کد خبر: ۸۸۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 10 August 2020

 

وحید خرمی روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان به مناسبت روز خبرنگار؛ با بیان اینکه هیچ سد سازی بدون عوارض نیست ، افزود: سد سازی عوارضی دارد اما همچون عمل جراحی می ماند که گرچه انجام عمل جراحی آسیب هایی دارد ولی منافعی را برای شخص بعد از انجام عمل به همراه می آورد.

وی ادامه داد: اگرچه هنگام سدسازی به بخشی از  محیط زیست و درختان آسیب وارد می شود  اما عوارض سد سازی در این استان خیلی کمتر از منافع آن است ؛ چرا که در صورت ساخت سد آب رودخانه های پرآب گیلان که در تابستان خشک می شوند ؛  در تابستان هم باقی مانده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلانتصریح کرد: در همین راستا، برای بهره برداری صحیح از آب های سطحی و دست نزدن به سفره های زیر زمینی جهت تامین آب شرب و کشاورزی ، علاوه بر سد مخزنی پلرود سدهای مخزنی دیگری همچون شفا رود، لاسک ، دیورش در استان در حال احداث است.

 خرمی اضافه کرد: در حال حاضر سد پلرود با ظرفیت تنظیم سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب ، با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال احداث است .

وی با اشاره به  وجود سدهای سپید رود و سد شهر بیجار اظهار داشت: سد سپیدرود با ظرفیت بیش از یک میلیارد متر مکعب که دو میلیارد متر مکعب آب در آن مدیریت می شود ، آب کشاورزی ۱۷۲ هزار هکتار را تامین می کند ؛ ضمن آنکه سد شهر بیجار قابلیت تامین آب دو و نیم میلیون نفر جمعیت استان را دارد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان خاطر نشان کرد: سد سازی در گیلان بدلیل پر بارش بودن این استان  باعث می شود که  کمتر از سفره های زیرزمینی  آب برداشت صورت گیرد .

 براساس آمارها سالانه چندین میلیارد متر مکعب آب باران در گیلان بدون استفاده  وارد دریا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار