کد خبر: ۸۸۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 12 August 2020

 

روز گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با اعلام خبر ثبت رسمی واکسن کروناویروس، جهان را غافلگیرد کرد.
                                                   آیا روس‌ها "کرونا" را با "کره ماه" اشتباه گرفته‌اند؟

به گزارش به گزارش تابناک به نقل از اسپیس، همانطور که در این اخبار عنوان شد، این واکسن رسمی روس‌ها (Sputnik V) نامگذاری شده است و به نظر میرسد روس‌ها با انتخاب این نام قصد داشته اند موفقیت‌های فضایی خود در دوران جنگ سرد و ارسال اولین ماهواره به فضا را به رقبای خود یادآوری کنند.

علت این نامگذاری به دلیل پرتاب ماهواره "اسپوتنیک" ساخت اتحاد جماهیر شوری است که در ۴ اکتبر سال ۱۹۵۷ میلادی به عنوان نخستین شیء دست‌ساز بشر در مدار پایینی کره زمین قرار گرفت و به این ترتیب روسیه توانست آمریکا را در این مرحله از مسابقات فضایی دوران جنگ سرد شکست دهد.

" اسپوتنیک-۱" به مدت سه ماه با سرعتی برابر ۲۹ هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین حرکت می‌کرد و به طور متوسط هر ۹۲ دقیقه یک بار یک مدار کامل را می‌پیمود.

پرتاب اسپوتنیک-۱ چه به لحاظ علمی و چه از نظر سیاسی یکی از مهمترین رویداد‌های قرن بیستم محسوب می‌شود. مطالعه امواج رادیویی دریافتی از اسپوتنیک در زمین، اطلاعات زیادی را در مورد حرکت امواج رادیویی در یونوسفر برای دانشمندان فراهم آورد.

اسپوتنیک-۱ یک ماهواره کروی-شکل آلومینیومی با قطر ۵۸ سانتیمتر بود که چهار عدد آنتن مخابراتی به بدنهٔ آن متصل بودند. باتری‌ها، ابزار‌های الکتریکی و دستگاه‌های مخابراتی آن در محفظه‌ای بسته در داخل آن قرار داشتند.

با انتخاب این اسم، روس‌ها نشان دادند که همانطور که اولین ماهواره ساخت بشر را آن‌ها را پرتاب کردند، در دوران بحران کووید-۱۹ نیز اولین واکسن رسمی را آن‌ها ساخته‌اند.

گرچه روسیه به عنوان اولین کشور ثبت اولین واکسن کرونا در جهان را اعلام کرده و در این میان گریزی هم به موفقیت‌های فضایی خود در گذشته زده است، اما محققان سراسر جهان چالش‌ها و سوالات مختلفی راجع به ایمنی این واکسن روس‌ها مطرح کرده‌اند. چرا که معتقدند مرحله آزمایش انسانی این واکسن کمتر از دو ماه و کوتاه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار