کد خبر: ۸۸۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰ 04 August 2020
 
تابناک گیلان/ ادامه تلاش‌های عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان، واکنش ائتلاف سائرون به اعلام انتخابات زودهنگام در عراق، واکنش ترکیه به توافق فروش نفت بین شبه‌نظامیان کُرد سوری و آمریکا و گفت‌وگوی پمپئو با معاون سیاسی طالبان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حملات هوایی اسرائیل به جنوب سوریه و حومه دمشق نیز اشاره کرد.
 
 

ادامه تلاش‌های عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان، واکنش ائتلاف سائرون به اعلام انتخابات زودهنگام در عراق، واکنش ترکیه به توافق فروش نفت بین شبه‌نظامیان کُرد سوری و آمریکا و گفت‌وگوی پمپئو با معاون سیاسی طالبان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حملات هوایی اسرائیل به جنوب سوریه و حومه دمشق نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رژیم صهیونیستی دوشنبه شب، جنوب غربی دمشق و جنوب سوریه را آماج حملات هوایی خود قرار داد که با واکنش پدافندی بموقع ارتش سوریه دفع شد.

 بر اساس این گزارش، پدافند هوایی این کشور برای دفع حملات هوایی رژیم صهیونیستی در آسمان جنوب غربی دمشق فعال و موفق شده موشک های شلیک شده را قبل از اصابت به اهداف مورد نظر دشمن منهدم کند.

همزمان، بالگردهای اسرائیلی نیز شهرک « القحطانیة» در حومه استان القنیطره واقع در جنوب سوریه را هدف قرار دادند.

حملات هوایی اسرائیل به جنوب سوریه و حومه دمشق/ادامه تلاش های عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان/ واکنش ائتلاف سائرون به اعلام انتخابات زودهنگام در عراق/ واکنش ترکیه به توافق فروش نفت بین شبه‌نظامیان کُرد سوری

خبرگزاری سانا گزارش داد، بالگردهای اسرائیلی برخی مراکز ارتش سوریه در قنیطره را هدف قرار داده که تنها خسارت مادی به همراه داشته است.

از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که مراکز ارتش سوریه در قنیطره را هدف قرار داده‌ است و در عین حال مدعی شده که این حمله در واکنش به بمب گذاری شب گذشته نزدیک خط آتش بس (در مرز با بلندی‌های جولان) صورت گرفته است.

ادامه تلاش های عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان

نخست وزیر پاکستان از ادامه تلاش های کشورش برای میانجیگری بین ایران و عربستان خبر داد.

«عمران خان» در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت، میانجیگری کشورش بین تهران و ریاض متوقف نشده است و پیشرفت ها در این خصوص هرچند به صورت آرام و کند، ادامه دارد.

وی افزود: پاکستان تمام تلاش خود را کرد که مانع درگیری نظامی بین ایران و عربستان شود و تلاش ها در این زمینه نتیجه بخش بود.

حملات هوایی اسرائیل به جنوب سوریه و حومه دمشق/ادامه تلاش های عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان/ واکنش ائتلاف سائرون به اعلام انتخابات زودهنگام در عراق/ واکنش ترکیه به توافق فروش نفت بین شبه‌نظامیان کُرد سوری

عمران خان اظهار داشت: میانجیگری بین ایران و عربستان متوقف نشده و پیشرفت ها کند و آرام تداوم دارد.

وی در عین حال بدترین سناریو برای منطقه را رویارویی نظامی مستقیم میان ایران و عربستان برشمرد.

نخست وزیر پاکستان همچنین از اوضاع یمن به عنوان یک فاجعه انسانی یاد کرد و افزود، یمن در معرض ویرانی قرار دارد و اسلام آباد برای برقراری صلح در این کشور تلاش می کند.

واکنش ائتلاف سائرون به اعلام انتخابات زودهنگام در عراق

«ریاض المسعودی»، نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق تاکید کرد که این ائتلاف با هر زمانی برای برگزاری انتخابات زودهنگام که پس از توافق فراکسیون‌های سیاسی اعلام و تعیین شود، موافق است.

وی افزود، برای ائتلاف سائرون زمان برگزاری این انتخابات به اندازه‌ای که توافق بر سر شکل حوزه‌های انتخاباتی و اصلاح قانون دادگاه فدرال مهم است، اهمیتی ندارد.

این نماینده عراقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: قانون اساسی به قوه مجریه اجازه نمی‌دهد که زمان ثابت و مشخصی برای برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین کند و اقدام «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر در تعیین این زمان غیرقانونی است.

المسعودی تصریح کرد: برای ائتلاف سائرون زمان برگزاری این انتخابات اهمیت ندارد و با هر زمانی در یک سال آینده که مورد توافق فراکسیون‌های سیاسی باشد موافق است. آنچه برای ما مهم است، توافق فراکسیون‌های سیاسی بر سر حوزه‌های انتخاباتی و عدم مخالفت با آنچه ما به آن داده‌ایم است؛ زیرا آن کار در پاسخ به مطالبات توده مردم بوده که بر اساس قانون، باید حوزه‌های انتخاباتی متعدد باشد و راه‌یافتگان به پارلمان باید بیشترین آرا را کسب کنند.

مصطفی الکاظمی جمعه گذشته پس از گذشت دو ماه از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر عراق گفت که انتخابات پارلمانی زودهنگام کمتر از یک سال دیگر برگزار خواهد شد. او ششم ژوئن سال ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را زمان برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد. در پی اعلام این زمان برای انتخابات اغلب نمایندگان پارلمانی از اصل اقدام در راستای پیشبرد روند برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال کردند اما درباره زمان تعیین شده اما و اگرهایی داشتند.

برخی نمایندگان خواستار برگزاری انتخابات در زمانی زودتر از ماه ژوئیه به دلیل دمای بالای هوا و مشکلات مربوط به آن شدند و برخی دیگر با اعلام این که امکان برگزاری انتخابات شفاف در این زمان میسر نیست، خواستار به تاخیر افتادن آن شدند. ضمن اینکه برخی مانند «مختار الموسوی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح معتقدند تا زمانی‌ که شرایط مناسب فراهم نشده است، سخن گفتن از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام، تنها سخنانی رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

وی معتقد است، دعوت الکاظمی به برگزاری انتخابات زودهنگام تلاشی از جانب او برای استفاده از شیوه‌های فریبکارانه رسانه‌ای جهت سرگرم کردن افکار عمومی به موضوع انتخابات و منحرف کردن آن‌ها از توجه به شکست‌های دولت در ارائه خدمات است.

واکنش ترکیه به توافق فروش نفت بین شبه‌نظامیان کُرد سوری و آمریکا

توافق شبه‌نظامیان کُرد سوری موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» با یک شرکت نفتی آمریکایی برای فروش نفت سوریه به این کشور، با واکنش ترکیه مواجه شد.

به نوشته روزنامه «دیلی‌صاباح»، روز دوشنبه وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این قرارداد، گفت اقدام شبه‌نظامیان کُرد سوری، هدف آنها برای تجزیه سوریه و تصرف منابع طبیعی آن را آشکار کرد.

حملات هوایی اسرائیل به جنوب سوریه و حومه دمشق/ادامه تلاش های عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان/ واکنش ائتلاف سائرون به اعلام انتخابات زودهنگام در عراق/ واکنش ترکیه به توافق فروش نفت بین شبه‌نظامیان کُرد سوری

در این بیانیه آمده است: «ما از اینکه آمریکا از این اقدام حمایت کرده، متاسفیم؛ اقدامی که قوانین بین‌المللی، تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه را در نظر نگرفته و ابعاد حمایت از تروریسم را دارد».

آنکارا با بیان اینکه منابع طبیعی سوریه، متعلق به مردم این کشور است، تاکید کرد: «این وضعیت که ذیل هیچ شرایطی نمی‌تواند قانونی باشد، هرگز مورد قبول واقع نخواهد شد».

روز جمعه، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی فاش کرد که «مظلوم عبدی» فرمانده قسد توافقی را به یک شرکت نفت آمریکایی برای نوسازی میدان‌های نفتی در شمال شرق سوریه امضا کرده است.

این اقدام شبه‌نظامیان کُرد سوری با واکنش شدید وزارت خارجه سوریه مواجه شد که آن را «سرقت نفت سوریه» با نظارت و حمایت دولت آمریکا خواند.

گفت‌وگوی پمپئو با معاون سیاسی طالبان

سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان از گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی وزیر خارجه آمریکا با معاون و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر خبر داد.

بر اساس این گزارش، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و «ملا عبدالغنی برادر» در این گفت‌وگو پیرامون مذاکرات بین الافغانی رایزنی کردند.

حملات هوایی اسرائیل به جنوب سوریه و حومه دمشق/ادامه تلاش های عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان/ واکنش ائتلاف سائرون به اعلام انتخابات زودهنگام در عراق/ واکنش ترکیه به توافق فروش نفت بین شبه‌نظامیان کُرد سوری

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان افزود که دو طرف شروع مذاکرات بین الافغانی جهت آزادی زندانیان را مهم خواندند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار