کد خبر: ۸۸۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ 14 August 2020

قلب صنعت و بازرگانی بی‌وزیر ماند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم:

یکشنبه ۱۹ مرداد

جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و انتخاب ناظران پارلمان در شوراهای عالی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

رییس مجلس در ابتدای جلسه با بیان اینکه این روزها درباره گشایش اقتصادی در جامعه سوالاتی مطرح است، گفت: ما تحقق آینده ای خوب را از مسیری سخت ممکن می‌دانیم ولی همانطور که قبلاً هم تصریح کردم نباید توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت بلکه اثر اقدامات در «فصل های پیش رو» دیده خواهد شد.

قالیباف: نیازمند اصلاحاتی در روند برگزاری کنکور سراسری هستیم

محمدباقر قالیباف در حاشیه نشست علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی، در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کرد و ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری آزمون کنکور سراسری، بر نظارت جدی مجلس نسبت به روند برگزاری کنکور تاکید کرد و گفت: معاونت نظارت و نمایندگان مجلس بر روند برگزاری کنکور کارشناسی ارشد نظارت کاملی داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سه روز برگزاری کنکور کارشناسی ارشد بیش از ۳۸ نفر از نمایندگان مجلس و معاونت نظارت قوه مقننه بر روند برگزاری کنکور نظارت داشته‌اند، افزود: پیگیری تلفنی در روز برگزاری کنکور ارشد نیز به صورت مستمر انجام شده است.

قالیباف با اشاره به رفع بخشی از مشکلات در حین برگزاری کنکور کارشناسی ارشد نسبت به آزمون دکتری، تصریح کرد: با توجه به تعداد داوطلبان که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند لازم است اصلاحاتی در زمان برگزاری و روند آزمون سراسری انجام شود.

صالحی دارانی: جهاد کشاورزی زنجیره تولید تا عرضه محصولات را بازتعریف کند

حسین محمد صالحی دارانی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: میلیون‌ها متر مکعب آب از جلوی چشمان مردم فریدن، فریدون شهر و چادگان خارج می‌شود. این در حالی است که بیشتر شهرها و بخش‌های حوزه انتخابیه آب آلوده به نیترات مصرف کرده و برخی روستاها با تانگر آبرسانی می‌شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان خواستار اجرایی شدن پروژه‌های تامین آب شرب حوزه انتخابیه شد و گفت: زاینده رود هر ساله برای تامین آب کشاورزی پایین دست جاری می‌شود و این در حالی است که روستاهای اطراف زاینده رود با تانکر آبرسانی می‌شوند.

وی در خصوص وضعیت کشاورزان و زمین‌های کشاورزی گفت: زمین‌های دیم آب و اجدادی مردم منطقه در محاصره منابع طبیعی درآمده است. سازمان منابع طبیعی به دلال بزرگی برای تامین آب و زمین تبدیل شده است تا بستر مناسب برای ویلاسازی مرفهین را فراهم کند.

صالحی دارانی ادامه داد: کشاورزان محروم چیزی از دولت نمی‌خواهند جز آنکه آب زمین‌هایشان قطع نشود بیشتر این مردم به کشاورزی مشغول و عمده محصول تولیدی آنها سیب زمینی، پیاز، گندم، جو، چغندر قند و علوفه هستند. این کشاورزان هنگام برداشت محصول به خاطر بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی خاکسترنشین می‌شوند.

صالحی دارانی با بیان اینکه «همیشه بیشترین زیان نصیب کشاورز و بیشترین سود نصیب دلالان می‌شود» گفت: هیچ نظارت و حمایتی در عرضه و تقاضا نیست. یک روز قیمت پیاز به ۱۵ هزار تومان می‌رسد و خرید همین محصول از کشاورزان به ۵۰۰ تومان تنزل می‌یابد. هم اکنون کشاورزی، این حداقل اشتغال موجود در منطقه در حال نابودی است. وزارت جهاد کشاورزی باید زنجیره تولید تا عرضه محصولات را بازتعریف کند. ورود تعاونی‌ها و ایجاد پایانه بار کشاورزی و راه اندازی کارگاه‌های بسته بندی محصولات می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

انتقاد زنگنه از بررسی برخی طرح‌ها در شورای عالی هماهنگی سران قوا

محسن زنگنه در جریان جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیات رییسه مجلس بیان کرد: تذکر بنده به سخنان ریاست مجلس شورای اسلامی که در ابتدای جلسه امروز داشتند باز می‌گردد. براساس قانون اساسی وظیفه قانون‌گذاری برعهده مجلس بوده و قانون فقط مجلس شورای اسلامی را مرجع قانون‌گذاری در کشور تعیین کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای رییس جمهور چند روز گذشته در طی صحبت‌هایی اعلام کردند که هفته آینده مصوبه‌ای در حوزه مسائل اقتصادی مطرح می‌شود و گشایشی در پی دارد. در پی این روزها خبرنگاران و نخبگان اقتصادی تماس‌هایی با ما داشتند تا از جزییات این طرح مطلع شوند. امروز صبح نیز رییس مجلس شورای اسلامی به این طرح اشاره داشتند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما صحبت‌های آقای قالیباف را به فال نیک می‌گیریم که ایشان تاکید داشتند هر مصوبه‌ای در حوزه مسائل اقتصادی باید از مجرای نظارتی و بهره‌گیری از نظرات نخبگان و نمایندگان و کارشناسان بگذرد، اما همچنان شبه‌ای وجود دارد و باید برطرف شود. گویا امروز تلویحاً همه ما پذیرفته‌ایم که بسیاری از اختیارات مجلس شورای اسلامی به سران قوا تنفیذ می‌شود و مجلس شورای اسلامی خاصیت خود را در مسائل اصلی جامعه از دست داده و کنار گذاشته شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: نشست سران قوا با تدبیر رهبری تشکیل شد و قرار بود تنها در مواردی به حوزه تحریم باز می‌گردد و نیاز به اتخاذ تصمیمی عاجل است شورای هماهنگی سران سه قوه به آن ورود کنند، اما امروز گویا این شورا تصمیمات جدی‌تری را دنبال می‌کند که مجلس شورای اسلامی در جریان آن نیست. ما از هیات رییسه مجلس تقاضا داریم که از جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی صیانت کرده و دولت را ملزم کند تا هرگونه طرح خود را از مجرای قانونی یعنی مجلس عبور دهد.

دلخوش: برخی از اقشار همچون مداحان در این ایام حتی یک ریال درآمد نداشتند

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در اخطار جلسه علنی یکشنبه مجلس با استناد به اصول ۳،۲۰ و ۲۸ و سایر اصول مرتبط با حقوق فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم گفت: موضوع کرونا تشدید شده و مجدداً ۲۶ استان دارای وضعیت قرمز و حاد هستند و در کل کشور بار دیگر به وضعیت پیشین خود بازگشته است، بسیاری از اقشار به خصوص کارگران و کشاورزان و اقشار ضعیف آسیب دیده اند.

وی افزود: لازم است ستاد ملی مبارزه با کرونا با مجلس جلسه مشترک داشته باشد و به مجلس گزارش ارائه دهد، تعدادی از انجمن های مختلف زیر نظر وزارت فرهنگ یا هنرمندان، خبرنگاران، سینماگران، فعالین تئاتر، ورزشکاران و مداحان در این چند ماه حتی یک ریال هم درآمد نداشته اند.

دلخوش عنوان کرد: هیات رییسه پیگیری کند مجلس و ستاد ملی مبارزه با کرونا در یکی از جلسات مجلس چه در جلسه علنی یا غیر علنی نسبت به این موضوع پیگیری لازم را داشته باشند تا مردم بدانند که مجلس به طور جدی پیگیر حقوق آنها است.

قاضی زاده هاشمی نائب رییس مجلس در پاسخ به دلخوش گفت: این موضوع پیگیری می شود.

انتقاد موسوی لارگانی از بررسی طرح «گشایش اقتصادی» در جلسه سران قوا

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی ضمن تبریک عید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: فشار اقتصادی بر مردم روز به روز در حال تشدید است و از مجلس انقلابی و رئیس جهادی آن انتظار عمل دارند. گرانی روزانه نرخ ارز، مسکن، و خودرو و امنیت اقتصادی برای مردم و تولید کنندگان شرایط سختی را ایجاد کرده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: کاش یک روز مثل مردم عادی زندگی می‌کردید.

وی در مورد طرح سوال از رئیس جمهور گفت: ما در این طرح دنبال مجادله با دولت نیستیم. سوال از روحانی را جریان سیاسی خاصی حمایت نمی کند. ۵ سوال عمده اقتصادی در این طرح وجود دارد که مردم با آن درگیرند و ما تا آخر پیگیر احضار رئیس جمهور برای پاسخگویی هستیم. بهتر است سوال‌ها به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود تا امید مردم به یاس بدل نشود. مجلس باید تکلیفش را با دولت مشخص کند، وگرنه انتظار مردم بیهوده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با استناد به سخنان اخیر رئیس جمهور مبنی بر وجود طرحی اقتصادی در جلسه سران قوا گفت: انتظار داشتم که آقای قالیباف از شأن و جایگاه مجلس دفاع کند. جای طرح و تصویب مجلس است نه سران قوا. نکته قابل توجه این است که رئیس جمهور می گوید که اگر مقام معظم رهبری اجازه دهند چنین و چنان می‌شود. چرا باید از مقام معظم رهبری هزینه شود. شما مگر قبلاً نگفته‌اید که آنقدر توسعه اقتصادی ایجاد می‌کنید که مردم نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند. خواهش من این است که از مقام معظم رهبری هزینه نشود.

اعلام وصول سوالی درباره واردات گندم

سیدمحسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی یکشنبه موارد اعلام وصولی را قرائت کرد. بر این اساس طرح ساماندهی سیاست های حمایتی، طرح اصلاح نرخ ارز مبنای حقوق ورودی و طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار اعلام وصول شد.

سوال ملی علی خضریان نماینده تهران و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی درخصوص دلیل حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۹۴ تاکنون و واردات گندم توسط برخی افراد خاص از دیگر موارد اعلام وصولی است.

چهارشنبه ۲۲ مرداد

مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه به ریاست محمد قالیباف بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رای اعتماد را در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان قرار داد ولی در نهایت او نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حضور یافت.

مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت

مدرس خیابانی قابلیت مقابله با مافیاهای مختلف را ندارد

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه در بخشی از سخنانش به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اقتصاد کشور در دست مافیاهای مختلف صنعت، معدن و کالاهای اساسی است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قابلیت مقابله با مافیاها را ندارد.

وی گفت: مخالفت ما با شخص آقای مدرس خیابانی نیست بلکه با یکسال عملکرد ضعیف بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت است که معیشت، تولید و اشتغال به آن گره خورده و ایشان به عنوان قائم مقام سهمی در این ناکامی داشته است.

ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه در بخشی از سخنانش به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رصد نکردن هوشمندانه صادرات و واردات و نداشتن روحیه کار جهادی از مهمترین دلایلی است که نباید به آقای خیابانی رای اعتماد داد.

وی بیان کرد: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازه‌ها و نسل نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آنها است.

موافقان وزیر پیشنهادی صنعت

مبارزه با فساد یکی از ویژگی‌های مدرس خیابانی است

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه در بخشی از سخنانش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مبارزه با فساد را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های آقای مدرس خیابانی فراجناحی عمل کردن و توجه به تخصص و توانمندی است.مبارزه با فساد هم یکی از ویژگی‌های مدرس خیابانی است.

وی گفت: نباید همه مشکلات کنونی کشور را به گردن آقای مدرس خیابانی انداخت. نباید همه نواقص و آسیب‌ها را به ایشان منتسب کرد و صغرا، کبرا چید و نتیجه گرفت. کما اینکه بعد از معرفی آقای خیابانی، ایشان در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها به سوالات متفاوت پاسخ داده و رفع ابهام کردند.

کسانی که برای گران کردن خودرو تلاش داشتند نمی خواهند به خیابانی رای دهیم

علی بابایی کارنامی رییس فراکسیون کارگری صبح روز چهارشنبه در بخشی از سخنانش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس خیابانی رای ندهیم.

نماینده مردم ساری گفت: مخالفین عزیز سخنان شما صحیح است، ولی چرا مدرس خیابانی باید پاسخگو باشد؟ آقای حاجی دلیگانی بدانید آقای مدرس خیابانی دارای کارنامه روشنی است؛ چرا وی باید پاسخگوی مجلس هشتم، نهم و دهم باشد؟

مدرس خیابانی وزیر نشد

بعد از توضیح وزیر و اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی، رأی‌گیری آغاز شد و نمایندگان دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند. نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ با انتخاب حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند. قالیباف رییس مجلس پس از اعلام رای عدم اعتماد به مدرس خیابانی گفت: از رییس جمهور می خواهیم هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی صنعت را به مجلس معرفی کند.

توضیح قالیباف درباره حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه امروز مجلس

جلسه بررسی صلاحیت حسین مدرس خیابانی با حضور وزیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و رئیس جمهور در این جلسه برای دفاع از او حضور نداشت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس و در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی درباره عدم حضور رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت گفت: هم آقای امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری به من نامه نوشتند که این را متذکر شوم و هم چند روز قبل نامه دفتر ریاست جمهور به من ارسال شده بود که رئیس جمهور از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آن‌ها از جهت کرونایی، حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند. این نامه مکتوب است و معاون رئیس جمهور هم نامه کتبی دادند که آن را به اطلاع دوستان در جلسه برسانم.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

یکشنبه ۱۹ مرداد

حاجی، ساعدی، علیزاده، فلاحی، محمد بیگی، میرزایی، نصیرایی و حسن نوروزی به وزیر کشاورزی: لزوم تسریع در اجرای حکم قانونی خودکفایی ۹۵ درصدی در محصولات اساسی کشاورزی.

حاجی، آصفری، مالک شریعتی، پروین صالحی، علیزاده، محمد بیگی، میرزایی، نظری، حسن نوروزی، کوهساری و یزدی خواه به وزیر کار: علت پرداخت ۲/۵ میلیون دلار هزینه قرارداد مربی خارجی توسط شرکت شستا.

حاجی، علیزاده، محرم زاده، محمد بیگی، حسن نوروزی، یزدی خواه، کوهساری به رییس جمهور: ضرورت حمایت و اعطای مجوز به تشکل های صنفی جهت واردات نهاده و تخصیص به موقع ارز، تسریع در صدور حواله و بارگیری ها و اختصاص یارانه.

حاجی، علیزاده، فلاحی، فیروزی، محمد بیگی، حسین میرزایی، حسن نوروزی، کوهساری، یزدی خواه به وزیر دفاع: لزوم بهره برداری از تنها هواپیمای آتش نشان سنگی کشور در آتش سوزی های اخیر مراتع و جنگل های کشور.

رشیدی کوچی به وزیر کشور: لزوم رسدیگی به وضعیت ناشی از حذف دولتی از لاستیک کامیون ها.

جعفر قادری، آریان پور، جوکار، حسین زاده، مسلم صالحی، طهماسبی، مبلغی به وزیر اقتصاد: لزوم ممانعت از حضور پرسنل بیمه مرکزی برای پذیرش مسئولیت در ارکان بیمه های غیر دولتی.

آذری به وزیر آموزش و پرورش: علت دریافت وجه در مدارس دولتی چیست؟

علی رضایی به رییس جمهور: رسیدگی به قطع خدمات بیمه تکمیلی ایثارگران جانبازان و خانواده شهدا.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار