کد خبر: ۸۸۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ 14 August 2020

 

شیر، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، میوه و سبزیجات از جمله مواد غذایی عفونت زا هستند و باعث بیماری‌هایی شامل سل، تب مالت و سیاه زخم می‌شوند.
 
                                                   کدام مواد غذایی عفونت‌زا هستند؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، نایب رئیس انجمن پیشگیری از چاقی ایران روز جمعه افزود: باید جهت حفظ سلامتی افراد مصرف کننده شیر که اغلب کودکان و بیماران هستند از خرید شیرهای باز و نامطمئن خودداری کرده و از شیرهای بسته‌بندی شده و پاستوریزه یا استریل که دارای تاریخ تولید و مصرف بوده، استفاده شود و بر مبنای دستورالعمل‌های داده شده در روی بسته‌بندی‌ها آنها را نگهداری کرده و بعد از باز کردن در زمان معین به مصرف رسانده و و شیر مازاد بر نیاز را در ظرف تمیز و مطمئن با رعایت حفظ زنجیره سرما نگهداری شود.

ضیاء مظهری اظهار داشت: بیماری‌هایی که ممکن است از طریق گوشت‌های غیر بهداشتی و آلوده به انسان منتقل شود شامل انواع کرم‌ها، عفونت‌های باکتریایی، سیاه زخم، تب مالت، سل و سایر مسمومیت‌های ناشی از گوشت مانده و فاسد شده و باید در تهیه گوشت‌ها، به مهر تاییدیه‌ای که در روی گوشت‌های تهیه‌ شده در کشتارگاه توجه و از خرید گوشت‌های فاقد مهر وگوشت هایی که دارای رنگ صورتی کمرنگ و یا ارغوانی بی‌رنگ هستند و هنگام لمس کردن احساس سفتی و انعطاف‌ناپذیری مشهود می‌شود و دارای ظاهر لزج و بوی نامطبوع بوده خودداری کرد.

وی ادامه داد: ماهی‌ها بسیار آسیب‌پذیر بوده و پس از صید و یا به خاطر هجوم انواع عوامل بیماری‌زا به علت نگهداری در محیط‌های نامناسب، به سرعت رو به فساد و کهنگی می‌روند و نه تنها خاصیت غذایی بسیار ارزشمند خود را از دست می‌دهند، بلکه ممکن است به صورت یک منبع بیماری‌زا و حتی خطرناک در آیند.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: ماهی‌ها از جمله میزبان‌های کرم بوده و قابل انتقال به مصرف‌کنندگان است در هنگام تهیه ماهی، لازم است آن را به خوبی و در شرایط مناسب نگهداری و به نحو مطلوبی طبخ و سپس مصرف شود.

به گفته مظهری، گرچه اغلب تخم مرغ‌های تازه دارای محیط درونی استریل و سالم است، ولی پوسته تخم مرغ‌ها به‌واسطه آلودگی به مدفوع مرغ، و امکان نفوذ آن به داخل تخم مرغ از راه ترک وجود دارد.

وی ادامه داد: میوه ها و سبریجات از جمله منابع مهم دیگر برای انتشار انواع میکروب‌های بیماری‌زا، کرم‌های مختلف تلقی می‌شوند، به ‌خصوص اگر سبزیجات با آب‌های حاصل از فاضلاب پرورش داده شوند و علاوه بر آلودگی متعدد و مختلف بیرونی، سبزیجات با جذب انواع فلزات سنگین و مواد زیان‌آور که حتی با شستن و پختن نیز از بین نمی‌روند، نیز آلوده می‌شوند.

مظهری تصریح کرد: همچنین سبزیجاتی که به صورت سالادهای مختلف به شکل خام مصرف می‌ شوند، ممکن است به علت بی‌دقتی و جدی نگرفتن ضدعفونی و شستن دقیق و صحیح سبزیجات برای سلامتی خطرساز باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار