کد خبر: ۸۸۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ 20 August 2020

 

 

رشته جذاب و مهیج والیبال در ایران علاقه‌مندان بسیاری دارد و استان گیلان نیز از استان‌های والیبال خیز کشور است.

ازحیاط دبیرستان شهید بهشتی تا حضور در آوردگاه‌های بین المللی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، والیبال، ششمین ورزش پرطرفدار دنیا در سال ۱۸۹۵ در ایالات متحده از سوی ویلیام مورگان ابداع شد و خیلی زود جایگاه خود را میان سایر ورزش‌های جذاب جهان پیدا کرد، به طوریکه در المپیک ۱۹۶۰ رم ایتالیا برای اولین بار نامش در میان رشته‌های المپیکی قرار گرفت.

 

ویلیام مورگان

همچنین والیـــبال در اواخر ســــال ۱۲۹۹ هجری شــمــسی از سوی زنده یاد میرمهدی ورزنده، استاد بزرگ ورزش، بــه ایـران آورده و تعلیم آن از دارالمعلمین ورزش آغــاز شد.

بنا بر ادعای خیلی از خاک خورده‌ها و قدیمی‌های این رشته جذاب که هم اکنون درصد کثیری از آن‌ها در میان خاک آرمیده اند، والیبال در گیلان از سال ۱۳۱۴ در شهرستان رشت فعالیت خود را آغاز کرد، در این سال والیبال در دبیرستان شهید بهشتی رشت (شاپور سابق) با مدیریت فردی به نام دهش که شیفته و عاشق والیبال بود در شهر باران رونق گرفت.

او نخستین بذر‌های آموزش راز و رمز و قواعد این رشته ورزشی را در میان نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به والیبال کاشت.

در آن سال‌ها تیم‌های مختلف از کالج‌های کشور‌های خارجی با حضور خود در ایران مسابقات جذابی را با آموزشگاه‌های ایرانی برگزار می‌کردند که برگزاری این مسابقات علاوه بر جنبه رقابت و زورآزمایی، موجب پیشرفت والیبال در ایران و آشنایی هر چه بیشتر والیبالیست‌های ایرانی و گیلانی با والیبال به روز و مدرن دنیا شد.

والیبال گیلان در سال‌های ابتدایی پیدایش و گسترش والیبال در این خطه، ستارگانی همچون محمد خاتمی، بالازاده، پورسیروس، زرپاک، نامی صادقی و برادران صالح را در اختیار داشت که در قالب یک تیم منسجم اقتخارات متعددی را برای این استان به ارمغان آوردند.

فرید آخوندزاده، کاپیتان گیلانی اسبق تیم ملی وایبال ایران که نزدیک به یک دهه در تیم های ملی حضور داشت پیرامون عدم رشد والیبال گیلان در سالیان اخیر گفت: والیبال در استان گیلان علاقه مندان بسیاری دارد و پتانسیل بارز و مشهود آن بر کسی پوشیده نیست.

فرید آخوندزاده، کاپیتان گیلانی اسبق تیم ملی وایبال ایران

او در پاسخ به این سوال که چرا والیبال گیلان آخوند زاده ی دیگری به سطح اول والیبال کشور معرفی نکرد عنوان کرد: در جای جای استان گیلان استعداد های ارزشمندی وجود دارند که متاسفانه به دلیل عدم استعداد یابی مناسب و لازم و نبود اسپانسرها که منجر به مشکلات مالی و عدم تشکیل تیم های مختلف در سنین متعدد و ساخت آکادمی شده است، آن استعداد های مشتاق و خوش آتیه گمنام باقی مانده اند.

مسلما والیبال یکی از رشته‌های پرطرفدار و محبوب در استان گیلان است، اما در عین حال مورد کم لطفی متولیان امر نیز قرار گرفته و بی مهری‌ها موجب افول و انحطاط این ورزش جذاب در استان والیبال خیز گیلان شده است.

در زمان حضور امیر عابدینی در باشگاه داماش، لاجوردی پوشان علاوه بر فوتبال در والیبال هم تیم داری می‌کردند و حضور قدرتمندی نیز در سوپرلیگ کشور داشتند، اما افسوس که عمر این حضور درخشان به کوتاهی ۳ سال بود و تیم والیبال داماش در دهمین روز مردادماه سال ۹۰ درست پس از سه فصل حضور در بالاترین سطح رقابت‌های والیبال کشور منحل شد تا این رویا همچون یک خواب شیرین شامگاهی برای مردم گیلان به اتمام برسد.

بازی داماش در سوپر لیگ کشور

در طول فعالیت داماش در سوپر لیگ کشور بازیکنان مطرحی همچون حمزه زرینی، علیرضا نادی، مجتبی شبان، کاپیتان سعید معروف و دنیل میلوشف بلغاری در این تیم تئوپ می‌زند که زنده یاد حسین معدنی هدایت آن هارا برعهده داشت و در بهترین فصل خود در رشت رتبه چهارم را برای داماشی‌های شهرباران تصاحب کرد.

تیم والیبال داماش

حسن منصوری ،دبیر هیات والیبال استان گیلان در این باره می‌گوید: والیبال در گیلان بسیار مظلوم است و مشکلاتی مانند نبود اسپانسرینگ موجب نزول عملکرد در تیم داری و پرورش والیبالیست‌های جوان است.

حسن منصوری ،دبیر هیات والیبال استان گیلان

او افزود: با وجود همه مشکلات، اما هنوز هم نبض والیبال در گیلان می‌زند و ما بازیکان زیادی در سطوح مختلف ملی و باشگاهی داریم، ولی شریان‌های والیبال نیاز به تزریق خون تازه‌ای دارد که امیدوار هستیم این امر به دست مسئولان و دست اندرکاران محقق شود.

همدلی واتحاد میان  اهالی ورزش علی الخصوص خانواده والیبال و همچنین حمایت مسئولان کشوری و استانی از این رشته اصیل که میلیون‌ها نفر را مجذوب خود می‌کند یقینا موجب عروج مجدد ققنوس والیبال در استان گیلان خواهد شد و قطع به یقین ماحصل آن راه یابی ستارگان جویای نام و خوش آتیه به تیم ملی والیبال ایران خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار