کد خبر: ۸۸۷۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴ 15 August 2020
 
 
 
مردم در موج اول بیماری ـ که در اسفند و فروردین بود ـ متوجه شدند، این بیماری جدی است؛ اما برخی فکر کردند درست است که این بیماری جدی است، ولی اگر یکی دو هفته مراعات کنند، همه چیز تمام می‌شود، اما در موج دوم بیماری مردم متوجه شدند این بیماری به یکی دو هفته محدود نیست و با سه هفته سفر نرفتن و مراسم نگرفتن از بیماری عبور نمی‌کنیم.
 
 
 
 
نشست امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا، در حالی آغاز شد که به مانند ماه های اخیر، ریاست آن را رئیس جمهور عهده دار بود؛ نشستی که پیش بینی می‌شد، درباره مسائلی مانند برگزاری کنکور و مراسم عزاداری محرم در آن بحث و بررسی و تصمیماتی اتخاذ و ابلاغ شود.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، با بیان اینکه مردم در موج اول بیماری ـ که در اسفند و فروردین بود ـ متوجه شدند، این بیماری جدی است، گفت: اما برخی فکر کردند درست است که این بیماری جدی است، ولی اگر یکی دو هفته مراعات کنند، همه چیز تمام می‌شود، اما در موج دوم بیماری مردم متوجه شدند این بیماری به یکی دو هفته محدود نیست و با سه هفته سفر نرفتن و مراسم نگرفتن از بیماری عبور نمی‌کنیم.

وی افزود: اصلا ممکن است ما برای این بیماری به واکسن هم برسیم، اما در سال بعد مجددا به شکل دیگری این بیماری ظهور کند. پس باید برای این بیماری برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم؛ یعنی برای همه ابعاد زندگی در برابر این بیماری برنامه‌ریزی کنیم. برای کسب و کار و مراودات خانوادگی گرفته تا سیستم آموزشی به شکل جدیدی برنامه‌ریزی کنیم.

رییس جمهور گفت: مردم باید برای این کار به صحنه بیایند و به پزشکان و پروتکل‌های بهداشتی اعتماد کنند و میان همه قوا و نخبگان کشور یک وحدت نظر به دست آید و همه یک حرف را به مردم بزنیم. باید متحدانه و همدلانه با مردم سخن بگوییم.

روحانی ادامه داد: در این شرایط، باید زیرساخت‌های مربوط به درمان را توسعه دهیم و امسال تا پایان سال ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت آی‌سی‌یو آماده و تحویل ناوگان پزشکی خواهد شد.

 
برای مقابله با کرونا برنامه ریزی بلند مدت و تغییر سبک زندگی ضروری است/ تا بحث کنکور می‌شود می‌گویند تعطیل کنید؛ پس چطور ما در خیابان می‌رویم؟/ عاشورا و مراسمش باید زنده باشد، اما با رعایت همه دستورالعمل‌ها

وی یادآور شد: در آموزش‌ها و سایر فعالیت‌ها هم باید دیجیتال پیش رویم و در همین زمینه، بودجه‌ای را برای این بخش در نظر گرفتیم. هم‌چنین شرکت‌های دانش‌بنیان باید تجهیزات پزشکی را بسازند؛ هم کیت‌های تشخیص را تهیه کنند و هم به دنبال واکسن بروند و ما در حال تقویت آن‌ها هم هستیم.

رییس جمهور گفت: همان‌طور که خودمان دنبال واکسن ویروس هستیم، باید با بقیه کشور‌ها هم در این زمینه همکاری کنیم و اگر مطمئن شدیم کشور و موسسه‌ای در دنیا موفق به تولید این واکسن شده است، ما باید برای خرید آن هم برنامه داشته باشیم. ممکن است تهیه واکسن ما سه ماهی عقب باشد و آنان جلوتر رفته باشند؛ پس باید با آنان هم ارتباط داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: با ابتکارات جدید باید از قشرهای ضعیف هم حمایت کنیم. همچنین ما باید بتوانیم امکانات مورد نیاز مردم را در اختیارشان قرار دهیم و کسب و کار آنان را هم فراهم کنیم، وگرنه تعطیل کردن که کاری ندارد و می‌شود به راحتی دگمه‌ای را فشار داده و کار را تعطیل کرد، اما نمی‌توان تا همیشه این کار را ادامه داد و نیز هنر این است که هم سلامت و هم معیشت مردم را حفظ کنیم.

وی یادآور شد: برای بخش اصناف، کارمندان و واحد‌های تولیدی و آنجا‌هایی که اجتماعات سربسته برای فعالیت‌های مختلف دینی وجود دارد و نیز مخصوصا برای ماه محرم و کنکور، باید حتما کاری کنیم که پروتکل‌ها کامل رعایت شود. ما نمی‌توانیم کاری کنیم که ابهام کامل ایجاد شود و یک روز بگوییم کنکور است و فردا بگوییم نیست.

رییس جمهور تصریح کرد: تا بحث کنکور می‌شود، می‌گویند تعطیل کنید. پس چطور ما در خیابان می‌رویم؟ چطور در خیلی از محیط‌های سربسته حضور داریم؟ چطور سوار اتوبوس و مترو می‌شویم؟ حالا کنکور را می‌گوییم نه؟ کنکور هم مثل همین موارد است و باید همه امکانات کشور ما باید بسیج باشد و همه مراقبت کنیم که به بهترین شکل کنکور انجام شود و جان کسی در خطر قرار نگیرد.

روحانی ادامه داد: برای ماه محرم هم باید برنامه‌ریزی مهمی داشته باشیم. عاشورا و مراسمش باید زنده باشد، اما همه دستورالعمل‌های بهداشتی هم باید رعایت شود و آنچه علما و سازمان‌های تبلیغی هم پذیرفتند و در تدوین آن همکاری کردند، باید برای رعایت آن جلو بیایند. همچنین آنچه صداوسیما در ماه رمضان انجام داد برای محرم هم انجام شود و معنویت حاصل از مراسم عزاداری را در تلویزیون هم ببینیم.

در ادامه اهم سخنان رئیس جمهور پیش رویتان قرار دارد:

° بسیار خوشحالیم در گزارشاتی که در این جلسه داده شد، روشن شد که روند بیماری‌های مربوط به ویروس کرونا در بسیاری از استان‌ها روند نزولی را آغاز کرده است. برخی از استان‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند از قبیل استان خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی و امثال اینها، استان‌هایی که خوب فعالیت کردند از سیر صعودی کاملاً متوقف شده و به سمت سیر نزولی آمده است.

° این بیماری مربوط به یک زمان کوتاه چند هفته‌ای و یا چند ماه نیست بلکه باید این بیماری را بلندمدت‌تر ببینیم و در نظر بگیریم ولذا نه به فکر این باشیم که ۲ هفته تعطیل شود و ۳ هفته سفر نرویم بلکه باید سبک زندگی را عوض کنیم.

° پروتکل‌های مراسم را باید کلاً نه برای یک ماه و ۲ ماه بلکه برای ماه‌ها و حتی احتمال دارد برای سال‌ها تغییر دهیم و ممکن است این بیماری باشد و حتی واکسن آن به دست بیاید و آن واکسن استفاده شود و سال بعد دومرتبه به صورتی ظهور و بروز پیدا کند.

° یک وقتی بود، فکر می‌کردیم این ۳ هفته و یک ماه است. خوب یک ماه می‌شود همه جا را تعطیل کرد، اما یک وقتی می‌بینیم این بیماری ۶ ماه تا یک سال است پس باید برای همه فعالیت‌های ضروری زندگی برنامه‌ریزی کنیم و پروتکل‌های مخصوص را برای حفظ در برابر این بیماری و پیشگیری در برابر این بیماری مراعات کنیم.

° باید سیستم آموزشی، کسب و کار، مراودات خانوادگی و مراسم‌هایی که داریم مانند ماه رمضان، محرم و مراسم‌های دیگر را با یک چارچوب خاص طراحی کنیم.

° امسال تا پایان سال ان‌شاء الله ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت ویژه و آی‌سی‌یو آماده و تکمیل می‌شود. هیچ وقت در هیچ سالی در این حوزه تا این حد سرمایه‌گذاری نکرده بودیم. پس اولین وظیفه ما این است که برای بهداشت و درمان مردم بیش از سال‌های دیگر با همه امکانات‌مان توجه کنیم و ان‌شاء الله این کار را خواهیم کرد.

باید زیرساخت‌های دیجیتال را در کشورمان توسعه دهیم. هم باید اقتصاد دیجیتال شود و هم آموزش و هم زندگی مردم در بخش‌هایی که امکان‌پذیر است و هم دولت، الکترونیک شود و برای این کار قدم‌های بلندی باید در آموزش فرزندان و جامعه، در دانشگاه‌ها در آموزش‌های عمومی و در ارتباطات بین مردم برداشته شود. پس وظیفه دوم ما است که فعالیت‌ها را بتوانیم با زیرساخت‌های دیجیتال در کشور توسعه دهیم.

° شرکت‌های دانش‌بنیان سومین زیرساختی است که برای ما مهم است و باید تقویت کنیم و این کار را انجام می‌دهیم. مخصوصاً آن شرکت‌های دانش‌بنیانی که با مسأله کرونا و مبارزه با کرونا بیشتر فعالیت می‌کنند آن‌ها مورد توجه بیشتر هستند.

° ضمن اینکه باید در داخل برای ساخت واکسن تقویت کنیم، اگر مطمئن شدیم کشوری، مؤسسه‌ای و شرکتی در دنیا به مرزی که این واکسن را تولید می‌کند رسیده است، برای خرید آن هم باید اقدام کند. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم اگر یک وقتی ممکن است که تولید واکسن ما احتمالاً سه ماه عقب باشد، باید واکسن را خریداری کنیم و این کار را هم به عنوان یکی از وظایف، دولت و بهداشت و درمان خودش را برای این کار آماده می‌کند.

° تعطیل کردن یک هنر نیست. یک کلید است و می‌زند و این خاموش می‌شود و این خیلی هنر نمی‌خواهد، ما بتوانیم امکاناتی که مورد نیاز مردم است را در اختیار مردم قرار دهیم. نشاط و روحیه مردم و در عین حال با این بیماری هم مبارزه کنیم که جمع این دو مشکل است والا یکی را بخواهیم انجام دهیم، آسان است و کاری ندارد و همه را تعطیل می‌کنیم وقتی تعطیل کردیم بیماری کم می‌شود، اما یک مشکلات دیگر دو مرتبه شروع می‌شود.

° امروز در جلسه بحث این بود که اگر کسی تخلف کرد، چگونه با فرد متخلف که پروتکل‌را مراعات نمی‌کند، برخورد کنیم. حالا این فردی که متخلف است و در سیستم اداری و اصناف تخلف می‌کند یا در کل جامعه تخلفاتی مرتکب می‌شود، باید با آن برخورد کنیم.

° برخی از مجازات‌ها را امروز بحث، تدوین و تصویب کردیم. ان‌شاء الله از امروز ابلاغ می‌شود و در بخش ادارات، در بخش اصناف و فعالیت‌های تولیدی و در بخش مربوط به آنجا‌هایی که اجتماعات سربسته وجود دارد و برای فعالیت‌های مختلف دینی یا ... اجرا خواهد شد و همچنین باید برای ماه محرم و کنکور دقیقاً پروتکل‌ها را مراقبت کنیم که اجرا شود.

° چطور در خیابان می‌رویم و چطور تشکیلات اداری تشکیل می‌شود و آن مغازه و پاساژ است و کنکور هم همان‌طور است منتها باید مراقبت کنیم و اگر می‌خواهیم کنکور را رها کنیم، بله کنکور مثل سال‌های پیش نیست. ما دو تجربه داشتیم. تجربه‌هایی که همین ایام گذشت. آن تجربه می‌تواند پشتیبان ما باشد برای اینکه در کنکور کارشناسی بتوانیم دقیق‌تر عمل کنیم.

° برای ماه محرم هم همین طور. وارد فضای محرم می‌شویم و آخر این هفته روز جمعه اول ماه محرم الحرام است و این فضا هم برای ما مهم است، مردم ما عشق به ابی عبدالله الحسین (ع) دارند، عزاداری برای ما مهم است، احترام به خاندان رسالت برای ما مهم است و عاشورا باید زنده باشد و مراسم‌ها باید زنده بماند، اما در عین حال همه دستورالعمل‌های بهداشتی هم باید مورد مراعات قرار بگیرد.

° همه دستورالعمل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور و بقیه مسئولین که دور هم جمع شدند و تدوین کردند و علمای محترم، سازمان‌های محترم تبلیغی و همه آن‌هایی که در ماه محرم مسئولیت فرهنگی را برعهده و بردوش دارند، با همکاری هم این دستورالعمل تدوین شده و اجرا می‌شود.

° اینجا صدا و سیما و فضای مجازی باید خیلی کمک کنند و همانطوری که در ماه رمضان کمک کردند و بسیاری مراسم بود و مراسم به آن صورت نمی‌شد در یک مکان پرازدحام باشد و فاصله‌ها بود، اما آن مراسم به وسیله تلویزیون در فضای مجازی پخش می‌شد و مردم استفاده می‌کردند همان معنویت ماه رمضان و شب‌های احیاء حاکم بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار