عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ««تابناک»
فرجه قانونی برای معرفی وزیر در وزارتخانه‌ای که وزیر خود را به دلایل مختلف از دست داده، سه ماه است. رئیس جمهور همچنان برای معرفی گزینه مورد نظر خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصت دارد و حدود سیزده روز دیگر این فرصت به پایان می‌رسد؛ اما عزم قوه مجریه متقاعد کردن مجلس و شورای نگهبان...
کد خبر: ۸۸۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵ 30 July 2020

دولت می‌خواهد به مجلس بفهماند که مرغش یک پا دارد/ وظایف‌شان را انجام نمی‌دهند تا به ایجاد وزارتخانه بازرگانی رای بدهیم!

 

تابناک گیلان/ عضو هیات رئیسه مجلس گفت: دولت برای اینکه به مجلس بفهماند و به مردم هم پیام دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن تفکیک شود، وظایفش را درست انجام نمی‌دهد تا بگوید «مرغ من یک پا دارد» و به مجلس فشار بیاورد.

به گزارش «تابناک»؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ۲۲ اردیبهشت‌ماه امسال، طی حکمی، ضمن برکناری «رضا رحمانی» از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین مدرس خیابانی» قائم مقام وی را به سرپرستی وزارت صمت منصوب کرد؛ اتفاقی که حواشی زیادی را درباره دلایل برکناری وزیر به همراه داشت. به هر شکل روز‌های پرحاشیه این وزارتخانه با گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی ادامه یافته است و حالا اینکه همچنان این وزارتخانه عریض و طویل به قوت خود باقی بماند، خبری است که هر روز موضوع جدیدی درباره آن به گوش می‌رسد.

فرصت اندک دولت برای متقاعد ساختن مجلس

فرجه قانونی برای معرفی وزیر در وزارتخانه‌ای که وزیر خود را به دلایل مختلف از دست داده، سه ماه است. رئیس جمهور همچنان برای معرفی گزینه مورد نظر خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصت دارد و حدود سیزده روز دیگر این فرصت به پایان می‌رسد؛ اما عزم قوه مجریه متقاعد کردن مجلس و شورای نگهبان به تفکیک این وزارتخانه و تشکیل دو وزارتخانه مجزاست.

چهارم مرداد سال جاری «تابناک» در گزارش اختصاصی اعلام کرده بود که دولت تلاش دارد با گرفتن مجوز قانونی از شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در نهایت اقدام به تشکیل دو وزارتخانه مجزا با نام های «صنعت و معدن» و «توسعه و بازرگانی» کند و از این طریق، فعالیت‌های بازرگانی و نظارت بر بازار از طریق وزارت توسعه و بازرگانی و امور مربوط به تولید و افزایش ظرفیت توسعه صنایع و معادن را در وزارت صنعت و معدن پیش ببرد، چون بسیاری از کارشناسان اکنون اعتقاد دارند تداخل فعالیت‌های این دو بخش باعث شده کار در هر دو حوزه ناقص پیش برود و خروجی مطلوبی نداشته باشد.

دولت وظایفش را انجام نمی‌دهد تا مجلس تحت فشار تصمیم بگیرد

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «تابناک» نیز به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت برای اینکه به مجلس بفهماند و به مردم هم پیام دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن تفکیک شود، وظایفش را درست انجام نمی‌دهد تا بگوید «مرغ من یک پا دارد» و به مجلس فشار بیاورد.

وی افزود: سیاست‌های دولت گا‌ه با آنچه باید انجام دهد مغایرت دارد؛ به عبارتی دولت وظایفی دارد؛ بنابراین، یا دوست ندارد آن وظایف را انجام دهد یا به اندازه کافی برای آن وقت نمی‌گذارد و یا به هر دلیل به وظایف خود عمل نمی‌کند.

وزارت صمت می‌تواند بازار را کنترل کند؛ اما...

حاجی دلیگانی تاکید کرد: ما اکنون مدت هاست وزیر صنعت، معدن و تجارت نداریم و این در حالی است که بخش اعظمی از کنترل بازار باید در بخش تجارت و بازرگانی و از طریق اتحادیه‌ها و صنوف اتفاق بیفتد.

عضو هیات رئیسه مجلس در همین خصوص به آشفتگی در بازار مسکن اشاره و تصریح کرد: بررسی‌ها و پیگیری‌های ما در بازار مسکن، حکایت از سفته‌بازی و دغل‌کاری برخی از مشاوران املاک دارد که بسیار بر سر مردم کلاه می‌گذارند و کسی هم نیست بر آنان نظارتی داشته باشد.

نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: یک مشاور املاک تصمیم می‌گیرد واحدی را به ارزش یک میلیارد تومان خریداری کند و تا عصر نشده ۱۰۰ میلیون روی آن می‌گذارد و به شخص دیگری می‌فروشد و مردم هم از همه بی‌خبر نمی‌دانند به چه کسی اعتماد کنند.

کار‌ها رها شده و کسی به فکر مردم نیست!

وی با تأکید بر اینکه نوع قیمت در بازار مسکن، حکایت از شلختگی در این حوزه دارد، گفت: این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که بنشیند و از اتحادیه‌ها بخواهد به قضیه ورود پیدا کنند، چون اکنون کار رها شده و هیچ کس به فکر نیست.

وی ادامه داد: من بعید می‌دانم در بحث ودیعه مسکن درست عمل کند، چون احتمال دارد نقدینگی جدیدی به بازار وارد شود و به همان میزان که قرار است برای مسکن وامی داده شود، قیمت‌ها نیز جهش پیدا کند و در نهایت تفاوتی برای مستأجران نخواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار