کد خبر: ۸۸۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸ 10 August 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سکه عقب نشینی کرد، ریزش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش دارایی‌های ۵ غول نفتی جهان، ماراتن طلا برای شکستن قیمت بالاتر ادامه دارد، یارانه فردا واریز می‌شود و رشد تولید خودرو در برزیل را در بر دارد.

قیمت دلار و یورو در این صرافی‌ها کاهش یافت

امروز در صرافی‌های بانکی و مجاز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۱۷۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۱۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز پنج شنبه ۱۲۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۵۷۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به آخرین روز هفته قبل، ۹۵۰ تومان ارزان‌تر شده است.

سکه عقب نشینی کرد

قیمت سکه طرح جدید، امروز یکشنبه ١٩ مرداد ٩٩ در معاملات بازار آزاد تهران به ١٠ میلیون و ٣۵٠ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به همین قیمت، یعنی ١٠ میلیون و ٣۵٠ هزار تومان معامله شد. قیمت نیم سکه ۵ میلیون و ٣٨٠ هزار تومان، ربع سکه ٣ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است. قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی نیز ٢٠٣۵ دلار و ۷۵ سنت و هر گرم طلای ١٨ عیار یک میلیون و ٣٨ هزار و ٨٢۴ تومان است. /مهر

واکنش رئیس جمهور ترکیه به ریزش اخیر لیر

پس از آن که ارزش لیر در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسید، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور در واکنش به آن گفت که اقتصاد ترکیه قوی‌تر از قبل از بحران فعلی بیرون خواهد آمد و نوسانات اخیر لیر در مقابل دلار و یورو مساله‌ای موقتی خواهد بود. لیر ترکیه پنجشنبه هفته قبل تنها در یک روز سه درصد ارزش خود را از دست داد و نرخ برابری هر دلار به ۷.۲۹ لیر و نرخ برابری هر یوروبه ۸.۶۴ لیر رسید که در تاریخ معاصر این کشور بی سابقه بوده است.

اردوغان که در شهر استانبول سخن می‌گفت با اشاره به اینکه وضعیت بهتر خواهد شد افزود: در مقایسه با دیروز، ما قوی‌تر هستیم و فردا حتی از امروزمان نیز نیرومندتر خواهیم بود. پیش از این نیز کارشناسان و نهاد‌های بین المللی هشدار داده بودند اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش‌های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است.

ریزش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش دارایی‌های پنج غول نفتی جهان

پنج غول نفتی جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه کاهش قیمت و تقاضای سخت ناشی از پاندمی کرونا، علاوه بر نرخ تولیدات، در مجموع ارزش دارایی‌های خود را حدود ۵۰ میلیارد دلار کاهش داده‌اند. به گزارش ایبِنا از رویترز، کاهش شدید ارزش دارایی و افت تولیدات نشان دهنده عمق فاجعه در سه ماهه دوم سال است. تقاضای جهانی سوخت در برهه‌ای حدود ۳۰ درصد ریزش کرد و همچنان نیز در مقایسه با سطوح پیش از پاندمی پایین است. بسیاری از مدیران اجرایی شرکت‌های نفتی گفته اند که آن‌ها به این دلیل ارزش دارایی‌های خود را تا این اندازه کاهش داده‌اند که انتظار دارند تقاضا همچنان تا چندین سه ماهه دیگر متزلزل بماند، زیرا مردم کمتر سفر می‌کنند و در نتیجه پاندمی که تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن را کشته است، سوخت کمتری مصرف می‌شود.

در جمع این پنج غول نفتی، اکسون موبیل افت ارزش قابل توجهی را به ثبت نرسانده است، اما ارزیابی مجدد برنامه‌های این شرکت می‌تواند به از دست رفتن بخش چشمگیری از دارایی آن منجر شده و هشداری مبنی بر حذف ۲۰ درصدی یا ۴.۴ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت و گاز این شرکت باشد. در سوی مقابل، شرکت انگلیسی بی‌پی ضرر ۱۷ میلیارد دلاری را متحمل شده است. این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد تا در سال آتی محوریت هزینه‌های خود را بیشت حول انرژی‌های تجدیدپذیر و کمتر در حوزه نفت و گاز طبیعی متمرکز کند. «لی مگینیس» مدیر اجرایی شرکت مشاوره Alarez & Marsal معتقد است که تقاضای ضعیف بدان معنا است که تولیدکنندگان نفت باید برنامه‌های تجاری و کسب و کار خود را بازنگری کنند و هدف آنان باید این باشد که فقط به اندازه‌ای تولید کنند که درآمدزا باشد نه بیشتر از هزینه‌های کلی. مگینیس افزود: روند تولیدات کم هزینه بی‌شک تا پایان سال ۲۰۲۱ پابرجا است و در سال ۲۰۲۲ نیز این روند تاجایی که برنامه‌های توسعه‌ای جدید بازنگری شوند ادامه خواهد یافت.

شرکت بی‌پی مستقر در لندن پیشتر اعلام کرد، قصد دارد تا تولیدات کلی خود را تا سال ۲۰۳۰ تقریبا به اندازه روزانه یک میلیون معادل بشکه نفت کاهش دهد؛ این رقم هم اکنون روزانه ۳.۳ میلیون معدل بشکه نفت است. از بین پنج غول نفتی، اکسون با روزانه ۳.۶۴ میلیون معادل بشکه نفت، بزرگ‌ترین تولید کننده است، اما تولیدات این شرکت در فاصله سه ماهه اول و دوم روزانه ۴۰۸ هزار معادل بشکه نفت کاهش پیدا کرده است. این پنج شرکت بزرگ شامل، شورون، رویال داچ شِل و توتال همچنین هزینه‌های خود را نیز در این ۶ ماه، در مجموع ۲۵ میلیارد دلار کاهش داده‌اند.

بورس دوباره رکورد زد

امروز شاخص کل با ۴۶۴۶۵ واحد افزایش معادل ۲.۲۸ درصد به دو میلیون و ۸۰ هزار و ۶۵۸ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۲۲۰۶ واحد افزایش معادل ۲.۲۸ درصد به ۵۴۶ هزار و ۵۸۴ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۵۴۴ واحد افزایش معادل ۰.۲۹ درصد به ۵۳۳ هزار و ۴۰۲ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۰۱۳ واحد افزایش معادل ۰.۲۹ درصد به ۳۵۰ هزار و ۴۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۷۵۷۲ واحد افزایش معادل ۱.۸۲ درصد به دو میلیون و ۶۵۷ هزار و ۷۰۳ واحد، شاخص بازار اول با ۳۵۸۹۳ واحد افزایش معادل ۲.۴۶ درصد به یک میلیون و ۴۹۵ هزار و ۹۷۸ واحد و شاخص بازار دوم با ۸۶۱۳۴ واحد افزایش معادل ۲.۰۴ درصد به ۴ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۱۲ واحد رسید.

گزارش بورس امروز یکشنبه 19 مرداد 99/ چه نمادهایی بیشترین افزایش قیمت را داشتند؟

پرداخت تسهیلات تا ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: ارزش سهام عدالت در ابتدا، ۸ میلیون تومان بود، اما امروز سهام حدود ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزش دارد. سهام عدالت در مدت چهار ماه، دو برابر شد و انتظار می‌رود که دارندگان این سهام در حفظ آن کوشا باشند و به راحتی این سهام را نفروشند. وی افزود: در روز‌های حساسی به سر می‌بریم، هم از لحاظ بحث اقتصادی و هم تاثیرات ویروس کرونا بر کسب و کار‌ها، که نیاز به منابع مالی دارد، به همین دلیل، بانک‌ها به میدان آمده اند تا نیاز جامعه و مردم را از طریق ارایه کارت اعتباری تامین کنند. معمارنژاد افزود: نظام بانکی به ویژه بانک‌های تجارت، ملی، سپه، ملت و صادرات با همه توانایی، در این زمینه خدمت رسانی خواهند کرد. ارایه کارت اعتباری، دستورالعملی است که بانک مرکزی بخشنامه کرده و همه بانک‌ها توافق کردند تا ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را به صورت تسهیلات پرداخت کنند. سود دریافتی بانک‌ها با ارایه کارت اعتباری، ۱۸ درصد است و متقاضیان نیازی به مراجعه حضوری در بانک‌ها ندارند، به طوری که سامانه‌های الکترونیکی تعریف شده و از دو طریق داده اطلاعاتی شماره شبا و شماره تلفن همراه مشتری شناسایی شده و فرآیند بانکی از طریق سیستم‌های الکترونیکی به سرعت انجام می‌شود. وی افزود: در حال حاضر بانک‌های ملی و ملت کاملا الکترونیکی شده اند و سایر بانک‌ها هم کار الکترونیکی شدنشان در حال انجام است.


مغازه‌داران هم از افزایش قیمت گلایه دارند

فارس: این چندمین باری است که صنایع لبنی قیمت لبنیات را در بازار افزایش می‌دهند و این در حالی است که سرانه مصرف کشور کمتر از نصف میانگین جهانی است و کمبود لبنیات در سبد غذایی مردم تهدید جدی برای سلامت آنهاست. یک مغازه دار در منطقه ۱۹ تهران گفت: قیمت انواع شیر بطری در حدود یک هزار تومان افزایش دارد. قیمت شیر یک لیتری تتراپک هم نسبت به چند ماه گذشته ۲۶۰۰ تومان بیشتر شده و از ۷۴۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت چیزی نیست که حداقل بخشی از مردم را راضی نگه دارد. در این میان حتی مغازه‌داران هم از این افزایش قیمت ناراحت و نگرانند. احمد معینی مدیر یک سوپرمارکت گفت: واقعیت این است که قیمت‌ها که بالا می‌رود سود ما هم پایین می‌آید، در حقیقت تقاضا برای محصولات ما کم می‌شود. وی افزود: مثلاً سفارش محصولات لبنی ما هر موقع قیمت‌ها بالا می‌رود پایین می‌آید؛ چراکه مردم توان خرید ندارند و میزان محصولی که روزانه به فروش می‌رسانیم به حداقل می‌رسد. این مدیر سوپرمارکت گفت: میزان سفارشات محصولات لبنی ما نسبت به چند ماه گذشته یک سوم کاهش یافته است.


ماراتن طلا برای شکستن قیمت بالاتر ادامه دارد

برخی از تحلیلگران بازار جهانی بر این باورند که قیمت طلا عقب نشینی کند یا نه، طلا همچنان به ثبت رکورد‌های جدید ادامه می‌دهد و به سوی مرز ۲۱۰۰ دلار و بالاتر از آن در حرکت است. به گزارش ایسنا، تحلیلگران اظهار می‌کنند علاقه بسیار بالای سرمایه گذاران به فلزات ارزشمند، روند صعودی طلا را پرقدرت نگه می‌دارد و از سوی دیگر عوامل کلان که در افزایش قیمت طلا موثر بوده اند، تغییر نکرده و از تداوم روند صعودی این فلز ارزشمند پشتیبانی می‌کنند.

طلا هفته گذشته برای نخستین بار از مرز ۲۰۰۰ دلار و سپس از مرز ۱۰۵۰ دلار عبور کرد و تا رکورد ۲۰۸۹ دلار هم چیش رفت. هر اونس طلا در معاملات بازار نیویورک ۴۱ دلار و ۴۰ سنت معادل دو درصد سقوط کرد و در ۲۰۲۸ دلار بسته شد، اما همچنان بالای مرز روانی مهم ۲۰۰۰ دلار ماند و برای کل هفته ۲.۲ درصد رشد ثبت کرد. تحلیلگران به کیتکونیوز گفتند: تدابیر محرک مالی و پولی جهانی، طوفان کاملی برای طلا فراهم کرده اند و با وجود سقوط ۲ درصدی قیمت این فلز زرد در معاملات روز جمعه، روند کلی بازار بسیار مثبت مانده است.


یارانه فردا واریز می‌شود

یکصد و چهاردهمین مرحله از یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی مربوط به تیر ماه، همراه با افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ فردا دوشنبه ۲۰ مردادماه به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت خواهد بود.


رشد تولید خودرو در برزیل

تولید خودرو در برزیل طی ماه جولای با رشد ۷۳‌درصدی نسبت به ماه پیش از خود روبه‌رو شد و به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. با این حال آمار‌ها نشان می‌دهد صادرات خودروی برزیل در این ماه افت ۲/ ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، در حالی که فروش خودرو در این ماه نسبت به ماه ژوئن، رشد ۴/ ۳۱ درصدی را تجربه کرد و به ۱۷۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید. پاندمی بیماری کووید-۱۹ از چند ماه گذشته تاکنون موجب شده است اغلب دولت‌ها مجبور شوند برای ممانعت از گسترش شیوع ویروس کرونا، قوانین قرنطینه‌ای سختی را اعمال کنند و همین امر سبب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و فروشگاه‌های خودرویی شد. با این حال چند هفته‌ای است که با کاهش محدودیت‌ها، آمار فروش و سود خودروسازان نیز بر ریل بهبود قرار گرفته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار