کد خبر: ۸۹۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶ 09 September 2020

فتوای ۲۰۰ تن از علمای جهان اسلام درباره سازش با اسراییل، درخواست عربستان برای همکاری نظامی با عراق، حمله هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به روستا‌های کردنشین عراق و اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره برجام و بدهی به ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به توافق حماس و فتح در مورد اتحاد نیرو‌ها علیه اسرائیل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «صالح العروری» معاون سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که رویدادهای یک سال اخیر از جمله تصمیم امارات متحده عربی به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، رهبران جنبش حماس و فتح را بر آن داشت که در مورد پیوستن و اتحاد نیروهای خود جهت مقابله با تل آویو به توافق برسند.

العروری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: مردم فلسطین در سال ۲۰۲۰ سه بار «از پشت خنجر خورده اند»؛ نخستین بار با پیشنهاد طرح صلح جانبدارانه اسرائیل ـ فلسطین از سوی دولت آمریکا در ماه ژانویه، دومین بار با اعلام الحاق بخش های وسیعی از کرانه باختری و دره رود اردن در بهار سال جاری و بار سوم نیز اقدام ابوظبی برای عادی سازی روابط با تل آویو بوده است.

طبق اظهارات معاون سیاسی حماس، «خطرهای بی سابقه فراروی نهضت فلسطین» به این معناست که فلسطینیان بیش از این نمی‌توانند اختلاف میان نیروهای مهم سیاسی خود را بپذیرند. از این روی، حماس در تماس با رهبران جنبش فتح و «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیرامون اتحاد نیروها علیه اسرائیل با آنها گفت‌وگو کرد.

توافق حماس و فتح در مورد اتحاد نیروها علیه اسرائیل/فتوای ۲۰۰ نفر از علمای جهان اسلام درباره سازش با اسراییل/ درخواست عربستان برای همکاری نظامی با عراق/ حمله هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به روستاهای کردنشین عراق

بنا بر گزارش ها، دو طرف (حماس و فتح) بر سر سه ابتکارعمل توافق کردند که توسط کمیته مشترک به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. این ابتکارعمل ها عبارتند از سازماندهی مقاومت علیه اسرائیل در کرانه باختری، اصلاح سازمان آزایبخش فلسطین (یک سازمان چند گروهی که فتح بزرگترین شاخه آن است) و همچنین تلاش برای پایان دادن به اختلاف نظری است که در انتخابات سال ۲۰۰۶ میان حماس و فتح به وجود آمد.

فتوای ۲۰۰ تن از علمای جهان اسلام درباره سازش با اسراییل

پایگاه خبری فلسطین الیوم  گزارش داد، اتحادیه جهانی علمای مسلمین، روز سه شنبه این فتوا را با امضای این علما منتشر کرد.

اتحادیه علمای مسلمین که مقر آن دوحه، پایتخت قطر است، روز یکشنبه گذشته از طریق ویدئو کنفرانس، میزبان علمای مسلمین بود که در واکنش به سازش امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه داده بودند.

در این فتوا تاکید شده است: آنچه به توافق صلح، سازش یا عادی سازی روابط با اسرائیل شهرت پیدا کرده، حرام و از لحاظ شرعی باطل است.

از این روی، آن چه بین برخی کشورهای عربی و (رژیم اسرائیل) شکل گرفته، نمی تواند یک صلح حقیقی و نه یک آتش بس بلکه عقب نشینی و چشم پوشی از مقدس ترین سرزمین و مبارک ترین آنهاست.

در بخش دیگری از این فتوا تاکید شده است: این امر اقرار به مشروعیت دشمن اشغالگر و به رسمیت شناختن اقداماتی همچون کشتار و آوراگی ملت فلسطین است که از لحاظ شرعی، قانونی و انسانی جنایت محسوب می شود.

در این فتوا که به امضای علمای برجسته ای همچون احمد الریسونی رئیس اتحادیه علمای مسلمین، محمد حسن الددو دبیرکل اتحادیه و عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی رسیده، هر فتوایی که سازش با رژیم اسرائیل را مجاز بداند، بر خلاف فتوای علمای بزرگ مسلمان در یک قرن گذشته دانسته و آن را در تضاد با اصول شرعی می داند.

درخواست عربستان برای همکاری نظامی با عراق

 عبد الامیر رشید یارالله، رئیس ستاد کل ارتش عراق با دعوت از سوی همتای سعودی خود مواجه شده که او را به منظور بررسی همکاری بین ارتش های دو کشور به عربستان دعوت کرده است.

وزارت دفاع عراق در بیانیه ای با اعلام این موضوع، تصریح کرد: رئیس ستاد کل ارتش عراق، میزبان وابسته نظامی عربستان در عراق بوده و زمینه های توسعه همکاری های مشترک را بررسی کرده اند.  

در این دیدار از عبد الامیر یارالله برای سفر به عربستان و دیدار با همتای سعودی خود دعوت شده است.

توافق حماس و فتح در مورد اتحاد نیروها علیه اسرائیل/فتوای ۲۰۰ نفر از علمای جهان اسلام درباره سازش با اسراییل/ درخواست عربستان برای همکاری نظامی با عراق/ حمله هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به روستاهای کردنشین عراق

گفتنی است، پیشتر خبرهایی درباره حضور نیروهای نظامی سعودی در پایگاه التاجی منتشر شده بود که تحسین الخفاجی، سخنگوی فرمانده عملیات مشترک عراق در واکنش به این خبر آن را تکذیب و تاکید کرد: نیروهای موجود در پایگاه هوایی التاجی همه عراقی هستند.

حمله هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به روستاهای کردنشین عراق

ارتش ترکیه بار دیگر صبح روز سه شنبه به بهانه هدف قرار دادن عناصر پ.ک.ک، چندین روستا در شمال کردستان عراق را هدف حملات خود قرار داد.

به نوشته رووداو، این حملات در منطقه «کانی ماسی» در استان دهوک رخ داد و به گفته منابع محلی، حملات هوایی از ساعت نه ونیم صبح به مدت یک ساعت ادامه داشت و جنگنده‌ها چندین بار دو روستای «بازی» و «جقلای» را بمباران کردند.

در این حملات، کسی از میان مردم عادی کشته نشده و صرفا موجب وحشت اهالی شده است. همزمان توپخانه ارتش ترکیه نیز دو روستای «بیدوهی» و «زناراکیسته» را گلوله‌باران کرد.

این حملات در حالی انجام شد که روز شنبه (پنجم سپتامبر) وزارت دفاع ترکیه از پایان حملات خبر داده و مدعی شده بود که عملیات نیروهای ترکیه موفقیت‌آمیز بود. این اعلامیه ترکیه یک روز پس از سفر «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق به آنکارا صادر شد.

توافق حماس و فتح در مورد اتحاد نیروها علیه اسرائیل/فتوای ۲۰۰ نفر از علمای جهان اسلام درباره سازش با اسراییل/ درخواست عربستان برای همکاری نظامی با عراق/ حمله هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به روستاهای کردنشین عراق

ترکیه از ۱۷ ژوئن گذشته عملیات «چنگال ببر» را علیه عناصر پ.ک.ک در شمال عراق آغاز و دولت عراق نیز بارها ترکیه را به نقش تمامیت ارضی و حریم هوایی خود متهم و آن را محکوم کرده است.

اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره برجام و بدهی به ایران

 «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس در نشست پارلمان این کشور درباره مکانیسم ماشه، پرونده محکومان امنیتی دوتابعیتی در ایران و بدهی لندن به تهران در رابطه با خریدهای تسلیحاتی قبل از انقلاب اسلامی ایران صحبت کرد.

بنا بر گزارش «لارنس نورمن» خبرنگار وال استریت ژورنال، وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور درباره عدم همراهی لندن به واشنگتن در جلسه رای گیری شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و توسل آمریکا به مکانیسم ماشه، بدهی‌های انگلیس به ایران، صحبت و همچنین ادعاهایی علیه مواضع منطقه‌ای ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت مطرح کرد.

توافق حماس و فتح در مورد اتحاد نیروها علیه اسرائیل/فتوای ۲۰۰ نفر از علمای جهان اسلام درباره سازش با اسراییل/ درخواست عربستان برای همکاری نظامی با عراق/ حمله هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به روستاهای کردنشین عراق

دومینیک راب اعلام کرد، در بخشی از سخنان امروز خود در پارلمان انگلیس به اتهام‌زنی درباره روابط ایران با گروه‌های مقاومت منطقه پرداخت و مدعی شد: «ایران در حال کار با حماس و حزب‌الله به عنوان نیروهای نیابتی خود است و این منبعی برای تنش و بی‌ثباتی است».

وزیر خارجه انگلیس درباره بازداشت و محاکمه اتباع دوتابعیتی در ایران اظهارنظر کرد و درباره موضوع بدهی‌های چند دهه‌ای لندن به تهران هم حرف زد.

به گفته راب، او تاکنون درباره دو تابعیتی‌های بازداشت شده و زندانی در ایران با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه این کشور صحبت کرده است.

وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد، بدهی «۴۰۰ میلیون پوندی» این کشور به تهران در پرونده مربوط به خریدهای تسلیحاتی قبل از انقلاب اسلامی ایران «یک موضوع جدا» از موضوع زندانیان دو تابعیتی است.

اظهارات وزیر خارجه انگلیس در حالی مطرح شده که «جرمی هانت»، وزیر خارجه پیشین این کشور گفته بود، دولت انگلیس باید طبق رأی دادگاه این کشور، بدهی‌هایش نسبت به ایران را تسویه کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار