کد خبر: ۸۹۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ 05 September 2020

 

اما و اگرهای بازگشایی مدارس/ والدین نگران حضور دانش آموزان

رشت- سال تحصیلی جدید از امروز در سراسر کشور آغاز شد اما آنچه که این موضوع را با اما و اگرهای فراوان همراه کرده نگرانی والدین از حضور دانش آموزان در مدارس با توجه به شیوع ویروس کرونا است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهریور سال ۹۹ هم به نیمه راه خود رسید اما آنچه که بیش از همه شهریور امسال را از سال‌های گذشته متفاوت‌تر کرده بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی است موضوعی که به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه حضور دانش آموزان در سطح مدارس انجام شده است.

بازگشایی مدارس در حالی انجام شد که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت و درمان هیچ جای سبزی در کشور از نظر کرونا وجود نداشته و ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۶ استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند و هر ۱۲ دقیقه یک ایرانی بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از می‌دهد و طی شبانه روز گذشته نیز ۱۱۸ نفر جان باخته‌اند. همه این موارد، امکانات و زیرساخت‌های محدود در سطح مدارس و جمعیت بالای دانش آموزی این نگرانی را در میان والدین، دانش آموزان و حتی معلمان ایجاد کرده که در صورت ابتلای یک نفر به این ویروس خطرناک چه سرنوشتی در انتظار بقیه خواهد بود.

در این میان مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارهای در صحبت‌های خود اعلام کرده‌اند که برای هر بروز هر وضعیت احتمالی آماده بوده و برنامه ریزی های لازم را انجام داده‌اند. و به همه مدیران کل آموزش و پرورش در استان‌های نیز ابلاغ شده که باید تمام نکات و موارد ذکر شده در دستور العمل های بازگشایی مدارس را رعایت کرده و زمینه را برای اطمینان خاطر والدین و دانش آموزان فراهم کنند.

سلامت فرزندم مهم‌تر از تحصیل است

با وجود همه این صحبت‌ها والدین و دانش آموزان هنوز نگران حضور در مدارس با توجه به شرایط اعلام شده استان‌های در زمینه کرونا دارند. علی منصوری والدین یکی از دانش آموزان رشتی در گفتگو با خبرنگار مهر با ابزار نگرانی از وضعیت موجود و با بیان اینکه حفظ دانش آموزان از خطر کرونا بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه هنوز بزرگسالان نیز به درجه‌ای نرسیده اند که بتوانند خود را در برابر خطرات کرونا حفظ کنند، افزود: با توجه به این شرایط چگونه انتظار داریم که این کودکان که هنوز به آن درجه از فهم و درک نرسیده‌اند بتواند از خود در برابر کرونا محافظت کنند.

منصوری در ادامه با ذکر این سوال که آیا مسئولان مدارس این توانایی، وقت و امکانات را دارند تا از تک تک دانش آموزان مراقبت کنند، گفت: قبل از شیوع کرونا هم بسیاری از مدارس ما از نظر بهداشتی با مشکل مواجه بودند و هرازگاهی شاهد یک مورد بهداشتی در سطح مدارس بودیم.

وی با تأکید بر اینکه برای من سلامت فرزندم از تحصیل مهم‌تر است، تصریح کرد: در صورتی که وضعیت و شرایط مدرسه را برای حضور فرزندم مناسب نبینم قطعاً او را به مدرسه روانه نخواهم کرد.

منصوری ادامه داد: مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این روزها در زمینه رعایت تمام دستور العمل های بهداشتی بارها به والدین تضمین داده‌اند اما آنچه که من امروز در این مدرسه می بینم کمبود امکانات و قطعاً عدم توانایی مسئولان مدرسه برای کنترل شرایط است.

آموزش‌های مجازی باشد

خانم فروتن والدین یکی دیگر از دانش آموزان گیلانی است که دخترش در یکی از مدارس غیر انتفاعی رشت تحصیل می‌کند وی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در روز بارها در زیر نویس شبکه خبر نسبت به وضعیت کرونا در استان گیلان به ویژه شهر رشت هشدار می‌دهند و از وضعیت قرمز آن خبر می‌دهند.

وی با بیان اینکه هنوز نمی‌توانم درک کنم که چگونه با چنین وضعیتی آموزش و پرورش سال تحصیلی را آن هم به صورت حضور آغاز کرده است، افزود: با وجود اینکه دخترم در مدرسه غیر انتفاعی تحصیل می‌کند و من برای سال تحصیل آن بالایی پرداخت می‌کنم اما هنوز از اجرای کامل دستور العمل های بهداشتی در این مدرسه شک دارم.

فروتن با تأکید بر اینکه سلامت فرزندم اهمیت بیشتری دارد، گفت: مسئولان آموزش و پرورش باید سال تحصیلی جدید را همانند سال گذشته به صورت مجازی و با استفاده از شبکه شاد آغاز کرده و تا روشن شدن وضعیت کرونا ادامه دهند.

وی با بیان اینکه البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که متأسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم برای استفاده همه دانش آموزان از این شبکه شاد و آموزش مجازی وجود ندارد، افزود: اما این دلیل نمی‌شود که با وجود قرمز بودن شرایط کرونایی در استان گیلان دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند.

فروتن با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های همه ما والدین دانش آموزان این است که اجرای دستور العمل های بهداشتی به صورت موقت باشد و با گذشت چند ماهی از تحصیل دیگر کسی به این موضوع توجه نکند، گفت: من به عنوان والدین یکی از این دانش آموزان هرگز حاضر نخواهد شد که با چنین شرایطی سلامت فرزندم را به خطر بیاندازم.

اطمینان از اجرای کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس

اما مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز در این با اشاره به نحوه حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس با توجه به شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: همه مدارس گیلان فراز امروز با بوده اما حضور دانش آموزان بر اساس شرایط منطقه‌ای متفاوت است‌.

محمد رحمتی در ادامه با بیان اینکه در مدارسی که تراکم دانش آموزان کم باشد، کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار خواهد شد، گفت: این شرایط در مدارس دارای جمعیت دانش آموزی بالا به صورت زوج و فرد یا تقسیم دانش آموزان به دو گروه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آموزش برای دانش آموزان در کلاس‌های پر تراکم با کاهش ساعات تدریس، به دو نحوه حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود، ادامه داد: مدیران مدارس برنامه ریزهای مورد را نظر را انجام داده‌اند و جای هیچ نگرانی برای دانش آموزان و خانواده‌هایشان نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه ۳۶۸ هزار و ۸۲۱ دانش آموز گیلانی در سال تحصیلی جدید مشغول به فراگیری علم خواهند شد، گفت: این تعداد دانش آموزان از سه هزار و ۸۵۷ مدرسه با ۱۸ هزار و ۶۵۵ کلاس درس حضور خواهند یافت.

وی با تأکید بر اینکه والدین اطمینان خاطر داشته باشند که تمام دستور العمل های بهداشتی در سطح مدارس از سوی مدیران و مسئولان رعایت خواهد شد، گفت: حفظ سلامت دانش آموزان در اولویت قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار