کد خبر: ۸۹۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 16 September 2020

 

استاندار : ارزش صادرات غیرنفتی در نیمه نخست امسال در گیلان 45 درصد افزایش یافته است.

 

افزایش صادرات غیرنفتی در نیمه نخست امسالبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ استاندار امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان با اشاره به افزایش 45 درصدی ارزش صادرات استان در 6 ماه نخست امسال، بر ضرورت تشویق بخش خصوصی برای تولید کالاهای باکیفیت و رقابت پذیر و نیز تقویت زیرساخت ها و امکانات گمرکی برای افزایش صادرات گیلان تأکید کرد.
ارسلان زارع گفت: علیرغم شیوع ویروس کرونا و آسیب های اجتماعی و اقتصادی برای همه اقشار و نیز مشکلات ناشی از بازگشت نرخ ارز برای صادرکنندگان ، شاهد افزایش مطلوبی در ارزش صادرات استان بوده ایم.
وی با اشاره به هدف‌گذاری 600 میلیون دلاری صادرات غیرنفتی امسال گفت: با توجه به گذشت 6 ماه از سال، ۴۴ درصد این هدف‌گذاری محقق شده و 6 درصد از برنامه عقب هستیم که باید برای رسیدن به این هدف مهم گام های موثری برداشته شود.
وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بازار اوراسیا به ویژه کشور روسیه بیش از پیش بهره‌مند شد، افزود: گیلان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، معدنی و ساختمانی بسیار خوب عمل کرده اما لازم است نسبت به افزایش توان صادراتی ، بیش از پیش تلاش کنیم.
استاندار بر لزوم تکمیل طرح هایی که به لحاظ زیرساختی در اولویت هستند تاکید کرد و گفت: دولت با جدیت پیگیر تکمیل زیرساخت های صادراتی از جمله تکمیل کریدور شمال - جنوب از طریق اتصال ریلی از رشت تا بندرکاسپین و آستاراست.
ارسلان زارع افزود: بخش خصوصی نیز باید همگام با دولت به کیفی سازی محصولات ، ایجاد فرصت های رقابتی ، بهبود بازاریابی و معرفی محصولات مورد نیاز در بازارهای جهانی بپردازد.
وی در ادامه ایجاد پایانه گل و گیاه را یکی از حلقه‌های مفقوده صادرات استان خواند و افزود : برای افزایش صادرات و کسب ارزش افزوده کالاهای صادراتی نیازمند ایجاد ظرفیت های ذخیره سازی ، صنایع تبدیلی و بسته بندی هستیم از این‌رو باید امکانات محدوده خدمات 2 گمرک انزلی و آستارا به ویژه در حوزه کشاورزی تقویت شود.
در این جلسه ناظر گمرکات استان، روسای سازمان های جهاد کشاورزی و صمت و رئیس اتاق بازرگانی گیلان گزارشی در خصوص وضعیت تجارت خارجی استان در 6 ماه نخست امسال ، وضعیت صادرات محصولات کشاورزی ، آخرین وضعیت ساخت پایانه محصولات کشاورزی و چگونگی مراودات تجاری استان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارائه شد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار