کد خبر: ۸۸۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶ 04 August 2020

انجمن صنفی دشمن خانه موسیقی نیست / از هیچ ارگانی کمک مالی نگرفته‌ایم

 

نشست انجمن صنفی هنرمندان موسیقی، ظهر امروز با تشریح فعالیت‌های این انجمن و پرداختن به برخی از دغدغه‌های صنفی اهالی موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ظهر امروز سه‌شنبه 14 مرداد 1399 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست محمد اطیابی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و علی مغازه‌ای سخنگوی این انجمن و جمعی از خبرنگاران حوزه موسیقی حضور داشتند. این نشست با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در این نشست مسئولان انجمن صنفی هنرمندان موسیقی به بیان توضیحاتی درباره فعالیت‌های این انجمن پرداختند که متن این صحبت‌ها را در ادامه می‌خوانید:

انجمن صنفی از هیچ ارگانی کمک مالی نگرفته است

علی مغازه‌ای: انجمن صنفی هنرمندان موسیقی اولین انجمن صنفی در حوزه موسیقی است که حدود 22 سال پیش و زیر نظر وزارت کار تشکیل شده است. این انجمن در وزارت کار شماره ثبت 2 را دارد. این انجمن عضو فدراسیون جهانی موسیقی است.

قرار است که لوگوی جدیدی برای انجمن موسیقی طراحی شود که این کار را به یکی از گرافیست‌های شناخته شده کشور سپرده‌ایم.

وقتی 10 درصد مالیات برای بلیت کنسرت‌های موسیقی تعیین شد، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی واکنش جدی داشت و در نهایت هم این قانون برای سال جاری برداشته شد.

حق عضویت در انجمن رقمی است که نه می‌توان آن را بیشتر کرد، زیرا که هنرمندان توان پرداختش را ندارند و نه می‌توان آن را کاهش داد، چرا که دیگر انجمن نمی‌توان به حیاتش ادامه دهد. انجمن صنفی هنرمندان موسیقی تا کنون هیچ حمایت مالی از هیچ ارگانی نداشته است و تنها با همین حق عضویت‌ها به حیاتش ادامه می‌دهد.

بخش زیادی از درآمد انجمن صنفی هنرمندان موسیقی صرف اجاره‌ی ساختمانی می‌شود که برای استقرارِ محل انجمن اجاره شده است. در نقاط مختلف جهان، چنین انجمن‌هایی حداقل از حمایتی مانند داشتنِ ساختمانی برای استقرارشان برخوردارند.

از سوی دیگر برخی از اهالی موسیقی واقعاً توان مالی ندارند. ما به دنبال این هستیم که با حمایت سازمان‌های مختلف، بتوانیم حق بیمه این اهالی موسیقی را که توان مالی کافی ندارند تأمین کنیم.

اخیرا تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت ارشاد و وزارت کار امضا شد که براساس آن تصمیم گرفته شده است که خانه‌های موسیقی، تئاتر و سینما؛ به انجمن‌های صنفی تبدیل شوند. در بند سوم این تفاهم‌نامه درج شده است که این تبدیلِ خانه‌ها به انجمن صنفی به شرطی انجام شود که در آن رشته انجمن صنفیِ فراگیری وجود نداشته باشد.

انجمن صنفی دشمن خانه موسیقی نیست

محمد اطیابی: از سال 1377 انجمن صنفی کارش را شروع کرد. از طرف فدراسیون جهانی کار که در ژنو قرار دارد، ما را به رسمیت شناخته‌اند و از سوی همین فدراسیون به فدراسیون جهانی موسیقی معرفی شدیم و عضو این فدراسیون شدیم.

قرار است دفترچه‌هایی را صادر کنیم که چیزی شبیه به پاسپورت است و تسهیلات بسیاری برای اهالی موسیقی در سراسر جهان دارد.

تنها حمایت مالی که در تمام این سال‌ها از انجمن صنفی هنرمندان موسیقی شده است، حدود 10 میلیون تومان بوده است که همین امسال هم از سوی وزارت کار به انجمن پرداخت شد.

امروز انجمن صنفی موسیقی حدود 4700 نفر عضو دارد که بیشتر آنها بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند.

تمام هزینه‌های انجمن از حق عضویت‌ها تأمین می‌شود.

برای سال جاری و به خاطر شیوع ویروس کرونا سه ماه حق عضویت را به اعضای انجمن صنفی تخفیف دادیم.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی به دور از مسائل سیاسی، تنها برای رسیدن و پیگیریِ مسائل صنفیِ هنرمندان موسیقی تلاش می‌کند.

در برخی از استان‌ها مانند آذربایجان شرقی، مازندران، لرستان و رشت نمایندگانی دارم که مشغول فعالیت و عضوگیری و بیمه کردنِ اعضا هستند.

نشستی با مسئولان انجمن موسیقی ایران داشتیم و قرار شد، همکاری‌هایی با هم داشته باشیم. از نظر من چه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی، چه خانه موسیقی و چه انجمن موسیقی؛ همه با هم در اندیشه حمایت از هنرمندانِ موسیقی هستیم.

خانه موسیقی دشمن ما نیست. اعضای این خانه دوستان ما هستند. آقای نوربخش چندین بار به انجمن صنفی هنرمندان موسیقی سر زده‌اند و کارت انجمن ما را هم دارند. هدف ما همکاریِ مشترک میان انجمن و خانه موسیقی است.

روزی که انجمن صنفی به من تحویل داده شد، این انجمن 176 عضو داشت. اکنون انجمن بیش از 5 هزار عضو دارد. اگر می‌خواستیم با 176 نفر عضو، کار صنفی بکنیم، صدایمان به جایی نمی‌رسید. اکنون اما با حدود 5 هزار عضو باید صدایمان را بشنوند و باید گوش شنوایی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار