ورزشکاران استان فارس هم در رده بانوان و هم در آقایان در مسابقات آسیایی ، جهانی ، پارالمپیک ، پارا آسیایی و المپیک جوانان ۷۱۲ مدال رنگارنگ کسب کرده اند که با توجه به افزایش زیر ساخت ها آمار نسبتا خوبی است که ورزشکاران این استان برای کشورشان به ارمغان آوردند.
کد خبر: ۸۹۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵ 26 August 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:در این سال ها در بُعد ورزش قهرمانی و همگانی هم اتفاق های خوبی رخ داده و ورزشکاران این استان مدال های رنگارنگ زیادی در عرصه جهانی ، آسیایی، بین المللی و پارالمپیک برای فارس کسب کرده اند.

دست یابی آسان علاقه مندان به امکانات ورزشی از جمله سیاست هایی بوده است که وزارت ورزش و جوانان در دستور کار قرار داده و هم اینک مردم در اکثر نقاط این استان صاحب سالن و زمین های ورزشی شده اند.

افزایش ۴۰ در صدی زیرساخت های ورزش فارس

اگر نگاهی به امکانات ورزشی پیش از سال های ۹۲ داشته باشیم می بینم که تا پیش از این زمان یعنی از بدو تاسیس وزارت ورزش، کل زیر ساخت های عمرانی ورزش فارس برابر با یک میلیون ۹۱۲ هزارو ۸۴۲ متر مربع بوده است اما طی کمتر از هشت سال یک میلیون و ۲۹۳ هزار متر مربع اماکن ورزشی جدید ساخته شده که معادل با چهل درصد از کل زیر ساخت های تاریخ ورزش فارس است.

همچنین پروژه های ورزشی در حال ساخت نیز معادل ۸۴۷ هزارو ۲۸۷ متر مربع است که این امار قرار است تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد که با تحقق این امر سرانه فضاهای ورزشی استان به میزان قابل توجه افزایش خواهد یافت .

بر اساس آمار موجود در این سال ها ۶۴ سالن ورزشی و ۸۰ زمین چمن مصنوعی و ۲۳۹ خانه روستایی در بخش ها و روستاهای استان فارس به بهره برداری رسیده و ساکنان این مناطق از امکانات ورزشی برخوردار شده اند.


افتتاح ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس شیراز مهمترین دستاورد

از جمله پروژه های مهمی که در دولت تدبیر و امید در استان به بهره برداری رسید اتمام ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس شیراز بود که پس از حدود ۲۰ سال ، سرانجام سی و یکم فروردین ماه ۹۶ در سفر رییس جمهوری به استان فارس، با حضور وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد .

همچنین مجموعه ورزشی محبی شهرستان گراش ، مجموعه ورزشی شهید قاسم سلیمانی لامرد ، استادیوم ورزشی شهر خشت از توابع شهر ستان کازرون ، خانه کشتی شیراز نیز از دیگر پروژه های مهم ورزشی بود که به بهره برداری رسید.

سالن ۶ هزار نفره شیراز

از دیگر پروژه هایی مهمی که سالها درشهرستان شیراز خاک می خورد، سالن ۶ هزار نفره حسینی الهاشمی بود که ساخت این سالن در سفر رهبر معظم انقلاب به شیراز (اریبهشت ۸۷) به تصویب رسید.

این سالن قرار بود سال ۹۱ به بهره برداری برسد اما تا سال ۹۴ این پروژه تعطیل شد و از سال ۹۵ ، عملیات ساخت این سالن ورزشی دوباره آغاز شد و هم اینک بیش از ۹۰ در صد پیشرفت فیزیکی دارد و درسفر پنجم مرداد ماه ۹۹ مدیر عامل شرکت تجهیز و نگهداری اماکن وزارت ورزش و جوانان به شیراز با اختصاص ۵۰۰ میلیار ریال بودجه برای اتمام آن مقرر شد تا قبل از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد که با تحقق این امر، سالن ۶ هزار نفره و ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس شیراز مهمترین دستاورد دولت طی تاریخ ورزش فارس است.

کارشناسان ورزش بر این باورند که مهمترین کاری که باید انجام شود، توسعه پایدار زیر ساخت هاست چرا که وقتی از توسعه پایدار سخن به میان می آید، تنها ساخت ورزشگاه و سالن نیست، بلکه باید برنامه ریزی بلند مدت برای پرورش و رشد استعدادهای بالقوه در رشته های مختلف انجام شودکه در این امر ورزش قهرمانی و همگانی رشد خوبی داشته اما باید شتاب بیشتری بگیرد.


افزایش ۴۰ برابری سازمان های مردم نهاد

همچنین در حوزه جوانان نیز تا پیش از سال ۹۲ تنها سه سازمان مردم نهاد جوان فعالیت داشته اما در سال های بعد و تا سال ۹۹ تعداد ۱۳۶ سازمان افزایش داشته است ضمن اینکه ۴۰ متقاضی جدید برای ثبت سمن مراحل اداری را طی می کند.

درحوزه ازدواج هم در این سال ها ۲۸۳ کارگاه آموزشی برگزار شده و از جمله کارهای مهمی که می توان در حوزه جوانان به آن اشاره کرد، برنامه پایتختی شهر شیراز با عنوان جوانان جهان اسلام بود که هشت برنامه با حضور جوانان کشورهای عضو جهان اسلام برگزارشد و جشن ازداوج ۲۰۰ زوج از دیگر کارهای خوبی بود که انجام شده است.

۷۱۲ مدال رنگارنگ دستاورد ورزشکاران فارس در مسابقات خارجی

ورزشکاران استان فارس هم در رده بانوان و هم در آقایان در مسابقات آسیایی ، جهانی ، پارالمپیک ، پارا آسیایی و المپیک جوانان ۷۱۲ مدال رنگارنگ کسب کرده اند که با توجه به افزایش زیر ساخت ها آمار نسبتا خوبی است که ورزشکاران این استان برای کشورشان به ارمغان آوردند.

همچنین در این سال ها نیز شهر شیراز میزبان چندین مسابقه جهانی و آسیایی بوده که می توان به مسابقات بین المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی و مسابقات جهانی بدمینتون اشاره کرد، به عضویت در امدن یک هزار و ۲۶۰ ورزشکار در تیم های مختلف ملی رشته های ورزشی و رشد ۳۷ در صدی ورزشکاران سازمان یافته از دیگر نتایج حدود هشت سال گذاشته است .


وزیر ورزش وجوانان : روند ساخت فضاهای ورزشی فارس افتخارآفرین است

وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد: طی هفت سال گذشته به اندازه تمام تاریخ تربیت بدنی فارس، فضای ورزشی در این استان ساخته شده است که این روند افتخارآفرین و تاریخی است.

مسعود سلطانی فر چهارم اردبیبهشت ماه ۹۹ در حاشیه افتتاح مجموعه ورزشی بین المللی سردار شهید قاسم سلطانی لامرد که با ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید بیان داشت: تا پایان سال ۹۲ استان فارس یک میلیون و ۲۹۰ هزار متر مربع فضای ورزشی داشته است اما در دولت تدبیر و امید یک میلیون و ۳۹۰ هزار متر مربع به سرانه ورزشی فارس اضافه شده است.

وی اضافه کرد: این افزایش یک و نیم برابری نسبت به کل تاریخ ورزش فارس افتخار بزرگی است که در تاریخ به ثبت خواهد رسید.

وی اظهار امیدواری کرد این مجموعه بزرگ ورزشی پس از پایان کرونا در اختیار علاقه مندان به ورزش قرار گیرد.

وزیر ورزش و جوانان درباره سالن ۶ هزار نفره شیراز گفت: قول داده بودیم که در پایان سال ۹۸ به بهره برداری برسد اما شیوع کرونا موجب تاخیر شد و در نهایت این که این سالن که در حال کف پوش گذاری و محوطه سازی است طی ۲ ماه آینده به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد:‌ با افتتاح سالن ۶ هزار نفره شیراز در کنار این ۵۰۰ پروژه ای که طی هفت سال در فارس ساخته شد برگ زرینی در تاریخ ورزش این استان رقم خورده است.

استاندار فارس : نگاه وزارت ورزش و جوانان به استان فارس محرومیت زدایی بوده است

استاندار فارس گفت : نگاه وزارت ورزش و جوانان به استان فارس عدالت محور و محرومیت زدایی بوده است از این رو اتفاق های خوبی در توسعه زیر ساخت ها رقم خورده است.

عنایت الله رحیمی پنجم اردیبهشت ماه ۹۹ در حاشیه افتتاح ۲ سالن ورزشی در روستاهای شهرستان کازرون که با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار داشت: اقدام های انقلابی حوزه ورزش در فارس جهش دار و اثرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: این افزایش یک و نیم برابری نسبت به کل تاریخ ورزش فارس افتخار بزرگی است که در تاریخ به ثبت خواهد رسید.

۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سالن ورزشی ۶ هزار نفری شیراز اختصاص یافت

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اعلام کرد: سالن ۶ هزار نفری حسینی الهاشمی شیراز پیشرفت خوبی دارد و برای تکمیل این پروژه ملی ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

حسن کریمی پنجم مرداد ماه ۹۹ هم در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: این پروژه نسبت به دیگر سالن ها و اماکن ورزشی در کشور سرعت قابل ملاحظه ای داشته است و با توجه به حساسیتی که وزیر ورزش و جوانان نسبت به این پروژه که مصوبه سفر مقام معظم رهبری است، دارد تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری می رسد.
همچنین عنایت الله رحیمی استاندار فارس گفت : تاکنون برای این پروژه ملی که مصوبه سفر مقام معظم رهبری به شیراز است، ۲ هزار میلیارد ریال هزینه و برای تکمیل آن نیز ۵۰۰ میلیار ریال برآورد و تامین شده است.
عنایت الله رحیمی ادامه داد: ورزشگاه بخش خشت از توابع شهرستان کازرون و همچنین استخر سرپوشیده استهبان از دیگر پروژه های ملی استان فارس است که زیر نظر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در حال ساخت است و مقرر شد تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسند.


نایب قهرمان نابینای شطرنج آسیا : می کوشم مدال نقره آسیا را تبدیل به طلا کنم

نایب قهرمان نابینای شطرنج آسیا هم گفت : می کوشم ۲ مدال نقره که در مسابقات پاراسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا کسب کردم ، در مسابقات پاراسیایی ۲۰۲۲ چین تبدیل به طلا کنم.

زهرا محمدی نژاد که اهل روستای دره شور از توابع شهرستان زرین دشت است به ایرنا اعلام کرد : هم اینک به صورت آنلاین در تمرینات تیم ملی شرکت دارم و خودم را برای مسابقات پارآسیایی ۲۰۲۲ چین آماده می کنم و بسیار امیدوار برای کسب مقام قهرمانی هستم .

وی که نخستین بانوی شطرنجباز استان فارس است که مقام آسیایی کسب کرده است ، ادامه داد: کمبود امکانات در شهرستان وجود دارد اما نسبت به گذشته زیرساخت های خوبی فراهم شده است .

محمدی نژاد افزود : اکثر هزینه های ورزشی را خودم پرداخت می کنم و از آنجا که فرقی میان ورزشکار نابینا و بینا وجود ندارد و همه برای کسب افتخار برای وطن تلاش می کنند و انتظار داریم حمایت بیشتری صورت گیرد .


سالن ورزشی روستای مزایجان،زرین دشت،نیازمند تکمیل

رییس هیات ورزش های بومی محلی و عضو شورای روستای مزایجان از توابع شهرستان زرین دشت هم به ایرنا گفت: سالن ورزشی این روستا که برای نخستین بار پس از انقلاب خرداد ماه ۹۹ به بهره برداری رسید مشکلاتی دارد و تکمیل نیست.

ناظم امانی افزود: مهمترین مشکلی که این سالن دارند تاسیسات سرمایشی است و با توجه به گرمای ۵۰ درجه در این منطقه نیاز است این مشکل بزرگ حل شود تا ورزشکاران بتوانند از این سالن که هم اینک مورد استفاده قرار نمی گیرد ، بهره ببرند و در سفری که عباس حاجی زاده مدیرکل ورزش و جوانان به روستای مزایجان داشتند قول داد چهار دستگاه کولر تهیه شود.

وی اضافه کرد:همچنین کف پوشی که برای این سالن بکار گرفته کیفیت خوبی ندارد و اکثرا باد کرده است و به نظر می رسد تا حدودی برای افتتاح در موعد مقرر عجله شد ضمن اینکه این سالن انشعاب آب ندارد و از سرویس های بهداشتی نمی شود استفاده کرد و با توجه به اینکه نقاط محروم استان هستیم انتظار می رفت کار با کیفیت بهتری انجام شود.

امانی ادامه داد: همچنین این سالن نیاز به یک دستگاه بالابر دارد زیرا چندی پیش که جوانان در حال بازی بودند توپ در سقف سالن گیر کرد و با سختی و صرف وقت زیاد توانستیم توپ را به پایین بیاوریم.

او با بیان اینکه خانه روستایی که در این محل ساخته شده است نیز فاقد امکانات است ، افزود : چند وسایل ورزشی از جمله میز فوتبال دستی در خانه روستایی وجودارد که کیفت خوبی ندارند ضمن اینکه ورزشکاران این منطقه در رشته های شطرنج ، فوتبال ، دو و میدانی و ورزش های بومی محلی مقام های خوبی در استان و آسیا کسب کرده اند.

امانی همچنین در مورد زمین فوتبال مصوبه سفر رهبر به استان فارس ، نیز ناهموار است و تنها حصار کشی شده و با این که رختکن هم دارد اما قابل استفاده نیست.


روستای دولت آباد شهرستان پاسارگاد و امکانات ورزشی

همچنین حسین جاویدی که ۲۱ سال سن دارد و قهرمان مسابقات کشتی فرنگی بین المللی جام یادگار امام است ، گفت : روستای دولت آباد از توابع شهرستان پاسارگاد به دلیل نداشتن سالن ورزشی ناگزیرم برای تمرین محلم ر ا ترک کنم.

وی اضافه کرد : از انجا که استان فارس تیمی در لیگ برتر کشتی فرنگی ندارد ، ناگزیر شدم برای شرکت در مسابقات به تیم شهدای حرم قم بپیوندم و در این سال ها نیز با حمایت خانواده ام و مهدی جاویدی توانسته ام در مسابقات شرکت کنم.

جاویدی افزود: ازآنجا که مسابقات انتخابی امیدهای جهان در پیش داریم نیاز است مسوولان استان فارس حمایت کنند تا بتوانم با کسب مدال در این رقابت های مهم افتخاری دیگر برای روستای زادگاهم و استان فارس کسب کنم.

نایب رییس هیات والیبال شهرستان پاسارگاد هم گفت : در سعادت شهر دو سالن ورزشی برای آقایان و بانوان وجود دارد اما این سالن ها فاقد امکانات مورد نیاز ورزش است.

سارا اسکندری ادامه داد : ما برای برگزاری مسابقات والیبال بانوان دسته یک که اخیرا در سعادت شهر برگزار شد توپ و تور نداشتیم و ناچار شدیم از شیراز تهیه کنیم.

وی اضافه کرد: چندین سال سابقه بازی در لیگ برترو دسته یک والیبال کشور دارم و هم اینک با راه اندازی آکادمی والیبال به دنبال کشف استعداد ها هستیم و ملیکا زارع هم از این منطقه به اردوی تیم ملی والیبال بانوان دعوت شده است و این امر بیانگر وجود استعداد های زیاد در این رشته است و نیاز به حمایت بیشتری دارند.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان زرین دشت هم گفت : این شهرستان با جمعیتی افزون بر ۷۵ هزار نفر در سه شهر و دو بخش مرکزی و ایزد خواست زندگی می کنند.

کرامت امیری افزود : با افتتاح چند پروژه سرانه فضای ورزشی به یک متر مربع خواهد رسید که اتفاق خوبی است.

وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید، زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال در روستاهای ساچون، تل ریگی،چاه سبز،خسویه،دروا ،گلوگاه ساخته شده است وزمین بزرگ فوتبال شهر پیر با چمن مصنوعی افزون بر ۷۰ در صد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی به بهره برداری می رسد ضمن اینکه پنج خانه روستایی هم ساخته شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار