کد خبر: ۸۸۶۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵ 10 August 2020

حمله معترضان به وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی لبنان، افشای جزئیات دیدار ماکرون با نماینده حزب الله در بیروت، اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه عربستان علیه حزب‌الله لبنان و بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی حمایت از بیروت از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست خصمانه شورای همکاری خلیج فارس برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتهامات بی اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

وی  با وارد کردن اتهام بی اساس فرقه گرایی به جمهوری اسلامی ایران، خواستار ادامه تحریم تسلیحاتی آن شد.

افشای جزئیات دیدار ماکرون با نماینده حزب الله در بیروت/ درخواست خصمانه شورای همکاری خلیج فارس برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/حمله معترضان به وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی لبنان/ بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی حمایت از بیروت

در این نامه ادعا شده است: با توجه به اینکه ایران در راستای تسلیح و تجهیز گروه های فرقه گرا در منطقه حرکت می کند و ایران از زمان صدور قطعنامه شماره ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ از دخالت در امور همسایگان دست برنداشته است. از این روی، برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی ایران مناسب نیست، مگر اینکه ایران از فعالیت های بی ثبات کننده خود در منطقه و تجهیز گروه های مورد حمایت خود دست بردارد و از این روی، تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای تضمین امنیت منطقه و دنیا ضروری است.

حمله معترضان به وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی لبنان

معترضان لبنانی به رغم هشدارهای ارتش و نیروهای امنیتی لبنان، برای دومین بار به مراکز دولتی یورش بردند و باعث تخریب این مراکز شدند.

به دنبال ورود برخی از معترضان به وزارتخانه خدمات عمومی و امور مهاجران لبنان، ارتش این کشور بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که برخی از معترضان «چارچوب‌های مسالمت‌آمیز تظاهرات» را زیر پا گذاشته و اقدام به «ایجاد اغتشاش، آشوب، وارد کردن خسارت و آتش زدن اموال دولتی و خصوصی» کرده‌اند.

ارتش لبنان ضمن هشدار دادن به این «افراد آشوبگر»، از آن‌ها خواست هرچه سریعتر اماکن و اداراتی را که وارد آنجا شده‌اند، ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شماری از معترضان اقدام به پرتاب سنگ و مواد منفجره به سمت نیروهای امنیتی کرده‌اند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز حکایت از آن دارد که شماری از معترضان اقدام به آتش زدن اطراف ساختمان پارلمان لبنان کرده‌اند.

معترضان لبنانی شنبه به چند وزارتخانه از جمله وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد حمله کرده و خساراتی را به این وزارتخانه‌ها وارد کردند. یک نیروی امنیتی نیز در حمله معترضان کشته شد.

افشای جزئیات دیدار ماکرون با نماینده حزب الله در بیروت/ درخواست خصمانه شورای همکاری خلیج فارس برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/حمله معترضان به وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی لبنان/ بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی حمایت از بیروت

ارتش لبنان همچنین ادعای برخی منابع مبنی بر حمله عناصر خود به معترضان با گلوله مشقی را تکذیب کرده و گفته است، نیروهای ارتش تلاش کرده و در آینده نیز خواهند کرد با معترضان به وسیله «راه‌های مسالمت‌آمیز» تعامل کند.

افشای جزئیات دیدار ماکرون با نماینده حزب الله در بیروت

برخی منابع دیپلماتیک به شبکه تلویزیونی المیادین گفتند: ماکرون در ملاقاتش با سران احزاب و تشکل‌ها گفت که اهمیت این دیدار در آن است که شما همگی حول یک میز گردهم می آیید و (این) اهمیت با حضور نماینده‌ای از حزب الله بیشتر می‌شود.

این منابع گفتند: ماکرون طرح برخی سران (حزبی) درخصوص لزوم خلع سلاح حزب الله به عنوان یک اولویت را رد کرده است.

این منابع دیپلماتیک افزودند: ماکرون گفت که اولویت همان اصلاحات و رسیدگی به مسائل روزمره کنونی شهروند لبنانی است.

این منابع تصریح کردند: ماکرون در برابر حاضرین گفت که او از رسیدگی به حساب های مالی نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی لبنان حمایت می‌کند.

این منابع دیپلماتیک که شبکه المیادین به نام آنها اشاره‌ای نکرد، افزودند: ماکرون به محمد رعد گفت که این اولین دیدار رسمی در سطح ریاست جمهوری با حزب الله است که بازتاب دهنده تمایل پاریس برای حضورش (حضور حزب الله) در صحنه است.

این منابع گفتند: ماکرون با (پیام) درود شخصی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله برای وی که محمد رعد آن را منتقل کرد، مثبت برخورد کرد.

این منابع دیپلماتیک گفتند: به نظر می‌رسد ماکرون مرحله‌ای موفق شده است تا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند که گزینه درست غرب، همان برخورد واقع بینانه با موازنه نیروهای مردمی و سیاسی موجود در عرصه لبنان است.

اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه عربستان علیه حزب‌الله لبنان

وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: تداوم تسلط حزب‌الله لبنان، نگرانی همه را برانگیخته و همه سوابق آن را در استفاده از مواد منفجره و ذخیره‌سازی آن بین غیرنظامیان می‌دانند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس حمایت از لبنان که به ابتکار عمل فرانسه برگزار شد، بر اهمیت انجام تحقیقات شفاف و مستقل برای افشای علل انفحار بندر بیروت تاکید کرد و گفت، عربستان از اولین کشورهایی بود که کمک‌های فوری انسانی را به ملت لبنان ارائه کرد.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد:  ملت لبنان حق زندگی در کشورشان در امنیت و احترام را دارند، لبنان نیازمند اصلاحات سیاسی و اقتصادی فراگیر و فوری است.

بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی حمایت از بیروت

در بیانیه پایانی "کنفرانس حمایت بین‌المللی از بیروت و ملت لبنان" آمده است: جامعه جهانی و دوستان نزدیک لبنان و شرکایش هرگز ملت این کشور را تنها نخواهند گذاشت.

در این بیانیه اشاره شده است: انفجار بیروت که این شهر را در قلب آن هدف گرفت به منزله شوکی برای کل ملت لبنان، دوستان‌ و شرکایشان در خارج بود.

افشای جزئیات دیدار ماکرون با نماینده حزب الله در بیروت/ درخواست خصمانه شورای همکاری خلیج فارس برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/حمله معترضان به وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی لبنان/ بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی حمایت از بیروت

در این بیانیه تصریح شده است: شرکت کنندگان تصمیم گرفتند با قاطعیت و همبستگی به یاری ملت لبنان و بیروت بپردازند تا نتایج فاجعه چهار اوت را پشت سر بگذارند.

آنها توافق کردند منابع مهمی را در روزها و هفته‌های آتی با هدف پاسخگویی به نیازهای فوری بیروت و ملت لبنان فراهم کنند.

شرکت کنندگان در کنفرانس توافق کردند، کمک‌هایشان سریع، کافی و متناسب با نیازهای ملت لبنان و هماهنگ تحت رهبری سازمان ملل باشد و مستقیم و در نهایت شفافیت و کارآمدی در اختیار ملت لبنان قرار بگیرند.

در این بیانیه تصریح شد: براساس خواست ملت لبنان به تحقیقات بی‌طرف و قابل اعتماد و مستقل در خصوص انفجار بیروت به صورت فوری کمک می‌شود.

شرکت‌کنندگان همچنین از شجاعت قابل توجهی که اولین پاسخ‌دهندگان، کادر پزشکی، تیم‌های تحقیقات، جستجو، امداد و نجات، کل لبنانی‌ها و تیم‌های بین‌المللی برای یاری به زخمی‌ها و قربانیان نشان دادند و نیز تلاش‌های فوق‌العاده صلیب سرخ و دفاع مدنی لبنان تقدیر کردند.

طبق این بیانیه، نیازهای صریحی به صورت خاص در بخش پزشکی و سلامت، آموزش، مواد غذایی و در سطح آماده سازی شهری وجود دارد و این محورها در قالب برنامه‌های کمک‌های فوق‌العاده بین‌المللی در اولویت هستند.

در بیانیه پایانی این کنفرانس تاکید شد: شرکای لبنان آماده حمایت از شکوفایی اقتصادی و مالی این کشور هستند که مستلزم تعهد مقامات لبنانی به انجام سریع اقدامات و اصلاحات است.

در این بیانیه به حجم تعهدات مالی اشاره نشد اما ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، تعهدات مالی که برای کمک به لبنان در آینده نزدیک دریافت کرده به حدود ۲۵۲.۷ میلیون یورو رسید.

وی اضافه کرد: اصلاحات مطلوب برای تضمین آینده سیاسی و اقتصادی بر موسسات کشوری قوی تکیه دارد که برای منافع واقعی ملت لبنان تلاش کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار