کد خبر: ۸۸۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸ 15 August 2020
رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره صف های عریض و طویل تست کرونا در برخی آزمایشگاه ها و قیمت های متفاوت این تست گفت: ترجیح می‌دهم همکارانم به این سوال پاسخ دهند!

به گزارش «تابناک»؛ دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه نسبت به تهیه "رمدسیویر" از مبادی غیررسمی هشدار داد و گفت: همچنان دارو و درمان مستقیمی برای این بیماری در دنیا شناخته نشده؛ اما دارو‌هایی که می‌توانند در درمان این بیماری موثر باشند، در کشور ما نیز عرضه شده؛ انواع دارو‌های ضد ویروسی و ضد التهاب موثر در این بیماری در کشور ما نیز تولید شده و در دسترس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مواد اولیه بسیاری از این اقلام، یا در کشور تولید می‌شود و یا شرکت‌های دانش بنیان اعلام آمادگی کرده اند که می‌توانند آن‌ها را تولید کنند. پرونده‌های این موارد در سازمان غذا و دارو دریافت شده و جهت ارایه مجوز در حال بررسی است.
 
مجوز آزمایشگاه های کرونا و تامین کیت با ماست نه نظارت بر آنها/ عرضه بیمارستانی رمدسیویر ایرانی از هفته جاری/ توزیع ماسک‌ها صنعتی در داروخانه ها؛ بزودی

عرضه بیمارستانی رمدسیویر ایرانی از هفته جاری


رییس سازمان غذا و دارو درباره داروی رمدسیویر گفت: به محض اینکه این دارو وارد فهرست رسمی دارویی کشور شد و اجازه یافتیم وارد بازار کنیم، از فاز واردات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت. تاکید آن است که این دارو فقط در بیمارستان و توسط کادر پزشکی مخصوصی که تعریف شده، تجویز می‌شود.

وی تاکید کرد: به تجویز‌های خارج از بیمارستان و همچنین عرضه خارج بیمارستانی رمدسیویر به هیچ وجه اعتماد نکنید. در هفته‌های گذشته انواع وارداتی این و در این هفته (هفته جاری) تولید داخل را به وفور در اختیار بیمارستان‌هایی که مبتلایان کرونا را پذیرش می‌کنند و البته با قیمت‌های متعادل و رسمی، قرار خواهیم داد.

شانه ساز با اشاره به ارقام بسیار بالای عرضه رمدسیویر از مبادی غیررسمی گفت: در نمونه‌های گرفته شده از رمدسیویر‌هایی که از مبادی غیررسمی عرضه می‌شوند، در اغلب موارد اصلا داروی رمدسیویر نبوده که بخواهد قیمت گزاف داشته باشد. متاسفیم علی‌رغم تذکر فراوان سازمان غذا و دارو، همچنان سایت‌ها و افراد سودجو، مشغول سودجویی از خانواده و اطرافیان بیماران هستند.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: رمدسیویر در کشور تولید می‌شود و از این هفته به وفور در اختیار دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران کرونا قرار خواهد گرفت.

وی درباره داروی اکتمرا که در درمان‌های کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز گفت: خوشبختانه این دارو نیز به فور در کشور تولید و عرضه می‌شود و خواهشم این است با توجه به مصرف بیمارستانی این دارو، افراد در زمینه تهیه آن حتما به مبادی رسمی اعتماد و از تهیه آن در خارج از بیمارستان خودداری کنند. دارو‌هایی که در خارج از بیمارستان تهیه می‌شود، با توجه به نظارت ما، هیچ تاییدیه‌ای از سازمان غذا و دارو ندارند و توصیه به مصرف آن‌ها نیست. عرضه این دارو‌ها در خارج از بیمارستان خلاف است و اگر موردی دیده شود، حتما با آن برخورد می‌شود.
 

توزیع واکسن آنفلوآنزا از شهریور در کشور


به پیش فروش داروی کرونا اعتماد نکنید
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص آگهی‌های درج شده در فضای مجازی در زمینه پیش فروش داروی کرونا گفت: برای دفعه چندم اعلام می‌کنیم به تبلیغات در فضای مجازی توجه نشود، قصد خیری در این کار نیست، اثر بخشی کرونا در دنیا توسط مراجع رسمی سوالات بسیار زیاد و بدون جوابی مطرح است. پیش فروش داروی کرونا را تأیید نمی‌کنیم و نباید به این مسائل مطرح شود، در کشورهای دیگر نیز تنها دو کشور با شرط این دارو را پیش خرید کرده‌اند که البته پیش شرط این خرید این بوده است که اگر موفق به تولید دارو هم نشدند دیگر امکان بازگشت سرمایه آنها وجود ندارد.
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور اظهار کرد: این امر از اول شهریور ماه برای گروه‌های خاص توزیع می‌شود، تولید داخل این واکسن را امسال خواهیم داشت تا بخشی از نیاز کشور را تأمین کند و از سال‌های بعد همه نیاز کشور را از تولید داخل پوشش خواهیم داد، اما امسال بخشی از نیاز کشور وارداتی است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل استفاده گسترده از ماسک و ضد عفونی کننده دست‌ها خطرات سال‌های گذشته ویروس آنفلوآنزا را نخواهیم داشت چرا که همه به رهایت اصول بهداشتی پایبند شده‌اند.

وی گفت: حدود شش برابر سال گذشته پیش بینی مصرف واکسن آنفلوآنزا را داشته‌ایم، اما پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط فعلی نیازی در این زمینه بیشتر از سال‌های گذشته نداشته باشیم.
 

از تولید داروی طب سنتی کرونا در کشور تا محموله اهدایی چین


شانه‌ساز در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تولید داروی طب سنتی گفت: هنوز هیچ دارویی در طب سنتی برای درمان کرونا مجوز دریافت نکرده است و این موضوع به صورت کلی تکذیب می‌شود.

وی همچنین در خصوص محموله اهدایی دارو از کشور‌های چین و ژاپن به ایران اظهار کرد: این دارو در هفته‌های اول به کشور وارد شد، میزان آن کم بود، مصرف آن حساب شده بود، آن میزانی که در بازار غیر رسمی به آن پرداخته می‌شود، تولید داخلی این دارو را داریم، ورود این دارو به فهرست علی رغم سر و صدایی که کرد، درمانی برای آنفلوآنزاست و هیچ مرجعی آن را تأیید نکرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اینکه می‌گویند این دارو‌ها وارد بازار شده و از دارو‌های دولتی به بازار آزاد نشت کرده است در واقع با هدف توزیع کالای تقلبی خود این کار را انجام می‌دهند.


اطلاعات تولید داروی کرونا در ایران کاملاً محرمانه است


وی با بیان اینکه در کشور سه گروه در زمینه تولید داروی کرونا فعالیت دارند، ادامه داد: این شرکت‌ها با متد‌های خاص تولید دارو را دنبال می‌کنند، این شرکت‌ها هیچ یک از روش‌های تولید دارو را اعلام نمی‌کنند، این افراد بسیار محرمانه کار می‌کنند و نه اعضای تیم تحقیقاتی و نه روند تولید را اطلاع رسانی نمی‌کنیم تا پروژه به پایان برسد، چون این شرکت‌ها موفق‌ترین شرکت‌ها در این زمینه بوده‌اند.

شانه ساز با بیان اینکه تحریم‌ها مشکلاتی را در جهت تهیه دارو‌ها ایجاد کرده است، ادامه داد: ما این موضوع را هیچ گاه تکذیب نکرده‌ایم و از این امر گلایه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه داروی بیماران خاص در محل‌های خاص توزیع می‌شود، ادامه داد: ارز برای ما برنامه‌ریزی شده و میلی‌متری تزریق می‌شود. در این زمینه اولویت ما بیماران خاص است، اما از سوی دیگر دارو‌های این بیماران تولید داخلی هم داریم و تاکنون شکایتی هم نداشته‌ایم، اما برخی پزشکان به استفاده از دارو‌های برند خارجی تمایل دارند و می‌گویند که در این زمینه کمبود دارو داریم که این مورد به دور از انصاف است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص احتمال ایجاد بازار سیاه داروی آنفلوآنزا در کشور گفت: دو میلیون دارو در کشور تولید و شش برابر سال گذشته دارو با ارز نیمایی وارد کشور شده است و قیمت دارو برای مصرف کنندگان غیرقابل تحمل نخواهد بود.
 

داروی کرونای ایرانی به مرحله آزمایش حیوانی رسیده است


وی با بیان اینکه در بحران کرونا باید نسبت به تغذیه توجه ویژه داشته باشیم، گفت: در این دوران حساسیت زیاد است، تحرک کم و باید به سلامتی و تغذیه بیش از گذشته توجه داشته باشیم.

شانه‌ساز با بیان اینکه تولید داروی کرونا در ایران به مرحله آزمایش حیوانی رسیده است، ادامه داد: ما خود را با دیگر کشور‌ها مقایسه نمی‌کنیم.

وی در خصوص برخورد با دلالان دارو در بازار سیاه ناصر خسرو تصریح کرد: در زمینه برخورد با این افراد، روند قانونی را داریم که مراجع قانونی ذی صلاح بر اساس نوع و میزان تخلف و تقلب ابزار قانونی دارند و با این افراد برخورد می‌کنند، این امر روزمره انجام می‌شود.
 

توزیع ماسک صنعتی در داروخانه ها؛ به زودی


رییس سازمان غذا و دارو همچنین درباره عرضه ماسک به داروخانه‌ها نیز گفت: هنوز ماسک‌های رسمی و صنعتی در داروخانه‌ها توزیع نشده است. اما طبق توافق با وزارت صمت، از اواخر این هفته یا ابتدای هفته آینده قرار است روزانه حدود دو میلیون ماسک صنعتی با قیمت مصوب در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد و مصرف کنندگان به سهولت از طریق داروخانه‌ها به آن دسترسی داشته باشند. یک میلیون و هشتصد تا دو میلیون ماسک نیز در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راه مبارزه با کرونا، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی مرتب دستها، مجددا به تبلیغات سوء دارو و درمان کرونا در فضایی خارج از بیمارستان‌ها هشدار داد و گفت: به دارو‌هایی که در فضا‌هایی در خارج از بیمارستان معرفی و عرضه می‌شوند، اعتماد نکنید. ما همه کشور را تحت رصد داریم. دارو‌هایی که وارداتی هستند و خارج از فضای بیمارستان با قیمت‌های گزاف تحویل داده می‌شوند، دارو‌های رسمی نیستند و می‌توانند عوارض خطرناکی داشته باشند.
 
مجوز آزمایشگاه های کرونا و تامین کیت با ماست نه نظارت بر آنها/ عرضه بیمارستانی رمدسیویر ایرانی از هفته جاری/ توزیع ماسک‌ها صنعتی در داروخانه ها؛ بزودی
 

ارائه مجوز آزمایشگاه ها و تامین کیت با ماست، نه نظارت

 
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال «تابناک» درباره صف های عریض و طویل مقابل برخی آزمایشگاه ها برای انجام تست کرونا ـ که بدون رعایت فاصله گذاری و الزامات بهداشتی و مراقبتی است ـ و همچنین تعرفه های متفاوتی که از مراجعان برای انجام تست های ویژه دریافت می‌گردد و به تاکید مسئولان، غیرقانونی است، گفت: من در این باره می توانم به مواردی اشاره کرده و توضیحاتی .دهم اما ترجیح می‌دهم همکارانم در حزوه نظارت و معاون درمان به این سوال پاسخ دهند.
 
وی افزود: تامین کیت های مورد نیاز برای انجام تست های کرونا و همچنین ارائه مجوز انجام این تست ها در آزمایشگاه در حیطه وظایف همکاران بنده در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است که در این زمینه همه امور به انجام رسیده و می‌رسد اما اینکه درباره امور نظراتی دیگر همکاران در وزارت بهداشت باید پاسخ دهند.
 

کمبود قلم انسولین داریم، نه ویال آن

 
شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره کمبود دارویی در کشور گفت: کمبود‌های دارویی باید موردی بررسی شود. برای مثال، در بحث انسولین که بسیار داغ است، باید توجه کرد که داروی انسولین در کشور کمبود ندارد، بلکه قلم انسولین سهمیه‌ای عرضه می‌شود. گاهی ما درباره کمبود دارو نگرانی داریم که اگر این دارو نباشد، هموطن ما چه کار کند، اما انسولین به وفور در دسترس است و هموطنان ما نگران کمبود انسولین نباشند. در عین حال، باید توجه کرد که بالاترین میزان ارزبری را در کشور ما انسولین‌های قلمی وارداتی دارند.
 
وی افزود: البته در یک یا دو هفته آینده، برند اصلی گلارژین انسولین قلمی تولید داخلی با حضور وزیر بهداشت افتتاح می‌شود. تاکید دارم هموطنان نگران نباشند و اگر قلم انسولین به احتمال بسیار بسیار ضعیف قابل تهیه نباشد، می‌توانند موقت از ویال انسولین استفاده کنند و نباید به هموطنان استرس وارد کنیم.
 

نمی دانیم منبع خبر مهندسی معکوس در تولید واکسن کجاست؟


رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص مهندسی معکوس واکسن کرونا در کشور، گفت: ما هیچ گاه به عنوان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بحث مهندسی معکوس در واکسن کرونا را مطرح نکردیم. اصلا واکسنی در دسترس نیست و نمی‌دانیم منبع این خبر کجاست؟
 
وی افزود: واکسن از پایه در کشور در حال تولید است. ما در حوزه داروسازی به نقطه‌ای در دنیا رسیده ایم که حرف برای گفتن داریم. حدود دو یا سه هفته گذشته، ضابطه‌ای را امضا و ابلاغ کردم که مربوط به نیودراگ‌هاست که به معنی دارو‌هایی است که برای اولین بار در دنیا تولید می‌شوند. معنای این کار آن است که داروسازی ما آنقدر پیشرفت کرده و جلو رفتیم که محققین و شرکت‌های داروسازی ما می‌خواهند دارو‌هایی را تولید کنند که سابقه تولید در دنیا را ندارد.
 
شانه ساز ادامه داد: ما این ضابطه را اعلام کردیم و اکنون با این ضابطه که در سایت سازمان غذا و دارو بارگذاری شده است، مولکول‌ها و موادی را که برای اولین بار در دنیا ادعا می‌شود که می‌تواند به عنوان دارو استفاده شود، به دنیا عرضه می‌کنیم و فکر می‌کنم از یکی دو سال آینده داروهایمان را به عنوان نیودراگ‌ها در دنیا عرضه کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار