رضا نقدی:
به گزارش تابناک سمنان: رضا نقدی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: خود اشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.
کد خبر: ۸۸۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ 28 July 2020
آموزش مهارتی، اقتصادی‌ترین نوع آموزش است
 
نشستی با حضور دکتر اسماعیل غنیان مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان و دکتر رضا نقدی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان، معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان به مناسبت هفته ملی کارآفرینی امروز در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان برگزار شد.
دکتر رضا نقدی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در این نشست اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاهی مهارت محور با تربیت نیروی کار ماهر و چیره دست همراه با پنجه‌های کارآمد است.
وی گفت: جمعیت دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بالغ بر ۱۴۰ هزار دانشجو در تمامی استان‌های کشور و در ۱۷۶ دانشکده در ۱۱۴ شهر کشور و ۳۱ استان در سطح کشور می‌باشد.
ایشان با اشاره به وجود ۲۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه در کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد دروس در این دانشگاه به صورت کارگاهی و آزمایشگاهی برگزار می‌شود.
وی آمار اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه را بیش از ۶۳ درصد دانست و گفت:: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان در ۴ دانشکده با ۴ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیئت علمی، مدرس و نیروی حق‌التدریس رسالت و ماموریت خود را دنبال می‌کند.
نقدی با تاکید بر اینکه اقتصادی‌ترین نوع آموزش، آموزش مهارتی است، اضافه کرد: آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز صنعت رشته‌های تحصیلی را ارایه می‌دهد تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشد.
ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان یادآور شد: ۵۸ رشته کاردانی و کارشناسی مهارتی در این دانشگاه به منظور تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ارائه می‌شود که از این تعداد ۳۸ رشته در مقطع کاردانی و ۲۰ رشته در مقطع کارشناسی است.
نقدی با اشاره به اهمیت تربیت نیروی ماهر و آماده کار در دانشگاه ها، تصریح کرد: خود اشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: دانشگاه فنی وحرفه‌ای دولتی و تحصیل در مراکز این دانشگاه علمی رایگان است و در سال جدید مجوز اخذ رشته‌های طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به صورت ناپیوسته و رشته‌های کاردانی مانند انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، تبرید، گرافیک، تربیت بدنی، معماری، هنر‌های تجسمی-نقاشی، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر، از وزارت علوم تحقیقات فناوری اخذ شده است.
غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان این که دستگاه‌های اجرایی استان متعهد شدند در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کنند، اظهار داشت: استان سمنان طی ۱۰ سال گذشته جزء استان‌های دارای کمترین نرخ بیکاری در کشور بوده که این مهم حاصل همت جهادی کارفرمایان، کارگران، مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیریت و برنامه‌های راهبردی استانداری است.
ایشان با تاکید بر تربیت تکنسین کارآمد گفت:: نهضت مهارت آموزی جهت ایجاد اشتغال مولّد باید با جدّیت پیگیری گردد و مشکلات صنعتگران و کارگران مشغول به کار در واحد‌های تولیدی استان به صورت هفتگی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان رصد می‌شود.
وی با بیان این که مهم‌ترین دغدغه برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، دانش‌آموختگان دارای مدرک تحصیلی و فاقد مهارت هستند افزود: سالانه افزون بر ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید در استان سمنان ایجاد می‌شود و در ۱۰ سال گذشته سمنان از کمترین نرخ بیکاری در مقایسه با دیگر استان‌های کشور برخوردار بوده است.
این مسئول افزود: سا‌ل‌های گذشته نهضت سوادآموزی در کشور ترویج شد که از این بعد باید نهضت مهارت آموزی فراگیر شود.
معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان با عرض تبریک هفته ملی کارآفرینی خاطر نشان کرد: فرهنگ کار بسیار مهم و کلیدی است و باید بر تقویت زیرساخت‌ها جهت تاثیر ویژه بر روی فرهنگ کار توجه شود.
فاطمه منصوری گفت:: مهارت آموزی و افزایش آموزش‌های کاربردی راهکار مهم کاهش بیکاری است.
وی با اشاره به سند راهبردی توسعه آموزش‌های مهارتی استان گفت:: ترویج و توسعه فرهنگ مهارت‌های آموزشی از مهم‌ترین اهداف این سند است که دانشگاه‌ها باید از این ظرفیت بهره گیرند.
وی خاطر نشان کرد: بهره وری و استفاده بهینه از نیروی انسانی مورد توجه مسئولان حوزه اشتغال باشد و با اجرای طرح‌های آموزشی و پیش از آن فرهنگ سازی در محیط خانواده باید به سمت این موضوع مهم گام برداشت.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان ادامه داد: نیازمند بازنگری در تفکر و انتظارات از شغل در جامعه می‌باشیم و با این راهبرد جای ابزار و هدف عوض نخواهد شد و با توانمند سازی نیروی کار از بُعد تخصصی و فرهنگی شاهد افزایش بهره وری و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.
وی همچنین از تلاش‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان که در سال‌های گذشته برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و رفع مشکلات کارگران استان در تلاش بوده است، قدردانی کرد.
در ادامه مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان در تاکید بر رشد مراکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان، بیان داشت: میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در برخی از رشته‌ها را بیش از ۹۰ درصد است و مراکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در استان رشد داشته باشد.
سعدالدین ضمن تاکید بر شناسایی حلقه مفقوده بین مهارت و آموزش گفت:: با راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان از طریق واحد‌های فناور این شرکت‌ها میتوان دانشجویان را جذب بازار کرد.
وی گفت: استفاده از ظرفیت بنیاد علمی نخبگان، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان باهدف ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی بسیار اساسی است.
سعدالدین ادامه داد: بخش‌های مختلف صنعتی و آموزشی توجه به مهارت آموزی دارای اهمیت است و با رویکرد‌های نو نهضت مهارت آموزی در جامعه نهادینه شود و زیرساخت‌های خوبی برای مهارت آموزی در استان وجود دارد که باید از این ظرفیت به معنای واقعی بهره برد.
در پایان رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران سمنان، بر ضرورت همکاری مشترک این دانشکده تاکید کردو بیان داشت: استقبال بسیار خوب دانشجویان از رشته‌های این دانشکده در گروه‌های هنر و کامپیوتر، بر راهکار‌هایی جهت اشتغال دانشجویان با کمک تمامی دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.
احمد رضا هفتنی گفت: با تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه و ارائه خدمات مهارت آموزی به روز در رشته‌های جدید می‌توانیم همگام با پتانسیل‌های موجود در استان اقدام نماییم.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام تابناک سمنان
اینستاگرام تابناک سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار