کد خبر: ۸۹۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 01 September 2020

 

بیانیه مشترک امارات و امریکا و اسرائیل

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

حاج محمد عرب درگذشت

ابوالشهید حاج «محمد عرب» از پیشکسوتان نهضت اسلامی، دیپلمات پر تلاش و رییس اسبق دفتر قمِ مجمع جهانی اهل بیت(ع) دار فانی را وداع گفت. ایشان که سوابق طولانی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشت، دهم شهریور ۱۳۹۹ در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فرو بست. مرحوم عرب سال ۱۳۴۰ وارد عرصه مبارزات سیاسی نهضت اسلامی شد و با مبارزینی همچون آیت ‏الله شهید «شاه‏ آبادی» و سپس آیت الله «مؤمن قمی» ارتباط یافت. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در شهر قـم ساکن شد و مسئولیت آموزش نظامی سپاه قم را برعهده گرفت. کمی بعد به عنوان شهردار این شهر منصوب شد و بعد از فرمان امام خمینی(ره) به تشکیل شورای شهر، در اردبیهشت سال ۱۳۵۸ به عضویت شورای شهر قـم درآمد. فعالیت در سازمان صنایع نظامی ایران، معاونت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پایه گذاری دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، سفارت ایران در کشور عمان، معاونت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (به ریاست مرحوم آیت الله تسخیری)، سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران در دُبی و مشاورت استاندار قم از دیگر مناصب و خدمات آن مرحوم بود. عضویت در حزب جمهوری اسلامی و حزب مؤتلفه اسلامی نیز از جمله فعالیت های سیاسی مرحوم محمد عرب بود. ایشان - که به زبان های آلمانی و انگلیسی مسلط بود - در اوایل تأسیس مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) ریاست دفترِ قم این مجمع را بر عهده داشت که بعدها تبدیل به معاونت امور فرهنگی شد.

 

روحانی دستور خرید واکسن کرونا را صادر کرد

رئیس جمهور در گفتگو با وزیر بهداشت با اشاره به اخباری در خصوص دستیابی برخی کشورها به واکسن کرونا دستور داد هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای خرید این واکسن و انجام مراحل آزمایشی و تشخیصی معمول انجام شود تا در صورت امکان هر چه سریع‌تر اقدامات موثر در این زمینه در کشور آغاز شود.حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با وزرای کشور و بهداشت، از رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی توسط متولیان هیئات، وعاظ، مداحان و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در ایام سپری شده از ماه محرم، به ویژه در شب‌های تاسوعا و عاشورا، که در گزارش رحمانی‌فضلی و نمکی به عنوان روسای کمیته‌های امنیتی و بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا انعکاس یافته بود، ابراز خرسندی و قدردانی کرد.رئیس جمهور، روز یکشنبه در گفتگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اخباری در خصوص دستیابی برخی کشورها به واکسن کرونا، دستور داد هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای خرید این واکسن و انجام مراحل آزمایشی و تشخیصی معمول انجام شود تا در صورت امکان هر چه سریع‌تر اقدامات موثر در این زمینه در کشور آغاز شود. وی در ادامه افزود: با توجه گستردگی موج دوم شیوع بیماری کویید ۱۹، وزارت بهداشت، باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از خستگی و فرسودگی کادر درمانی کشور را فراهم کرده و در صورت لزوم نسبت به آموزش سریع‌تر نیروهای جدید و جایگزینی آنان، اقدامات لازم را انجام دهد.

 

درگیری امنیتی تکذیب شد

سرهنگ محسن دالوند با اشاره به حادثه تیراندازی در اهواز اظهارداشت: این درگیری ظهر یکشنبه بین تعدادی افراد که از پیش اختلاف داشتند صورت گرفته که در این درگیری مسلحانه ۲ نفر بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست دادند. وی افزود: افراد خاطی توسط نیروهای مستقر در این منطقه شناسایی شدند و دستگیری آنها در دست اقدام است. فرمانده انتظامی اهواز ادامه داد: این درگیری به هیچ عنوان امنیتی نبوده و با بررسی‌های میدانی مشخص شد این نفرات مدت ها است با یکدیگر اختلاف و درگیری دارند. وی گفت: نیروهای ناجا در تمامی مناطق اهواز مستقر شده و تاکنون هیچ مشکلی در بحث امنیت و برگزاری آیین‌های عزاداری رخ نداده است. سرهنگ دالوند نیروهای انتظامی را حافظ امنیت شهروندان دانست و گفت: بی‌شک با مخلان نظم و امنیت به ویژه در ایام محرم برخورد جدی خواهد شد.

 

اسرائیل، امارات و آمریکا علیه ایران بیانیه مشترک دادند

سه طرف امارات، اسرائیل و آمریکا دوشنبه شب بیانیه مشترکی را در سایه سفر دو هیات آمریکایی اسرائیلی به ابوظبی صادر کردند. هیاتی اسرائیلی به ریاست مئیر بن شبات رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و هیاتی آمریکایی به ریاست جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا با همراهی رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید سوار بر اولین پرواز تجاری مستقیم تل آویو را به مقصد ابوظبی ترک کردند. این هیات در پایان دیدارها و رایزنی هایش با مقامات ابوظبی بیانیه ای سه جانبه را صادر کردند که در این بیانیه آمده است:" معاهده صلح امارات و اسرائیل که تحت نظارت آمریکا انجام شد گامی شجاعانه در مسیر خاورمیانه ای باثبات تر و شکوفاتر است!" در بیانیه مذکور همچنین آمده است: معاهده صلح امارات و اسرائیل تفکر و دیدگاهی جدید پیرامون نحوه حل مشکلات منطقه و چالش های آن با اتکا به گام های عملی که نتایجی ملموس داشته باشد ایجاد کرد به نحوی که به ساختن پل هایی جدیدی برای کاهش اختلافات موجود و ممانعت از درگیری های جدید در آینده منجر شود. علاوه بر این در بیانیه مذکور تاکید شده است: این معاهده در زمانی مناسب انجام شد در زمان های قبل شاهد افزایش چشمگیر جنگ ، خونریزی و آوارگی و تغییرات دموگرافی بودیم لذا اگر بخواهیم به خواسته های نسل فعلی و آینده جامه عمل بپوشانیم باید به همه این متغیرات پاسخ دهیم. این معاهده فرصت تاریخی در برقراری روابط عادی میان امارات و اسرائیل است که به توقف طرح الحاق راضی فلسطینی منجر شد." در بیانیه مذکور همچنین آمده که امارات و آمریکا از رهبران فلسطینی میخواهند بار دیگر با طرف اسرائیلی برای حل اختلافات و رسیدن به صلح وارد مذاکره شوند. در بخش همکاری های مشترک نیز در این بیانیه آمده است: وزرای دولت امارات و دولت اسرائیل در بخش های مختلف به ویژه در بخش وزارت خارجه و امنیت غذایی دور اول مذاکراتشان را برای یافتن راه های همکاری مشترک آغاز کردند و رسما خطوط ارتباط بین دو طرف برقرار شد.امارات و اسرائیل درباره همکاری دوجانبه در مسائل پزشکی و بهداشتی نیز گفتگو میکنند و امیدوارند که این امر به درمان بیماری کووید ۱۹ بینجامد. در پایان این بیانیه ابراز امیدواری شده که این اقدامات در آینده ای نزدیک به سلسله تغییرات "مثبت" بزرگ و کوچک بینجامد و ملت ها و منطقه را در مسیر تحقق "امنیت ، شکوفایی و صلح" یاری رساند. هیات مذکور روز دوشنبه از طرق حریم هوایی عربستان وارد ابوظبی شد. این سفر پس از مخالفت اخیر امارات با مشارکت در مذاکرات اسرائیل و آمریکا صورت گرفت.

 

بیلبوردهای موهن در آستانه محرم به حاشیه ها دامن زد

پس از انتقادات متعدد از سوی شهروندان درباره عملکرد شهرداری تهران به دلیل اهمال در آماده‌سازی و فضاسازی شهر در ایام محرم، اقدام قابل تامل دیگری را از سوی مدیریت شهری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران شاهد بودیم، اقدامی که منجر به تشدید انتقادات به شهرداری تهران در این ایام شد و مسئولان شهرداری نیز بجای پاسخگویی در پی توجیه چنین اقدامی برآمدند. این در حالی است که در آستانه ماه محرم نصب بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌ تاپ تولیدکننده محصولات شوینده در سطح شهر و نوع خاص طراحی آن با نمای یک سگ سیاه با بک‌گراند سیاه، شائبه قصد و غرض ضد شعائر دینی بانیان آن را به اذهان متبادر کرد. این اقدام، انتقادات فراوان اقشار مختلف مردم در فضای مجازی را به همراه داشت؛ غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران در صفحه شخصی خود به این مسئله واکنش نشان داد و نوشت: "وفق قانون، ضوابط تبلیغات شهری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است؛ این تابلو با مجوز ارشاد اکران شده بود و البته دو روز پیش از محرم و با هماهنگی تعویض شد؛ این شهر عزادار سیدالشهداست، مبادا احساسات پاک مردم به حسین (ع) و عزایش، مستمسک بهره‌ برداری‌های سیاسی شود." همچنین پیگیری صورت گرفته از سوی خبرنگار تسنیم برای مصاحبه با سایر مسئولان شهری اعم از اعضای شورای شهر تهران و مسئولان سازمان زیباسازی برای پاسخگویی به این اقدام موهن، تا این لحظه بی‌پاسخ مانده و مسئولان شهری حاضر به پاسخ‌گویی در این باره نیستند! با توجه به عملکرد ضعیف شهرداری تهران در فضاسازی شهر در ایام محرم و اقدام قابل تامل در مسئله بیلبوردهای اشاره شده اشاره شده، عذرخواهی صریح و سریع شهرداری تهران و مسئولان شرکت مذکور را می‌طلبد.

 

بیماران کرونایی کشور متوسط گزارش شدند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۶۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. دکتر سیما سادات لاری افزود: با احتساب این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۷۵ هزار و ۲۱۲ نفر رسید. وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۳۲۳ هزار و ۲۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. دکتر لاری ادامه داد: ۳۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی همچنین گفت: تاکنون سه میلیون و ۲۳۱ هزار و ۱۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. به گفته دکتر لاری، بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

آستارا لرزید

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر ساعت ۲۱:۱۴ دقیقه شامگاه گذشته (دوشنبه) شهرستان آستارا را لرزاند. عمق این زمین لرزه در ۲۴ کیلومتری زمین بوده است. تاکنون خسارت‌های احتمالی این زمین لرزه گزارش نشده است.

 

بورس پس از استراحت ۴ روزه سبز پوش شد

شاخص کل بورس با ۹۱۷۴ واحد افزایش معادل ۰.۵۳ درصد به یک میلیون و ۷۲۷ هزار و ۹۵۸ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با ۲۴۰۶ واحد افزایش معادل ۰.۵۳ درصد به ۴۵۳ هزار و ۳۱۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۴۵۸ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۵ درصد به ۴۶۲ هزار و ۴۹۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۹۲۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۵ درصد به ۳۰۳ هزار و ۳۶۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۳۵۶۴ واحد افزایش معادل ۰.۵۸ درصد به دو میلیون و ۳۴۸ هزار و ۷۰۴ واحد، شاخص بازار اول با ۱۴۸۶۷ واحد افزایش معادل ۴.۳۸ درصد به یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۵۸۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۴۵۷۹ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۲ درصد به ۳ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۷۹۱ واحد رسید.

 

دو خودرو دیگر رنگ پلاک را نمیبینند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره وضعیت بازار خودرو گفت: حدود ۱۰ روز است که پراید دیگر پلاک نمی‌شود. همچنین رنو ال ۹۰ هم حدود یک ماهی می‌شود که شماره‌گذاری نشده است. علت عدم پلاک این دو مدل خودرو نوسان قیمت دلار، نبود قطعه و محدودیت عرضه از سوی خودروسازان است. سعید موتمنی افزود: طی یک هفته اخیر به دلیل عدم شماره‌گذاری، قیمت پراید یک میلیون تومان گران شد؛ به طوری که پراید ۱۱۱ با قیمت ۹۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با قیمت ۸۳ میلیون تومان و همچنین پراید ۱۳۲ هم با قیمت ۸۴ میلیون تومان فروخته شد. او به وضعیت بازار خودرو اشاره و اظهار کرد: با توجه تعطیلات اخیر قیمت خودرو تغییری نکرده است و به نوعی قیمت خودرو ثابت باقی مانده است.

 

آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها مشخص شد

دکتر علی خاکی صدیق ضمن بیان این مطلب به تشریح نحوه و جزئیات آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه ها طی شش ماه گذشته مجموعه ای از فعالیت های آموزشی به شکل مجازی را به شکل کاملا فشرده انجام دادند و زیرساخت یادگیری الکترونیکی در این مراکز بسیار افزایش یافته است. بنابراین امیدوار هستیم با کسب تجربه از فعالیت های چند ماه گذشته بتوانیم ترم آینده را با آمادگی بیشتری شروع کنیم. وی در ادامه تصریح کرد: در ماه های گذشته به منظور آموزش و ترویج فرهنگ سازی در حوزه آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها صدها سند، جزوه آموزشی و فیلم آموزشی در دسترس علاقمندان، استادان و دانشجویان قرار گرفته است. ضمن اینکه چندین نشست تخصصی و همایش های علمی، فنی و کاربردی در این زمینه برگزار نمودیم که مجموعه این فعالیت ها فضا را برای برگزاری آموزش مجازی در ترم آینده فراهم می کند تا دانشگاه ها با آمادگی بیشتری وارد ترم آینده شوند. معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس و پیش بینی هایی که در وزارت بهداشت و متخصصین این حوزه انجام داده اند به نظر می رسد آموزش حضوری در دانشگاه ها همانند ترم قبل منتفی است لذا از شنبه ۱۵ شهریور ماه که ترم جدید شروع می شود است، همه دانشگاه ها آمادگی داشته باشند که دروس خود را با محوریت آموزش الکترونیکی آغاز کنند. دکتر خاکی صدیق تاکید چالش های آموزش مجازی در ترم گذشته را به دو دسته تقسیم بندی کرد و گفت: یکی از این مشکلات چالش های ارتباطی بود که دسترسی به اینترنت پرسرعت و امکاناتی نظیر سخت افزارهای مورد نیاز دانشجویان و اساتید گاها با مشکلاتی همراه بود. البته یک سری چالش ها نیز در ارتباط با اساتید، دانشجویان و همچنین بحث مقررات آموزشی داشتیم. مثلا دانشجویان و اساتید ما با مفاهیم اولیه آموزش مجازی ناآشنا بودند در نتیجه کمی به کیفیت این نوع یادگیری اطمینانی وجود نداشت. به گفته وی، آموزش های مرتبط با دروس عملی و کاربردی از جمله چالش های دیگر آموزش های مجازی در ترم گذشته بود که ما نتوانستیم این نوع آموزش ها را ارائه دهیم. ضمن اینکه در حوزه امتحانات ارزیابی و سنجش نیز با یک سری مشکلات مواجه شدیم. معاون آموزشی وزارت علوم از همکاری وزارت ارتباطات برای رفع چالش های ارتباطی آموزش مجازی خبر داد و گفت: همکاران ما مدام با وزارت ارتباطات در ارتباط هستند. این وزارتخانه در ترم گذشته همکاری بسیاری برای بهبود وضعیت انجام داد به طوریکه این همکاری خوب موجب شد هزینه های اینترنت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کاهش یابد، امیدواریم این کمک ها نیز ادامه پیدا کند. دکتر خاکی صدیق یادآور شد: از سوی وزارت ارتباطات قول هایی نیز برای کمک به هزینه های اینترنت و زیرساخت های آموزش مجازی دانشگاه ها در ترم جاری ارائه دادند امیدواریم این قول ها عملی شود. وی از ابلاغ شروع ترم جدید از روز شنبه ۱۵ شهریور ماه به تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: شروع تحصیلی سال جدید به شکل الکترونیک از ۱۵ شهریور به همه دانشگاه ها ابلاغ شده است؛ البته در دانشگاه هایی که امکان تشکیل کلاس های حضوری وجود داشته باشد اعلام شده است که کلاس های خود را به شکل ترکیبی(حضوری-مجازی) برگزار کنند. خاکی صدیق تاکید کرد: در اکثر دوره های کارشناسی آموزش به شکل مجازی برگزار می شود و در دوره های تحصیلات تکمیلی نیز در بخش هایی که دروس کارگاهی و عملی وجود دارد وامکان تشکیل کلاس های حضوری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی وجود داشته باشد، کلاس ها به شکل ترکیبی برگزار خواهند شد.  

 

فوت زندانیان کرونایی تکذیب شد

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی راد ضمن رد برخی ادعاها مبنی بر ابتلای صدها نفر از زندانیان در زندان مرکزی زاهدان به کرونا و فوت چندین زندانی، افزود: با توجه به اعطای مرخصی به تعداد بالایی از زندانیان، تاکنون حتی یک مورد فوت ناشی از ابتلا به بیماری کرونا نداشته‌ایم. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: موضوع کرونا در زندان‌ها با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و جمعیت کم مدیریت شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی راد تاکید کرد: بعد از بازگشت زندانیان از مرخصی، هم تا چند هفته در قرنطینه حضور می‌یابند. وی ادامه داد: ما نه تنها مشکل خاصی در زندان زاهدان نداشتیم بلکه در کل زندان‌های استان نیز مشکلی ایجاد نشده است.

 

آزمون استخدامی وزارت بهداشت به تعویق افتاد

سعید هاشمی نظری رئیس سنجش آموزش پزشکی با اشاره به تغییر زمان برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت اظهار کرد: به دلیل تعداد زیاد ثبت نام کنندگان و رشته‌های شغلی و ضرورت رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری آزمون استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به تعویق افتاد. هاشمی نظری ادامه داد: افزون بر این در برخی از شهرستان‌ها تعداد داوطلبان ثبت نامی برای آزمون استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از انتظار بود و باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور باید در این شهرستان‌ها حوزه امتحانی تعیین شود، به همین دلیل امکان ویرایش حوزه امتحانی برای داوطلبان آزمون استخدامی فراهم خواهد شد و زمان تغییر ویرایش حوزه امتحانی را در سایت سنجش آموزش پزشکی اعلام خواهیم کرد. رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی بیان کرد: با موافقت اداره کل منابع انسانی وزارت بهداشت، زمان برگزاری آزمون استخدامی قراردادی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی که پیش از این قرار بود ۱۴ شهریور ماه برگزار شود، به تعویق افتاد و آزمون در روز پنج شنبه مورخ ۲۴ مهر ۹۹ در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد. هاشمی نظری تاکید کرد: امکان ویرایش حوزه امتحانی برای داوطلبان فراهم خواهد شد و ثبت نام جدید و تغییر رشته-محل شغلی برای داوطلبان میسر نخواهد بود. رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی از تعداد ثبت نام کنندگان آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: ۴۳ هزار و ۳۷۰ نفر در آزمون استخدام قراردادکار معین دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ثبت‌نام کرده اند. رئیس مرکز سنجش پزشکی بیان کرد: آزﻣﻮن اﻧﺴﺎنی اﺳﺘﺨﺪام ﻗﺮاردادی ﻛﺎر ﻣﻌﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺮوی در داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎی ﻋﻠﻮم ﭘﺰشکی اراک، اردﺑﻴﻞ، اروﻣﻴﻪ، اﺳﺪآﺑﺎد، اﺳﻔﺮاﻳﻦ، اﺻﻔﻬﺎن، اﻟﺒﺮز، اﻫﻮاز، اﻳﺮان، اﻳﺮاﻧﺸﻬﺮ، اﻳﻼم، آﺑﺎدان، ﺑﺎﺑﻞ، ﺑﺠﻨﻮرد، ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﺑﻬﺒﻬﺎن، ﺗﺒﺮﻳﺰ، ﺗﺮﺑﺖ ﺟﺎم، ﺗﺮﺑﺖ ﺣﻴﺪرﻳﻪ، ﺟﻬﺮم، ﺟﻴﺮﻓﺖ، ﺧﻠﺨﺎل، ﺧﻤﻴﻦ، ﺧﻮی، ﻋﻠﻮم ﺑﻬﺰیستی و توانبخشی، دزﻓﻮل، رﻓﺴﻨﺠﺎن، زاﻫﺪان، زﻧﺠﺎن، ﺳﺎوه، ﺳﺒﺰوار، ﺳﺮاب، ﺳﻤﻨﺎن، ﺳﻴﺮﺟﺎن، ﺷﺎﻫﺮود، ﺷﻮﺷﺘﺮ، ﺷﻬﺮﻛﺮد، شهیدبهشتی، ﻗﺰوﻳﻦ، ﻛﺎﺷﺎن، ﻛﺮدﺳﺘﺎن، ﻛﺮﻣﺎن، ﮔﺮاش، ﮔﻠﺴﺘﺎن، ﮔﻨﺎﺑﺎد، ﮔﻴﻼن، ﻻرﺳﺘﺎن، ﻣﺮاﻏﻪ، ﻣﺮﻛﺰ ﻗﻠﺐ ﺷﻬﻴﺪرﺟﺎیی، ﻣﺸﻬﺪ، ﻧﻴﺸﺎﺑﻮر، ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن، ﻳﺎﺳﻮج، ﻳﺰد و ﻟﺮﺳﺘﺎن در ﺗﺎرﻳﺦ ۲۴ مهر ماه ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. به گفته سیدکامل تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در این آزمون جذب و به کارگیری می‌شوند و رشته‌های مورد نیاز شامل پزشک متخصص و عمومی، گروه پرستاری، فوریت‌های پزشکی، ماما، مشاغل بهداشتی، مشاغل درمانی و همچنین رشته شغل‌های اداری، مالی، آموزشی و فرهنگی هستند.

 

«دو امام مجاهد» رهبر انقلاب منتشر شد

کتاب دو امام مجاهد اثر آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای حاصل گردآوری و تدوین شش سخنرانی از ایشان در سال‌های ۵۱ و ۵۲ شمسی است. محوریت این سخنرانی‌ها پیرامون وقایع صلح امام حسن علیه‌السلام و قیام اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام است. بیانات در زمانه‌ای ایراد شده که عده‌ای سعی داشتند با طرح مسئله تقابل رفتار سیاسی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به‌نحوی این دو حرکت را جدای از هم در نظر گرفته و در نتیجه دهه پنجاه را از هر حرکت سیاسی علیه طاغوت ایمن کنند. ایشان با طرح مسئله انسان ۲۵۰ساله تمامی رفتار و سیره ائمه اطهار علهیم‌السلام را ذیل یک حرکت معرفی کردند. با این گفتار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سیره سیاسی ائمه را هم در یک جهت و نیز برآمده از یک منشأ ایمانی مشترک طرح کردند. ایشان در چند گفتار مربوط به صلح امام حسن(ع) این حرکت را عین قیام معرفی کرده و معتقدند که شرایط و مقتضیات مربوط به جنگ با معاویه چنان ایجاب می‌کرد که امام به‌صورت موقت اعلام آتش‌بس کنند. همچنین در این سخنرانی‌ها نتایجی که به صلاح جامعه اسلامی است، برشمرده می‌شود. در ادامه و گفتارهای مربوط به قیام امام حسین(ع)، این حرکت عظیم، ادامه و تجدید انقلاب رسول‌الله(ص) معرفی و مخاطبان به الگوبرداری از قیام دعوت می‌شوند. از نکات برجسته کتاب می‌توان به رعایت دقیق نکات تاریخی و استنادات زیاد اشاره کرد. همچنین اشاره رهبر معظم انقلاب در اویل دهه ۵۰ به مفهوم انقلاب و مبارزه با طاغوت از عمق بصیرت و زمانه‌شناسی ایشان حکایت دارد که در نهایت به سقوط حکومت پهلوی منجر شد. کتاب «دو امام مجاهد» یکی از یازده کتابی است که در طرح «سفیر حسین» در مساجد و هیئات معرفی و ترویج خواهد شد. گفتنی است این کتاب را می‌توانید از کتاب‌فروشی‌های جبهه فرهنگی انقلاب و یا نرم‌افزار کتابیکا تهیه کنید.

 

روحانی برای پادشاه مالزی دعوت نامه فرستاد

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در پیامی به پادشاه مالزی با تبریک فرا رسیدن روز ملی این کشور به دولت و مردم مالزی ابراز امیدواری کرد در پرتو اراده سیاسی موجود، همبستگی میان دو ملت و روابط فیمابین در کلیه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی، بیش از پیش توسعه یابد. متن پیام رئیس جمهور ایران به پادشاه مالزی به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

جناب آقای سلطان عبدالله رعایه‌الدین المصطفی بالله شاه پادشاه مالزی فرا رسیدن روز ملی مالزی را به جنابعالی، دولت و مردم کشورتان صمیمانه تبریک می‌گویم. جمهوری اسلامی ایران ضمن تحسین مواضع و تلاش‌های دولت و مردم مالزی و دیدگاه مشترک دو کشور در مقابله با بحران‌های جهان اسلام از جمله اشغال فلسطین و آلام مردم مظلوم آن، تنها راه برون رفت از مشکلات پیش روی دنیای اسلام را گفتگو و تعامل سازنده میان دولت‌های اسلامی می‌داند. در این چارچوب مایلم از آن‌جناب برای سفر به جمهوری اسلامی ایران به منظور گفتگو و تبادل نظر پیرامون مسائل و مشکلات جهان اسلام و ابتکارات جمهوری  اسلامی ایران در راستای تقویت صلح و ثبات و همچنین توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه با کشور دوست و برادر مالزی دعوت نمایم. امیدوارم در پرتو اراده سیاسی موجود، بیش از پیش شاهد همبستگی میان دو ملت و توسعه روابط فیمابین در کلیه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی باشیم. از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و نیکبختی مردم مالزی را مسالت دارم.

 

بانک مرکزی بدهی‌های دولت را تشریح کرد

پیرو مطالب منتشر شده در برخی از رسانه ها مبنی بر افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دو سال اخیر و متهم ساختن دولت و بانک مرکزی به بی انضباطی مالی، به منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی توضیحاتی در خصوص تحولات مربوط به بدهی دولت به بانک مرکزی در دو سال اخیر ارائه می‌شود: بدهی دولت به بانک مرکزی از ۳۵.۴ هزار میلیارد تومان در پایان تیرماه ۱۳۹۷ به ۹۷ هزار میلیارد تومان در پایان خردادماه ۱۳۹۹ (در حدود ۶۱.۶ هزار میلیارد تومان افزایش) رسیده است. بررسی دلایل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره مزبور بیانگر آن است که در حدود ۴۱.۴ هزار میلیارد تومان (۶۷.۲ درصد) از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در این دوره به واسطه انتقال بخشی از بدهی بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی (به میزان ۳۳.۴ هزار میلیارد تومان بابت اصل و کارمزد، از ظرفیت‌های موضوع بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و به میزان ۸ هزار میلیارد تومان، از ظرفیت‌های بند مزبور در قانون بودجه سال ۱۳۹۸) بوده است. بنابراین این میزان افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی به هیچ عنوان به معنای خلق پول جدید و افزایش پایه پولی نبوده، بلکه صرفاً به موجب قوانین بودجه، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی انتقال یافته است.  علاوه بر این، معادل ۱۰.۸ هزار میلیارد تومان افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان تیرماه ۱۳۹۷ به پایان خردادماه ۱۳۹۹ به دلیل انتقال بدهی برخی از شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی (شامل شرکتهای مادر تخصصی توانیر، بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام کشور و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها براساس مصوبات هیات وزیران، مبتنی بر اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی) بوده که در عمل تنها تغییر طبقه‌بندی مطالبات بانک مرکزی محسوب شده و واجد آثار پولی نیست. بر اساس تبصره (۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که به ماده ۲۴ قانون محاسبات عمومی کشور الحاق گردیده است، هر ساله دولت می‌تواند معادل ۳ درصد از بودجه عمومی را به صورت تنخواه‌گردان از منابع بانک مرکزی استقراض کرده و آن را در پایان سال تسویه کند. هر چند که میزان تعیین شده ۳ درصدی در قانون همواره ثابت است، لیکن همراه با افزایش رقم کل بودجه عمومی کشور، ظرفیت استفاده قانونی دولت از تنخواه‌گردان خزانه نیز افزایش می‌یابد. در این راستا، حدود ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره مذکور به دلیل استفاده دولت از تنخواه‌گردان خزانه صورت گرفته که دارای پشتوانه قانونی است. در دوره مذکور حدود ۲.۱ هزار میلیارد تومان افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی نیز به دلیل اسناد به تعهد دولت (که بخشی از آن بابت مطالبات بانک مرکزی از دولت از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی به وثیقه جواهرات ملی تعهد شده و به موجب ماده ۸ قانون پولی و بانکی کشور - مصوب سال ۱۳۵۱- به عنوان پشتوانه اسکناس‌های منتشره منظور شده و بخش دیگر اسناد به تعهد دولت مربوط به سفته‌هایی است که از سوی بانک مرکزی و به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان سهمیه دولت نزد صندوق بین‌المللی پول و سایر موسسات مالی بین المللی به امانت گذارده می‌شود.) بوده است. لازم به توضیح است که افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی که از این محل ناشی می‌شود، به معنی افزایش پایه پولی نیست؛ چراکه در قبال افزایش این متغیر، پول جدیدی به اقتصاد کشور تزریق نمی‌شود. به لحاظ حسابداری نیز، افزایش در بدهی دولت به بانک مرکزی ناشی از تغییرات اسناد به تعهد دولت، با افزایش سایر بدهی‌های بانک مرکزی (و به تبع آن کاهش خالص سایر اقلام بانک مرکزی) خنثی شده و از این منظر پایه پولی متأثر نخواهد شد.  در مجموع ملاحظه می‌شود که بر خلاف ادعای مطلب مندرج در برخی رسانه ها،  در دو سال اخیر بخش عمده‌ای از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، صرفاً تغییر طبقه‌بندی مطالبات بانک مرکزی از دولت، شرکت‌های دولتی و بانک‌ها بوده و یا به واسطه اسناد به تعهد دولت بوده است که همگی به موجب قانون بوده و فاقد هرگونه آثار پولی است. در پایان از رسانه ها و ارباب جراید انتظار می رود به دور از اغراض خاص و بطور منصفانه عملکرد بانک مرکزی را مورد نقد و بررسی قرار دهند و با ارائه تحلیل‌های دقیق و کارشناسی مانع از انتشار مطالب خلاف واقع شوند.

 

فولادی‌های متخلف تهدید قضایی شدند

محمدرضا کلامی در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار ابراز کرد: در جلسه امروز ستاد تصمیم گرفتیم مقادیر عرضه کالاهای ضروری و اساسی مانند گوشت قرمز، مرغ، روغن خام، شکر و برنج از محل ذخایر با سهمیه‌های تعیین‌شده تا ۲۸ صفر ادامه یابد. وی گفت: از آنجا که مقرر شد هیئت‌های مذهبی بعد از عاشورا نیز در قالب بسته‌های غذایی خشک و خام، این کالاها را در اختیار جامعه هدف قرار دهند تصمیم گرفتیم عرضه ۳۰ هزار تن برنج، ۳۰ هزار تن شکر، دو هزار تن گوشت قرمز، ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۳۰ هزار تن روغن ادامه یابد. دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین افزود: با توجه به اینکه ارز واردات برنج به‌نرخ آزاد تغییر یافته است و با این ارز مقادیر واردات برنج تأثیر منفی بر قیمت برنج داخلی ندارد و تهدیدی نیز برای تولیدکنندگان داخلی به‌حساب نمی‌آید تصمیم گرفتیم روند تأمین کالای برنج همچنان استمرار یابد تا دچار کمبود و آسیب نشویم. کلامی با بیان اینکه ممنوعیت واردات برنج همچنان سر جای خود قرار دارد، گفت: قرار شد آن میزان از محموله‌های برنجی که قبل از ۳۱ مرداد به بنادر کشور رسیدند و قبض انبار آن‌ها این موضوع را تأیید می‌کند و نیز آن دسته از محموله‌های برنجی که ارز خود را قبل از این تاریخ دریافت کردند ترخیص آن‌ها انجام و در بازار با نرخ نیمایی عرضه شود. دبیر ستاد تنظیم بازار درباره گوشت قرمز نیز اظهار کرد: قیمت دام زنده در مقایسه با سال ۹۸ کاهشی است و قیمت مصرف‌کننده نیز این گونه است به‌طور نمونه قیمت یک کیلو گوشت مخلوط گوسفندی در میانگین کشوری ۹۷ هزار تومان است البته ممکن است دست و ران گوسفند گران‌تر باشد، زیرا کیفیت بالاتری دارد. وی گفت: اگرچه به حمایت از تولید و تولیدکنندگان اعتقاد داریم، اما اگر قطعاً خروج دام از کشور اتفاق بیفتد قیمت‌ها قابل کنترل نخواهد بود بنابراین مصوب کردیم که شرکت پشتیبانی امور دام، ذخایر راهبردی خود را از محل تولید داخل تأمین کند که نرخ آن هم برای گوشت گوساله بسته‌بندی‌شده پنج‌قطعه‌ای ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که دولت با این نرخ خریداری می‌کند و نرخ مصرف‌کننده این کالا نیز زیر ۸۰ هزار تومان است. کلامی درباره فولاد نیز گفت: وقتی الزام کردیم که فولاد در بورس کالا عرضه شود از دو منظر دچار آسیب بودیم؛ یک آن که آن مقادیر تعیین‌شده در بورس عرضه نمی‌شد بنابراین برای تقاضاهای موجود، عرضه به‌اندازه کافی وجود نداشت از این رو کارگروه ویژه‌ای را متشکل از دادستانی، تعزیرات و سازمان حمایت تعیین کردیم تا شنبه هر هفته مقادیر عرضه در بورس را کنترل کنند که اگر بر اساس مقادیر تعیین‌شده عرضه صورت نگیرد اعمال قانون می‌شود. دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: همچنین مقرر کردیم کسانی که عرضه در بورس را انجام ندهند در ابتدای امر اعمال قانون شوند، صادرات آن‌ها متوقف شود و تأمین مواد اولیه برای آن واحد صورت نگیرد که اگر این سه ابزار جواب نداد واحد متخلف به دادستانی معرفی می‌شود. وی گفت: این اقدامات موجب شد در آخرین عرضه میلگرد هم کاهش نرخ اتفاق افتاد که البته در تیرآهن و میلگرد تخت نیز این گونه بوده است ضمن اینکه برای حدود ۳۰ هزار تن میلگرد، عدم جذب ثبت شد که نشان می‌دهد که این روند کاهشی منجر به ادامه کاهش نرخ‌ها خواهد شد.

 

رئیس مجلس وارد آبادان شد

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز به منظور بهره برداری از چند طرح عمرانی از طریق فرودگاه بین المللی آیت الله جمی وارد شهرستان آبادان شد. و مورد استقبال فرمانده قرارگاه کربلا، استاندار خوزستان، نمایندگان آبادان و خرمشهر و برخی مسئولین شهری قرار گرفت. افتتاح اسکله ثامن الائمه، بازدید از طرح آسفالت منطقه ذوالفقاری و بهره برداری از تصفیه خانه آب و فاضلاب از برنامه‌های سفر رییس مجلس شورای اسلامی به شهرستان آبادان است. رییس مجلس شورای اسلامی در این سفر با حضور در گلزار شهدای آبادان به مقام شامخ شهدای وطن ادای احترام خواهد کرد. به منظور رفع و برسی مشکلات خوزستان در سفری چهار روزه و به دعوت مجمع نمایندگان خوزستان ابتدا وارد آبادان می شود. قالیباف قرار است در برنامه سفر خود به خوزستان در همه ۱۴ حوزه انتخابیه حضور پیدا کند و در هر حوزه از یک یا چند شهر و روستا بازدید کند. رئیس مجلس شورای اسلامی در روز اول سفر خود به خوزستان از شهرستان آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر دیدن می کند. در روز دوم سفر به امیدیه، بهبهان، رامهرمز، ایذه و مسجدسلیمان و روز سوم به شوشتر، اندیمشک، احمد فداله و شوش سفر می‌کند و در روز چهارم سفر خود به خوزستان در اهواز و سوسنگرد حضور می یابد. اولوویت‌هایی که در سفر آقای قالیباف مورد بررسی قرار می گیرند، بحث های آب، فاضلاب، انتقال آب، کشاورزی و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است. همچنین مسایل اشتغال و صنایع استان به ویژه در حوزه نفت و فولاد بررسی خواهند شد. در این سفر بحث راه های اصلی و روستایی، ریلی، بنادر استان و بحث محیط زیست و حق آبه رودخانه ها و تالاب ها به صورت جدی بررسی و پیگیری خواهد شد.

 

مسافرت‌ها پایتخت را به پیک جدید کرونا نزدیک کرد

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اظهار کرد: بالغ بر ۳۸۰ نفر با تشخیص کرونا در بخش‌های درمانی بیمارستان‌های تهران بستری شدند که از این تعداد ۹۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفتند. وی با بیان اینکه تراز بستری شدگان در مقایسه با ترخیص‌ها، کماکان منفی است، از مراجعه ۲۵۱۲ مورد مراجعه بیماران مبتلا و یا مشکوک به کرونا به بخش‌های بهداشتی خبر داد و افزود: ۲۴ درصد این افراد با تشخیص قطعی کرونا در بخش‌های درمانی بستری شدند. رئیس ستاد مقابله  با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: مادامی که تعداد بستری شدگان به ترخیص شدگان کرونایی پیشی بگیرد، با بالانس متفاوتی در استان تهران روبه‌رو خواهیم بود. زالی ضمن ابراز نگرانی از ترددها و مسافرت‌های اخیر تهرانیان، خاطرنشان کرد: حجم بالای مسافرت‌های روزهای اخیر هشداری برای بروز پیک جدید کرونا، زودتر از پاییز و زمان پیش‌بینی شده دارد. وی با  اشاره به افزایش ۱۰ درصدی سفرهای بین استانی در تهران، گفت: آمارها بیانگر این موضوع است که بالاترین میزان تردد در سطح شهر و مسافرت ها متعلق به شهر و استان تهران بوده و این حجم از مسافرت در مقایسه با سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است. زالی با بیان اینکه در هفته های  آتی تغییرات آماری مبتلایان به کرونا که نتیجه رفتارهای پرخطر و تردد های غیرضروری بوده مشخص خواهد شد، توضیح داد: در بازه زمانی چهار تا شش هفته‌ای میزان فوتی‌ها، چهار تا پنج روزه تعداد مبتلایان سرپایی و دو تا سه هفته جاری آمار مبتلایان نیازمند به بستری مشخص خواهد شد. وی با تأکید برشرایط ناپایدار و شکننده استان تهران، یادآور شد: شرایط تهران به دلیل چگالی و تراکم بالای جمعیت به لحاظ شیوع بیشتر پاندمی کووید ۱۹ هشدار دهنده و نیازمند توجه بیشتر است. رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس تهران مسأله‌ای جدی در این کلانشهر تلقی می شود، توضیح داد: بدون شک بازگشایی مراکز آموزشی و مدارس نیازمند تحلیل های مدون و جدی است؛ چرا که تحقیقات جهانی و مطالعات در مناطقی که بازگشایی ها انجام شده نشان داده که دانش آموزان می توانند تا سه هفته حاملین کم علامت و یا بی علامت ویروس کرونا باشند. وی با بیان اینکه بازگشایی مدارس و آموزشگاه‌ها می تواند بر حجم ترددهای درون شهری بیفزاید، خاطرنشان کرد: طبیعتا بازگشایی مدارس فشار قابل توجهی بر ناوگان حمل و نقل عمومی وارد خواهد کرد؛ بنابراین باید قبل از هرگونه اقدامی برای  فعل و انفعالات مشاغل آموزشی بحث مدیریت سفرهای درون شهری خصوصا مترو را در نظر داشته باشیم.

 

فرمانده کل قوا به پدافند هوایی پیام تلفنی دادند

سردار سرتیپ بسیجی  محمد شیرازی رییس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا، طی تماس تلفنی با امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش،گفت: فرمانده معظم کل قوا فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام

سلام مرا به کارکنان هوشیار پدافند هوایی کشور برسانید، امنیت کشور مرهون آمادگی و بیداری پدافند هوایی است. مردم متدین ما قدردان تلاش های بی وقفه شما هستند، این را پاس بدارید. سردار شیرازی در این ارتباط تلفنی خواستار ابلاغ  سلام  محبت آمیز و قدردانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به آحاد کارکنان، فرماندهان و خانواده پدافند هوایی شد.

 

سیم کارت شاد به بازار آمد

وزیر آموزش و پرورش به درک کامل موقعیتی که اکنون در آن قرار گرفته ایم تاکید کرد و گفت: با پدیده غافلگیرکننده ای روبرو شدیم که همه مناسبات اجتماعی را تحت الشعاع قرار داد و از جمله آنها آموزش بود. در ادبیات جهانی از آموزش در این روزها تحت عنوان آموزش در بحران یاد می کنند. هیچ تصویری از آینده بیماری نداریم و در شرایط عدم قطیت کامل حرکت می کنیم. محسن حاجی میرزایی در آیین افتتاح سی‌ و چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزش ‌و پرورش سراسر کشورکه به صورت مجازی از دقایقی پیش آغاز شد با بیان اینکه مشاغل در جامعه فراوان و متنوع اند اما در میان آنها معلمی شغلی است که با انسان ها سروکار دارد افزود: این کار به اتصال به وحی نیاز دارد و با انزال کتب انجام می شود و استمرار کار انبیای الهی است وی افزود: این کار بسیار با اهمیت و درعین حال سنگین و خطیر است. ما در یک مسئولیت بسیار خطیر قرار گرفته ایم و قادر نخواهیم بود شکر این نعمتِ خدمت در این عرصه ناب که نصیب ما شده است را به جا بیاوریم. باید این فرصت را غنیمت شمرد و به درستی درک کرد و به کار گرفت. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر به دنبال فرصت های از دست رفته ای باشیم که اندوهبار است، یکی از فرصت های مهمی که از دست دادن و تباه کردن آن با حسرت دائمی همراه  خواهد بود همین فرصتی است که در اختیار ما قرار گرفته است گفت: بار سنگینی به دوش ما گذاشته شده است. حاجی میرزایی افزود: خانواده ها عزیزترین سرمایه های خود را به امانت به دست ما سپرده اند. از خداوند با تمام وجود مسئلت کنیم که درک این موقعیت را نصیب ما کند. معلمی را یک کار اداری تلقی نکنید. مناسبات کار اداری در اینجا حاکم نیست . اینجا عرصه دیگری است. وی به درک کامل موقعیتی که اکنون در آن قرار گرفته ایم تاکید کرد و گفت: با پدیده غافلگیرکننده ای روبرو شدیم که همه مناسبات اجتماعی را تحت الشعاع قرار داد و از جمله آنها آموزش بود. در ادبیات جهانی از آموزش در این روزها تحت عنوان آموزش در بحران یاد می کنند. هیچ تصویری از آینده بیماری نداریم و در شرایط عدم قطیت کامل حرکت می کنیم. وزیر آموزش و پرورش افزود: نمی دانیم که پیش روی ما چه چیزی قرار دارد. در میدان ابهام نمی توان تاخت. در شرایطی آموزش را دنبال می کنیم که خانواده ها نگران هستند و در این میان برخی هم به این نگرانی ها دامن می زنند. با یک وضعیت ناشناخته ای روبه رو هستیم. در وضعیت های نوظهور باید دائم هوشیار باشیم و امروز عرصه هوشیاری دائم است. از سوی دیگر می توان گفت که محکی برای توانمندی ها و قابلیت های ماست. وی تاکید کرد: باید پرونده امسال را بهتر از سال های قبل ببندیم این عزم و پیمان  مشترک ما با یکدیگر است و فرصتی برای محک تمام عیار و ظرفیت ماست. این موقعیت را بزرگ بداریم. کرونا با همه آسیب ها و آلام  و رنج هایی که به همراه داشت، فرصت هایی را هم به وجود آورد که باید آن ار غنیمت شمرد. فرصت ورود به عرصه های نو و ظهور و بروز افراد از این جمله است. حاجی میرزایی با بیان اینکه مخاطرات ناشی از ناکامی گسترده است گفت: با زندگی یک سال یک نسل روبروییم و نباید اجازه دهیم که تباه شود. توجهات باید عمیق و اساسی باشد که این اتفاق نیفتد. از سوی دیگر تحت نظارت ملی هستیم و در همه خانه ها هستیم  و نمی توانیم تبلیغات بی اساس کنیم. ما هرروز مشاهده می شویم و خانواده ها ما را ارزیابی می کنند. باید درست عمل کنیم و به داوری های عمومی اعتماد کنیم. وزیر آموزش و پرورش افزود: تفاوت این نظارت در سال جاری با سال های دیگر در این است که با نظارت یک جمع نگران مواجهیم. وی با اشاره به اینکه به زیست بوم جدید پرت شده ایم گفت: بسیاری پیش بینی می کردند که در دهه آینده مناسبات آموزش و پرورش به سمت فناوری و دیجیتالی شدن حرکت می کند و کارکردهای تعلیم و تربیت متاثر می شوند اما یک مرتبه کرونا ما را به این زیست بوم جدید پرتاب کرد که هم ظرفیت های خوبی دارد و هم مخاطرات جدی به دنبال دارد که هم باید از این فرصت ها استفاده و هم برای مخاطرات آن تدبیر کرد. حاجی میرزایی افزود: فرصت های خوبی برای برقراری عدالت آموزشی به وجود آمده است. شاید در عرصه ای هستیم که جهش آموزشی در مناطق محروم ایجاد شود و برخی مناطق را ارتقاء دهیم. هنوز نتوانسته ایم در کیفیت آموزش عدالت برقر ار کنیم و معلمان ما اینگونه توزیع نمی شوند. وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اگر کرونا بگذرد و ما هنوز در جای قبلی قرار داشته باشیم باید خودمان را سرزنش کنیم اظهار کرد: بخشی از مخاطرات زیست بوم جدید را در دست کنترل داریم. با اپراتورها صحبت کردیم وهمین روزها سیمکارت ایمن (سیمکارت شاد) عرضه می کنند. وی ادامه داد: از مدیران استان ها انتظاراتی داریم. یک نگاه و رویکرد کلیدی این است که فعالسازی شبکه ارتباطی را مدنظر داشته باشند. هیچ بخشی به گستردگی آموزش و پرورش نیست. کاغذ، ابزار مناسبی نیست. نمی شود اینگونه امسال پیش رفت و باید ارتباطات ما گسترده باشد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال از معاونان خواستیم هرکدام مسئولیت نظارت بر چند استان را برعهده بگیرند گفت: این نظارت ها تا سطح مدرسه ادامه دارد. هیچ کس نباید از تور این شبکه بیرون بماند و ما توجه نداشته باشیم. اگر خوب عمل کنیم می توانیم این شبکه را فعال نگه داریم. حاجی میرزایی ادامه داد: نیازمند گفت وگوهای عمیق و همه جانبه برای همراستا و هم افزا شدن هستیم. هیچگاه مسئله ای در هیچ جامعه ای به شکل پایدار حل نمی شود مگر اینکه در بین اقشار آن جامعه مفاهمه مشترک برقرار باشد. وی در ادامه با بیان اینکه هیچ عرصه ای ناب تر از آموزش و پرورش برای بروز خلاقیت ها و یادگیری نداریم عنوان کرد: امسال تاکید داریم که اصل بر آموزش حضوری است. معلم و ترکیب مدرسه جدید است به ویژه در پایه های ورودی. اگر حضور نداشته باشیم و به آن رسمیت ندهیم قادر نخواهیم بود خوب کار را مدیریت کنیم. وزیر آموزش و پرورش افزود: هیچ روشی جایگزین آموزش حضوری،  توسعه مناسبات جمعی و افزایش ظرفیت های ذهنی نیست. اگر بتوانیم کلاس حضوری داشته باشیم بسیاری مشکلاتمان حل می شود و کار ساده تر پیش می رود. این قاعده اصلی است. مدرسه در تمام روزهای تحصیل، باید با حضور همکاران باز و فعال باشد و هیچ مدرسه ای تحت هیچ عنوانی نباید بسته باشد؛ حتی در شرایط قرمز.، مگر آنکه ستاد ملی کرونا تعطیلی عمومی را اعلام کند. وی افزود: اگر تعداد دانش آموزان  کم است و می توان پروتکل ها را رعایت کرد کار به روال قبل انجام می شود اما اگر تعداد زیاد بود باید گروه بندی کرد و فضا و زمان را مدیریت کرد. ما  باید اصل را بر حضور بگذاریم و آن را حفظ کنیم. باید یاد بگیریم از خودمان مراقبت کنیم و به بچه ها هم همین را یاد بدهیم. حاجی میرزایی افزود: تاکید ما تا جای امکان آموزش حضوری است. از مدیران و روسای مناطق درخواست می کنم یک روز هفته از صبح تا عصر در مدرسه باشند و فضای کار را کنترل کند. با تشریفات و خدم و حشم هم لازم نیست بروید. همکارانتان را مامور کنید هرکدام یک روز به مدرسه بروند و بر همه چیز نظارت کنند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر روی بچه های خودمان حساس هستیم اما روی بچه های دیگران حساس نیستیم پس خودمان مشکل داریم گفت: اینکه اگر روی بچه های دیگران که به امانت دست ما سپرده شده اند حساس باشیم معیار دینداری است. باید هرمدرسه طرح مشخصی داشته باشد. باید برنامه تمام معلمان دقیقا مشخص باشد و هر تعداد از دانش آموزان را به یکی از معلمان بسپارید که مراقب آنها باشند. وی ادامه داد: کار را رها نکنیم. در سال تحصیلی گذشته یکی از وزراء در یکی از جلسات ملی ستاد کرونا گفت شهادت می دهم معلم ها تا دیروقت پیگیر آموزش هستند. حتما با خانواده ها در ارتباط باشید و آنها را از جزئیات برنامه ها آگاه کنید. باید واکنش سریع نسبت به مسائلی که رخ  می دهد داشته باشیم. پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی مدارس را جدی بگیرید. امانت های مردم دست ماست. سرانه ای دو روز گذشته واریز شده و مجدد در حال تلاشیم که کم و کسری ها جبران شود و کار به خوبی پیش برود. به گزارش ایسنا، قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه شرایط تحمیل شده از ویروس کرونا زیست بوم جدیدی را برای ما رقم زده که باید خود را با این شرایط  تطبیق دهیم گفت: شعار این اجلاس، «فناوری‌های نوین، استمرار یادگیری و تربیت تمام ساحتی» است. وی افزود: بیش از چهار سال از آخرین اجلاس می‌گذرد و این اجلاس آخرین اجلاس دولت و قرن است که امیدوارم از این فرصت به درستی استفاده کنیم. تفاوت این اجلاس با اجلاس‌ ادوار گذشته این است که از دریچه فضای مجازی برگزار می شود. یکی دیگر از تفاوت های آن مزین شدن اجلاس به رهنمودهای مقام معظم رهبری است؛ ضمن اینکه نشست مجازی با رؤسای قوای سه‌گانه خواهیم داشت. احمدی با اشاره به اینکه این اجلاس در شبکه شاد برگزار می‌شود عنوان کرد: کاهش ۹۰ درصدی هزینه‌ها از مهمترین ویژگی‌های اجلاس سی‌وچهارم است. همچنین ۱۵۷۵ نفر از اعضای شورای معاونین، شورای عالی رؤسای مناطق، نمایندگان ولی فقیه، نمایندگان مجلس از طریق شبکه شاد در این اجلاس حضور دارند. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به ایجاد شبکه شاد  اشاره و اظهار کرد: این اقدام توانست امید به استمرار تعلیم  و تربیت را به خانواده‌ها بازگرداند و شعار آموزش تعطیل بردار نیست را نهادینه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار