از آنجاکه طرح سوال از شهردار با فاصله اندکی از انتخابات مجلس انجام شد کمی بوی سیاسی داشت و افرادی که در برابر سؤال این افراد موضع‌گیری می‌کردند بر این باور بودند که این اقدام نوعی حرکت سیاسی است تا اقدامی اجتماعی برای مردم.اما اینکه [شهردار] باید نظارت می‌کرد که زیرمجموعه‌اش دست به چنین اقداماتی نزند یا اینکه به‌گونه‌ای دست این فرد را باز گذاشته بوده که هر اقدامی می‌توانسته انجام دهد، مساله‌ای است که شهردار باید درباره آن پاسخ‌گو باشد.
کد خبر: ۸۸۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۹ 01 August 2020

پايگاه خبری، تحلیلی رویداد۲۴ در گزارشی به پویش هشتگی #بندرعباس_من_کجاست پرداخته، در بخشی از این گزارش گفت‌وگویی با «فیصل دانش» سخنگوی شورای شهر بندرعباس انجام شده که آن را در ادامه بخوانید:

از فیصل دانش درباره هشتگ «بندرعباس من کجاست» پرسیدیم و اینکه چرا باید کار به جایی برسد که در سکوت شورای شهر، مردم خودشان دست به کار شوند؟ او در پاسخ می‌گوید: شرکت‌کنندگان در این پویش نه همه مردم شهر، که بخشی از جمعیت بندرعباس هستند!

شنیدن فسادمالی یک شهردار، غیرقابل پذیرش است_فیصل دانش

ما هربار به مواردی رسیده‌ایم که شهرداری باید در قبال آن پاسخ‌گو می‌بوده، سوالات‌مان را مطرح کرده‌ایم و شهرداری هم موظف به پاسخ‌گویی بوده است. هیچ‌کس منکر اینکه شهرداری ایراداتی در کارش داشته نیست و این ایرادات گاهی بسیار بزرگ بوده و گاهی هم طوری بوده که اعضای شورا از پاسخ‌های شهردار قانع شده‌اند.

از آنجاکه طرح سوال از شهردار با فاصله اندکی از انتخابات مجلس انجام شد کمی بوی سیاسی داشت و افرادی که در برابر سؤال این افراد موضع‌گیری می‌کردند بر این باور بودند که این اقدام نوعی حرکت سیاسی است تا اقدامی اجتماعی برای مردم.

این اعضا سوال را قانونی مطرح کردند و شهردار هم براساس وظیفه قانونی‌اش پاسخ داد. اما طبق قانون بعد از پاسخ‌های شهردار ۳نفر از اعضای شورا که از این پاسخ‌ها قانع نشده بودند باید طرح استیضاح را امضا می‌کردند و جلسه استیضاح شهردار هم ۱۰روز بعد از امضای طرح انجام می‌شد. اما برای استیضاح شهردار نفر سومی وجود نداشت.

تصور ما بر این بود طراحان استیضاح بیشتر به دنبال مطرح کردن خود هستند نه حل مشکلات، بنابر همین تصور سایر اعضای شورا از ورود به مساله استیضاح شهرداری خودداری کردند.

اگر این دوستان به‌ویژه رئیس شورای شهر کمی حوصله می‌کردند و در جلسه‌ای مشترک با اعضای شورا می‌گفتند که به این نتیجه رسیده‌اند که باید از شهردار سؤال شود و از سایرین هم می‌پرسیدند که آیا آن‌ها نیز از شهردار سوالی دارند، قطعاً افراد دیگری هم همکاری می‌کردند و این طرح معلق نمی‌ماند.

اولین شهرداری که بازداشت شد شهردار منطقه۳ بود، کسی هم به ما نگفت که او چه مشکلی داشت. ما فقط متوجه شدیم که این شهردار در انتخابات مجلس نقش داشته و به نفع یکی از کاندیدا‌های انتخاباتی اقداماتی انجام داده است. این تنها چیزی است که شنیده‌ایم.

این اواخر هم مسأله دستگیری شهردار منطقه1 پیش آمد که به گفته رئیس دادگستری به اتهام فساد مالی بوده. این موضوع در مرحله تحقیقات است و آنطور که شنیده‌ام هنوز هم کسی این فرد را ملاقات نکرده است.

اگر از شورا توقع نظارت داریم و می‌خواهیم به او بگوییم که چرا کم کاری کرده‌ای وقتی مساله‌ای پیش می‌آید هم باید اعضای شورای شهر را در جریان مسائل قرار بدهیم. اما این کار را نمی‌کنند.

تنها دستگاه‌های نظارتی و قضایی نیستند که به این مساله ورود کرده‌اند بلکه هرکدام از اعضای شورا که اطلاعاتی را در دست داشتند هم می‌توانستند در ارتباط با اداره‌ کل بازرسی و اطلاعات یا دستگاه قضایی باشند؛ لذا نمی‌توان گفت که اعضای شورا نسبت به این مسائل بی‌توجه‌اند بلکه ممکن است اعضای شورا باعث چنین اتفاقاتی شده باشند.

دستگاه قضا و دستگاه‌های نظارتی ابتدا باید مسأله را روشن کرده و درجلسه‌ای محرمانه با اعضای شورا موضوعات را کامل برای اعضاء توضیح دهند، بعد از این مرحله باید دید که شهردار منطقه یک که می‌گویند دچار فساد مالی شده، از مافوق خود (شهردار بندرعباس) دستور می‌گرفته یا خودسرانه اقدام کرده است.

اما اینکه [شهردار] باید نظارت می‌کرد که زیرمجموعه‌اش دست به چنین اقداماتی نزند یا اینکه به‌گونه‌ای دست این فرد را باز گذاشته بوده که هر اقدامی می‌توانسته انجام دهد، مساله‌ای است که شهردار باید درباره آن پاسخ‌گو باشد.

اعضای شورا هم می‌خواهند بدانند که ماجرای دو شهردار دستگیرشده چیست؟ این روز‌ها ضروری است که آقای امینی‌زاده توضیح داده و ثابت کند که تخلفی از جانب وی وجود نداشته باشد. باید واقعیت را به مردم بگوییم که در این صورت مردم پویشی راه‌اندازی نمی‌کنند که تمام کار‌ها و خدمات شهرداری و شورای شهر را زیرسؤال ببرند.

*با عدم پاسخ‌گویی شرایطی را فراهم می‌کنیم که مردم تمام خدمات ارائه شده به شهر را نیز نادیده بگیرند.

*شنیدن فساد مالی یک شهردار آن‌هم در شرایط سخت اقتصادی که مردم به سر می‌برند بسیارسخت و غیرقابل پذیرش است.
از سوی دیگر احمد مرادی نماینده مجلس در سخنانش بر ضرورت نظارت شورا بر مسائل شهرداری تاکید داشته‌اند. من هم با ایشان موافقم و البته شورا وظیفه خود را انجام می‌دهد، اما نکته آن است که شورا اهرم‌هایی را که دستگاه‌های نظارتی دارند را ندارد و قدرت نظارتی قوی هم ندارد. این قدرت را مجلس باید به شورا بدهد.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار