کد خبر: ۸۸۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 27 July 2020


دارا از آغاز به کار سامانه «حدید داک » با هدف بررسی تولیدات کانون‌های تفکر ایران و جهان و مرور سریع ایده‌های سیاستی راه‌‌اندازی شد.

 

 

تابناک/به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی دارا» امروز(دوشنبه،۶ مرداد) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرعت تحولات در جهان کنونی بسیار بالاتر از سرعت درک آن‌ها است اظهار داشت: تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان امروزه با پدیده " شوک اطلاعات " مواجه هستند که بر اساس آن با حجمی عظیم از اطلاعات پراکنده مواجه می‌‌شوند که استفاده از آن‌ها را دشوار می‌‌کند.

 

مدیر سامانه حدید داک با اشاره به آغاز طرح راه‌اندازی این سامانه توسط کانون تفکر زبرالحدید عنوان داشت: هدف از راه‌اندازی سامانه "حدید داک" مرور سریع ایده‌های سیاستی است.

 

وی مرور سریع گزارشات راهبردی تولید شده توسط کانون‌های تفکر برتر ایران و جهان را از جمله اقدامات صورت گرفته در سامانه عنوان کرد و افزود: این سامانه از شبکه متفکران، محققان، نویسندگان و دانشجویان برخوردار بوده و پژوهشگران هر حوزه، تولیدات کانون‌های تفکر ایران و جهان را بررسی و ارائه می‌کنند.

 

مدیر سامانه حدید داک عنوان داشت: کانون‌های تفکر جهان به طور کلی در ۱۵ حوزه موضوعی دفاع و امنیت ملی، سیاست اقتصاد داخلی، سیاست آموزشی، سیاست منابع و انرژی، سیاست خارجه و امور بین‌الملل، سیاست محیط زیست، امور بهداشت داخلی، امور بهداشت جهانی و سیاست توسعه بین‌الملل، اقتصاد بین‌الملل، سیاست علم وفناوری، سیاست اجتماعی، شفافیت و حکمرانی خوب، امنیت غذایی و امنیت آب فعالیت می‌کنند.

 

وی گزارشات راهبردی را ابزاری قدرتمند و تاثیرگذار در فرایند تصمیم‌گیری دانست و خاطرنشان کرد: سیاستگزاران به شیوه‌های نوینی برای ساماندهی و پالایش اندیشه‌های سیاستی نیاز دارند تا بتوانند به محیط سیاستگذاری که پیوسته در حال تغییر است واکنش موثرتری نشان دهند.


دارا ضمن تشریح روند فعالیت کانون‌های تفکر در سراسر جهان افزود: کانون‌های تفکر بر روی پروژه‌های تحلیلی در حوزه سیاست عمومی فعالیت داشته و با تولید تحقیقات، تحلیل‌ها و مشاوره در خصوص امور داخلی و موضوعات بین‌الملل، سیاستگزاران و عموم مردم را قادر می‌سازد تا در خصوص سیاست‌های عمومی تصمیمات آگاهانه بگیرند.

 

مدیر سامانه حدید داک کانون‌های تفکر را پلی میان جوامع دانشگاهی و سیاستگزاران دانست و تصریح کرد: این مراکز نقطه اتصال بین دولت و جوامع مدنی بوده و تلاش می‌کنند به عنوان صدایی مستقل در جهت منافع مردم، تحقیقات کاربردی و اساسی را با زبانی قابل فهم، قابل اعتماد و در دسترس تولید کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه در عصر کنونی که عصر تزلزل و عدم قطعیت است، کانون‌های تفکر باید در خط مقدم قرار بگیرند گفت: کانون‌های تفکر با مطرح کردن سوالات دشوار، سیاست‌گزاران و مردم را ترغیب می‌کنند تا علاوه بر ادراک پیامدهای استراتژیک نظم جهانی جدید، هزینه و مزایای فناوری‌های جدید را درک کنند.

 

دارا با اشاره به شیوه‌های تاثیرگذاری کانون‌های تفکر ابراز داشت: تغییر شیوه بحث پیرامون یک موضوع یا تغییر اصل موضوع، ارائه آمار و تحلیل‌های جدید و ارائه پیشنهادات متداول به دولت از جمله این شیوه‌ها است.

 

مدیر پرژه حدید داک با اشاره به رده بندی کانون‌های تفکر در جهان گفت: ایالات متحده آمریکا با هزار و ۸۷۱ کانون تفکر، هند با ۵۰۹ کانون تفکر و چین با ۵۰۷ کانون تفکر رتبه اول تا سوم این حوزه را در جهان دارند.

 

دارا با اعلام اینکه ایران با برخورداری از ۶۴ کانون تفکر مشترکا با اسپانیا، شیلی، بولیوی و کلمبیا رتبه ۲۲ جهان را به خود اختصاص داده است عنوان داشت: رژیم غاصب صهیونیستی با ۶۹ کانون تفکر، جمهوری اسلامی ایران با ۶۴ کانون تفکر و ترکیه با ۴۸ کانون تفکر رتبه‌های اول تا سوم منطقه غرب آسیا و جنوب آفریقا را به خود اختصاص داده‌اند.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در چهارمین نشست اندیشه‌های راهبردی گفت: بنا به فرموده امام خامنه‌ای مراجعه به نظرات متفکرین غربی، با تضارب آرایی که آن‌ها دارند، با پیشکسوتی در زمینه فکرآرایی و منظومه آرایی، برای متفکرین ما مفید خواهد بود به شرط آنکه از تقلید پرهیز شود؛ نیاید این اقدام به تقلید بینجامد.

 

مدیر پروژه حدید داک خاطرنشان کرد: عموم مخاطبان می‌توانند جهت دسترسی به گزارشات راهبردی بررسی شده در این پروژه به صفحه اینستاگرام این سامانه به نشانی @hadid.doc مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار