان، اصفهان و سیستان و بلوچستان هستند که با بهره برداری از این پروژه ها، بالغ بر ۱۲۵ هزار مترمربع و همچنین ۱۴۰۰ تخت به فضای درمانی و بهداشتی کشور افزوده می‌شود.

این پروژه‌ها با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی وزارت راه و شهرسازی و همچنین کمک خیرین حوزه سلامت ساخته شدند و کل اعتبار هزینه شده در این پروژه ها، بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال با اشتغال زایی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر است.

تا پایان دولت دوازدهم یک هزار و ۹۲۱ پروژه حوزه سلامت در قالب پویش #ره_سلامت به بهره برداری می‌رسد و در هفته دولت، ۱۶۴ پروژه در کشور افتتاح شد و تا ۱۲ فروردین ماه سال آینده، یک هزار و ۴۰۰ پروژه حوزه سلامت به بهره برداری می‌رسد تا سال آینده حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه می‌شود.

از نظر واحد‌های بهداشتی و درمانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۳۰ درصد به ظرفیت کشور اضافه شد.در آخرین روزهای شهریور ۹۹ و در روزگار جدال با ویروس کرونا با افتتاح همزمان ۸ بیمارستان و مرکز درمانی با ظرفیت ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی برداشته می‌شود. بیمارستان‌هایی که در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، مازندران، تهران، گیلان، اصفهان و سیستان و بلوچستان و با حضور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح خواهند شد.

مرگبارترین علامت ابتلا به کرونا

۹ ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است: علائم مختلفی مانند تب، سرفه خشک، خستگی، اسهال، سردرد و گلودرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی و بثورات پوستی از جمله رایج‌ترین مواردی است که مبتلایان به کووید ۱۹ ممکن است از خود نشان دهند. در عین حال، کودکان و جوانان احتمال دارد در صورت ابتلا هیچ علائمی از خود نشان ندهند و ناقلان خاموش این ویروس در جامعه باشند.

تحقیقات گسترده دانشمندان نشان داده است برخی افراد مبتلا چند علامت را از خود نشان می‌دهند. نخستین علامتی که افراد مبتلا به کرونا غالباً از خود نشان می‌دهند مشکلات گوارشی مانند اسهال و درد شکم و نیز تب و سرفه‌های خشک است. محققان می‌گویند غالباً مشکلات گوارشی پیش از سایر علائم و بخصوص پیش از علائم تنفسی خود را نشان می‌دهد.

مطالعات روی بیش از ۲۵ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در چین و ۱۸ کشور دیگر نشان می‌دهد، مشکلات گوارشی یکی از علائمی بوده است که بیماران پیش از سایر علائم از آن شکایت داشته اند. دانشمندان در تحقیقات خود پی بردند ۲ مشکل گوارشی بسیار شایعی که در بیماران کرونایی دیده می‌شود بی اشتهایی و اسهال است همچنین حال تهوع و استفراغ از دیگر علائمی است که محققان در بیماران کرونایی مشاهده کردند.

با این حال، دانشمندان می‌گویند همه مبتلایان به کرونا در گام نخست علائم کم خطر مانند تب  یا تنگی نفس را از خود نشان نمی‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد در برخی انسان‌ها نخستین علامت ابتلا به کرونا مرگبارترین علامت یعنی سکته مغزی است. محققان می‌گویند یافته‌ها نشان می‌دهد یکی از موارد تاثیر بلند مدت ویروس کرونا بر بدن، ارتباط این بیماری با سکته مغزی است.

آغاز موج سوم کرونا در تهران

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران وضعیت تهران را قرمز خواند و افزایش تعداد بیماران و فوتی‌های پایتخت را نشان از شکل‌گیری موج سوم کرونا در تهران دانست و گفت: متاسفانه میزان بستری‌های جدید در تهران برای اولین بار به بالای ۷۰۰ نفر رسید.

او گفت: حدوداً ۲۶ دهم درصد از مجموعه بیمارانی که در بخش سرپایی بهداشت و درمان به مراکز مراجعه کرده‌اند، نیاز به خدمات بستری داشته اند که تقریبا این مسئله بسیار مهمی است، زیرا ۴۲۰ بیمار از روز گذشته تا به امروز ترخیص شده‌اند که متاسفانه این موضوع نشانه اقامت طولانی‌تر بیماری کرونا در کشور است به طوری که این بیماری با یک سیر شتابان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

زالی در ادامه افزود: بیماری کرونا در استان تهران متاسفانه رو به افزایش است، متاسفانه در چند هفته اخیر تعداد بیماران بستری افزایش داشته و موج سوم در استان تهران شکل گرفته است.

او در پاسخ به اینکه آیا محدودیت‌ها در کلانشهر تهران از هفته آینده مجدداً باز خواهد گشت، خبر داد: سفر‌های داخل شهری با ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس با افزایش روبه‌رو بوده است، بنابراین ما با نامه‌ای به ستاد ملی کرونا تصمیم به استقرار محدودیت‌ها گرفته و خواستار الکترونیکی کردن کارها در ادارات هستیم.

بالای ۴۵ هزار فوتی کرونایی خواهیم داشت/ میزان بستری‌ها از موج اول کرونا بیشتر است

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:

ما با امواج متعدد کرونا مواجه هستیم و چند ماه است مرگ بالای ۱۰۰ نفر را تجربه می‌کنیم و امروز ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر بستری کرونایی داریم و آمار بستری‌ها از موج اول کرونا در ۱۷ فروردین هم بیشتر است.

 معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: متاسفانه تا زمانی که کاهش تماس انسانی و تردد فیزیکی در حد ۱۵ درصد و استفاده از ماسک در کل کشور حدود ۵۰ درصد باشد، روند ابتلا و بستری به همین میزان خواهد بود و ممکن است مرگ و میر به بیش از ۲۰۰ مورد در روز برسد و در حال حاضر استفاده از ماسک در ادارات و مترو و اتوبوس ۷۵ تا ۸۵ درصد است.

حریرچی گفت: بر اساس پیش بینی‌ها اگر همین روند ابتلا و فوتی‌ها را ادامه دهیم ممکن است بالای ۴۵ هزار فوتی کرونایی خواهیم داشت و اگر استفاده ماسک به ۹۵ درصد برسد و شاهد کاهش تردد‌ها به میزان ۵۰ درصد باشیم میزان مرگ و میر کاهش پیدا خواهد کرد.

 معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ترس آگاهانه و هراس منطقی از کرونا توام با تدبیر و تعقل رفتاری در هموطنان عامل اصلی در کاهش تماس انسانی و تردد فیزیکی و استفاده حداکثری از ماسک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار