کد خبر: ۸۸۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 01 August 2020
تابناک/فروش دو دستگاه Positron Emission Tomography )PET) شرکت پرتو نگار پرشیا به دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان از استقبال بیشتر مراکز تحقیقات داخلی از این فناوری ایرانی دارد.
اقبال بیشتر به تجهیزات مدرن تصویربرداری ایرانی با تداوم تحریم‌ها

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایرانی، شرکت پرتو نگار پرشیا یکی از تولیدکنندگان تجهیزات تصویربرداری پزشکی در کشور است که محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده است. دستگاه تصویربرداری PET و سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با رزلوشن بالا (HiReSPECT) از جمله محصولات این شرکت هستند که در حال حاضر استقبال جالب توجهی از آنها در بازار شده است.

به گفته کارشناس بازرگانی این شرکت دو دستگاه تصویربرداری PET به دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز فروخته شده است که با توجه به شرایط تحریم‌ها، به نظر می‌رسد که استقبال از تجهیزات تولید داخل رو به افزایش باشد.

ابراهیمی از مهمترین دلایل اقبال به تجهیزات تولید داخل به ویژه ادوات تصویربرداری این شرکت را عملکرد بالا و خدمات پس از فروش می‌داند. همچنین با توجه به این‌که مدیرعامل شرکت از جمله افراد متخصص و پیشرو در این حوزه است، اعتماد بیشتری به محصولات کشور در جامعه علمی نیز ایجاد می‌شود. به اعتقاد ایشان، بُنیه علمی بالای تیم تحقیق و توسعه شرکت پرتو نگار پرشیا نیز در موفقیت محصولات این شرکت تاثیر به سزایی داشته است.

وی از برنامه‌های این شرکت برای صادرات این محصولات خبر داد و گفت: «شرکت پرتو نگار پرشیا به دنبال تکمیل سبد محصولات خود است تا بتواند در بخش صادرات با توان بالاتری وارد شود. در حال رایزنی برای صادرات به ویتنام هستیم.»

تاکنون ۶ سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با رزلوشن بالا به مراکز مختلف داخل کشور فروخته شده است و ۴ دستگاه PET نیز تحویل مراکز تحقیقاتی شده است. آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دانشگاه علوم پزشکی گیلان از جمله مشتریان این دو دستگاه بوده‌اند.

این شرکت دستگاه دیگری که یک ابزار تصویربرداری اختصاصی از قلب، با نام تجاری ProSPECT است را تولید و به بازار عرضه کرده است. بیمارستان امام خمینی، بیمارستان شریعتی و بیمارستان شهید صدوقی یزد از جمله مقاصد این دستگاه طی سال گذشته بوده‌اند.

PET، توانایی‌های زیادی به عنوان یک سیستم تصویربرداری حیوانات کوچک (پیش بالینی) دارا است. در وهله اول، مانند سایر روش‌های تصویربرداری زیستی می‌تواند برای مطالعه فرآیندهای سلولی و مولکولی مربوط به بیماری در حیوانات زنده استفاده شود. PET قادر است سیگنال‌های مولکولی بسیار ریز را در عمق بافت با تفکیک مکانی و کنتراست بالا دنبال نماید و لذا می‌تواند داده‌های دقیق کمی در مورد گسترش زمانی و مکانی فراهم آورد. این دستگاه برخلاف تقریبا تمامی PETهای تجاری موجود که نسبت به میدان مغناطیسی حساس بوده و به هیچ عنوان قابلیت کار هیبریدی یا حتی در کنار MRI را ندارند، نسبت به میدان‌های مغناطیسی هیچ‌گونه تغییر پاسخی ندارد. بنابراین می‌تواند در کنار دستگاه‌های MRI کار کند.

HiReSPECT یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی با قدرت تفکیک بالا است. این سیستم با قابلیت‌های چند منظوره و همچنین ارائه بهترین عملکرد موجود برای تصویربرداری در تحقیقات پیش کلینیکی، در عین حال برای مقاصدی از جمله تحقیقات دانشگاهی، ساخت و ارتقای دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. HiReSPECT یک سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی کوچک دو سره است که تصاویر درون تنی سه‌بعدی با رزولوشن بالا از عملکرد فیزیولوژیکی حیوانات آزمایشگاهی کوچک را ارائه می‌کند.

تصویربرداری از حیوانات کوچک یک زمینه مطالعاتی نوین است که در شاخه‌های مطالعاتی مختلف بیومدیکال مانند عصب‌شناسی،آنکولوژی، قلب و عروق، ایمونولوژی و زیست‌شناسی کاربرد دارد. شرکت‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی می‌توانند از مزایای استفاده از دستگاه اسپکت بهره‌مند شوند که این مهم از طریق تسریع نمودن بهبود داروها و نشانگرهای زیستی و بدست آوردن نتایج درون‌تنی قابل اعتمادتر و امکان طراحی مطالعاتی مقرون‌به‌صرفه حاصل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار