کد خبر: ۸۸۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹ 16 August 2020
تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مصلی تهران محل برگزاری کنکور شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مصلی تهران برای چهار روز از جمله حوزه‌های برگزاری کنکور خواهد بود. هماهنگی‌ها برای استفاده از مصلی و ورزشگاهها در سایر شهرستان ها در جریان است. امسال به دلیل شیوع کرونا تعداد حوزه ها در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. کنکور سراسری در پایان هفته با شرکت هزاران نفر برگزار شود./باشگاه خبرنگاران

شکست بی‌سابقه آمریکا در شورای امنیت چطور رقم خورد؟

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره رد قطعنامه ضد ایرانی دولت ترامپ در شورای امنیت گفت: رای قدرت های اروپایی در سازمان ملل متحد در باره تحریم ایران مایوس کننده بود و ما امروز باختیم. جمعه شب به وقت محلی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد که به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط بودند، پس از ساعات طولانی رای گیری، به قطع‌نامه تهیه شده از سوی آمریکا که در پی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است، رای ندادند و ایالات متحده، تنها توانست نظر یک کشور، آنهم دومینیکن، جزیره ای کوچک در دریای کارائیب را وادارد تا مطابق میلش به این قطع نامه رای دهد. از آنجایی که پیش بینی می شد قطعنامه رای نیاورد، آمریکا ارائه آن به صحن شورا را به تونس و استونی پیشنهاد داد ولی این دو کشور از ارائه آن سرباز زدند. پس از طرح در صحن هم فقط جمهوری دومینیکن رای مثبت داد و خود امریکا. ۱۱ کشور رای ممتنع دادند و چین و روسیه هم رای منفی. سابقه نداشته که آمریکا قطعنامه ای را به شورای امنیت ببرد و بدون وتو، قطعنامه اش شکست بخورد. آرای ممتنع تروئیکای اروپا با توجه به بیانیه هایی که به خصوص فرانسه و انگلیس دادند نشانه خیانت چندباره آن‌ها به قطعنامه و برجام است. انگلیس و فرانسه هردو در بیانیه اعلام رای خود، تاکید کردند که "مشخص بود این قطعنامه حمایت شورا را جلب نمی‌کند"

عراقی‌هایی که اسیر ایرانی‌ها ماندند

شرایط اردوگاه‌ها و رفتار ایرانیان دل خیلی از عراقی‌ها را بُرده بود. همیشه می‌گفتند ایرانی‌ها برحق‌اند و آخر سر معلوم شد فقط حرف نزده‌اند؛ بلکه واقعاً چنین باور دارند. آخر جنگ، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفرشان به صورت رسمی و کتبی به صلیب سرخ اعلام کردند که به کشورشان بازنمی‌گردند.۳ هزار نفر هم اعلام نکردند که بازنمی‌گردند، ولی بازنگشتند. با احتساب تعداد اسرای عراقی که در طول جنگ به ایران پناهنده شدند، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ اسیر عراقی در پایان جنگ در ایران ماندگار شدند. /فارس

واکنش‌های دنباله دار به رسوایی و شکست سنگین آمریکا مقابل ایران

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: شکست رژیم آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل طی یکسال گذشته دومین مورد از شکست این کشور است. نخبگان و فعالان این کشور بدانند که ادامه این وضعیت دستاوردی جز رسوایی و انزوای بیشتر آمریکا نخواهد داشت و امید است با تغییر رویکرد به نفع جامعه جهانی حرکت کنند./میزان

مردم نذر ماسک انجام دهند

حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت با حضور در برنامه نگاه یک گفت: برخی جرائم و تنبیه برای افرادی که مسائل بهداشتی از جمله ماسک زدن را رعایت نمی‌کنند، در نظر گرفته شد. جرائمی از جمله توبیخ کتبی، کسر حقوق و انفصال خدمت تا یک سال در نظر گرفته شده است و این مجازات به هیچ عنوان قابل تجدید نظر هم نیست. نباید درخصوص استفاده از واکسن‌ کرونا امید زیادی داشت. ماسک‌های دوخته شده پارچه‌ای تأثیر مثبت خودش را در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا می‌گذارد. از مردم درخواست می‌کنیم تا در مناطق محروم نذر ماسک انجام دهند./ باشگاه خبرنگاران
 
سطح هوشیاری استاد شجریان تغییر نکرده

هیات مدیره بیمارستان جم تهران در بیانیه‌ای درباره آخرین وضعیت جسمانی استاد آواز ایران اعلام کرد: در راستای اطلاع رسانی به مردم هنردوست و هممیهنان عزیز به استحضار می‌رساند، استاد عزیزمان امروز فشارخون‌شان پایدار، وضعیت تنفسی بهتر، ولی سطح هوشیاری ایشان تغییری نکرده است و همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم تحت نظر تیم پزشکی است. استاد محمدرضا شجریان روز گذشته(شنبه ۲۵ مرداد ماه) به علت افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و شوک سپتیک در «آی سی یو» بیمارستان جم تهران بستری شد.

باهنر: برخی کاندیداهای ۱۴۰۰ را باید به کشورهای استقلال یافته صادر کنیم

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: با توجه به تعداد زیاد اشخاصی که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مطرح می شوند، ما باید تعدادی از این اشخاص را به کشورهای تازه استقلال یافته، صادر کنیم! از طرف دیگر اینکه عده‌ای می گویند رئیس‌جمهور آینده باید از نظر سیاسی هم راستا با مجلس باشد، مسئله‌ای صددرصد تبلیغاتی است. باهنر در پاسخ به این سوال که «برخی کارشناسان و فعالان سیاسی در راستای همین گفته‌های شما معتقدند که همراستا بودن دولت آینده با مجلس فعلی می‌تواند نقش موثری در هم افزایی قوا با یکدیگر داشته باشد؟ با توجه به فرصت چند ماهه که به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و نفرات زیادی نیز به عنوان گزینه‌های بالقوه برای ریاست جمهوری مطرح می‌شود، نظر شما درباره اینکه بهتر است گزینه نهایی ریاست جمهوری فردی باشد که از نظر مشی سیاسی نزدیک به مجلس یازدهم باشد، چیست؟» گفت: پاسخ به این سوال را ابتدا با یک شوخی می‌دهم. واقع امر این است که با توجه به تعداد زیاد اشخاصی که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مطرح می شوند، ما باید تعدادی از این اشخاص را به کشورهای تازه استقلال یافته، صادر کنیم! از طرف دیگر اینکه عده‌ای می گویند رئیس‌جمهور آینده باید از نظر سیاسی هم راستا با مجلس باشد، مسئله‌ای صددرصد تبلیغاتی است. همواره زمان انتخابات مجلس عده‌ای می‌گویند که مجلسی باید روی کار بیاید که از نظر سیاسی همراستا با دولت باشد و متقابلاً زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز عده‌ای می‌گویند که باید دولتی روی کار بیاید که همراستا با مجلس باشد. اینها سخنان صرفاً تبلیغاتی است که در هر دوره بیان می شود. زمان دولت آقای خاتمی دولت اصلاح طلب و مجلس اصلاح طلب بارها با یکدیگر وارد درگیری شدند. به طوری که چند وزیر دولت آقای خاتمی توسط مجلس ششم استیضاح شد. به همین ترتیب علی رغم اینکه دولت و مجلس در دوره آقای احمدی نژاد از نظر مشی سیاسی به هم نزدیک بودند ولی در همین دوره نیز مجلس و دولت اختلافات زیادی با یکدیگر داشتند. بنابراین اصلاً این گزاره دقیق نیست.

نامه مجلس و قوه قضائیه به رهبر معظم انقلاب در مخالفت با فروش اوراق سلف نفتی

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان با این تصمیم دولت مخالفند و معتقدند که این تصمیم (فروش اوراق سلف نفتی در بورس) کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه می‌کند. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیمی است که در جلسه شورای سران سه قوه برای این منظور اتخاذ شده است. وی افزود: در جلسه شورای سران قوا تصمیم بر این شده تا نفت به صورت واقعی در بورس خرید و فروش شود و نه این که اوراق به فروش رسد و دولت بعدی مقروض شود. نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان با این تصمیم دولت مخالفند و معتقدند که این تصمیم (فروش اوراق سلف نفتی در بورس) کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه می‌کند.

خاتمی: مخالفت گروهی از منتقدان با برپایی مجالس عزاداری از روی عناد است

سید احمد خاتمی گفت: منصفانه می خواهم بگویم کسانی که منتقد هستند و می گویند نباید مجالس عزاداری برپا شود هر چند با رعایت پروتکل ها، اینها بر دو گروه هستند. یک گروه شان کسانی هستند که مغرض نیستند و معتقدند رعایت نمی شود؛ می گویند اگر رعایت بشود عیبی ندارد، ولی چون در عمل چنین امری اتفاق نمی افتد بنابراین برپا نشود. او که با رسا گفت و گو می کرد، افزود: حساب اینها را باید جدا کنیم، همه را به یک چوب نرانیم، عزیزی، تحلیلگری به این مطلب رسیده ما باید او را قانع کنیم که می شود هم مجالس را برپا کرد و هم مجالس را به گونه ای برپا کرد که آسیبی پیش نیاید. او ادامه داد: اما گروه دیگری هستند که انسان به وضوح لمس می کند که مخالفت اینها از روی عناد است، یعنی حتی در زمانی که کرونا هم نبود اینها با این مجالس روی خوشی نداشتند حالا بهانه ای هم پیدا کرده اند که آنچه در دل دارند ابراز کنند. «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ» من به این مغرضان می گویم نه به آنهایی که دلسوزانه انتقاد می کنند که شما راه به جایی نخواهید برد؛ قدرت مندتر از شما که رضا خان قلدر بود با خشونت می خواست جلوی عزاداری ابی عبدالله الحسین(ع) را بگیرد و نتوانست.

سرلشکر باقری:‌ رویکرد ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد

سرلشکر باقری: برای کشور امارات به‌عنوان یک کشور عربی و مسلمان چنین رابطه‌ای به‌هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست که با رژیم متعرض به قبله اول مسلمین که مردم فلسطین را آواره و مورد کشتار و زندانی قرار داده، ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی کرده و آن را به‌طور علنی اعلام کند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قطعا رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد. وی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم که تا دیر نشده است کشور امارات متحده عربی نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند و مسیری را ادامه ندهد که به ضرر امنیت منطقه و کشورش باشد که این قابل پذیرش نیست.

علم الهدی: نیروهای مسلح نباید نسبت به جریان‌های آسیب رسان به انقلاب بی‌تفاوت باشند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به سخنی از امام خمینی گفت: امام راحل فرمودند نیروی‌های مسلح در جریان‌های سیاسی دخالت نکنند نه اینکه نسبت به جریان‌های آسیب رسان به انقلاب بی‌تفاوت باشند و باید برای دفاع از انقلاب انگیزه و نظر داشته باشند. سید احمد علم الهدی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا اظهار کرد: ناجا بنیان پایگاهی هم برای روحانیت و هم برای جریان‌های انقلابی است. نیروهای مسلح سرنوشت انقلاب اسلامی را رقم می‌زنند. امام راحل فرمودند نیروی‌های مسلح در جریان‌های سیاسی دخالت نکنند نه اینکه نسبت به جریان‌های آسیب رسان به انقلاب بی‌تفاوت باشند و باید برای دفاع از انقلاب انگیزه و نظر داشته باشند.
 
نقل قولی از قالیباف درخصوص تصمیم سران قوا درباره نحوه فروش نفت

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که در جلسه غیرعلنی مجلس تاکید شد که هر تصمیمی در ستاد هماهنگی سران قوا باید در چهارچوب مجوز و اختیارات داده شده از سوی مقام معظم رهبری و در راستای قوانین موجود باشد.محمدحسین فرهنگی در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی ساز و کارهای پیش فروش نفت گفت: برخی از نمایندگان ابهاماتی را درباره مسائل مطرح شده در ستاد هماهنگی سران قوا در حوزه اقتصادی بیان کرده بودند که برای توضیح در این باره امروز قبل از شروع جلسه مجلس، جلسه غیر علنی تشکیل شد. ابهامات نمایندگان پیرامون گشایش اقتصادی و مباحثی نظیر عرضه نفت در بورس بود.وی افزود: رئیس مجلس در ابتدا در خصوص مباحث مطرح شده در ستاد هماهنگی سران قوا توضیحاتی را بیان کرد. اینکه در این جلسه کلیات به تصویب رسیده و جزئیات آن به جلسه بعدی موکول شده است. لذا طرح این موضوع قبل از نهایی شدن جزئیات در رسانه ها باعث تعجب شده است.فرهنگی اضافه کرد: روسای کمیسیون های برنامه و اقتصادی و ۱۰ نماینده مجلس به قید قرعه صحبت کردند. محور بیشتر صحبت های نمایندگان پیرامون این موضوع بود که اولا باید مصوبات ستاد هماهنگی سران قوا در محدوده اختیاراتی باشد که مقام معظم رهبری به این ستاد داده است. همچنین باید رئیس مجلس مباحثش را بر اساس تصمیمات مجلس در این جلسه بیان کند. بعد از این صحبت ها رئیس مجلس تاکید کرد که مباحث در چنین چهارچوبی دنبال می شود. به عنوان نمونه توضیح داد که با فروش نفت به صورت مدت دار و اوراق مخالفت شده و مسلم شد که فروش به صورت نقدی و از طریق بورس خواهد بود.
 
کنایه مهاجرانی به ترامپ پس از تنها ماندن آمریکا در شورای امنیت
 
وزیر ارشاد دولت اصلاحات نوشت: ترامپ در باره رد پیشنویس قطعنامه آمریکا در شوراى امنیت هنوز حرفى نزده و از یارى دومینیکن تشکر نکرده!سید عطاالله مهاجرانی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «ترامپ که در هر ٢٤ ساعتى ٣٠ تا ٣٥ توییت مى زند! از شیر مرغ و جان آدمیزاد مى گوید کلیپ قطار بازى منتشر مى کند.ببینید قطار من تند مى ره قطار جو بایدن شل! رئیس جمهور آمریکا؟!مع الوصف در باره رد پیشنویس قطعنامه آمریکا در شوراى امنیت هنوز حرفى نزده و از یارى دومینیکن تشکر نکرده!»گفتنی است که کشور کوچک و کم جمعیت دومینیکن تنها عضو شورای امنیت بود که به قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای مثبت داد.
 
توضیحات فرهنگی درباره سرپرستی سرقینی بر وزارت صمت

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس معتقد است که سرپرستیِ سرپرست جدید وزارت صمت تابع زمان سه ماهه نیست و تا زمان معرفی گزینه جدید، وی می‌تواند سرپرست این وزارتخانه باشد.محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به انتصاب سرپرست جدید وزارت صمت از سوی رئیس‌جمهور، گفت: مهلت سه ماهه برای سرپرستی وزارت صمت، طبق اصل 135 قانون اساسی فقط یک بار است و امکان تمدید آن طبق قانون وجود ندارد.وی افزود: صحبت از این نیست که در مدت زمان سرپرستی سرپرست جدید(سرقینی) دوباره سه ماه دیگر از صفر شروع شود، باید برای این امر از رهبری مجوز بگیرند که قاعدتا اقدام کرده‌اند.سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اضافه کرد: به دلیل اینکه اموراتی است که نیاز به امضا و بحث‌های خاص حوزه مالی دارد که لازمه‌اش مجوز داشتن سرپرست است، لذا بحثی از سه ماه دیگر نیست، همان مهلتی است که از رهبری می‌گیرند تا فرد جدیدی را تعیین و به مجلس معرفی کنند.فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: فعلا سرپرست فعلی وزارت صمت در مسئولیت خودش قرار دارد تا فرد جدیدی از سوی آقای رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شود، مدت زمان سه ماهه سرپرستی برای وی مطرح نیست، قاعدتا زمان معرفی گزینه جدید برای وزارت صمت از سوی دولت به مجلس نیز نباید طولانی باشد.
 
اظهارات خاتمی درباره ماجرای اصلاح قانون مطبوعات در مجلس ششم

برادر رئیس دولت اصلاحات مطالبی را در مورد ماجرا اصلاح قانون مطبوعات و حواشی پیرامون آن در مجلس ششم بازگو کرده است.محمدرضا خاتمی برادر رئیس دولت اصلاحات و نماینده تهران در مجلس ششم در مورد اصلاح قانون مطبوعات در مجلس ششم می گوید: «از روزی هم که پا به مجلس گذاشتیم با کمک وزارت ارشاد و بخش‌های دیگر مرتبطی که وجود داشت و با بهره‌گیری از کارشناسان طرح اصلاح قانون مطبوعات را به مجلس ارائه دادیم. این طرح روند قانونی خود را طی می‌کرد. یعنی ابتدا در کمیسیون مربوطه درباره آن تبادل نظر و اصلاح می‌شد و بعد به صحن علنی مجلس می‌آمد. مدت‌ها هم طول کشید تا طرح برای بحث در صحن مجلس آماده شود؛ تا‌جایی‌که یادم هست کلیات آن هم در صحن علنی تصویب شد اما روزی که قرار شد ما وارد جزئیات و اصلاح بند‌بند آن شویم. در هیئت‌رئیسه هم بحث‌هایی در‌این‌باره شد. آقای کروبی هم گفت که من بر اساس حکم حکومتی اجازه نمی‌دهم این طرح در مجلس بررسی شود ولی ما این اقدام آقای کروبی را قانونی نمی‌دانستیم و می‌گفتیم فوقش ما این طرح را تصویب می‌کنیم و شورای نگهبان آن را رد می‌کند».
 
ماجرای زمین 3 هزار متری که توکلی آن را خرید

توکلی در مصاحبه ای ماجرای زمین 3 هزار متری که برای اهداف آموزشی خریداری شده است را بازگو کرد.توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: فکر می‌کنم سال 69 بود که به حضرت‌ آقا نامه‌ای نوشتم و پیشنهاد کردم با حمایت مالی، 300 دبیرستان در کشور بنا کنیم و دانش‌آموزان مستعد، به‌ویژه از طبقات مستضعف را برای ورود به دانشگاه آماده کنیم. آقا فرمودند من توان مالی این کار را ندارم. بنده و آقای فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و امیری‌مقدم، عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران تصمیم گرفتیم خودمان از کم آغاز کنیم. زمینی با کاربری آموزشی به مساحت کمی بیش از 3 هزار مترمربع در سعادت‌آباد را شناسایی کردیم و از رهبری درخواست کردم از آنجا که موسسه وقف می‌شود و سهمی از ظرفیتش به خانواده‌های مستضعف که آنجا هم بودند، اختصاص می‌یابد و هزینه ساخت را از خیرین می‌گیریم و با نرخ دولتی اداره می‌کنیم، اجازه دهند بهای آن را به قیمت روز و بدون تخفیف در 10 سال بپردازیم. ایشان به همان شروط پذیرفتند. ما هم تقریبا به همه شرط‌ها عمل کردیم. البته همین تقسیط امتیاز کمی نبود ولی یک وجب آن‌ هم ملک کسی نیست، البته اگر امروز بخواهم نظر مشورتی بدهم، ممکن است نظر دیگری بدهم.
 
پاسخ رهبر انقلاب به یک سوال درباره رانت اطلاعاتی در بورس

مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتائی، استفاده از اطلاعات اقتصادی به صورت غیر قانونی یا به‌ گونه‌ای که موجب تضییع حقوق دیگران شود را جایز ندانستند.
کانال فقه و احکام رهبر معظّم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی جدیدترین استفتائات معظم‌له را درباره رانت اطلاعاتی در بورس منتشر کرده است.
سؤال: استفاده از رانت اطلاعاتی در بورس چه حکمی دارد؟
جواب: استفاده از اطلاعات اقتصادی به صورت غیر قانونی یا به‌گونه‌ای که موجب تضییع حقوق دیگران شود، جایز نیست.
 
فعال اصلاح‌طلب: افرادی مانند «ظریف» باید کاندیدای اصلاح‌طلبان باشند

تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: آن‌هایی که امتحان خود را پس داد‌ه‌اند مانند عارف و معین و یا دیگران حضورشان اصلاً فایده ندارد، گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات باید یک چهره اصلاح‌طلب معتدل باشد و سران نظام هم او را قبول داشته باشند، در نتیجه فردی مانند ظریف باید وارد عرصه شود و اصلاح‌طلبان باید روی چنین شخصیتی، سرمایه‌گذاری کنند.مهدی آیتی نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص حضور جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: اصلاح‌طلبان می‌دانند که شانس زیادی برای آینده نزدیک و انتخابات ۱۴۰۰ ندارند اما اگر تصمیم بگیرند که در صحنه حاضر شوند و به عبارتی در انتخابات خودی نشان دهند به نوعی که این حضور در انتخابات به معنای تداوم حیات و فعالیت این جریان سیاسی باشد، با توجه به اینکه امکان پیروزی آن‌ها در انتخابات بسیار کم است و نمی‌توانند روی گزینه برنده شرط‌بندی کنند، باید گزینه‌شان کسی باشد که قطعا دوم شود تا حیثیت اصلاح‌طلبان برای آینده به مخاطره نیفتد.
 
پیش‌بینی حسن رسولی از انتخابات ۱۴۰۰

حسن ‌رسولی گفت‌: حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی بدین سبب صورت گرفت که فضای عمومی و سیاسی کشور متاثر از حوادث انتخابات ۸۸ به شدت امنیتی و ناپایدار بود. در آن موقعیت تشخیص این بود که روحانی با توجه به سابقه امنیتی و تجربه‌ای که در مذاکره‌های بین‌المللی دارد‌ می‌تواند کشور را از بن‌بست خارج کند.اصلاح‌طلبان و روحانی کمافی‌السابق رابطه‌ای توأم با فرازونشیب‌های بسیار دارند. این جریان که در دهه ۹۰ موفقیت در انتخابات را تجربه کرد، حالا در شرایطی به استقبال انتخابات ۱۴۰۰ می‌رود که حدود ۶ ماه پیش کشور با فضای سرد انتخاباتی مواجه شد تا اصلاح‌طلبان اکنون نگرانی زیادی داشته باشند.حسن ‌رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در شرایط ویژه‌ای صورت گرفت. اساساً این حمایت بدین سبب صورت گرفت که فضای عمومی و سیاسی کشور متاثر از حوادث انتخابات ۸۸ به شدت امنیتی و ناپایدار بود. در آن موقعیت تشخیص این بود که روحانی با توجه به سابقه امنیتی و تجربه‌ای که در مذاکره‌های بین‌المللی دارد‌ می‌تواند کشور را از بن‌بست خارج کند. به همین دلیل از ایشان حمایتی بدون چون و چرا به عمل آمد. حالا هم که شرایط به ‌هم ریخته و نارضایتی عمومی به بالاترین حد خود رسیده است، جریان سیاسی اصلاحات باید مسئولانه و صادقانه مسئولیت این حمایت را بپذیرد.
 
ترامپ یکباره مهربان شد!

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که موضوع عفو «ادوارد اسنودن» را مورد بررسی قرار خواهد داد. این اظهارات ترامپ برخلاف ادعاهای قبلی او علیه اسنودن صورت گرفته است.به گزارش گاردین، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که موضوع عفو «ادوارد اسنودن» را مورد بررسی قرار خواهد داد.این موضوع را ترامپ در نشست خبری در روز شنبه اعلام کرده و گفته است که در ارتباط با پرونده اسنودن اطلاعات زیادی ندارد، اما این موضوع را با جدیت بررسی خواهد کرد.اسنودن پیشتر در سال ۲۰۱۳ در زمان باراک اوباما، دولت آمریکا را به جاسوسی و شنود مکالمات تلفنی شهروندان متهم کرده بود و پس از آنکه تحت تعقیب قرار گرفت به روسیه پناهنده شد.اظهارات ترامپ درباره بررسی امکان عفو اسنودن در حالی مطرح شده که کمتر از سه ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و پیش از این بارها ترامپ با ابراز انزجار از اسنودن، او را جاسوسی توصیف کرده بود که باید اعدام شود.
 
اظهارات مقام دولت بوش درباره تحقیر ترامپ توسط ایران

مقام سابق آمریکایی از رویه ترامپ در قبال ایران انتقاد کرد. نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در دوران جورج بوش در توییتر خود نوشت: شکست تحقیر کننده ترامپ در رای‌گیری تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت بیانگر انزوای آمریکا در دوران ترامپ است. اوباما و بوش توانسته بودند جهان را علیه ایران متحد کنند. اما ترامپ یک پیروزی بزرگ نصیب ایران کرد که شایسته آن نبود.
 
سخنگوی بورل: آمریکا نمی‌تواند از «مکانیسم ماشه» استفاده کند

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز درباره فعال کردن «مکانیسم ماشه» گفت: از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است توانایی فعال کردن «مکانیسم ماشه» را ندارد.سخنگوی بورل گفت: «آمریکا به طور یکجانبه در ماه می ۲۰۱۸ از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شده است و هیچ مشارکتی در ساختارها و فعالیت آن نداشته است. به همین دلیل نمی‌توان آمریکا را عضوی از برجام دانست».«رادیو فردا» به نقل از این منبع آلمانی نوشت: «بنابراین ما این نکته را در نظر داریم که آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند به مکانیسم‌های مخصوص طرف‌های برجام ( از قبیل مکانیسم ماشه) رجوع کند».
 
پاسخ آمریکا به پیشنهاد پوتین درباره ایران

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهور روسیه برای برگزاری نشست آنلاینی درباره ایران گفت که شورای امنیت سازمان ملل بهترین مکان برای بحث درباره تحریم تسلیحاتی ایران است.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به طرح پوتین برای برگزاری نشست آنلاین به همراه اعضای برجام برای بررسی تحولات خلیج فارس و ایران گفت که آمریکا معتقد است که شورای امنیت سازمان ملل بهترین مکان برای بحث درباره تحریم تسلیحاتی ایران است. به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «آمریکا طی ۱۹ ماه پیش به دنبال بحث و مذاکره با روسیه و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است. روسیه بار‌ها مدعی شده که هیچگونه اساس قانونی برای بحث درباره تمدید تحریم تسلیحاتی در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد و از مذاکره درباره هرگونه پیش‌نویسی که ما پیشنهاد داده‌ایم خودداری کرده است.»وی اضافه کرد: «آمریکا قاطعانه معتقد است که شورای امنیت بهترین مکان برای بحث درباره تمدید تحریم تسلیحاتی بوده و ما مزایای ۱۳ سال سابقه شورای امنیت در این زمینه را نیز داریم.»
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار