تابناک گیلان/ آنچه تحت عنوان رمزگشایی از وعده «گشایش اقتصادی» زمزمه هایش شنیده می شود، این است که از قرار معلوم دولت قصد دارد که اوراق سلف موازی با پشتوانه نفت خام را عرضه کند. شنیده‌های اولیه حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود؛ یعنی به‌طور میانگین روزی ۶۰۰ هزار بشکه.
کد خبر: ۸۸۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱ 10 August 2020

 

تابناک گیلان/ آنچه تحت عنوان رمزگشایی از وعده «گشایش اقتصادی» زمزمه هایش شنیده می شود، این است که از قرار معلوم دولت قصد دارد که اوراق سلف موازی با پشتوانه نفت خام را عرضه کند. شنیده‌های اولیه حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود؛ یعنی به‌طور میانگین روزی ۶۰۰ هزار بشکه.
 
 
جزئیات طرح شورای هماهنگی اقتصادی سران 3 قوه برای «گشایش اقتصادی»/ پیشنهاد دولت برای پیش‌فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در قالب اوراق سلف
 

«گشایش اقتصادی» کلید واژه ایست که چند روز پیش روسای قوه مجریه و مقننه وعده آن را داده اند و از همان روز تاکنون تحلیل ها و پیش بینی های مختلفی در رسانه ها و محافل در خصوص اینکه این وعده چه می تواند باشد، صورت می گیرد؛ موضوعی که هنوز کسی از آن خبر ندارد و آنچه شنیده می شود، صرفا گمانه زنی هایی است که در رسانه ها و محافل سیاسی به گوش می رسد.

به گزارش «تابناک»، با خروج آمریکایی ها از برجام، حدود 2.5 سال است که جمهوری اسلامی تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و بین المللی از سوی ایالات متحده قرار گرفته است. تحریم ها و فشارهای ظالمانه ای که قرار بود در عرض چند ماه ایران را به زانو در آورد و ما را پای میز مذاکره ای بکشاند که رئیس جمهور و مقامات آمریکایی جزئیات آن را تعیین می کنند، اما کنون با وجود همه سختی ها این خواب آشفته آمریکایی ها بیش از 2.5 سال است که تعبیر نشده است.

هفته گذشته «حسن روحانی» رئیس جمهور سخن از گشایش اقتصادی داد و برای تحقق آن از مردم مدتی مهلت خواست. این کلیدواژه کمی بعد تر توسط «محمدباقر قالباف» رئیس مجلس نیز بکار گرفته شد و برخی مقامات دولتی نیز با طرح مسائل مبهمی که نشان دهنده این نبود که منظور آنها دقیقا از این گشایش اقتصادی چیست؟ بر ابهامات این موضوع افزودند. اما هرچه هست، مردم منتظر تحقق وعده داده شده هستند.

گمانه زنی های زیادی در خصوص چیستی و چگونگی «گشایش اقتصادی» وعده داده شده در بین سیاسیون و همچنین رسانه ها و شبکه های اجتماعی صورت گرفت؛ برخی خبر از رفع احتمالی تحریم ها می دادند، عده ای از پیوستن ایران به FATF گفتند و موضوعات دیگری هم به صورت پراکنده مطرح شد؛ اما به نظر می رسد گشایش اقتصادی از طریق هیچکدام از مسائل یاد شده صورت نخواهد گرفت، بلکه یک مساله و موضوعی است که کاملا منشاء داخلی دارد و می تواند تا حدودی زیادی احتیاجات کشور در شرایط تحریم در زمینه تامین نقدینگی را یرطرف کند.

آنچه تحت عنوان رمزگشایی از وعده «گشایش اقتصادی» زمزمه هایش شنیده می شود، این است که از قرار معلوم دولت قصد دارد که اوراق سلف موازی با پشتوانه نفت خام را عرضه کند. شنیده‌های اولیه حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود؛ یعنی به‌طور میانگین روزی ۶۰۰ هزار بشکه.

 اگر دولت موفق شود که تمام حجم پیش‌بینی شده را به فروش رساند، با قیمت‌های فعلی ارز سنا و نفت سنگین ایران، حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی می‌شود. در این اوراق، ریسک نوسان قیمت دلار و نفت وجود دارد، اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند.

 همچنین اوراق سلف موازی این امکان را به خریداران می‌دهد که در صورت نیاز، آن را در بازار ثانویه به فروش برسانند. در شرایط فعلی، حتی اگر دولت به میزان نصف حجم پیش‌بینی‌شده، موفق به تامین مالی از این محل شود، می‌تواند سایه کسری بودجه را از متغیرهای پولی بردارد.

اوراق سلف روشی از تامین نقدینگی از راه حذف سرمایه گذاری مالکیتی است. سلف از عقود قراردادی اسلامی و عکس نسیه است بر مبنای این عقد خریدار ابتدا پول را پرداخت می کند و در تاریخ سررسید جنس خریداری شده را تحویل می گیرد.

دولت با استفاده از این ابزار به شرکت ملی نفت مجوز پیش فروش نفت می دهد در این حالت یک نهاد واسط اوراق پیش فروش را به همراه حواله که نشان دهنده تعهد شرکت نفت است خریداری می کند. این نهاد اوراق را به همراه تضامین لازم به مردم می فروشد. در زمان سر رسید خریداران اوراق می توانند نفت خریداری شده را تحویل بگیرند یا به شرکت ملی نفت وکالت دهند تا نفت پیش خرید شده از سوی آنان را بفروشد. براساس پیشنهاد اولیه دولت یک سال مهلت دارد که این 200 میلیون بشکه را پیش فروش کند.

در طرح دولت قیمت دلار و قیمت نفت عناصر کلیدی هستند، دولت بر پایه قیمت زمان پیش فروش نرخ دلار و نفت را در نظر می گیرد. اما نفت پیش خرید شده در آینده به دست خریداران می رسد و طبیعتا بر مبنای دلار و قیمت نفت آن زمان ارزشگذاری می شود.

اگر در زمان تحویل قیمت نفت یا دلار به هر دلیل پایین تر از زمان حاضر باشد خریداران دچار ضرر و زیان می‌شوند. اما دولت با این هدف اوراق سلف موازی را برای اجرای این طرح پیشنهاد داده است. این طرح از طریق آپشن هایی که دارد می تواند نوسان قیمت ها را پوشش بدهد و حداقلی از سود را برای خریداران تضمین کند. گفته می شود قیمت روز تسویه قیمت نفت پایه عمان در روز قبل از سر رسید. دولت پیشنهاد داده که دوره سررسید دو ساله باشد.

برای ضمانت نرخ سود دولت پیشنهاد کرده با هدف پوشش ریسک کاهش قیمت دلار و نفت در این قرارداد نرخ سود سپرده بلند مدت در سر رسید به عنوان کف سود در نظر گرفته شود.

اگر قیمت نفت در زمان تحویل بالاتر از زمان پیش خرید باشد که سود آن به خریدار می رسد اما اگر قیمت اوراق  پایین تر از زمان پیش خرید باشد دولت به میزان نرخ سود سپرده بلند مدت به خریداران در یک سال آینده مابه التفاوت پرداخت خواهد کرد. گفته می شود در جلسه امروز دوشنبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار است در خصوص این موضوع تصمیم گیری شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار