کد خبر: ۸۹۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳ 21 August 2020

 

رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ترامپ: به زودی از عراق خارج می‌شویم / آزادی سه ایرانی اسیر دزدان دریایی سومالی / میرسلیم تهدید به شکایت کرد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
میرسلیم تهدید به شکایت کرد
 
دفتر سید مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس با انتشار جوابیه‌ای به مصاحبه سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان واکنش نشان داد. متن این اطلاعیه به شرح ذیل است: برای استحضار ملت عزیز ایران لازم دانستیم سکوت را بشکنیم و نکاتی را پیرامون نحوه رفتار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با مهندس میرسلیم شخصیت انقلابی و فساد ستیز که خود را خادم ملت می‌داند برسانیم. از آقای مهندس میرسلیم دعوت کتبی نشده بود برای حضور در جلسه و ارائۀ اسناد؛ صرفا آقای پاشایی دبیر هیئت شفاهی از ایشان خواست در جلسه حاضر شوند برای مبادلۀ نظر و مهندس میرسلیم در جلسه حاضر شد و توضیحاتی دادند از جمله این که شکایت آقای رضائی رئیس کمیسیون عمران بی مورد است، زیرا تا کنون ذکر نامی از آقای رضایی نشد و اگر ایشان خودش احساس اتهام می‌کند به رفتار خودش برمی‌گردد. به اعضای محترم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفتند که برای دستیابی به اعترافات نائب رئیس وقت کمیسیون عمران دربارۀ دریافت ۶۵ میلیارد تومان باید از دادستانی استعلام کنند و این موضوع بخشی از پروندۀ آقای عیسی شریفی و هولدینگ یاس است که در دوران شهرداری آقای قالیباف تأسیس شده است. در پایان مهندس میرسلیم به عنوان فردی متخصص و مشرف به امور سازمانی و ساختاری نظام مقدس جمهوری اسلامی از گذشته تاکنون همواره تلاش کردند تا خدمت صادقانه داشته باشند به کشور و نظام؛ مهندس میرسلیم نسبت به اینکه عده‌ای در تلاشند تا مساله ۶۵ میلیارد رشوه را بحثی شخصی تلقی کنند را محکوم و قطعا برای خشکاندن ریشه فساد تا پای جان ایستاده‌اند و اعلام می‌دارند ملت عزیز و قهرمان ایران اسلامی در هر نقطه‌ای از کشور که فسادی مشاهده کردند به همراه مستندات به اطلاع ایشان برسانند تا در مسیر درست رسیدگی قرار گیرد.

علی‌نژاد: پشت پرده‌ای در قرارداد ویلموتس نبود

علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش گفت: شفاف می‌گویم اگر قرار بود پشت پرده‌ای در قرارداد ویلموتس باشد هیچ گاه یک نامه اداری ارجاع نمی‌شد. وی درباره اینکه انجمن فرهنگ و دوستی ایران و هلند ۳ نفر را پیشنهاد داده بودند که یکی از این پیشنهادات ویلموتس بوده، گفت: تاج در این خصوص جواب داد. یک نامه اداری بود که به فدراسیون ارجاع شد. ما ده‌ها نامه از این مدل پیشنهادات داریم. مرجع تخصصی فدراسیون فوتبال بوده است. شفاف می‌گویم اگر قرار بود پشت پرده‌ای باشد هیچ گاه یک نامه اداری ارجاع نمی‌شد. وقتی این اتفاق می‌افتد یعنی چیزی پشت پرده نیست. هیچ پیشنهادی از سوی وزارت ورزش نبوده و اصلا در جایگاه وزارت ورزش نیست که چنین پیشنهادی بدهد. معاون وزیر ورزش خاطرنشان کرد: یک NGO هلندی پیشنهاد داده است. از این گونه پیشنهادات ده‌ها نامه به وزارت می‌آید و ما آن را به فدراسیون‌ها جهت بررسی و اقداماتی که خودشان مصلحت می‌دانند ارجاع می‌دهیم. فدراسیون استقلال خود را بار‌ها نشان داده و اگر پشت پرده‌ای بود نامه‌نگاری نمی‌شد.

دوشنبه؛ بررسی قرارداد ویلموتس با حضور سلطانی‌فر در مجلس

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم با اشاره به دستورکار این کمیسیون در روز دوشنبه هفته آینده (سوم شهریور ۹۹)، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و دعوتی که از آقای سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان انجام داده‌ایم، قرار است در روز دوشنبه هفته آینده وی در نشست کمیسیون اصل نود مجلس حضور یابد. وی افزود: قرار است در این نشست پیرامون موضوع قرارداد آقای "ویلموتس" سرمربی سابق تیم ملی فوتبال و حواشی ایجاد شده پیرامون آن بحث و تبادل نظر شود و این قرارداد را بیشتر مورد واکاوی قرار دهیم. رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اضافه کرد: قرار است در این جلسه، طبق دعوتی که انجام داده‌ایم، مسئولانی از فدراسیون فوتبال نیز در جلسه حضور یابند تا قرارداد ۱۶۰ میلیارد تومانی آقای "ولیموتس" با این فدراسیون را بیشتر بررسی کنیم. حجت‌الاسلام پژمان فر در پایان خاطرنشان کرد: موضوع قرارداد آقای ویلموتس با فدراسیون فوتبال را احقاق حقوق بیت‌المال و روشن شدن موضوع در کمیسیون اصل نود مجلس پیگیری می‌کنیم.

سازمان سنجش: منتشرکنندگان عکس سؤالات کنکور دستگیر شدند

سخنگوی سازمان سنجش به بیان توضیحاتی درباره تصاویر منتشرشده از سؤالات کنکور که در آن‌ها ادعاشده سوالات لو رفته است، پرداخت. فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصاویری که در فضای مجازی منتشر و در آن‌ها ادعا شده که سوالات لو رفته است، گفت: نکته اول اینکه حفاطت آزمون سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در استان‌های فارس و یکی از استان‌های غربی دو تیم را که مشخصاً جهت ارسال عکس از حوزه‌های امتحانی برنامه‌ریزی کرده بودند دستگیر کرده و تحویل مقامات ذیربط داده است. او در ادامه بیان کرد: در تهران نیز دو نفر شناسایی شده‌اند که به زودی دستگیر خواهند شد. براساس بررسی‌های به عمل آمده اصولاً هدف این افراد از ارسال عکس، تقلب نیست بلکه القای شبهه در آزمون است.

درخواست زنگنه: سران قوا درباره اتهاماتی که نمایندگان به من می‌زنند، تصمیم‌گیری کنند

در پی ارسال نامه تعدادی از نمایندگان مجلس خطاب به سران قوا که در آن ادعا‌هایی علیه وزیر نفت مطرح شده بود، بیژن زنگنه در نامه‌ای به رئیس جمهوری که رونوشت آن برای رؤسای قوای مقننه و قضائیه نیز ارسال شده، با استقبال از بررسی دقیق همه موارد مطرح شده در این نامه تقاضا کرد که موضوع در دستورکار یکی از جلسات سران قرار گیرد تا ادعا‌ها و پاسخ‌های دو طرف شنیده شده و در نهایت در مورد آن‌ها توسط رؤسای سه قوه قضاوت شود. مشروح نامه وزیر نفت به رئیس جمهوری به این شرح است:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام- به استحضار می‌رساند پیرو نامه تعدادی از نمایندگان محترم مجلس دهم به سران محترم سه قوه در بهمن ماه ۱۳۹۷، در هفته جاری نیز تعدادی از نمایندگان محترم، شکوائیه‌ای به شرح پیوست خطاب به سران محترم قوا ارسال نموده‌اند و در آن برخی از ادعا‌های قید شده در نامه قبل را تکرار نموده‌اند. اگرچه در شرایط کنونی تمرکز و اهتمام این وزارتخانه معطوف به هماوردی با تحریم‌های ظالمانه است، لیکن با توجه به طرح اشکالات و ایرادات به اینجانب، با احترام به نمایندگان محترم مردم و با استقبال از بررسی دقیق همه موارد مطرح شده، همانگونه که در نامه شماره ۸۸۵-۲/۲۰ تاریخ ۱۳۹۷.۱۱.۱۴ نیز درخواست کردم، مجدداً تقاضا دارم که این موضوع در دستورکار یکی از جلسات سران محترم قرار گیرد و ادعا‌ها و پاسخ‌های آن‌ها، از دو طرف شنیده شده و در نهایت، در مورد آن‌ها توسط رؤسای بزرگوار سه قوه قضاوت شود.
 
ترامپ به مذاکره با ایران برای انتخابات نیاز دارد

تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به کنش‌های اخیر میان آمریکا و ایران به تحلیل پیرامون چرایی مذاکره دو کشور و احتمالات موجود در این کنشگری پرداخت.روز‌های گذشته در فضای رسانه‌ها خبر‌هایی از مذاکره ایران و آمریکا منتشر شد، علیرغم اینکه این موضوع صریحا رد شد، اما گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکره پیش از انتخابات آمریکا همچنان ادامه داد.«مهدی مطهرنیا» تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاکید ترامپ به مذاکره با ایران و همچنین بایدن به بازگشت در برجام و فراهم شدن زمینه‌های مذاکره ایران و آمریکا اظهار داشت: در سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست. شگفتی در سیاست امر تازه‌ای نبوده، نیست و نخواهد بود، اما قرائن مبنی بر وجود یک مذاکره جدی بین ایران و ایالات متحده آمریکا برای حل مسائلوجود ندارد، اینکه آمریکا به برجام بازگردد و در ارتباط با ایران زمینه‌های مسامحه در جهت مصالح را فراهم کند، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بعید به نظر نمی‌رسد، اما اینکه چقدر این موضوع از سوی آمریکایی‌ها جدی باشد باید در آن تردید داشت.وی ادامه داد: همان گونه که اگر هیلاری کلینتون به جای ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود تعریف و تفسیری که از برجام در ارتباط با ایران داشت با تعریف و تفسیری که تهران ز برجام دارد با یکدیگر منطبق نبودند، لذا باید گفت در زمانی که آمریکایی‌ها به مذاکره به عنوان بهترین ابزار برای رسیدن به اهداف خود نگاه می‌کنند و آن هم در آستانه انتخابات مسائلی در ارتباط با گفتگو با تهران و مذاکره و ایجاد یک معامله مطرح می‌شود امری بعید نیست، چرا‌که آمریکایی‌ها همواره به دنبال آن بودند که با کمترین هزینه به بیشترین فایده‌ها دست یابند و مذاکره برای آن‌ها بسیار پر فایده‌تر از رویارویی با تهران برای دستیابی به اهداف تعریف شده آمریکا است. فلذا این معنا را نمی‌توان نادیده گرفت.
 
رئیسی: آمار سقط جنین در کشور نگران‌کننده است

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی سیاست‌های جمعیتی و دیدگاه‌ها مانع از تحقق موضوع افزایش جمعیت شده است؛ افزود: آمار سقط جنین در کشور نگران کننده است و هر کسی که در نظام سلامت دغدغه سلامت جامعه و موضوع جمعیت را دارد، حتماً باید برای آن چاره اندیشی کند.
 
آزادی سه ایرانی اسیر دزدان دریایی سومالی

وزارت اطلاعات اعلام کرد: سه تن از هم وطنان بلوچ که از سال ۹۴ به دست دزدان دریایی در سومالی اسیر بودند، آزاد شدند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات، سه تن از هم وطنان بلوچ که از سال ۹۴ به دست دزدان دریایی در سومالی اسیر بودند، به دست سربازان گمنام امام زمان (عج) و با همکاری وزارت امور خارجه و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آزاد شدند.
 
نامه مهم ظریف به رئیس شورای امنیت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه به ٰرئیس شورای امنیت تصریح کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برای سوء استفاده از ساز و کار‌های مندرج در توافق هسته‌ای برای احیای تحریم‌های ایران را مردود دانسته و تأکید کرده است که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورا و جامعه بین‌المللی رد شود. نامه وزیر امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش از سوی مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به رییس اندونزیایی این شورا تسلیم شد.
 
ترامپ: به زودی از عراق خارج می‌شویم

نخست‌وزیر عراق که به آمریکا سفر کرده است امروز با ترامپ دیدار کرد، رئیس جمهور آمریکا در این دیدار با بیان اینکه هدف آمریکا از حضور در عراق مقابله با تحرکات احتمالی ایران است مدعی شد مجبور نیستیم در عراق باشیم و می‌توانیم آنجا را ترک کنیم.به گزارش فارس، ترامپ در حضور الکاظمی به پرداخت ادعاهایی برای توجیه اشغالگری های آمریکا در عراق پرداخت و گفت: «نیروهای کمی در عراق داریم، ولی آنها برای این در آنجا حضور دارند که اگر ایران اقدامی انجام دهد، کمک کنند.» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد کشورش در بسیاری از پروژه‌های استخراج نفت در عراق مشارکت می‌کند. او همچنین گفت که آمریکا حضور محدود نظامی خود در سوریه را حفظ کرده‌ و در آینده آن را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.مصطفی الکاظمی نیز در این کنفرانس خبری مدعی شد آمریکا به عراق در زمینه شکست داعش و سرنگونی صدام کمک کرده است. او گفت: «ما به دنبال ایجاد رابطه‌ای قوی با آمریکا هستیم که مبتنی بر منافع مشترک بین دو کشور و چشم‌انداز آینده‌ای بهتر برای مردم عراق و ایالات متحده باشد.»
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار