کد خبر: ۸۹۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 16 September 2020

 

تولید ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان

ایسنا/گیلان سرپرست جهادکشاورزی گیلان گفت: در استان قریب به ۳ میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش ۱۷۲ هزار میلیارد ریال تولید می‌کنیم که شامل محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی می‌شود.

مسعود الماسی امروز در جلسه ستاد توسعه صادرات غیرنفتی استان که در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: در استان با کمتر از یک درصد از مساحت کشور، قریب به ۳ میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش ۱۷۲ هزار میلیارد ریال تولید می‌کنیم که شامل محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی گیلان افزود: در هفت محصول چای، فندوق، بادام، پیله ابریشم، ماهیان استخوانی و کیلکا، صنوبر و گل گاو زبان رتبه اول کشور را در تولیدات داریم. در تجارت خارجی در گسترش محصولات کشاورزی نیازمند حمایت‌های وسیع در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه عمده محصولات ما، صادرات محصولات خام است، گفت: در نیمه نخست امسال شاهد افزایش ۹۱ درصدی وزنی و همچنین افزایش ۷۷ درصدی ارزش دلاری صادرات در حوزه محصولات کشاورزی هستیم. از مجموع صادرات کالاهای مختلف در استان، ۵۲ درصد محصولات کشاورزی است.

الماسی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۹ درصد محصولات کشاورزی صادراتی، شامل محصولات نباتی و ۹۰ درصد هم شامل محصولات باغی می‌شوند که در بخش تولیدات باغی در کشور از جایگاه خوبی برخوداریم.

سرپرست جهادکشاورزی گیلان بیان کرد: بعد از کرونا تعادل این حوزه بهم ریخت و اثرات سوء آن در بخش کشاورزی مشاهده شد؛ در این ایام با وجود کرونا مرز آستارا به خوبی فعالیت خود را ادامه داد و مشکلی برای حوزه صادرات نداشتیم اما در طول این مدت محصولات کشاورزی با کاهش قیمت مواجه شدیم که به دلیل انقضای مشخص این محصولات عدم فروش و اتلاف آن محصولات را در پی داشت.

وی در خصوص صادرات کیوی گفت: سالانه بیش از ۱۵۰ هزارتن تولید کیوی داریم که حجم صادرات آن ۷۵ هزار تن است و از مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه می‌یابد؛ ۵۸ میلیون دلار ارزش ثبت شده صادرات کیوی در سال ۹۸ است.

اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور تقویت شود باید نرخ ارز تک‌رقمی شود

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان در ادامه نیز افزود: با اینکه در حوزه اوراسیا افزایش صادرات داریم اما در شرایط فعلی برگشت ارز حاصل از صادرات با چالش‌هایی مواجه هستیم و قیمت‌ها با قیمت واقعی متفاوت است که پیش بینی می‌شود اگر همین روال ادامه داشته باشد در آخر سال با کاهش صادرات مواجه خواهیم بود.

وی گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور تقویت شود باید نرخ ارز تک‌رقمی باشد زیرا چند نرخی بودن ارز در کشور زمینه بروز رانت را فراهم می‌کند. البته روز گذشته خبر امیدبخشی مبنی بر برداشته شدن صف خرید ارز اعلام شد که به اقتصاد کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار