کد خبر: ۸۷۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷ 23 July 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس قرمز شد، کاهش قیمت سکه تمام در کانال ۹ میلیون تومان، طلا در بازار جهانی گران شد، طلای سیاه همچنان در مرز ۴۴ دلار، شرکت‌های قابل واگذاری در صندوق ETF دوم مشخص شدند و نرخ تورم ژاپن ۰.۱ درصد شد را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس قرمز شد، کاهش قیمت سکه تمام در کانال ۹ میلیون تومان، طلا در بازار جهانی گران شد، طلای سیاه همچنان در مرز ۴۴ دلار، شرکت‌های قابل واگذاری در صندوق ETF دوم مشخص شدند و نرخ تورم ژاپن ۰.۱ درصد شد را در بر دارد.

شاخص کل بورس قرمز شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه یکم مردادماه ۹۹)، با کاهش ۱۵۰۲۴ واحدی معادل ۰.۷۸ درصد در ارتفاع یک میلیون و ۹۰۱ هزار و ۱۶۹ واحدی قرار گرفت. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۹۵۳ واحدی معادل ۰.۷۸ درصد به کانال ۵۰۰ هزار و ۲۵۱ واحدی برگشت. شاخص کل هم وزن نیز، با کاهش ۴۴۹۰ واحدی معادل ۰.۸۸ درصد، رقم ۵۰۳ هزار و ۱۸۸ واحد را به نمایش گذاشت، شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افت ۲۹۴۹ واحدی معادل ۰.۸۸ درصد به کانال ۳۳۰ هزار و ۴۵۱ واحدی عقب نشینی کرد. ارزش معاملات ۱۵۶۰۷.۷ میلیارد تومان بوده که ناشی از دادوستد بیش از ۶.۷۱۷ میلیارد انواع سهم و ارواق مالی طی یک میلیون و ۶۱۸ هزار نوبت معاملاتی بوده است. /نبض بورس

وام ۵۰ میلیونی دولت برای مستاجران تهرانی

محمد اسلامی عصر امروز جزئیات وام ودیعه مسکن مستاجران را که در جلسه هیات دولت به تصویب رسید، اعلام کرد. وزیر راه و شهرسازی، گفت: برای موضوع ودیعه مسکن مستاجران که امروز اول مردادماه در جلسه هیات دولت به تصویب رسید، حدود ۲۰ هزار میلیاردتومان منابع در نظر گرفته شده است. عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ودیعه مسکن به دو گروه تعلق می‌گیرد، توضیح داد: کارمندان دولت و کارگرانی که حقوق‌بگیر ثابت هستند و خانوارهای پنج نفره هستند (پدر و مادر و سه فرزند ) و بیشتر و همچنین خانه‌اولی‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند در اولویت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند. اسلامی ادامه داد: مبلغ تصویب شده شامل ۵۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۳۰ میلیون تومان برای شهرهای بزرگ (مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) و ۱۵ میلیون تومان برای سایر شهرهاست. وی اظهار امیدواری کرد تا بانک های عامل این تسهیلات را با حداقل معطلی به واجدان شریاط پرداخت کنند.

سامانه ثبت نام وام ودیعه مستاجران اعلام شد

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی سامانه، شرایط و مدارک ثبت نام وام ودیعه اجاره مسکن را اعلام کرد.

پروانه اصلانی با حضور در خبر ۲۱ شبکه یک سیما درباره وام ودیعه اجاره مسکن گفت: ساز و کار اعطای این تسهیلات در قالب دستورالعملی که بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌کنند، اجرایی می‌شود، این وام به اسم مستأجر پرداخت شده اما به موجر داده می‌شود. وی پرداخت این تسهیلات را در قالب سه مدل ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیونی عنوان و اظهار کرد: اقساط وام ۵۰ میلیونی برای تهرانی ۵۴۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیونی برای شهرهای بزرگ ۳۲۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان است. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نرخ سود این تسهیلات را ۱۳ درصد اعلام کرد و گفت: مستأجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام پایان سال به بانک برگشت داده می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه منابع این تسهیلات محدود و ۲۰ هزار میلیارد تومان است، مجبوریم دریافت کنندگان این تسهیلات را اولویت بندی کنیم. به گفته اصلانی، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و حقوق بگیران مشمول دریافت این وام می‌شوند. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از هفته آینده اجرای تسهیلات ودیعه مسکن آغاز می‌شود، گفت: متقاضیان باید در سامانه TEM.MRUD.IR که همان سامانه طرح اقدام ملی مسکن است ثبت نام کنند. بر اساس اولویت‌های تعیین شده افراد مشمول این تسهیلات انتخاب می‌شوند. اصلانی تاکید کرد: مستأجران متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن باید قرارداد ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات را در اختیار داشته و کد رهگیری دریافت کرده باشند. همه مدارک نشان دهنده دارا بودن شرایط متقاضی باید در این سامانه بارگذاری شود که شامل عدم دریافت تسهیلات مسکن از سال ۸۹ بوده و از هیچ یک از تسهیلات دولتی وقت مسکن مانند خانه سازمانی استفاده نکرده باشند.

دلار بازهم عقب نشینی کرد

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد ادامه کاهش نرخ ارز هستیم، به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۹۶۵۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت ۲۰۳۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان افت داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۲۶۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۳۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان کاهش داشته است.

کاهش قیمت سکه تمام در کانال ۹ میلیون تومان

به نقل از اتحادیه طلا و سکه تهران، در پایان بازار امروز، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز امروز ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید.

طلا در بازار جهانی گران شد

علی رغم افزایش ارزش دلار، اما اجرای محرک‌های اقتصادی برای کاهش اثرات اقتصادی افزایش شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بر جذابیت طلا به عنوان منبع امن سرمایه گذاری دامن زده شود و بهای این فلز گرانبها امروز افزایش یابد. هر اونس طلا با ۱۷ دلار و ۴۹ سنت افزایش ۱۸۵۹.۴۰ دلار فروخته شد. در ساعات اولیه معاملات قیمت طلا به ۱۸۶۵.۳۵ دلار نیز رسید که بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۱ به شمار می‌رود. همچنین قیمت نقره نیز به نزدیکی بالاترین رقم ۷ سال گذشته رسید که ناشی از امید به بهبود فعالیت‌های صنعتی است. میشائیل هوسون، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «حقیقت این است که دولت ها، بانک‌های مرکزی و بیشتر مردم در انتظار سیاست‌های مالی و پولی بیشتر هستند و این به فلز زرد کمک می‌کند.» وی افزود با توجه به اینکه اوراق قرضه برای افزایش با چالش روبرو است، طلا احتمالا در روز‌ها و هفته‌های آتی به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس برسد. تنها بهبود وضعیت کرونا و اقتصاد می‌تواند بالا رفتن قیمت طلا را متوقف کند.


طلای سیاه همچنان در مرز ۴۴ دلار

با توجه به انتشار آمار‌هایی مبنی بر افزایش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت امروز کاهش یافت. شمار مبتلایان به کرونا در امریکا افزایش یافته و احتمالا این امر موجب کاهش تقاضا برای سوخت در بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت در جهان شده است. موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته ۷.۵ میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که انتظار می‌رفت ۲.۱ میلیون بشکه کاهش یابد. هر بشکه نفت برنت با ۴۰ سنت کاهش ۴۳.۹۲ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۴۵ سنت کاهش ۴۱.۴۷ دلار معامله شد. قیمت نفت روز گذشته حدود یک دلار افزایش یافت و به بالاترین رقم از ۶ مارس رسید. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «پس از انتشار گزارش API که یک افزایش شدید در ذخایر نفت آمریکا را نشان داد و ترامپ گفت، احتمالا وضعیت کرونا در آمریکا بدتر خواهد شد، افزایش قیمت نفت با سر به دیوار خورد.» مویا گفت: «با توجه به آنچه بیشترین افزایش در ذخایر نفت آمریکا از اواخر ماه می‌گفته می‌شود، و اگر امروز توسط EIA تایید شود، چشم انداز تقاضا برای نفت خام بسیار جدی شده است.»


شرکت‌های قابل واگذاری در صندوق ETF دوم مشخص شدند

رییس کل سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: اقدامات لازم به منظور تشکیل دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (etf) با نام «صنایع پالایش نفت» متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران توسط وزارت نفت در مرحله انجام بوده و امید است تا پایان مرداد ماه این صندوق نیز از طریق پذیره نویسی عمومی تشکیل شود. صالح افزود: عرضه این صندوق‌ها با هدف دسترسی اکثریت مردم به بازار سرمایه و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه می‌شود و ثبت نام در این صندوق نیز مانند صندوق دارا یکم برای همه شهروندان ایرانی که دارای کد ملی هستند آزاد است.


مرکز آمار: تورم کاهش یافت

مرکز آمار منتشر کرد: نرخ تورم سالیانه تیر ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور ۲۶.۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (خرداد ۹۹) ١.٤ درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ماه ١٣٩٩ به عدد ۲۶.۹ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٢٦.٩ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای تیر ماه ١٣٩٩ در مقایسه با خرداد ماه ۴.۴ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۶.۱ واحدی درصدی به ٢١.٠ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٣.٤ واحد درصدی به ٢٩.٨ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۲۷ درصد است که نسبت به ماه قبل ۴.۳ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۲۵.۹ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۸ واحد درصد افزایش داشته است.


آیا دولت از تورم استقبال می‌کند؟

مستخدمین حسینی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت وگویی اظهار داشت: یک نکته خیلی مهم را باید بدانیم که دولت از تورم بدش نمی‌آید، زیرا تورم و افزایش نرخ ارز است که بانک‌ها را از ورشکستگی نجات می‌دهد و با این شرایط است که دولت قادر به پرداخت بدهی خواهد بود؛ بنابراین، با افزایش قیمت ها، دارایی‌های دولت به لحاظ ارزشی افزایش می‌یابد و بنابراین دولت قادر خواهد بود که از دارایی‌های خود بدهی هایش را بپردازد و بنابراین دولت از تورم استقبال می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که "اما کمر مردم زیر بار این تورم خم می‌شود، پس تکلیف مردم چیست، گفت: اینکه بر سر مردم چه می‌آید، باید گفت که بعضی از دولتمردان مطرح کرده و اشاره کرده‌اند که باید دید تحمل فشار مردم تا کجاست؛ بنابراین، باید گفت که یک اراده جدی برای تورم و کاهش آن وجود ندارد؛ زیرا میزان بدهی‌های دولت رقم بالایی را تشکیل می‌دهد و اگر تورم نباشد بازپرداخت آن بدهی برای دولت سخت است. عامل موثر بر رشد تورم نقدینگی است، دولت از بانک مرکزی کمک می‌گیرد و این باعث می‌شود که پایه پولی افزایش یابد و افزایش پایه پولی نیز قطعا منجر به تورم می‌شود. /فارس


نرخ تورم ژاپن ۰.۱ درصد شد

متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به ژوین بدون تغییر نسبت به ماه قبل به ۰.۱ رسید که این رقم، کمترین تورم ثبت شده در این کشور از نوامبر ۲۰۱۶ تاکنون است. در بین بخش‌های مختلف، خدمات با تورم سه درصدی بیشترین تاثیر را در نزولی شدن نرخ تورم داشته است و پس از این بخش نیز آب و برق با تورم مفی ۰.۵ درصدی و حمل و نقل با تورم منفی ۰.۵ درصد قرار دارند. از سوی دیگر نیز بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۱.۵ درصد بوده است و پس از این بخش، لباس و پوشاک با ۱.۴ درصد قرار دارند.

بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشور‌های جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده‌اند. هم‌چنین هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ۱۲ ماه منتهی به ژوین بدون تغییر نسبت به ماه قبل به منفی۰.۲ درصد رسیده که یکی از پایین‌ترین سطوح ثبت شده در ده ماه اخیر بوده است. متوسط نرخ تورم ژاپن در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۹۵ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۷۴ با ۲۴.۹ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۲۰۰۹ با منفی ۲.۵ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ماه ژوین با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۰.۱ درصد رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار