کد خبر: ۸۹۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲ 11 September 2020

 

بیانیه‌ی کاک حسن امینی درباره‌ی «جلوگیری از ادامه‌ی امامت شیخ یونس فاروقی امام و خطیب مسجد شیخ بلال فاروقی و بستن آن مسجد در اسالم خلخال، و بازداشت ماموستایان و طلاب دینی اهل سنت در بوکان» که در کانال تلگرامی جلال جلالی زاده، نماینده‌ی اسبق مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید:

«بسم الله الرحمن الرحیم

(وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّـهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا)

خبر اسفبار جلوگیری از ادامه‌ی فعالیت عالم جوان و داعی خونگرم اهل سنت، آقای شیخ یونس فاروقی، به عنوان امام و خطیبِ مسجد شیخ بلال فاروقی در اسالم خلخال، و بستن آن مسجد، مایه‌ی تأسف فراوان گردید.

اینجانب به حکم و فرمان وجوبیِ پیامبر اسلام -صلّی الله علیه و سلّم- که می‌فرماید: من رأی منکم منکراً فلیغیّره بیده، فإن لم یستطع فبلسانه، فإن لم یستطع فبقلبه …، ضمن محکوم کردن اینگونه اقدامات تفرقه‌اندازانه‌ی دوست آزار و دشمن نواز، آیه‌ی صدر این نوشته را که به وضوح پیرامون مجازات مانعین مساجد صحبت می‌کند، به مسئولینی که خود را پیرو اسلام و قرآن معرّفی می‌کنند، یادآور شده و نسبت به عواقب دنیوی و اخروی چنین اعمالِ دور از آموزه‌های اسلامی، هشدار دهم.

چون متأسفانه مشغولیت زیادشان به امورات دنیوی، اکثر آنان را از قرآن، نخستین منبع دین اسلام و اصل الاصول آن، غافل ساخته است.
معنیِ منطوق و روشن آیه فوق‌الذکر اینست: هرکس مانع حضور مسلمانان جهت یاد و عبادت خدا در مساجد شود، و بکوشد آن را خراب و به تعطیلی بکشاند، آن کس «أظلم» است یعنی ستمکارترین است.

خراب شدن مساجد تنها تخریب ساختمان آن نیست، مسجد یعنی سجده‌گاه و محل عبادت مسلمانان، و آن اندازه در اسلام اهمیت دارد که اولین اقدام پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله و سلم – در مدینه، ساخت و احیای مسجد بود.

لذا اگر از سجده کردن و عبادت برای خدا در آن جلوگیری شود، و یا اگر از امامتِ جمعه و جماعت و تبلیغِ فردِ منتخب و محبوبِ مردم، ممانعت به عمل آید، و کسی بر آنان تحمیل گردد که مقبولشان نباشد، و به این خاطر، مسجد را ترک کنند، این دقیقاً مصداق «منع از ذکر خدا در مساجد و تخریبِ» آن خواهد بود. پس در هر جای دنیا و در هر نقطه از مناطق اهل سنت ایران، چنین اقدامی صورت گیرد، آمران و عاملان ِ چنین اعمالی، مشمول تهدید ادامه‌ی آن آیه‌ی شریفه خواهند شد که می‌فرماید:

«…لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» در دنیا به ذلّت و خواری و در آخرت به عذاب دردناک دچار خواهند شد.
متأسّفانه این سیاست زشت و ضدّ دینی یعنی جلوگیری از ذکر خدا در مساجد و تخریب آنها،– باتوضیحی که گذشت–در اکثر مناطق اهل سنّت ایران ازجمله شهرها و روستاهای استانهای کوردستان،

آذربایجان غربی و کرمانشاه از سالها پیش شروع شده و هر روز بیشتر می‌شود. بازداشت ده‌ها نفر از ماموستایان و طلاب و فعالان دینی در شهرستان بوکان و مناطق اطراف، نمونه‌ای دیگر از این رفتارهای فراقانونی و ضد دینی علیه اهل سنت ایران است.

اینجانب بعنوان یکی از خادمان اهل سنّت ایران و خیرخواهِ بدون تعصّب، برای پیروان همه‌ی مذاهب اسلامی و مکاتب انسانی، به مسئولین حکومتی هشدار داده و از آنان می‌خواهم این سیاستها و اقدامات ضدّدینی و تفرقه اندازانه را متوقّف کنند. زیرا نتیجه‌ی چنین رفتارهایی، حاصلی جز خسران غیرقابل جبران و ندامت به دنبال نخواهد داشت.

امید است تغییراین سیاست، با بازگردانیدن جناب شیخ یونس فاروقی بە جایگاه حقیقی خود، و آزادی ماموستایان و طلاب بازداشت شده در بوکان آغاز گردد.
در پایان به همه عرض می‌کنم: اگر کسی از آمران و عاملان آن اقدامات تفرقه اندازنه از این نصایح خیرخواهانه و وحدت طلبانه ناراحت و برآشفته شود، مصداق آیه: «وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّـهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ…» نیز خواهد شد؛ آیه‌ای که در ادمه‌اش خداوند می‌فرماید: «فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ» — انسانی با چنین روحیه و بینشی جهنّم او را کفایت کند، که بدترین جایگاه است– . از الله متعال میخواهم که همه‌ی مسلمانان را و همه انسان‌ها را از چنین عاقبتِ شرّی به دور بدارد.

حسن امینی
حاکم شرع مردمی کردستان
مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار