این روز‌ها بازار بورس با رکود و افت شاخص دست و پنجه نرم می‌کند؛ اتفاقی که در کنار افزایش قیمت مسکن، دلار، طلا و خودرو نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. امروز نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی به دنبال راهکاری برای برون رفت از این شرایط بودند.
کد خبر: ۸۹۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ 13 September 2020

تابناک گیلان/ این روز‌ها بازار بورس با رکود و افت شاخص دست و پنجه نرم می‌کند؛ اتفاقی که در کنار افزایش قیمت مسکن، دلار، طلا و خودرو نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. امروز نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی به دنبال راهکاری برای برون رفت از این شرایط بودند.

 

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه غیر علنی سه ساعته با حضور فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی مسائل و مشکلات اقتصادی به ویژه در بازار‌های بورس، ارز، مسکن و طلا را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بعد از آن جلسه علنی به مدت یک ساعت برگزار و در همین زمان، دو فوریت طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و ایراد شورای نگهبان در طرح اختصاص قیر رایگان برای آسفالت راه‌های روستایی و شهری تصویب و رفع شد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در توضیح جلسه غیر علنی با این وعده که به زودی شاهد تحول در بازار بورس هستیم، گفت: «مجلس برای حمایت و تقویت لازم و تثبیت در بازار‌های بورس و سرمایه مصمم است؛ لذا در تلاشیم هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسائل تولیدی رفته و پروژه‌های صنعتی در بخش تجاری، کارخانجات و تولید در کشور رونق گیرد. باید از سرمایه و پول مردم در بورس صیانت شود؛ لذا ما کمک‌های لازم به دولت برای تثبیت بورس را انجام می‌دهیم. افزایش سرمایه هم از موضوعات جدی است و با همین نگاه لایحه دو فوریتی دولت برای صرف سهام بدون حق تقدم به سرعت تصویب شد که می‌تواند به عمق‌بخشی، تثبیت و هدایت نقدینگی و حفظ نقدینگی بورس و اموال مردم کمک کند.»

قالیباف این نکته را هم گفت که لازم است تصمیمات جدیدی در بورس گرفته شود. درباره بازارگردانی در بورس نیز باید در وهله اول به حجم مبنا، حداقل سفارش و سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه توجه کرد. بخشی از شرکت‌ها در بورس حقوقی و دولتی هستند که در زمان اوج بازار درآمد‌هایی داشته و مکلفند وجوه را به بازار بورس برگردانده و بورس را تقویت کنند تا بازارگردانی درست پیش برود و کسی خارج از موضوع لیدری بورس را انجام ندهد؛ لذا می‌توان با استفاده از ابزار‌های پوشش ریسک و بیمه سهام زیان ناموجهی به منابع بیت‌المال وارد نکرده و بورس را حفظ کنیم.

توافق شد که سازوکار‌های سهام خزانه و کاهش مزیت‌های سهام خزانه غیرمستقیم برای تقویت در سازوکار‌های رسمی خزانه در بورس در دستور کار قرار گیرد.

محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بررسی دلایل نابسامانی بازار ارز و بورس و راهکار‌های کارشناسی برای ساماندهی مسائل اقتصادی گفت: طبق توضیحات بیان شده دراین جلسه مواردی همچون عرضه چند لایه برخی از شرکت‌های وابسته به دولت در بازار بورس باعث رشد کاذب و قابل توجه این بازار شده است؛ راهکار این بوده که دولت باید اطلاعات مربوط به شرکت‌های پر ریسک و ریسک متوسط و ریسک پایین را در اختیار افراد قرار داده تا شرایط پایدارتر شده و رشد کاذب و نزولی ناگهانی رخ ندهد.

همچنین در جلسه غیر علنی نمایندگان، انتقاد‌هایی نسبت به سیاست‌های اعمالی در بازار سرمایه به خصوص ارز داشته که در واکنش قالیباف رییس قوه مقننه تاکید کرده که باید برای مدیریت بازار ارز تقاضا در داخل مدیریت شود. البته قرار شده که فردا جلسه‌ای با حضور رییس مجلس و روسای کمیسیون‌های تخصصی و مسئولان اجرایی برای رسیدن به راهکار‌های جامع‌تر تشکیل شود.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم برای رسیدن به راهکار‌هایی جهت ساماندهی بازار‌های مختلف وارد میدان شدند؛ بنابراین، امروز دو فوریت طرح کمیسیون کشاورزی برای اصلاح قانون نحوه خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس به تصویب رسید؛ با این هدف که شورایی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، انجمن صنفی کشاورزان و نماینده‌ای از مجلس قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین کند تا ضمن ایجاد انگیزه در بین کشاورزان برای کاشت محصولات، از واردات بی نیاز شده و در عین حال مشکل معیشتی آنان نیز رفع شود. همچنین کمیسیون کشاورزی در حال تدوین طرح دو فوریتی در خصوص تامین نهاده‌های کشاورزی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت‌ها بگذارد.

هفته گذشته نیز دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن در مجلس تصویب شد و طرح دیگر کمیسیون عمران برای ساماندهی بازار مسکن در نوبت بررسی صحن علنی قرار دارد. طرح خودرودار کردن خانواده‌های نیازمند و ساماندهی بازار خودرو نیز از راهکار‌های کمیسیون صنایع و معادن برای کاهش قیمت این بازار و دسترسی همه است.

با توجه به اینکه از هفته جاری تعداد جلسات علنی مجلس به سه روز در هفته افزایش پیدا می‌کند، انتظار می‌رود که نمایندگان رفع مشکلات کشور به خصوص در حوزه اقتصادی و معیشتی را در اولویت فعالیت هایشان قرار دهند.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار