کد خبر: ۸۸۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ 28 July 2020

پُز مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند را به شاگردانم دادم

تابناک/خبرورزشی نوشت: مربی تیم ملی تکواندو بلژیک به خبرورزشی گفت: به همه گفتم که بیرانوند توپ رونالدو را در جام جهانی چطور مهار کرد و پُز او را به شاگردانم دادم. بیرانوند هموطن من است؛ او مایه افتخار کشورمان است.

ورزشکار اخلاق‌مدار و بی‌حاشیه، مدال‌آور بازی‌های آسیایی، جهانی و قهرمانی آسیا و حالا هم مربی تیم ملی تکواندو بلژیک. صحبت از علیرضا نصرآزادانی است که بعد از افتخارآفرینی در تیم ملی تکواندو و خداحافظی با دنیای قهرمانی؛ حالا مربی لژیونر در بلژیک است. او این روزها به‌رغم اوج گیری دوباره کرونا و وضعیت قرمز شهر اقامتش تیمش را برای سهمیه المپیک آماده می‌کند.

شما همچنان با تیم ملی تکواندوی بلژیک کار می‌کنی؟
بله طبق قراردادی که با فدراسیون تکواندو بلژیک دارم، مربی تیم ملی این کشور هستم. البته قراردادم تا المپیک توکیو بود و حالا تمدید شده و قرار است تا المپیک ۲۰۲۴ با تیم ملی این کشور باشم. در مرحله اول شیوع کرونا واقعاً وضعیت بلژیک خیلی وخیم‌تر از ایران بود، با شرایطی که داشتیم ناچار چند هفته تمرینات را تعطیل کردیم. بعد از آن تمرینات بدنسازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شروع شد. تقریباً حدود دو ماه به این شکل کار کردیم و بعد از آن به ما اجازه دادند تکواندوکاران دو به دو تمرین کنند و حالا هم تمرینات کامل و به شکل عادی شروع شده است.

ظاهراً شرایط اروپا باز هم به حالت قرمز برگشته است؛ این موضوع روی تمرینات تیم شما تأثیر منفی ندارد؟
بله، متأسفانه چند روزی است که کرونا دوباره اوج گرفته و وضعیت شهر ما هم در قرمز است، احتمالاً دوباره محدودیت‌هایی بگذارند، اما فعلاً تیم ملی بلژیک تمریناتش را انجام می‌دهد. البته بعید می‌دانم با شرایط جدید کشور بلژیک تمرینات تیمم تعطیل شود. چراکه اینجا در چنین شرایطی سریع شرایط ویژه‌ای را برای ورزشکاران در نظر می‌گیرند تا تمرینات قطع نشود.

تیم ملی بلژیک یک سهمیه المپیک گرفته، باز هم شانس سهمیه دارید؛ چند نفر شانس سهمیه دارند؟
جواد آچاپ قبل از رنکینگ در وزن ۶۸ کیلوگرم پسران سهمیه المپیک گرفته و در وزن۸۰- کیلوگرم پسران، ۵۷- و ۶۷- کیلوگرم دختران هم شانس سهمیه المپیک داریم. البته در بخش تیم پناهندگان هم یک تکواندوکار افغان داریم که از بلژیک و در وزن ۶۸- کیلوگرم بعد از چند سال تمرین با تیمم برای سهمیه المپیک تلاش می‌کند.

یک ماه پیش ملی‌پوشان ایرانی از شرایط مالی و کار گلایه داشتند؛ به نظر شما گلایه آن‌ها به حق بود؟
به نظرم بچه‌های تیم ملی حق داشتند که به شرایط خودشان اعتراض کردند؛ سال‌ها در تیم ملی بودم و شرایط فعلی آن‌ها را درک می‌کنم، یک ورزشکار در دوران قهرمانی از ذره‌ذره جانش برای موفقیت تیم مایه می‌گذارد؛ اگر مسئولان ورزش متوجه می‌شدند که یک ورزشکار چقدر از نیروی جوانی اش صرف ورزش می‌کند؛ شرایط ملی‌پوشان ما به این شکل نبود! وزن کم کردن، دوری از خانواده و تحمل استرس واقعاً کار دشواری است. شاید همه این نکات برای یک فرد عادی غیرقابل قبول و تحمل باشد، اما یک ورزشکار برای بالا بردن پرچم سه رنگ کشورش این شرایط را تحمل می‌کند. ما خیلی باید برای بالا بردن پرچم ایران در یک میدان رسمی از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... هزینه کنیم. به نظرم چنین ورزشکارانی باید تا آخر عمر حمایت شوند. همه مدال‌آوران در المپیک، قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی باید همیشه مورد حمایت باشند. اگر ما آن‌ها را حمایت نکنیم در آخرت مدیون تک‌تک چنین قهرمانانی هستیم.

خبر داری علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی و تیم پرسپولیس هم به بلژیک آمده و قرار است برای تیم آنتورپ این کشور بازی کند؟
خیلی خوشحالم که علیرضا بیرانوند به بلژیک آمده است؛ اتفاقاً ما حالا با هم در یک شهر زندگی می‌کنیم، هنوز فرصت نکرده‌ایم همدیگر را ببینیم؛ اتفاقاً محل تمرین آن‌ها نزدیک به ماست و قطعاً به زودی با هم دیدار می‌کنیم. ما هر دو نفر در یک محیط حرفه‌ای فعالیت می‌کنیم. چند روز پیش پُز او را به بازیکنانم می‌دادم و از محبوبیت او تعریف و تمجید کردم؛ از تأثیر بیرانوند در تیم ملی ایران برای آن‌ها تعریف کردم. به همه گفتم که او توپ رونالدو را در جام جهانی چطور مهار کرد و پُز او را به شاگردانم دادم. بیرانوند هموطن من است؛ او مایه افتخار کشورمان است.

ممکن است بیرانوند را به تمرینات تیم ملی تکواندو بلژیک دعوت کنی؟
بدون شک در اولین فرصت به دیدارش می‌روم و قطعاً او را به تمرین تیم ملی تکواندو بلژیک دعوت می‌کنم. اتفاقاً پزشک تیم آنتورپ هم خیلی معروف است؛ یکی از بازیکنان ما که مصدوم شد زیر نظر او درمان می‌کند؛ حتماً از همین طریق با بیرانوند ارتباط می‌گیرم و در اولین فرصت او مهمان ویژه تیم ملی تکواندو بلژیک می‌شود.

گویا جواد کریمی پاسور تیم ملی والیبال قرار است در بلژیک بازی کند؛ آیا با او ارتباط دارید؟
این موضوع را نمی‌دانستم؛ خیلی خوشحالم که تعداد ورزشکاران ایرانی در بلژیک زیاد شده است. او را هم متأسفانه ندیده‌ام. امیدوارم که بتوانیم همگی باهم ارتباط برقرار کنیم، واقعاً نمی‌دانم که چطور می‌توانیم در بلژیک همدیگر را پیدا کنیم. در هر صورت برای همه عزیزان آرزوی موفقیت می‌کنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار