کد خبر: ۸۸۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 11 August 2020
 

سخنگوی دولت اعلام کرد که مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس ۲۱ شهریور برگزار می‌شود.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت که اخیراً به کرونا مبتلا شده است، در راستای اطلاع‌رسانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به سوالات خبرنگاران به صورت مکتوب پاسخ داد.

او در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آمریکا قرار است روز سه‌شنبه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران را در شورای امنیت به رای بگذارد. با توجه به مواضع روسیه و چین و از طرف دیگر مواضع کشورهای اروپایی برجام، ارزیابی شما از این اقدام آمریکا چیست و در صورت تصویب احتمالی این قطعنامه، پاسخ ایران چیست؟ گفت: اقدام آمریکا قبل از اینکه تهدید ایران باشد استفاده از ساز و کار شورای امنیت برای تهدید شورای امنیت و به سخره گرفتن سازوکار چند جانبه گرایی است. آمریکا می‌خواهد با استفاده از اهرم شورای امنیت علیه شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی و ساز و کارهای چندجانبه اقدام کند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: لذا هر نوع قطعنامه‌ای در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقابل قبول بوده و به استهزا گرفتن قوانین بین‌المللی است. آمریکا به اعتراف رهبرانش از برجام خارج شده و تا زمان بازگشت کامل به آن و انجام تمامی تعهداتش، هیچ حقی چه در ارتباط با متن توافق و چه مرتبط با قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در حمایت از آن ندارد.

ربیعی بیان کرد: رژیم آمریکا به خوبی می‌داند که این تلاش مخرب، قانون گریزانه و بدخواهانه، به ناکامی فاجعه‌آمیز و منزوی کننده دیگری تبدیل خواهد شد؛ با این حال، اصرار آنها به تداوم این مسیر از پیش شکست خورده نمی‌تواند معنایی جز سماجت در برابر پذیرش واقعیت‌ها داشته باشد؛ از جمله این واقعیت که جامعه بین‌المللی مصمم در پاسداری از قوانین، توافقات و مقررات حاکم میان کشورها و سدی بلند و غیرقابل عبور برای آمریکا در متزلزل کردن پایه‌های ثبات و امنیت جهانی است.

او افزود: به نظر می‌رسد که سیاستگذاران گمراه در آمریکا حاضرند پافشاری به ناتوانی خود در درک حقایق بین‌المللی را تا جایی ادامه دهند که آمریکا و نحوه رهبری آن را بی‌اعتبارتر از همیشه کنند. با این حال، جمهوری اسلامی ایران آماده اثبات این موضوع است که کمترین مسامحه‌ای در ارائه پاسخی متناسب و قاطع به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و غیرقانونی نشان نخواهد داد.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با تحولات و اتفاقات اخیر در لبنان و اینکه چه دسیسه و دست‌های پنهانی پشت پرده این حوادث است و موضع و رویکرد ایران چیست؟ اظهار داشت: در مورد حوادث لبنان منتظر بررسی‌های دولت لبنان و اعلام نتایج از سوی آن کشور هستیم.

ربیعی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از همه کشورها می‌خواهد که از هرگونه دخالت فرصت‌طلبانه در تعیین سرنوشت لبنان خودداری کنند. به ویژه ریاکاری آمریکا در ادعای کمک به لبنان در حالی که حتی در این شرایط تاسف انگیز، حاضر به لغو تحریم‌های غیرانسانی خود نیست، مایه نگرانی است.

او بیان کرد: اطمینان داریم که ملت لبنان به شرط حفظ اتحاد و تکیه بر منابع و نیروهای داخلی، قادر به پشت سر گذاشتن این دوران سخت است. در همین حال، جمهوری اسلامی ایران در تماس نزدیک با دولت لبنان، به ارسال کمک‌های بشردوستانه و اقلام مورد نیاز مردم آسیب دیده ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس قرار است در ۲۱ شهریور برگزار شود، آیا این دور از انتخابات در زمان مقرر برگزار می‌شود و یا اینکه به دلیل شیوع مجدد کرونا امکان دارد به زمان دیگری موکول شود؟ پاسخ داد: بنا بر نظر وزارت کشور، مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ شهریور ماه برگزار می‌شود و با توجه به شیوع بیماری کرونا در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد دولت انجام تبلیغات یک هفته‌ای به روش‌های غیرتجمعی همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت به خصوص استفاده از فضای مجازی است. زیرا تجمعات در زمان تبلیغات قابل کنترل نیست.

ربیعی اضافه کرد: همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در خصوص سه حوزه تهران، آستانه اشرفیه و تفرش در سال ۱۴۰۰ و همراه با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

او در رابطه با این سوال که دونالد ترامپ گفته که ایران انتخاب دوباره او را دوست ندارد و ادعا کرده که در صورت انتخاب مجدد، به سرعت با ایران به توافق خواهد رسید. همینطور یک افسر ارشد اطلاعاتی آمریکا اخیراً نسبت به مداخله ایران، روسیه و چین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد. واکنش دولت ایران به این گفته‌ها چیست؟ عنوان کرد: آقای ترامپ چهار سال فرصت داشت که با انتخاب یک مسیر درست، توافق شده و قانونی، دیپلماسی موفقی را با ایران آغاز کند. او نه تنها این کار را نکرد بلکه بدترین خطاهای آمریکا را در دهه‌های گذشته مرتکب شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: حتی اگر ترامپ برای بار دوم انتخاب شود، تا وقتی به سیاست فشار بر ایران ادامه دهد، هیچ موفقیتی در رسیدن به توافق به دست نخواهد آورد. در صورت تداوم سیاست خصمانه علیه ملت ایران، ما آماده‌ایم که مقاومت حداکثری ایران را تا هر زمان که نیاز باشد، ادامه دهیم. اگر ترامپ در مسیر جبران اشتباهات گذشته، جدی باشد از آن استقبال می‌کنیم اما به نظر نمی‌رسد که ادعای اخیر او، هدفی فراتر از جلب رای در انتخابات داشته باشد.

ربیعی گفت: به همین ترتیب، ادعای بی پایه دخالت ایران در انتخابات آمریکا، به منظور استفاده انتخاباتی از ایران هراسی است. همانگونه که بارها تکرار کرده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران هیچ علاقه‌ای به مداخله در سیاست‌های حزبی در آمریکا ندارد و هیچ مزیتی در برتری یکی از دو حزب آمریکا بر دیگری نمی‌بیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار