کد خبر: ۸۹۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴ 24 August 2020

 

پیشگیری از حبس گاز در پارس جنوبی با احداث کریدور گاز غرب کشور

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به اولویت وزارت نفت برای افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی و جلوگیری از حبس گاز در آن منطقه، احداث خطوط لوله انتقال گاز ششم و نهم سراسری در دستور کار قرار گرفت.

«حسن منتظر تربتی» امروز (دوشنبه) در مراسم بهره برداری از سه طرح نفت، گاز و پتروشیمی افزود: سهم گاز در سبد سوخت کشور رشد کرده و امروز کنترل گاز به وسعت یک کشور باید انجام شود.  

وی افزود: باید مشخص باشد که در چه پالایشگاهی گاز تولید می شود و در مقاصدی به مصرف می رسد.  

تربتی به مدیریت دیسپچینگ گاز (مدیریت و نظارت یکپارچه) اشاره کرد و گفت: ۵۰ هزار داده عملیاتی را از پالایشگاه خطوط انتقال و ... دریافت کرده و هر سه ثانیه یکبار به روز می شود که توسط شبکه منحصر به فرد فیبر نوری این اطلاعات را دریافت می کنیم.

وی افزود: همه عملیات پالایشگاه ها کنترل و پایش می شود و نرم افزار کاربردی برای پیش‌بینی مصرف گاز و دمای هوا تعریف کرده ایم.

تربتی با بیان اینکه در زمستان سال گذشته با وجود برف سنگین در گیلان، گاز به محدوده شمال کشور منتقل و ذخیره شد و فشار گاز را بالا بردیم و قطعی گاز حتی برای یک مشترک اتفاق نیافتاد. حتی مردم از طریق گاز، آب مورد نیاز را تولید می کردند، گفت: هر اتفاقی که در شبکه گاز بیافتد پایش می شود و در خاورمیانه، شبیه این شبکه دیسپچینگ وجود ندارد.  

وی با اشاره به اینکه در گذشته شبکه دیسپچینگ گاز ۴۰۰ نقطه را پایش می کرد، ادامه داد: اکنون به پایش ۹۰۰ نقطه رسیده ایم و برای حفاظت از شبکه در حوادث غیر مترقبه مرکز پشتیبان در اصفهان تعریف شده است.  

معاون وزیر نفت تاکید کرد: ۱۰ خط لوله سراسری داریم و ساخت یازدهمین خط لوله نیز در جریان است.

وی علت تاخیر در بهره‌برداری از خطوط ششم و نهم را صعب المسیر بودن غرب کشور دانست و گفت: در طول سال های گذشته با همت وزیر نفت در افزایش تولید پارس جنوبی،  باید خطوط انتقال را آماده می کردیم تا حبس گاز در پارس جنوبی اتفاق نیافتد.

تربتی ادامه داد: در طول سال های گذشته حتی یکبار هم افت فشار در غرب کشور رخ نداد و این در حالی است که صادرات گاز به عراق ادامه دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با بهره برداری از خطوط انتقال گاز ششم و نهم سراسری، همبستگی در شبکه گاز  مرکز و غرب کشور بیشتر شده است.  

وی به صادرات گاز به عراق اشاره کرد و افزود: در صورت توسعه صادرات، خط لوله انتقال گاز از میاندوآب تا بازرگان ادامه پیدا می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار