کد خبر: ۸۹۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱ 25 August 2020

 

دلایل تاخیر ورود استارت‌آپ‌ها به بورس در مجلس بررسی می‌شود

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، با اشاره به اینکه حضور استارتاپ های بزرگی مانند کافه بازار و ... در گام‌های نخست در بورس باعث الگو شدن برای دیگر شرکت‌های استارتاپی و باعث رونق بازار سرمایه می شود، قول بررسی و چگونگی حضور سریع و قطعی استارتاپ ها در جلسه روز شنبه نمایندگان مجلس جهت بررسی بازار سرمایه و بورس را داد.

یکی از مزایای ورود استارتاپ ها به بورس، این است که صورت های مالی خود را ارائه می دهند و این بیانگر این است که به شکل صحیح مدیریت می شوند. هدایت سرمایه های سرگردان در حمایت از فعالیتهای اقتصادی یکی دیگر از مزایای پیوستن استارتاپهایی است که به ویژه از عملکرد خوبی در حوزه فعالیت خود برخوردار بوده اند.

علاوه بر این کارآفرینان در این عرصه انگیزه فعالیت بیشتر برای فعالیت پیدا می کنند و زمینه اشتغالزایی بیشتری نیز در کشور فراهم می‌شود. در عین حال بنا به گفته کارشناسان ورود استارتاپها به بورس زمینه تنوع در این عرصه را بیشتر ایجاد می کند و روال بورس نیز از حال انحصاری خارج شود .

 

حضور استارتاپها در بورس؛ وعده ای که تا کنون وفا نشده است

خبر ورود استارتاپها به بورس خبری است که علاوه بر اینکه از حمایت دولت برخوردار است به هیجان زدگی نسبتاً زیادی در جامعه منتهی شده است. طبق گفته امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات، در ابتدای اردیبهشت امسال قرار بود چهار شرکت صبا ایده (بنیان‌گذار کلوب، میهن‌بلاگ، صباویژن، آپارات و فیلیمو)، کافه بازار، تپسی و دیجی‌کالا، تا پایان تابستان به بورس وارد شوند و تحت یک تابلو در بازار عرضه شوند.

اما وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی ، مبنی بر ورود این استارتاپها به بورس تا کنون محقق نشده است.

 

ورود استارتاپ ها به بورس؛ آری یا خیر؟

به گفته برخی کارشناسان، اکنون، بهترین زمان برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است؛ چرا که نقدینگی بسیار زیادی وارد بورس شده و حضور شرکت‌های آینده‌دار و فعال در این بازار، هم به نفع آنها و هم مردم است. آنها در مقایسه ای شاید دور از قیاس های داخلی، ورود مشابه استارتاپها به بورس در کشورهای دیگر را مثبت ارزیابی کرده و امیدوارند با گذر از تحریم ها روند ورود آنها به بورس بسیار موفق تر از وضعیت کنونی بررسی شود.

علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در باره ضرورت حضور استارتاپ ها به ویژه در شرایط کنونی می گوید: تقویت بازار سرمایه یکی از پارامترهایی است که با حضور شرکتهای خصوصی و دولتی محقق خواهد شد و این مهم مطمئناً با حضور شرکتهای استارتاپ نیز اجرایی تر خواهد شد.

به گفته وی هدایت سرمایه ها به محل های مطمئن فرآیندی است که در صورت اجرا از خطرآفرینی در مشاغل موازی با مشاغل دولتی و بزرگتر شدن پیکره دولت خواهد کاست و به این ترتیب زمینه ساز رشد اقتصادی نیز خواهد شد. این نماینده مجلس ضمن تاکید بر اینکه آموزش شرکتهایی که به بورس می پیوندند و همچنین کسانی که سهام شرکتهای دیگر اعم از دولتی و خصوصی را خریداری می کنند شاخص مهمی در این فرآیند به شمار می آید که نباید از آن غافل ماند گفت : حضور استارتاپها با توجه به پویا و فعال بودن آنها باعث رونق بازار سرمایه خواهد شد و این مهم نیز با بسترسازی برای استارتاپهای فعال و بزرگ در گامهای نخست به زودی اجرایی خواهد شد.

 

الگوسازی از ورود استارتاپ‌های بزرگ برای الحاق استارتاپ های کوچکتر

محسن علیزاده در پاسخ به این سئوال که آیا ورود استارتا پهایی مانند کافه بازار و ... در گامهای نخست به بورس را مثبت ارزیابی می کند یا خیر گفت : حضور استارتاپهای فعال و بزرگتر می تواند الگوی خوبی برای استارتاپهای دیگر در آینده نزدیک در این مجموعه باشد.


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در جلسه روز شنبه که جهت بررسی روند بورس و رفع مشکلات احتمالی برگزار خواهد شد پروسه ورود استارتاپ ها به بورس نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار