کد خبر: ۸۸۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 28 July 2020

۲۷ استان در محدوده قرمز و زرد مصرف برق

تابناک/بررسی داده های حاصل از نقشه مصرف برق نشانگر آن است که هم اکنون ۲۷ استان در محدوده قرمز و زرد مصرف برق قراردارند که این شرایط نشانگر مصرف بیش از پیش در اکثر مناطق کشور است.

همچنین استان های هرمزگان، اصفهان، لرستان، کردستان، گیلان و اردبیل، منطقه جنوب کرمان و کلانشهرهای شیراز، اهواز و تهران در محدوده زرد مصرف قرار گرفته اند.

این در شرایطی است که  روز گذشته و در ساعت ۱۲ و ۵۱ دقیقه میزان مصرف به بالاترین حد خود در چند روز اخیر رسید و  ۵۸ هزار و ۲۴۳مگاوات برق  در حالی مصرف شد که روز قبل این عدد ۵۸ هزار و ۱۰۰ مگاوات بود.

میزان مصرف روز گذشته نسبت به زمان مشابه پارسال که ۵۴ هزار و ۹۵۱ مگاوات مصرف شده بود، بیش از ۳۰۰۰ مگاوات افزایش نشان می دهد، البته مصرف برق، برخلاف روزهای گذشته که در شب بیشتر می شد، شب گذشته روند کاهشی به خود گرفت.

شب گذشته مصرف برق به ۵۸ هزار و ۱۶۹ مگاوات کاهش یافت که گرچه نسبت به مصرف روز کاهشی بود، اما در مقایسه با سال گذشته که ۵۴ هزار و ۲۸۳ مگاوات مصرف شده بود، رشد بیش از ۳۰۰۰ مگاواتی را نشان می دهد.

روند مصرف برق در بخش صنایع اما روز گذشته متفاوت رقم خورد به طوری که میزان مصرف این بخش در ساعت ۱۲و ۵۱ دقیقه به پایین ترین حد یعنی ۳۹۹۹ مگاوات رسید. شب گذشته این مصرف پایین، تغییر جهت داده و در ساعت ۲۱ و ۳۵ دقیقه به رقم ۴۲۲۰ مگاوات افزایش یافت.

هادی مدقق – مدیرکل هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر- در این رابطه گفت: به دلیل آنکه  بیشتر کولرهای موجود در کشور از راندمان پایینی برخوردار هستند، باعث افزایش مصرف برق در کشور شده است.

وی با اشاره به این که روز گذشته رکورد همکاری مشترکان زده شد خاطرنشان کرد: روز گذشته (۶ مرداد) مشترکان با همکاری خود باعث شدند تا ۵۵۸۱ مگاوات از پیک مصرف کم شود اما با این وجود اوج مصرف دیروز به ۵۸ هزار و ۲۴۳ مگاوات رسید.

مدقق با تصریح براینکه به هیچ وجه نمی خواهیم هموطنان از رفاه خود کم کنند، گفت:  حدود ۲۳ هزار مگاوات از مصرف برق کشور در تابستان به وسایل سرمایشی اختصاص دارد و با توجه به این که بیش از یک سوم از برق کشور در بخش خانگی مصرف می شود، در صورتی که هموطنان کولرهای گازی خود را روی درجه ۲۴ تنظیم و از دور کولرهای آبی استفاده کنند، می توانیم شاهد پایداری بیشتر شبکه برق باشیم.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر در عین حال از همه هموطنان خواست در صورتی که بیش از یک دستگاه کولر در منازل دارند، در ساعت های گرم روز بقیه را خاموش و تنها یک دستگاه را روشن نگه دارند.

مدقق همچنین گفت: همه می توانیم علاوه بر رعایت نکات مذکور و موکول کردن استفاده از وسایل برقی پرمصرف به ساعت های ابتدایی روز یا انتهایی شب، در کاهش قبض برق خود و پایدار نگه داشتن شبکه برق موثر باشیم.

به گزارش ایسنا، هم اکنون استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، مازندران، سمنان، یزد، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، نواحی استان تهران، البرز، قزوین، مرکزی، همدان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و کلانشهرمشهد در محدوده قرمز قرار دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار