کد خبر: ۸۸۶۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 11 August 2020

رویدادهای شهریور و بیم قرمز شدن وضعیت کرونا در کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا- رویدادهای پیش رو از جمله برگزاری آزمون‌ سراسری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، انتخابات دورم دوم مجلس، آئین‌های مذهبی و همچنین پایان فصل گرما و نزدیک شدن به فصل پاییز، این بیم را در میان مسوُولان به وجود آورده که اگر مردم به توصیه‌های بهداشتی پایبند نباشند شرایط استان کرمانشاه را به حالت قرمز برگردانند و تعداد مبتلایان به کرونا در استان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ متخصصان حوزه پزشکی معتقدند که تجمع مردم، ازدحام جمعیت، نبستن ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از دلایل انتقال ویروس کرونا است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به حذف چرخه انتقال این ویروس کمک کرد.

استان کرمانشاه از نظر شیوع ویروس کرونا در تیرماه امسال در وضعیت قرمز بود که خوشبختانه با همکاری و همراهی مردم و تلاش‌های کادر درمان از این وضعیت خارج شد اما مسوُولان دانشگاه علوم پزشکی استان معتقدند خارج شدن از وضعیت قرمز پایدار نیست و در صورت عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی امکان بازگشت به این وضعیت وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز سه‌شنبه در نشست تجلیل از خبرنگاران استان کرمانشاه به مناسبت روز خبرنگار با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا از جمله شهدای خبرنگار و مدافعان سلامت، از تعامل و همکاری همه رسانه‌ها با مجموعه سلامت استان قدردانی کرد و گفت: این تعامل و همکاری خوب موجب افزایش سطح آگاهی مردم استان نسبت به بیماری کرونا شده است.

زنگ خطر شیوع کرونا در شهریور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این نشست خبری با بیان اینکه در شهریور امسال با رویدادهای متعددی روبرو هستیم، گفت: تجمع و ازدحام جمعیت یکی از دلایل انتشار ویروس کرونا است که در این رویدادها پیش رو ما با تجمع جمعیت روبرو خواهیم بود و از این رو از اکنون برای شیوع بالای کرونا در استان هشدار می‌دهیم.

دکتر «محمودرضا مرادی» با بیان اینکه با همکاری و تعامل رسانه‌ها و زحمات کادر درمان شاهد فروکش کردن شیوع کرونا در استان هستیم، افزود: پایین آمدن آمار مبتلایان در نتیجه رعایت توصیه‌های بهداشتی توسط مردم است که اگر این روند ادامه یابد وضعیت استان بهتر خواهد شد و در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها شاهد بازگشت به وضعیت قرمز خواهیم بود.

او چهار روز تعطیلات در شهریور را نیز یکی از زنگ خطرها برای افزایش آمار مبتلایان به کرونا دانست و از مردم خواست در این تعطیلات به مسافرت نروند و همچنان به توصیه های بهداشتی پایبند باشند.

وی به فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم سوگواری در این ماه جزو آئین‌ها و سنت های قدیمی مردم مسلمان استان است که ما پروتکل‌های ویژه این ماه را تدوین کرده‌ایم و شعار «هرخانه یک حسینیه» را نیز پیشنهاد کرده‌ایم.

او از مردم مسلمان و متدین استان کرمانشاه خواست آئین‌های عزاداری را با جمعیت کمتر و رعایت توصیه‌های بهداشتی برگزار کنند و یادآور شد که ما دوست داریم مراسم‌های عزاداری با شور و شوق بیشتری نسبت به سال گذشته برگزار شود اما نباید وجود ویروس کرونا را نیز نادیده بگیریم.

نقش راه پاییز و زمستان تدوین شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه کرونا بیماری جدید و نوپدیدی است، گفت: در فصل سرما به دلیل اینکه میزان تجمع افراد بیشتر می‌شود و از طرف دیگر با بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا نیز روبر هستیم از این رو احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا نیز وجود دارد.

مرادی با بیان اینکه نقشه راه فصل پاییز و زمستان را تدوین کرده‌ایم، افزود: در این نقشه همه پیش‌بینی‌های لازم در ارتباط با تخت‌های بیمارستانی، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، تخت های ویژه و حتی تولید زباله و سایر موارد را کرده‌ایم و امیدواریم با کمترین خسارت از این فصول نیز عبور کنیم.

وی در مورد ذخیره ماسک برای پرسنل درمان استان نیز گفت: اکنون روزانه ۳۵هزار عدد ماسک در مراکز درمانی استان مصرف می‌شود که برای فصل سرما نیز روزانه ۱۰هزار عدد ذخیره می‌کنیم که با کمبود مواجه نشویم.

مردم امورات خود را با رعایت پروتکل‌ها انجام دهند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این نشست با بیان اینکه ویروس کرونا فعلا در جامعه ماندگار است و رفتنی نیست، گفت: ما مخالف انجام امورات مردم نیستیم و معتقدیم که باید با وجود کرونا مردم به امورات خود هم برسند اما توصیه‌های بهداشتی را برای درامان ماندن از این ویروس رعایت کنند. 

مرادی افزود: احتمال اینکه کرونا تا سال آینده باشد، وجود دارد و حتی اگر واکسن آن هم کشف شود بازهم باید مراقب بود که به این ویروس مبتلا نشویم و از این رو از رسانه‌ها می‌خواهم که هشدارهای لازم را به مردم بدهند تا از این ویروس در امان بمانند.

او همچنین از اطلاع‌رسانی‌های خوب رسانه‌ها در همه بخش‌ها از جمله در ارتباط با کرونا قدردانی کرد و گفت: انتظار داریم رسانه‌ها به تحلیل وضعیت موجود در ارتباط با کرونا و ارائه پیشنهادات لازم بپردازند و به اطلاع‌رسانی صرف بسنده نکنند.

وی با اعلام اینکه تعداد افراد مبتلا به کرونا در استان اکنون به یک سوم ماه قبل رسیده است، گفت: اگرچه تعداد مبتلایان کاهش یافته اما این وضعیت پایدار نیست و می‌طلبد که مردم همچنان توصیه‌های بهداشتی را برای کاهش آمار مبتلایان رعایت کنند.

او ارائه آمارهای شفاف را یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در همه بخش ها به خصوص در ارتباط با کرونا دانست و افزود: ما هر آنچه در مورد کرونا باشد را با مردم در میان گذاشته‌ایم و موضوع پنهانی نداریم و تاکنون نیز به مردم دروغ نگفته‌ایم و نخواهیم گفت.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا روز ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۸ هزار و ۸۴۴ نفر رسید.

دکتر «سیماسادات لاری» افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۶۱۶ نفر رسید.

به گفته او استانهای مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی اضافه کرد: همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار