کد خبر: ۹۰۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 18 September 2020

 

 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نام “اصغر نقی‌زاده” که می‌آید یاد بازیگری می‌افتیم که در سینما و تلویزیون همیشه نقش رزمنده شوخ را به او می‌دادند. اگر به “اخراجی‌‌ها” و “معراجی‌ها” و حتی “آژانس شیشه‌ای” و “خوش رکاب” نگاه کنیم یادِ همین این تصاویر و هنرنمایی‌ها می‌افتیم. اما نقی‌زاده به واقع رزمنده است و خودش در دلِ آتش و توپ و تانکِ دشمن، از نزدیک همه ایثارگری‌ها و اتفاقات 8 سال دفاع‌مقدس را به چشمش دیده است. 

کمتر کسی است که بازی‌های او را در کارهای حوزه جنگ و جبهه به یاد نیاورد. وی در سریال‌هایی مانند “وضعیت سفید” نیز ایفای نقش کرد و حتی چندی پیش در کار “زیرخاکی” جلیل سامان هم حضور داشت. اما اوج کارهای نقی‌زاده به فیلم‌های “آژانس شیشه‌ای” و “از کرخه تا راین” برمی‌گردد. او در “خوش‌رکاب” هم رزمنده بود؛ خودش بارها دوست داشته در نقش‌های منفی هم ایفای نقش کند حتی در سریال “مختارنامه” و کارهای تاریخی داود میرباقری باشد اما همه نقی‌زاده را به آن نقش‌ها می‌شناسند. 

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , دفاع مقدس , سریال ایرانی , هفته دفاع مقدس , ابراهیم حاتمی کیا ,

نقی‌زاده در آستانه هفته دفاع‌مقدس با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  گفت‌وگویی کرد که مثل همیشه حرف‌هایش شنیدنی و لذت‌بخش بود. او در جنگ همه کار کرده است از عکاسی گرفته تا شاد کردن رزمندگان؛ همان‌کاری که بعضاً جلوی دوربین از او می‌بینیم. نمونه بارزش “آژانس شیشه‌ای” که حاتمی‌کیا مراقبت کرد تا اصغر خودش باشد. وقتی از او می‌پرسیم که همه شما را به نقشِ رزمنده و رزمندگی می‌شناسند، خودتان می‌خواهید یا خودشان می‌خواهند، این طور پاسخ می‌دهد:  “این طور در ذهنِ همه جا افتاده‌ایم. البته افتخار می‌کنم هنوز رزمنده‌ام. اما نمی‌توانم به زور کارگردان‌ها و تولیدکنندگان را وادار کنم نقش‌های دیگر به من بدهند.

دوست داشتم در “مختارنامه” باشم

وی  خاطرنشان کرد: خودم دوست داشتم حتی نقش “منفی” بازی کنم و یا در کارهای تاریخی مثل “مختارنامه” باشم. با آقای داود میرباقری در کارهای تاریخی و با رسول ملاقلی‌پور در کارهای دفاع‌مقدسی کار کنم که قسمتم نشد. کارگردان‌ها یک حافظه تاریخی از کاراکتری دارند و نمی‌خواهند ریسک کنند و نقش‌های متفاوت پیشنهاد دهند. 

نقی‌زاده با اشاره به بازی در نقش یکی از یاران امام حسین(ع)، افزود: من نقش راننده تاکسی و کاراکترهای دیگری را هم تجربه کرده‌ام اما همیشه دوست داشته‌ام کار پیچیده و متفاوتی به من بدهند، هم خودم را محک بزنم و هم ثابت کنم که اصغر نقی‌زاده می‌تواند نقش‌های دیگر را هم تجربه کند. یادم می‌آید با آقای بحرانی سر کار سریال امام حسین رفتیم که البته بیشتر از دو ماه راه نیفتاد و بعد تعطیل شد، نقش یکی از یاران امام حسین(ع) را قرار بود بازی کنم اما آن هم قسمت نشد. 

گلایه ندارم که رزمنده‌ام!

وی با بیان اینکه هیچ‌وقت گلایه ندارم که هنوز به من نقش رزمنده پیشنهاد می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی تماس می‌گیرند می‌خواهند من همان رزمنده تکراری که فیلم‌های دیگر نشان داده‌اند باشم یا نقش‌های یک روزه پیشنهاد می‌کنند؛ معمولاً قبول نمی‌کنم. برخی اوقات خیلی اصرار می‌کنند می‌روم اما سعی می‌کنم خودم را تکرار نکنم. با ایفای نقش در سریال‌های جنگی بیشتر یاد رفقا زنده می‌شود و از این جهت هیچ‌وقت گلایه ندارم اما دوست دارم کارهای جدید هم به من پیشنهاد شود.

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , دفاع مقدس , سریال ایرانی , هفته دفاع مقدس , ابراهیم حاتمی کیا ,

حاتمی‌کیا مراقب بود 

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ابراهیم حاتمی‌کیا مراقب بود تا اصغرِ “آژانس شیشه‌ای” خود واقعی‌اش دربیاید، تأکید کرد:  واقعاً من در دوران دفاع‌مقدس افتخار این را داشتم رزمنده‌ها را شاد کنم، از صحنه‌های جنگ عکاسی می‌کردم و خیلی از اتفاقات دیگر؛ به همین‌خاطر خود اصغر نقی‌زاده، کاراکتر اصغر “آژانس شیشه‌ای” بود. آقای حاتمی‌کیا در این فیلم خیلی مواظب بود که من از خودم بیرون نیایم و این موضوع کار را سخت می‌کرد.

نقش سرگرد نیروی انتظامی در “دادِستان”

وی درباره حضورش در سریال “دادِستان” مسعود ده‌نمکی، گفت: در این مجموعه تلویزیونی چند روزی کار داشتم و جلوی دوریبن رفتم. نقش یک سرگرد نیروی انتظامی را بازی می‌کردم؛ البته که این کاراکتر را قبلاً در کاری تجربه کرده بودم اما خوشحالم در این شرایط کرونایی که کاری پیشنهاد نمی‌شود و تک و توک کارهایی ساخته می‌شود در چنین کاری حضور داشتم. 

نقی‌زاده درباره کم‌کاری در حوزه دفاع‌مقدسِ تلویزیون و سینما، تصریح کرد: آخرین کاری که من در آن حضور داشتم به کار “معراجی‌ها” سال 1392 برمی‌گردد؛ انگار تغییر سیاست‌ها و بضاعتِ سینما و تلویزیون باعث می‌شود که خیلی از اتفاقات در دوران دفاع‌مقدس به تصویر کشیده نشود و کماکان فقدان روایت شدن خیلی از آن جانبازی‌ها و ایثارگری‌ها و اتفاقات برای انتقال به نسل‌های دیگر وجود داشته باشد.

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , دفاع مقدس , سریال ایرانی , هفته دفاع مقدس , ابراهیم حاتمی کیا ,

چقدرِ دوران دفاع‌مقدس را تلویزیون و سینما نشان داده؟

وی در خصوص اینکه چقدر  از دوران دفاع‌مقدس در سینما و تلویزیون روایت شده است، افزود: بسیاری سؤال می‌کنند چقدرِ دوران دفاع‌مقدس را سینما و تلویزیون نشان داد؛ من جواب می‌دهم توان و بضاعت همین است. مسئله‌ای به نام سیاست‌های کلان فرهنگی وجود دارد که با تغییر رئیس‌جمهور و وزرای ارشاد، همواره در حال تغییر است. هرکسی به سلیقه و زمانه‌ای که مدیریت می‌کند به سراغ ژانر و قالبی از کار می‌رود. 

فصل دوم “زیرخاکی”

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضور در فصل دوم سریال “زیرخاکی” گفت: هنوز کسی خبری نداده و چیزی درباره حضور در فصل دوم سریال “زیرخاکی” نگفته‌اند. در فصل اول اتفاقات خوبی افتاد و مردم این سریال را دوست داشتند، قرار است ادامه‌اش ساخته شود اما اینکه کاراکترِ من کماکان داستان داشته باشد نکته‌ای است که باید منتظر بمانیم به هنگام شروع مشخص شود.

تلویزیون , سینمای ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , دفاع مقدس , سریال ایرانی , هفته دفاع مقدس , ابراهیم حاتمی کیا ,

آرزوی بازی در نقش شهید همت

وی در پایان با اشاره به بازی در نقش شهید همت، خاطرنشان کرد:  همیشه به هنگام مرور خاطرات، یاد دو شهید بزرگوار می‌افتم منقلب می‌شوم و خاطرشان بسیار برایم عزیز است. شهید محمدابراهیم همت و حاج حسین اسکندرلو؛ وقتی شما از من سؤال می‌کنید در معرفی شهدا و ساخت آثار باشکوهِ دفاع‌مقدسی کم‌کاری شده، یکی از آن‌‌ها قطعاً ساخت کاری درباره شهید همت است. متأسفانه این فرمانده دلیر و شجاع را بسیاری به این اندازه می‌شناسند که بزرگراهی در شهر به نام اوست. دوست داشتم در جوانی گریم می‌شدم و نقش شهید همت را بازی می‌کردم اما قسمتم نشد. کم‌کاری کرده‌ایم اما بضاعتمان از تولید و ساخت در این عرصه، همین قدر بوده است. امیدوارم که بتوانیم آن برکات و ارزش‌های دوران دفاع‌مقدس را به بهترین وجه، به این نسل منتقل کنیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار