کد خبر: ۸۹۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲ 15 September 2020

 

کاهش چشمگیر درآمد برنجکاران صومعه‌سرایی  

تابناک/ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا گفت: بارندگی یک سوم درآمد برنجکاران این شهرستان را کاهش داد.

احمد پادیاب در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه برداشت برنج در این شهرستان پایان یافته است، گفت: به دلیل سه دوره بارندگی که در زمان برداشت محصول برنج رخ داد، شالیزارهای صومعه‌سرا با ورس زیادی مواجه شد.

وی افزود: امسال ۱۳۵ هزار تن شلتوک در این شهرستان برداشت شد این در حالیست که نسبت به سال گذشته کمتر است.

پادیاب با بیان اینکه این شهرستان ۲۳ هزار نفر برنج کار دارد، ادامه داد:به دلیل ورسی که در زمان برداشت محصول رخ داد، کمباین ها قادر به ورود مزرعه نبودند و کشاورزان توسط کارگران به صورت دستی محصولشان را برداشت کردند و به این ترتیب هزینه برداشت برنج در این شهرستان افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآوردهایی که انجام شده ۱۲۳ میلیارد تومان به شالیزارهای این شهرستان خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه‌سرا تصریح کرد: انتظار می‌رود برای این کشاورزان کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره در نظر گرفته شود تا درصد قابل توجهی از خسارتهایشان جبران شود.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان ۱۳ روستای حاشیه تالاب دارد و هنوز شالیزارهای این روستاها پرآب هستند، گفت: به دلیل رطوبت زیادی که هنوز برخی از شالیزارهای این شهرستان دارند حتی امکان پرورش راتون نیز در این مزارع وجود ندارد.

پادیاب افزود: با برآوردهایی که صورت گرفته است امسال یک سوم درآمد برنجکاران صومعه‌سرایی از تولید این محصول کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: رطوبت بالا در شالیزارها موجب شده است که ضایعات برنج در این شهرستان بالا برود و همچنین رنگین شدن دانه‌های سفید برنج به دلیل رطوبت بالایی که دارد نیز زیاد شده است و این امر موجب کاهش کیفیت برخی از برنج‌های این شهرستان شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار