کد خبر: ۸۸۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 14 August 2020

کشف بانو اشکانی در اصفهان و استفاده از بته جقه ایرانی در انگلیس

تابناک/ باشگاه منچسترسیتی انگلیس از لباس فوتبال خود برای فصل آینده با نمایی از بته جقه ایرانی رونمایی کرده، این طرح پیش از این هم در یک برنامه معروف موسیقی در منچستر به عنوان پشت‌ صحنه انتخاب شده بود. اما خبر دیگر این هفته میراث فرهنگی، کشف بقایای اسکلت بانوی اشکانی در شهر اصفهان بود.

اخیرا رسانه دیلی صباح ترکیه درباره تهیه پرونده ثبت جهانی خوشنویسی توسط ترکیه خبر داد. در واکنش به این موضوع اساتید خوشنویسی در ایران اعتراض کردند. همان زمان مسئولان میراث فرهنگی نیز از شکایت ایران به یونسکو خبر دادند. حالا معاون میراث فرهنگی وزارت میراث خبر داده پرونده خوشنویسی ایران در سایت یونسکو بارگذاری شد.

طالبیان در نشست با خبرنگاران ایرنا درباره آخرین خبر اعتراض ایران به یونسکو در رابطه با پیشنهاد ترکیه برای ثبت خوشنویسی اسلامی به نام این کشور گفت: هم اکنون پرونده خوشنویسی ایران روی سایت یونسکو بارگذاری شده است. از طرف ایران در یونسکو ۴ پرونده وجود دارد و پرونده خوشنویسی هم به یونسکو رفت و ممکن است در ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ مطرح شود. اعتراض ایران در این موارد هیچ گاه جنبه سیاسی نداشته و اعتراض ایران به ترکیه که در یونسکو ثبت شد جنبه و نگاهی کاملا فنی دارد.

طرح بته‌جقه ایرانی در لباس منچسترسیتی

 باشگاه منچسترسیتی انگلیس از لباس سوم تیم فوتبال خود برای فصل آینده رونمایی کرده است؛ با طرح بته‌جقه ایرانی. حدود دو هفته پیش لباس سوم تیم فوتبال منچسترسیتی انگلیس نمایش داده شد. طرح بته‌جقه ایرانی روی آن به چشم می‌آید. باشگاه منچسترسیتی این طرح را به این دلیل انتخاب کرده است که یک برنامه معروف موسیقی در شهر منچستر، چنین طرحی را به عنوان پشت پرده صحنه خود برگزیده بود.

البته چند ماه قبل طرح لباس بته‌جقه‌ای قهرمان فصل گذشته لیگ انگلیس در شبکه‌های اجتماعی لو رفت. بُته‌جـِقّه یا نقش سرو خمیده نقشی است که در تاریخ هنرهای سنتی همیشه مورد توجه بوده و در تزیین انواع صنایع دستی به ویژه پارچه،  قالی و گلیم، کاشی سفال، شال‌بافی، نساجی،  خاتم، تشعیر و زربافی در اندازه‌ها و اشکال گوناگون بارها استفاده شده است.

حجم بالای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گردشگری 

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: تا قبل از شیوع کرونا روند گردشگری کشور به نحو مطلوبی جهشی بود، در ۱۰ ماهه سال ۹۸، بیش از هشت میلیون گردشگر وارد کشور شدند و اگر کرونا نبود به عدد ۱۰ میلیون گردشگر می‌رسیدیم.

 مونسان در ادامه گفت: این در حالی است که تعداد تأسیسات گردشگری ما نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است به گونه‌ای که تعداد بوم‌گردی‌ها به ۲ هزار واحد رسیده است و علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی در یک روستا، باعث ایجاد اشتغال در روستاهای مجاور شده و مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: در کنار ساخت تأسیسات گردشگری محصولات گردشگری نیز متنوع شده‌اند و در حوزه‌های مختلف آن شاهد رشد هستیم. اکنون شاهد رشد بالایی در حوزه گردشگری سلامت هستیم. در حوزه گردشگری مذهبی نیز در حال حاضر تورها ترکیبی شده‌اند و در این بخش نیز شاهد رونق بسیار خوب هستیم.

او ادامه داد: آنچه می‌تواند تأیید کند که آینده یک حوزه امیدوار کننده است یا نه حجم‌سرمایه‌گذاری در آن حوزه است. در حال حاضر حجم سرمایه‌گذاری بالا در حوزه گردشگری نشان می‌دهد آینده صنعت گردشگری درخشان است. صدور ۵ هزار موافقت اصولی نشان می‌دهد می‌توان به صنعت گردشگری در آینده بیش از پیش امیدوار بود.

 مونسان در ادامه به موضوع هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: فراگیر شدن هوش مصنوعی بسیاری مشاغل را دچار تغییر می‌کند اما در گردشگری هر چقدر هوش مصنوعی تداول پیدا کند، شاهد رونق بیش از پیش این صنعت خواهیم بود زیرا فرصت بیشتری برای فراغت، استراحت و گردشگری فراهم خواهد شد.

تسهیلات ۴۰ میلیونی برای هنرمندان صنایع‌دستی

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی کشور در این دیدار به تشریح اثر کرونا بر صنایع‌دستی ایران پرداخت و گفت: یکی از بخش‌هایی که به شدت از کرونا آسیب دید کسب و کار هنرمندان و صنعتگران فعال در عرصه صنایع‌دستی بود و این موضوع در استان‌های محروم بیشتر مشهود بود.

او با اشاره به همکاری صمیمانه بنیاد برکت با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این بنیاد ۱۱ درصد طرح‌های حمایتی خود را به حوزه صنایع‌دستی اختصاص داده و در همین راستا تاکنون ۱۵ هزار بسته حمایتی در استان‌ها توزیع شده است.

محمودیان گفت: همچنین مقرر شده توسط بنیاد برکت وام‌های پنج ساله ۴ درصدی تا سقف ۴۰ میلیون تومان با در نظر گرفتن شش ماه تنفس به هنرمندان فعال عرصه صنایع‌دستی کشور پرداخت شود که این طرح در بسیاری از استان‌ها از جمله کرمان اجرایی شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی از امضای تفاهم‌نامه با بنیاد اقتصادی کوثر نیز خبر داد و گفت: با معرفی هنرمندان متعلق به خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران به این بنیاد، در نخستین مرحله، مبلغ یک و نیم میلیون تومان به حساب این خانواده‌ها واریز شد که کمک به موقعی به حساب می‌آید.

محمودیان همچنین به همکاری وزارت میراث‌فرهنگی با آستان قدس رضوی برای راه‌اندازی پلتفرم آهو اشاره کرد و افزود: این پلتفرم فرصتی است تا هنرمندان استان‌ها تا پایان امسال با شرایط ویژه‌ای از آن بهره‌مند شوند.

تولید ماسک‌هایی از جنس پنبه و ابریشم به همت هنرمندان صنایع‌دستی

ویدا توحدی سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی از تولید ماسک‌هایی از جنس پنبه، ابریشم و پشم خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک با توجه به شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: با توجه به همه‌گیری این بیماری قرار است همه افراد از ماسک استفاده کنند، هنرمندان صنایع‌دستی به‌منظور تشویق هرچه بیشتر عموم مردم برای استفاده از ماسک، نسبت به تولید محصولاتی زیبا و از جنس ابریشم، پنیه و پشم اقدام کرده‌اند. این ماسک‌ها توسط هنرمندان خوش‌ذوق صنایع‌دستی تولید می‌شود و با توجه به زیبایی آن‌ها و نیز سازگاری با محیط زیست مورد استقبال مصرف‌کنندگان و مردم قرار گرفته است.

سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی ادامه داد: در حال حاضر روزانه بین چهار تا پنج هزار ماسک با استفاده از پارچه‌هایی از جنس، ابریشم، پنبه و پشم توسط هنرمندان صنایع‌دستی تولید می‌شود. این محصولات توسط هنرمندان استان‌های مختلف از جمله گلستان، تهران، اصفهان، خراسان جنوبی، گیلان و زنجان تولید و به بازار عرضه می شود

بخشی از یک ساباط ثبت ملی در دزفول تخریب شد

مسعود شامدیل رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول  اعلام کرد: ساباط بیدل مربوط به دوره قاجار در محله قلعه دزفول در کوچه مجدیان واقع شده که در ۱۲ بهمن سال ۸۱ با شماره ۷۱۰۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
شامدیل تخریب املاک شمالی و جنوبی را عامل صدمات جدی بر این ساباط تاریخی دانست و افزود: این اثر ثبت ملی بوده که برخی  افراد به دلیل  دستیابی و برون رفت از مشکلات خانه‌های قدیمی و تاریخی و بلا تکلیف بودن آن اماکن، در اقدامی خودسرانه این اثر تاریخی را تخریب کردند.
وی با بیان اینکه انباشته شدن مصالح و نخاله‌های ساختمانی پشت دیوار به این ساباط تاریخی فشار آورده بود، گفت: افزایش حجم مصالح و ورود آب در فصل بارندگی تخریب این بنا را به همراه داشته است. باید اقدام قانونی برای مقابله با اقدامات صورت گرفته نسبت به بافت قدیم و آثار تاریخی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه تردد از این ساباط از سال‌های گذشته ممنوع شده بود، افزود: بازسازی این اثر تاریخی بزودی توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول آغاز می‌شود. بافت قدیم دزفول هویت تاریخی این شهر است که مردم نیز باید علاوه بر نهادهای دولتی در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

ساباط‌ یا سابات یا صاباط یا سعباط از ویژگی‌های معماری زیست‌بوم‌های گرمسیر و کویری است. این آثار تاریخی در ایران در استان‌هایی مانند یزد،  کرمان،  اصفهان،  خوزستان،  خراسان جنوبی و غیره یافت می‌شوند.  

فصل دوم پروژه مطالعاتی سفیدکوه مکران به پایان رسید

حسین واحدی سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: فصل دوم بررسی باستان‌شناختی منطقه سفیدکوه بلوچستان در راستای ثبت سه دهکده نَدودوک (بارگدن)، گوجگ دَپ (کوچکدام) و کددپ (کُدگَری) حول محور این سه دهکده انجام شد.

واحدی با اعلام این خبر  هدف از اجرای فصل دوم بررسی این سه روستا را  ثبت آن‌ها و حفظ سنن و فرهنگ بومی مناطق کوهستانی بلوچستان اعلام کرد که الگوی معماری، استقراری و معیشتی مشابه جوامع پیش‌ازتاریخی از جمله جوامع نوسنگی و مس‌وسنگ دارند و در فصل نخست به عنوان نمونه‌های مهم و شاخص‌تر در منطقه شناسایی شده بودند.
او افزود: با وجود اینکه منطقه مورد بررسی محدوده‌ بسیار کمی را در بر می‌گیرد و هدف اصلی آن ثبت سه دهکده‌  یاد شده است، حاصل کار این بررسی بسیار قابل توجه است. در محدوده یاد شده در مجموع ۹ محوطه باستانی شناسایی شامل گورستان‌ها و محوطه‌های استقراری از دوران پیش‌ازتاریخ، تاریخی و اسلامی شناسایی شد. علاوه بر محوطه‌های شناسایی شده مطالعات مردم‌نگاری نیز در سه دهکده‌ یادشده صورت گرفته که اطلاعات آن درحال تدوین است و امید می رود به زودی اطلاعات این فصل از مطالعات باستان‌شناختی به ثبت این سه دهکده‌  منحصربه‌فرد بیانجامد.

 مشکلی در روند ثبت جهانی آثار تاریخی وجود ندارد

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه مشکلی در روند ثبت جهانی آثار تاریخی وجود ندارد، گفت: سهمیه ایران برای ثبت جهانی آثار سالانه یک اثر است که با تمام ظرفیت نسبت به پیگیری ثبت آن اقدام می‌کنیم.

مونسان در مورد برخی انتقادات نسبت به تعلل در ثبت آثار جهانی اظهارداشت: مشکلی در روند ثبت جهانی آثار تاریخی وجود ندارد و سهمیه ایران برای ثبت جهانی آثار سالانه یک اثر است که با تمام ظرفیت نسبت به پیگیری ثبت آن اقدام می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه احتمال می‌رود مشکل در جای دیگری باشد و در حوزه میراث مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: در گذشته آثار را به صورت نقطه‌ای ثبت می‌کردیم اما در حال حاضر با اقتدار کار را به جلو برده و به صورت محوری ثبت می‌کنیم. سند توسعه گردشگری کشور پس از کارهای کارشناسی فراوان در هفته‌های اخیر در دولت تصویب شد. در صورت درخواست کمیسیون فرهنگی مجلس این سند را ارائه خواهیم کرد.

کشف دومین اسکلت بانوی اشکانی در تپه اشرف اصفهان

علیرضا جعفری زند سرپرست هیئت کاوش تپه اشرف اصفهان از کشف اسکلت دختر نوجوان اشکانی در این تپه تاریخی خبر داد و گفت: شواهدی از یک سکو، بقایای یک کوزه و ستون‌ فقرات یک اسب نشان از معماری قبری دارد که پیرو آیین مهر در این گورستان طراحی شده است.

 باستان شناسان در ۲ ماه اخیر طی عملیات نجات‌بخشی آثار تپه اشرف در مسیر لوله‌گذاری آب به سمت شرق این تپه به کشفیات قابل توجهی رسیدند که پیشتر در فلات مرکزی ایران سابقه نداشته است. یافته‌ها از جمله چندین گورخمره، قربانی و تدفین آیینی اسب چهارساله و حالا شواهد معماری قبر یک دختر نوجوان ۱۳ ساله نشان داده است در شمال تپه اشرف اصفهان، جایی که اکنون خیابان مشتاق دوم قرار دارد، به احتمال یک گورستان اشکانی قرار دارد که در واقع از دوره ناشناخته تاریخ کهن اصفهان پرده برداشته است. هیئت باستان‌شناسی به دلیل کمبود بودجه و جایی که خیابان مشتاق واقع شده برای نجات بخشی این آثار با مشکل مواجه‌اند.

زند افزود: در فاصله ۱۰ متری از جسد بانوی اشکانی به تدفین یک دختر نوجوان دست یافتیم. این تدفین  به صورت طاق باز و روی خاک است. شواهد نشان می دهد این جسد متعلق به یک نوجوان حدود ۱۲ تا ۱۳ سال با قد حدود ۱۶۰ است ولی متاسفانه به دلیل رطوبت زیاد آسیب دیده است.

پایان پروژه اطلاعاتی بقایای پارچه‌های کربونیزه تخت جمشید

شهرزاد امین شیرازی عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت: مرحله نخست فعالیت‌های میدانی پروژه ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی بقایای پارچه‌های کربونیزه به دست آمده از اولین کاوش‌های علمی باستان‌شناسی انجام گرفته در تخت جمشید با جداسازی ۲۱۹ قطعه از بقایای این پارچه‌ها به پایان رسید.

 امین شیرازی با اعلام این خبر گفت: فعالیت های میدانی پروژه ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی بقایای پارچه های کربونیزه شده تخت جمشید با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پایگاه میراث جهانی پارسه به پایان رسید.
وی افزود: در این مرحله این قطعات از مجموعه ای که به صورت درهم و تفکیک نشده در یک جعبه نگهداری می شد، جدا و پس از ثبت مشخصات فیزیکی (توزین و اندازه گیری ابعاد) به صورت کامل تصویر برداری شده و به لحاظ خصوصیات تکنیکی و مشخصات فنی بافت طبقه بندی شدند.
امین شیرازی، هدف از اجرای این اقدامات را نه تنها تفکیک و جداسازی قطعات، بلکه درک و شناخت بهتر ماهیت قطعات و تنوع بقایا دانست که نشان می‌دهد انوع مختلفی از بافته های به کار رفته در تخت جمشید و سطح تکامل هنر نساجی دوران هخامنشی باشند.

خطر توسعه ساخت و ساز بیخ گوش میدان نقش جهان

 نقض حریم میدان نقش جهان باعث شد در روزهای اخیر پیرو درخواست انجمن صنفی مهندسان معمار اصفهان از دادستان عمومی، ساخت و ساز مجتمع تجاری در خیابان استانداری و حریم میدان به طور موقت، متوقف شود. این درخواست برای دفاع از منفعت عام با توجه به نقش حساس این میدان تاریخی و خطر خروج این اثر از فهرست آثار جهانی یونسکو صورت گرفته است.

 در حالی که هتل کوچه ارفعی حریم چهارباغ را نقض و منظر آن رامخدوش کرده است؛ در آنسوی دولتخانه صفوی یک مجتمع تجاری توانسته به پشتوانه رای دیوان عدالت اداری حریم میدان نقش جهان را دور بزند و این اثر را در خطر خروج از فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دهد.

اکنون کارشناسان انجمن صنفی مهندسان معمار اصفهان توانسته‌اند به طور موقت دستور توقف ساخت این مجتمع تجاری را از قاضی کشیک دادگاه عمومی و انقلاب اصفهان بگیرند تا به زودی ادله آنچه گفته می‌شود این مجتمع تجاری با حفاری برای ایجاد سه طبقه زیرزمین در یک سایت تاریخی همچنین سه طبقه فوقانی و گرفتن مجوز  ارتفاع ۹ متر حریم میدان نقش جهان را نقض کرده است، بررسی شود.

در ماه های گذشته علاوه بر ارتفاع گرفتن غیرقانونی هتل کوچه ارفعی در حریم چهارباغ، کارشناسان و رسانه‌های میراث فرهنگی نسبت به ارتفاع گرفتن یک مجتع تجاری در حریم میدان نقش جهان ابراز نگرانی کرده بودند.

صنعت آسیب‌دیده گردشگری به حمایت ملی نیاز دارد

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: صنعت گردشگری آسیب‌دیده از بحران کرونا برای بقا و حیات دوباره نیازمند حمایت ملی است.

 تیموری، گفت: به دنبال حوادث و اتفاقات نیمه دوم سال گذشته که منجر به لغو سفر گردشگران بین‌المللی از ابتدای سال جاری میلادی به کشور شد و پس از آن شیوع بیماری کرونا که عملا صنعت گردشگری کشور را با چالش‌های اساسی روبرو کرد؛ شاهد افول در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی بوده‌ایم.

وی افزود: برای احیای دوباره این حوزه نیاز به اتخاذ تدابیر مختلف از جمله بخشودگی مالیات و هزینه‌های تاسیسات گردشگری آسیب‌دیده از شیوع کرونا وجود دارد که برای تحقق آن اهمیت حمایت ملی و یاری تمامی نهادهای فرابخشی مرتبط با موضوع سفر نمود پیدا می‌کند.

 تیموری یادآور شد: نبود قطعیت و امکان ترسیم دورنمای کلی برای خروج از این وضعیت فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی کشور را به شدت مستاصل کرده است و امکان دارد روند تعدیل و اخراج کارکنان و کارشناسان این حوزه فضای کسب وکارهای موجود را بیش از پیش متلاطم کند.  
 معاون گردشگری گفت: متاسفانه تاکنون حمایت قابل توجهی از بخش گردشگری و صنایع‌دستی صورت نگرفته و به‌رغم مکاتبات و گزارش‌های ارسالی به مراجع مختلف، هیچ تمایزی برای فعالان این حوزه نسبت به سایر حوزه ها که زمان کوتاهی را با این بحران مواجه بودند، قائل نشده‌اند.

صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری آزمون گردشگری

 خشایار نیکزاد مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری آزمون گردشگری خبر داد.

نیکزادفر با اشاره به اهمیت برگزاری آزمون گردشگری، اظهار داشت: این آزمون با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا، ۲۴ مرداد جاری در تهران و مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد. آزمون گردشگری با ۶۰۱۶ داوطلب، ۲۴ مردادماه در تهران و ۳۰ مرکز استان و نیز جزیره کیش با اخذ مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی ادامه داد: در تهران برای برگزاری این آزمون، سه مرکز تعیین شده و این آزمون در دو نوبت صبح وعصر برگزار خواهد شد.

او یادآورشد: آزمون رشته‌های راهنمای ایران‌گردی و جهان‌گردی، راهنمای طبیعت‌گردی، راهنمای زمین‌گردشگری و مدیریت فنی در نوبت صبح و آزمون رشته‌های مدیریت تأسیسات گردشگری، مدیریت فنی طرح تطبیق و کارشناس ارزیابی طرح تطبیق در نوبت عصر برگزار می‌شود.

 برنامه‌های خوبی برای احیای گردشگری در دستور کار داریم

علی اصغر مونسان  وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه برنامه‌های خوبی را برای احیای صنعت گردشگری در دستور کار داریم، گفت: باید پس از عبور از پیک کرونا با توجه به برنامه‌ها و تقاضای بازار، وضعیت را به سرعت ترمیم کنیم.

 مونسان  با بیان اینکه کرونا به صنعت گردشگری دنیا آسیب جدی وارده است، اظهار داشت: کرونا خسارات زیادی به گردشگری ما وارد کرد.  البته این صنعت دارای ویژگی منحصر به فردی است و می‌تواند به سرعت احیا شود.   در این راستا در خردادماه ۹۹ اقداماتی انجام شد و آمار گردشگری داخلی به طور فزاینده بالا رفت اما با شیوع کرونا مواجه شدیم و با تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت از سفرها جلوگیری شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: اگر بتوانیم از این مشکل عبور و مانند تمام کشورها مرزهای بین‌المللی‌مان را برای ورود گردشگر باز کنیم، وضعیت گردشگری بهبود می‌یابد.

مونسان ادامه داد: برنامه‌های خوبی را تهیه، آماده و در دستور کار داریم و اگر از این پیک عبور کنیم باید بتوانیم فضا را باز و با توجه به برنامه‌ها و تقاضای بازار وضعیت را به سرعت ترمیم کنیم؛ در حال حاضر درگیر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستیم و باید از آن تبعیت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار