کد خبر: ۸۹۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹ 29 August 2020

 

 

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، در روزهای عزاداری محرم چهره شهرهای بزرگ و کوچک ایران به صورت چشمگیری تغییر می‌کند و سیاهپوش می‌شود. بیرق‌ها و علم‌های سیاه و گاه سبزرنگ بر در و بام تکایا، مساجد، خانه‌ها، مؤسسات، ادارات و معابر افراشته می‌شود. زن و مرد و پیر و جوان سیاه می‌پوشند و خصوصاً در ظهر عاشورا برخی چهره‌ها و موهایشان را گِل‌آلود می‌کنند. در این ایام زنان و مردان و به خصوص جوانان در مساجد و معابر و تکایا جمع می‌شوند به سر و سینه خود می‌کوبند تا عزا برپا دارند و با شهدای واقعه کربلا که چهارده قرن پیش در صحرای کربلا رخ داد ابراز همدردی کنند.

اما امروز، روز عباس(ع) است، روز جوانمردی،  ایثار و معرفت است. مردم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به خیابان ها آمدند تا از حضرت اباالفضل العباس(ع) استمداد کنند.  سلام بر آن قمر بنی هاشم، آن غیرت مجسم وقامت قنوت، فرزند اُم البنین که امروز روضه‌ها روایتگر شجاعت اوست. سلام بر آن سردار و سقای حسین (ع) ، سلام بر آن پناه کودکان بی پناه دشت کربلا، سلام بر دست‌هایی که برای دفاع از اسلام تقدیم شد.
امروز‏، پاسداشت مردی است که وقتی به فرات می رسد و آب را روی آب می ریزد، زمین و زمان از معرفت او می گویند.

مشتاقان اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در تاسوعای حسینی در سراسر ایران اسلامی با توجه به شرایط کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری پرداختند‌.

شور و شعور حسینی در عزاداری ایلامی‌ها‌

‌عزاداران ایلامی با حضور در مزار شهید گمنام در ایلام و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند. ‌عزاداران حسینی در ایلام با حضور در مزار شهید گمنام، به عزاداری پرداختند و ندای یا ابوالفضل(ع)، یا علمدار کربلا (ع) را سر دادند، این حضور، جلوه زیبا و باشکوهی را از عرض ارادت به شهدای دشت کربلا و سید و سالار شهدا حسین بن علی(ع) را نشان داد.

عزاداری متفاوت در هیئت “تلواژگان”‌

‌هر ساله در محرم برخی هیئت‌ها با حرکت دسته‌های عزاداری و حضور در جلسات و محافل دیگر، شور بی‌نظیر حسینی را نشان می‌دادند و اینگونه ارادت خود را به سرور آزادگان جهان ثابت می‌کردند. اما در محرم امسال شرایط متفاوت بود. ویروس کرونا قفلی بر حرکت این دسته‌ها شده بود تا در این میدان با شور حسینی به رقابت بپردازد ولی آنچه پیروز این میدان شد ارادت عاشقان به اباعبدلله(ع) بود که شور و شعور حسینی را در هم آمیخت تا جای خالی دسته‌های عزاداری آن حضرت به گونه دیگری پر شود.

هیئت حسینیه تلواژگان در مسجد سیف‌اله خان اصفهان از آن دسته هیئت‌هایی است که هرساله مهمان محافل دیگر می‌شود اما شرایط به وجود آمده حاصل از شیوع کرونا اجازه برپایی چنین مراسماتی را از آنها گرفت. ولی خادمان اباعبدلله نتوانستند دل به خانه‌نشینی بدهند و شور حسینی که از قلبشان لبریز است را خاموش کنند. پس این هیئت در محرم امسال شاهد سبک و سیاق جدید از برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) بود و در این راستا از پیشکسوتان و ریش‌سفیدان تا جوانان و حتی نوجوانان کم سن و سال هیئت به میدان آمدند تا این اولین تجربه به خوبی به سرانجام برسد.

از طرفی موج همدلی و کمک‌های مومنانه خیران این فرصت را به تلواژگان داد تا در این محرم به یاد نیازمندان هم باشند و این احسان حسینی را به خانه‌های آنان هدیه کنند.

محرمی متفاوت اما مملو از ارادت به امام حسین(ع)‌

محرم در لاسجرد با شور و حال خاص و وصف‌ناپذیر آغاز می‌شود و مردم عزادار این روستا امسال گرچه با شیوع کرونا کمی در شیوه برگزاری عزاداری سنتی خود تغییر ایجاد کردند؛ اما شور و شعور حسینی خود را در محرم امسال نشان دادند.

محرم در لاسجرد قبل از فرارسیدن ماه محرم آغاز می‌شود؛ یعنی اینکه چون نذورات و مراسم‌های و پذیرایی از مهمانان از همان شب حلول ماه محرم آغاز می‌شود؛ پس برای تدارک و آماده‌سازی باید قبل از ماه محرم دست‌به‌کار شد پخت نان محلی آذین‌بندی و سیاه‌پوش کردن حسینیه، مسجد، هیئت علمدار، هیئت ابوالفضل، مهدیه و سردرب منازل چند روز قبل از محرم انجام می‌شود.

پخت نان محلی یا همان «چپاتی» مخصوص مهمانان حضرت اباعبدالله(ع) پخت می‌شود؛ یعنی خانواده‌هایی که در طول سال از نان بازاری استفاده می‌کنند؛ برای روزی که نذری دارد نان محلی پخت می‌کنند با تنوری که در منزل خود دارد و همه اهالی و همسایگان نیز با اشتیاق به کمک می‌روند.

برخی افراد در این روستا برای پخت نان محرم، گندم جداگانه‌ای کاشت می‌کنند و این یکی از نکات قابل توجه اطعام محرم در لاسجرد است.

مراسم پخت نان از بزرگان به یادگار مانده و شاید بیش از یک‌صد سال قدمت دارد و از 20 کیلو آرد یا کمتر شروع‌شده و در حال حاضر به حتی 200 کیلو هم می‌رسد.

عزاداری تاسوعای حسینی سیستان و بلوچستان

مردم ولایت‌مدار سیستان در عزاداری تاسوهای حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوه‌ای دیگر از شور و شعور حسینی در مراسم عزاداری را به نمایش گذاشتند.

مردم ولایت‌مدار سیستان در عزاداری تاسوعای حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوه‌ای دیگر از شور و شعور حسینی در مراسم عزاداری را به نمایش گذاشتند.

مردم زابل مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم امسال را در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی برگزار کردند تا در ایام شیوع ویروس کرونا اجازه ندهد مجلس عزای سرور و سالار شهیدان تعطیل شود و جلوه‌ای دیگر از شور و شعور حسینی را با هم به نمایش گذاشتند.

هیئت‌های مذهبی منطقه سیستان از مدت‌ها پیش با برنامه‌ریزی و فراهم‌کردن زمینه‌ مناسب به دنبال آن بودند تا با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه این ایام امسال نیز بتوانند مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) را برگزار کنند. در ادامه تصاویر عزاداری مردم ولایت‌مدار سیستان در مراسم تاسوعای حسینی را مشاهده می‌کنید.

حرم رضوی سوگوار تاسوعای حسینی‌

زائران و مجاوران اینک در حرم و بارگاه منور رضوی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در حال عزاداری هستند و خدام بارگاه منور رضوی نیز هم در لحظه ورود زائران و هم در طول برپایی مراسم نکات بهداشتی را به صورت دائم به آنان متذکر می‌شوند.

تمامی صحن‌های حرم رضوی توسط آستان قدس رضوی سیاه‌پوش شده و حال و هوای خاصی اینک در بارگاه رضوی حکمفرما است.همچنین براساس مصوبه ستاد ملی کرونا هیئت‌های عزاداری به صورت دسته‌روی امکان ورود و تشرف به بارگاه رضوی را ندارند.

همچنین همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری در مشهد اجازه حرکت در خیابان‌ها را ندارند و فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک مکان ثابت می‌توانند عزاداری کنند.

در این ایام به خاطر پیشگیری از شیوع کرونا فقط چند هیئت عزاداری مشخص با خودرو و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند در خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی تردد کنند.هیچ هیئت عزاداری به‌صورت گروهی اجازه ورود به حرم مطهر رضوی را در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نخواهد داشت. با این وجود ذره‌ای از شور و شعور حسینی اینک در بارگاه رضوی کاسته نشده و زائران و مجاوران با ترتیبات خاصی در تمامی صحن‌ها در حال عزاداری هستند.

بوشهری‌ها جلوه دیگری از ارادت خود را به شهدای دشت کربلا در تاسوعای حسینی نشان دادند‌

در تاسوعای حسینی ندای یا ابوالفضل(ع)، یا علمدار کربلا (ع) در جای جای استان بوشهر ولایت‌مدار و انقلابی طنین‌انداز است و مردم سوگوار سید و سالار شهیدان(ع) جلوه دیگری از ارادت خود را به شهدای دشت کربلا در تاسوعای حسینی نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، در تاسوعای حسینی آیین‌های ویژه‌ای در فضاهای حقیقی و مجازی استان بوشهر برپا است و مردم در شرایط کرونایی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی جلوه دیگری از وفاداری خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشان می‌دهند.

تمام شهرها و روستاهای استان بوشهرسیاه‌پوش است و مردم به هر طریقی ارادت خود را به امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا نشان می‌دهند.

مردم ولایت‌مدار و انقلابی بوشهر، ارادتمندان، عزاداران و سوگواران شب گذشته تا پاسی از شب با برپایی مراسم‌های ویژه از طریق سخنرانی، سوگواری در فضاهای حقیقی و شبکه‌های اجتماعی به ساحت مقدس امام حسین و اهل بیت (ع) عرض ارادت کردند و نشان دادند که  شور و شعور حسینی  هیچگاه فروکش نمی‌کند و چراغ پرفروغ  فرهنگ عاشورا و ادامه راه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) هیچگاه خاموش و فراموش نمی‌شود.

در شب تاسوعای حسینی بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای حفظ سلامتی مردم، همه تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و منازل تا پاسی از شب ندای لبیک یا حسین (ع) یا ابالفضل(ع) طنین‌انداز بود و این در حالی است که از طریق تمامی فضاهای شبکه مجازی استان بوشهر نوحه‌های بوشهری همراه با مراسم این روز پخش می‌شود.

اوج شور و شعور حسینی در روز‌های کرونایی

عاشقان و دلسوختگان اهل بیت (ع) به دلیل شیوع بیماری کرونا در مراسم‌های عزای سید و سرور شهیدان و یاران باوفایشان با زدن ماسک و انجام فاصله‌گذاری اجتماعی شور و شعور حسینی را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، شور و شعور حسینی در متفاوت‌ترین محرم دوران به اوج خود نزدیک شده است، کوچک و بزرگ در رثای شهدای دشت کربلا به سوگ نشسته‌اند و عشق به اهل‌بیت (ع) تمام شدنی نیست و این چراغ همیشه روشن می‌ماند.

شرایط کرونایی هم نتوانست از ارادت و دلبستگی مردم ولایتمدار و شهیدپرور فارس به امام حسین (ع) کم کند و مردم با راه‌اندازی پویش «هر خانه یک حسینیه» و «هر منزل یک بیرق امام حسین (ع)» به سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) پرداختند.

همچنین بیرق‌های سیاه عزا بر گنبد فیروزه‌ای حرم مطهر احمدابن موسی حضرت شاهچراغ (ع)، امامزادگان، خیابان‌ها و میدان‌ها برافراشته شده است و هیئت‌های سینه‌زن، شیفتگان و عاشقان مکتب اهل‌بیت (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بر سر و سینه می‌زنند و در عزای سیدالشهدا (ع)، مرثیه‌سرایی می‌کنند.

محبان اهل‌بیت (ع) در استان فارس و شیراز سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران اسلامی در تاسوعا نهمین روز از ماه محرم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت در سوگ شهدای کربلا و پاسداشت فداکاری، رشادت و جوانمردی‌های پرچمدار کربلا و ایستادگی او در برابر امان نامه شمر و شهادت آن والامقام به عزاداری پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار