کد خبر: ۸۸۷۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 14 August 2020

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۰ هزار پناهنده افغانستانی به صورت داوطلبانه از طریق مرز دوغارون به کشور خود بازگشتند.
 
                                                   خروج داوطلبانه ۱۳۰ هزار افغانستانی از مرز دوغارون
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محمد تقی هاشمی روز پنجشنبه در حاشیه سفر به تایباد و بازدید از پروژه ساخت موکب زائران اربعین حسینی افزود: با توجه به شرایط مناسبی که امروز از نظر امنیتی، اجتماعی و اقتصادی در افغانستان ایجاد شده، بسیاری از پناهندگان افغانستانی ساکن ایران تمایل به بازگشت به کشور خود را دارند.

وی اظهار کرد: کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و دولت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از چند سال قبل تلاش کردهاند طی طرح مشترک بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستانی، زمینه بازگشت آن‌ها را تسهیل کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: بر این اساس افراد به صورت داوطلبانه و خود معرف درخواست خود را برای بازگشت به افغانستان به کمیساریا اعلام می‌کنند.

هاشمی افزود: در راستای ارائه خدمات بشر دوستانه، در مرز دوغارون شرایط و امکانات مناسبی برای خروج این دسته از اتباع خارجی کشور دوست و همسایه افغانستان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: تعهد ما فراهم کردن زمینه بازگشت داوطلبانه اتباع خارجی به کشورشان است و هماهنگی مناسبی با سازمان‌های جهانی و بین المللی در این حوزه انجام شده و بیشترین اتباعی که از طریق مرز دوغارون به سمت کشور خود بازگشت داده می‌شوند متجاوزان مرزی از این کشور هستند که به صورت غیرقانونی و شبانه از مرز‌های غیر رسمی وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: سال گذشته افزون بر ۳۴۰ هزار نفر از اتباع خارجی کشور افغانستان از طریق مرز دوغارون به صورت داوطلبانه وارد کشور خود شدند.

هاشمی افزود: جمع شدن پاسگاه‌های مرزی یکی از مهمترین دلایل تردد غیر مجاز در مرز‌های مشترک ایران و افغانستان است که باعث بروز مشکلاتی برای دولت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان شده است.

طرح ساخت سالن ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی در مرز دوغارون تایباد در زمینی به مساحت هزار و ۸۰۰ متر مربع در حال ساخت است که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرز دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار