هرچند شاید «شاد» و «سناد» به گوش ما و شما چندان آشنا نباشد، ظاهرا آینده کشورمان به آن‌ها وابسته است و ظاهرا حال و روز چندان مساعدی هم ندارند. حال و روز نامساعد بستری که بموقع آماده نشده، اما این تاخیر در آماده سازی اش هم موجب نشده سال تحصیلی در نیمه شهریور شروع نشود!
کد خبر: ۸۹۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ 05 September 2020
تابناک گیلان/ هرچند شاید «شاد» و «سناد» به گوش ما و شما چندان آشنا نباشد، ظاهرا آینده کشورمان به آن‌ها وابسته است و ظاهرا حال و روز چندان مساعدی هم ندارند.
 

به گزارش «تابناک»؛ پس از کش و قوس‌های بسیار، بالاخره سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ آغاز شد؛ سالی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا زودتر از همیشه و در نیمه شهریور ماه شروع شده، اما کیست که نداند این تعجیل نیز تضمینی برای ادامه و پایان یافتنش در موعد مقرر نیست، چراکه با ویروسی عجیب دست به گریبان هستیم.

بلایی وسیع و دامن گیر که یکی از کانون‌های جدی شیوع آن، اجتماعات است و از این روی، از روز‌های ابتدایی شیوع ویروس در ایران و جهان، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و آموزش مجازی جایگزین حضور در کلاس‌های درس شد؛ تصمیمی که در کشورمان تا صبح امروز به شکل صد در صد در دستور کار قرار داشت.

از این روی می‌گوییم تا صبح امروز که می‌دانیم با شروع سال تحصیلی جدید، بازگشایی مدارس در دستور کار قرار گرفته است؛ تدبیری که قرار بود برای مناطق سفید به اجرا درآید و در مناطق زرد، با ملاحظاتی جدی و متفاوت اجرایی شود؛ اما یکباره در روز‌های اخیر همه چیز دستخوش تغییر شد و سرگیجه‌ای بزرگ همه کشور را در بر گرفت.

«شاد ۲» بالاخره منتشر شد، اما «سناد» راه اجرایش را بسته!

ماجرا از آنجایی شروع شد که خبر رسید، اولویت وزارت آموزش و پرورش، تشکیل کلاس‌های درس در مدارس است و نه آموزش مجازی و این موضوع ربطی به تقسیم بندی استان‌ها و شهر‌های مختلف بر اساس میزان شیوع بیماری کووید ۱۹ ندارد. بی ارتباط دانستن آموزش حضوری در مدارس با وضعیت سفید، زرد و قرمز که میلیون دانش آموز را با سرگردانی عجیبی مواجه کرد.

این وضعیت عجیب زمانی اوج گرفت که دو شب پیش، رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در گفت و گوی ویژه خبری در رسانه ملی حضور یافت و در خصوص این تغییر اولویت گفت: «از شنبه همه مدارس باز و کلاس‌ها دایر است. خانواده‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی که با مدیران دارند، می‌توانند از شرایط حضور در مدارس مطلع شوند.»

وی در ادامه توضیح داد، ۶۵ درصد مدارس زیر ۱۰۰ دانش آموز دارند و رعایت فاصله گذاری در آن‌ها ممکن است و بعد در پاسخ به این سوال کلیدی که دانش‌آموزان و خانواده‌ها چگونه از شرایط حضوری یا غیرحضوری کلاس‌های خود مطلع شوند، گفت: «خانواده‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی که با مسئولان مدرسه دارند می‌توانند از حضور یا عدم حضور در مدرسه مطلع شوند. در غیر این صورت روز شنبه قبل از حرکت به مدرسه تماس بگیرند تا بدانند امروز کدام گروه از دانش آموزان باید به مدرسه بیاید.»

همه این‌ها در حالی بود که نسخه جدید نرم افزار شبکه اجتماعی دانش آموزی یا اپلیکیشن «شاد» منتشر نشده بود و به نظر می‌رسید که امکان آموزش مجازی فراهم نیست. نکته‌ای که معنایش برای بسیاری از والدین، الزام به حضور دانش آموزان در مدارس بود و از این روی، مخالفتی چشمگیر با این تصمیم در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت؛ مخالفتی که واکنش مسئولان آموزش و پرورش به آن تا این لحظه سکوت بوده است.

«شاد ۲» بالاخره منتشر شد، اما «سناد» راه اجرایش را بسته!

این در حالی است که ساعاتی پیش نسخه «شاد ۲» بالاخره بارگذاری شد و بلافاصله سایت وزارت خانه خبر داد که ۳ میلیون نفر این اپلیکیشن را روی دستگاه‌های خود به روز رسانی کرده اند تا این گونه به نظر برسد که آموزش مجازی از امروز و با آغاز سال تحصیلی جدید شروع خواهد شد و حضور در مدارس، موضوع الزام آوری نیست؛ اما گزارش‌های رسیده حاکی از فقدان کلاس بندی‌ها در شاد در بسیاری از مدارس است.

موضوعی که پیگیری خبرنگار «تابناک» از مدیران برخی مدارس و افراد مطلع، حکایت از آن دارد که سامانه دانش آموزی، «سناد»، با اشکالاتی جدی مواجه است که اجازه معرفی معلمان، دبیران و ثبت مواردی مانند کلاس بندی‌ها را به بسیاری از اولیای مدارس نداده و به همین دلیل، درج اطلاعات در «شاد» و کلاس بندی در غالب آن ممکن نشده است! مشکلاتی که بی شک نتیجه کوتاهی‌های متعددی است که در آموزش و پرورش رقم خورده است؛ قصور‌هایی که موجب شده با عجیب‌ترین شروع سال تحصیلی در همه ادوار مواجه باشیم. عجایبی که نمی‌توان به کرونا و بیماری ناشی از آن نسبتش داد، چون حدود ۷ ماه است با این بلای بزرگ دست به گریبانیم و فرصت برای رفع ایرادات سناد و هماهنگ سازی آن با شاد و تدارک نسخه جدید شبکه دانش آموزی و انتشار آن وجود داشته و در صورت فقدان فرصت هم می‌شد شروع سال تحصیلی را به روال هر ساله در ابتدای مهرماه موکول کرد یا حتی به تعویق انداخت!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار