کد خبر: ۸۷۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵ 22 July 2020

قطارهایی که تدبیر و امید به ایستگاه رساند

تابناک/ افزایش مسیر ریلی از ۱۱ هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر، بخشی از برنامه دولت برای اتصال استان‌های کشور به شبکه راه‌آهن سراسری بود که با تحقق آن، قطار به بیش از پنج استان کشور رسید و انتظار ۲۰ ساله مسافرت با قطار برای مردم برخی استان‌ها پایان یافت.

سال‌هایی که گذشت سوت قطار در خیلی از شهرهای کشور شنیده شد، مردم بسیاری از استان‌ها که آرزوی سفر ریلی با قطار را از کودکی تا بزرگسالی خود داشتند تحقق این آرزو را برای کودکی فرزندان خود دیدند.

روزی که انتظار ۲۷ ساله مردم کرمانشاه به پایان رسید و قطار به کرمانشاه رسید، راه‌آهن ایران رکورد ریل گذاری را در این پروژه شکست به طوری‌که در طول چهار سال ۱۷۶ کیلومتر ریل‌گذاری از فیروزان در استان همدان تا شهر کرمانشاه انجام شد.

راه‌آهن ملایر به کرمانشاه در سال ۹۷ افتتاح شد و البته دولت به رسیدن ریل به کرمانشاه بسنده نکرد و تصمیم گرفت شبکه ریلی در این استان را به مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین برساند که اکنون بخشی از عملیات اجرایی آن درحال انجام است.

پروژه راه آهن تهران- همدان نیز که در سال ۹۷ افتتاح شد و طول آن با احتساب خطوط فرعی به ۳۰۶ کیلومتر می‌رسد، از جمله  مسیرهای ریلی بود که از سال ۱۳۸۴ کلنگ آن بر زمین خورده بود اما پس از ۱۳ سال و با همت وزارت راه و شهرسازی، سوت قطار در این شهر به صدا در آمد.

دولت تدبیر و امید ۷۰ درصد تکمیل این خطر ریلی را به عهده گرفت و تا مرحله بهره برداری و تحقق آرزوی مردم همدان برای اتصال به شبکه ریلی پیش رفت و نخستین قطار مسافربری مسیر تهران - همدان ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه سال ۹۷ وارد همدان شد.

راه‌آهن مهاباد به ارومیه یکی دیگر از پروژه‌های مهم ریلی کشور بود که از سال ۸۰ روی زمین مانده بود و چهار هزار میلیارد ریال از مجموع پنج هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای ساخت آن در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

افتتاح این مسیر که مسافرت با قطار از ارومیه به تهران را برای مردم آذربایجان غربی فراهم‌کرد مسیری۱۸۲ کیلومتری است که شامل شهرهای مراغه،  میاندوآب، مهاباد، نقده  و ارومیه می‌شود و آذربایجان غربی را به استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و قزوین وصل می‌کند.

اما یکی زیباترین افتتاح‌های ریلی دولت به افتتاح راه آهن رشت مربوط می‌شود که در سال ۹۷ انجام شد و مسافرت با قطار را برای مردم گیلان فراهم کرد. این مسیر ریلی که بعد از ۱۲ سال افتتاح شد ۱۹۷ کیلومتر است و بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورشمال به جنوب اهمیت زیادی دارد.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه‌آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شد. برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است.

راه‌آهن خواف – شمتیغ نیز در استان خراسان رضوی در سال ۹۵ به بهره برداری رسید که پروژه مهم دیگری بود که برای افتتاح آن همت شد.

دولت همچنین در سال گذشته راه‌آهن میانه‌ - بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر را به عنوان بخشی از راه‌آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه-تبریز افتتاح کرد. راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

 این پروژه که در ۲۰ سال گذشته تجربه سه رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت‌ها را پشت سر گذاشته بالاخره در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید و یکی دیگر از پروژه های ۲۰ ساله ای بود که بر زمین مانده است.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی نیز هفته گذشته اعلام‌کرد: ١١ هزار و ١٠٠ کیلومتر پروژه آزادراهی، راه اصلی، بزرگراه و راه آهن در دست احداث داریم که در صورت تامین اعتبار تا پایان دولت امکان بهره‌برداری از ٥ هزار کیلومتر آن وجود دارد.

بخشی از این افتتاح مربوط به بیش از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی در محور شرق و شمال کشور است که در صورت تامین اعتبار به افتتاح‌های ریلی دولت اضافه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار