کد خبر: ۸۷۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 22 July 2020

 

به گزارش خبرگزاری فارس، الله کرم استکی متولد اسفند ماه سال 1366 در شهر اصفهان است. وی هندبال را از اصفهان شروع کرد و از جوان‌ترین بازیکنان تیم ملی بود که برای بازی در لیگ‌های خارجی دعوت به همکاری شد. استکی جوان در نیم فصل اول لیگ‌های برتر هندبال اروپا در باشگاه رومانی قرارداد همکاری داشت، اما در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی قرارداد همکاری خود را با باشگاه پونته‌خنیل اسپانیا بست. استکی سابقه حضور در لیگ کشورهای قطر، فرانسه و رومانی را دارد و حالا هم قرار است در فصل آینده همراه با محسن باباصفری و شاهو نصرتی در تیم بوزائوی رومانی بازی کند.

بعید است کسی علاقمند به هندبال باشد و نام استکی‌ها را نشنیده باشد. سجاد و الله‌کرم از ستاره‌های هندبال ایران هستند که پله‌های ترقی را با هم طی کرده و لژیونر شدند. الله‌کرم برادر بزرگتر است و در سال‌های اخیر و در نسلی که بسیاری از کارشناسان آن را نسل طلایی هندبال ایران می‌دانند، ستاره‌ای درخشان‌ بود. 

وی کاپیتان تیم ملی هندبال محسوب می‌شود و در آخرین رویدادی که همراه با تیم ملی راهی مسابقات شد از حضور در بازی‌های ملی خداحافظی کرد، اما این موضوع خیلی زود توسط رئیس فدراسیون وتو شد. استکی  در نیم فصل دوم فصل گذشته پس از حضور در لیگ‌های کشور فرانسه و رومانی؛ به مدت چند ماه با پیراهن تیم اسپانیایی پونته‌خنیل درخشید، اما حالا و در شرایطی که لیگ اسپانیا به دلیل شیوع ویروس کرونا ناتمام ماند، بار دیگر به رومانی بازگشت. استکی در شرایطی با تیم «بوزائو» رومانی به توافق رسید که مسئولان باشگاه اسپانیایی در صدد بودند او را در تیم خود حفظ کنند.

اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای الله‌کرم استکی افتاد موجب شد تا به سراغ وی رفته و گفت‌وگویی را با او ترتیب دهیم. در ادامه متن مصاحبه خبرگزاری فارس با الله‌کرم استکی را می‌خوانید:

فارس: برخی کارشناسان معتقدند که هندبال در سال‌های اخیر درجا زده و گاهی هم پس‌رفت داشته؛ با این تحلیل موافق هستی؟

با وجود اینکه هندبال ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته، اما باز هم می‌شنوم که برخی کارشناسان نظر دیگری دارند. البته از تغییرات متعدد مدیریتی نباید به سادگی گذشت. ضمن اینکه هماهنگی بین بازیکنان تا اردوهای تدارکاتی مداوم را هم مسئولان باید فراهم کنند. در ادوار گذشته مدیران فدراسیون زحمات زیادی می‌کشیدند، اما مسئولان وزارت ورزش چندان همراهی نمی‌کردند. در همان مقطع هم من این صحبت‌ها را مطرح کردم، اما فقط به آقایان برمی‌خورد. ما هندبالی‌ها توقع بالایی نداریم؛ پول‌های میلیاردی نمی‌خواهیم و تنها درخواست ما این است که به هندبال توجه شود. 

فارس: آیا عدم ثبات مدیریت در فدراسیون را عامل اصلی عدم پیشرفت هندبال می‌دانی؟

چند موضوع را باید در نظر گرفت. اول اینکه بازیکنان در سال‌های اخیر از نظر عملکرد شخصی دچار افت نشده‌اند، بلکه شاهد پیشرفت و موفقیت‌های آنها در سال‌های اخیر هستیم. بازیکنان ایرانی با تیم‌های خود قهرمانی‌های مختلفی کسب می‌کنند که نشان از پیشرفت است. موضوع دیگر هم به مدیریت فدراسیون‌ و بحث‌های کلان‌تر مربوط می‌شود. به هر حال باید در نظر داشت که فدراسیون در مدت اخیر ثبات نداشته است. عدم ثبات مدیریت در هر رشته‌ای خطرناک بوده و آسیب می‌زند. شاید یکی از مهمترین دلایلی که خیلی‌ها فکر می‌کنند هندبال درجا زده همین بوده که مدیران در سال‌های اخیر زمانی برای اجرای برنامه‌های خود نداشتند. 

فارس:  هندبال ایران چه زمانی می‌تواند المپیکی شود؟

اگر هندبال ایران بتواند یک بار دیگر سهمیه جهانی را کسب کند قطعاً حرف‌ها زیادی برای گفتن خواهیم داشت. پس از مسابقات گوانگجو در شرایط بسیار خوبی قرار داشتیم که متاسفانه بازیکنان به خوبی مدیریت نشدند و بازهم افت کردیم. این روزها والیبال شرایط بسیار خوبی دارد، اما اگر به ما توجه می‌کردند می‌توانستیم حداقل مانند بسکتبال تا قهرمانی آسیا پیش برویم. آروزیم این است که در رده بزرگسالان یک بار دیگر هم جهانی شویم تا قدمی برای نسل بعدی برداریم. اگر بازهم جهانی شویم قول می‌دهم که بتوانیم به المپیک هم صعود کنیم، چراکه واقعاً این پتانسیل در هندبال ایران وجود دارد.

فارس: عملکرد لژیونرهای هندبال ایران در اروپا موجب شده که نگاه‌ها به ملی‌پوشان کشورمان مثبت شود.

خدا را شاکرم که از ما حمایت کرد تا بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. عملکرد خوب ما نظر مسئولان باشگاه‌های اروپایی را به سمت بازیکنان ایرانی آورد. در مقطعی در لیگ قهرمانان اروپا هم شرایط بسیار خوبی داشتیم و سجاد (برادر کوچکترم) عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد. در تیم دینامو بخارست در کنار سیدعلیرضا موسوی بازی کردیم و تعداد ما بیشتر به چشم آمد. در ادامه سعید حیدری‌راد و محسن باباصفری و شاهو نصرتی و … هم لژیونر شدند و خلاصه حالا فکر می‌کنم بیشترین تعداد لژیونر را بین رشته‌های ورزشی داریم.

فارس: اخیراً از بازی‌های ملی خداحافظی کردی، اما علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون اعلام کرد که شرایط را برای بازگشتت فراهم خواهد کرد.

من به این دلیل از تیم ملی کنار رفتم که تصور می‌کردم در پست من بازیکنان جوان بسیار خوبی حضور دارند که می‌توانند از من موثرتر باشند. واقعیت را باید قبول کنم که من نسبت به سال‌های قبل پیر شده‌ام. پویا نوروزی‌نژاد در پست من عالی است و چند بازیکن جوان دیگر هم هستند که واقعاً عالی کار می‌کنند و باهوش هستند. خوب نیست که به خاطر حضور من در تیم ملی بازیکنانی به این خوبی و جوانی پشت در بمانند و نتوانند تجربه کسب کنند.

اگر آن‌ها بتوانند در حد تیم ملی کار کنند و مفید باشند قطعا دیگر به تیم ملی بازنمی‌گردم. اما اگر احساس کنم تیم ملی به حضورم نیاز دارد، به اینکه دوباره پیراهن تیم ملی را تن کنم فکر می‌کنم. دوست دارم در تیم ملی باشم. قبلا جوان‌تر بودم انرژی بیشتری داشتم. حالا دیدگاه مدیریت فدراسیون با من کمی متفاوت است و به من لطف دارد که صحبت‌هایی در موردم را مطرح کرده، اما فکر می‌کنم باید شرایط را بررسی و سپس نظر نهایی در این خصوص را اعلام کنم. 

فارس: اهداف فدراسیون هندبال عملکرد موفق در رقابت‌های قهرمانی آسیا و کسب سهمیه مسابقات جهانی بود؛ آیا با این هدفگذاری موافق بودی؟

فکر می‌کنم هدفگذاری درستی بود. دلایلش هم مشخص است. برای رقابت‌های انتخابی المپیک که برگزار شد زمان زیادی وجود نداشت؛ ضمن اینکه تنها یک تیم می‌توانست به توکیو برود، اما در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جام‌جهانی شرایط متفاوت بود و 4 تیم می‌توانستند جهانی شوند. در این پیکارها فضای این را داشتیم تا خودمان را نشان داده و به جایگاه واقعی خود برسیم.

برای آن مسابقات تیم ملی در عین جوانی، باتجربه بود. در رقابت‌های انتخابی المپیک چوب جوانی‌مان را خوردیم و نتیجه را به بحرین واگذار کردیم که همان موضوع همه چیز را خراب کرد، اما برای مسابقات قهرمانی آسیا باتجربه‌تر شدیم. می‌توانستیم کاری کنیم که در تاریخ ماندگار شویم، اما شانس با ما یار نبود. خیلی‌ها می‌گفتند اگر تیم ملی جهانی نشود، یک نسل می‌سوزد، اما من اعتقاد دارم که بازیکنان کنونی توان بازی‌های بیشتر برای تیم ملی را دارند.

فارس: مصوبه جدیدی در فدراسیون درباره لژیونر شدن بازیکنان هندبال ارائه شد. این مصوبه را چطور دیدی؟

فدراسیون هندبال باید این موضوع را در نظر بگیرد که وقتی یک تیم باشگاهی بازیکنی را در ازای مبلغی به خدمت می‌گیرد، او را برای روزهای مهم خود نیاز دارد و نمی‌تواند ریسک رفت ‌و آمد زیاد بازیکنان را بپذیرد، اما معمولاً اردوها در زمانی برگزار می‌شود که لیگ تعطیل است و اگر زمانی ادغامی پیش می‌آید باشگاه ها و فدراسیون ها باید به یک تعاملی برسند. به هر حال بعید می‌ دانم بازیکنی در ایران باشد که دوست نداشته باشد در خدمت تیم ملی کشورش باشد.

اینکه ساختاری تشکیل شده تا بازیکنان براساس آن لژیونر شوند اتفاق خوبی است، اما فکر می‌کنم برای اینکه بازیکنی دچار مشکل نشود باید تمام زوایای این موضوع را بررسی کرد. افراد کارشناسی در فدراسیون حضور دارند که این موارد را زیر نظر خواهند داشت تا نه تیم ملی ضرر کند و نه بازیکنان.

فارس: چرا در برخی تورنمنت‌ها لژیونرها ترجیح می‌دهند به کمک تیم ملی نیایند؟ آیا واقعا باشگاه‌ها اجازه نمی‌دهند یا موضوع دیگری وجود دارد؟

این شرط در قرارداد ما وجود دارد که هر زمانی تیم ملی به ما احتیاج داشته باشد باید با ما همکاری کنند، چون تیم ملی از همه چیز واجب‌تر است، اما متاسفانه گاهی مسابقات آسیایی با رقابت‌های باشگاه‌های اروپا تداخل دارد و گاهی اردوهای تیم ملی در زمان روزهای فدراسیون جهانی نیست. گاهی هم پیش آمده که تلاشی از فدراسیون ایران صورت نگرفته و در نهایت عنوان شده که باشگاه‌ها همکاری نکرده‌اند. اولویت ما تیم ملی است و این موضوع را در قرارداد خود هم گنجانده‌ایم. 

فارس: به نظرت مهمترین نیاز تیم ملی هندبال ایران چیست؟

اول از همه هندبال ایران نیاز به حمایت مالی دارد. اگر فدراسیون بتواند اسپانسر برای تیم ملی جذب کند شرایط بهتر می‌شود؛ البته می‌دانم که لزوم جذب اسپانسر کسب موفقیت و رسیدن به عناوین آسیایی و جهانی است. هندبال ایران در شرایط فعلی از نظر مهره و بازیکن در وضعیت ایده‌آلی قرار دارد. همین تعداد زیاد لژیونرهای هندبال نشان از این دارد که ما بازیکنان قدرتمندی داریم، اما مدیریت این ستاره‌ها باید توسط یک مدیر بزرگ انجام شود. دقیقاً مثل کاری که در والیبال صورت گرفت.

ما هم اگر بخواهیم از تمام پتانسیل موجود بازیکنان استفاده کنیم نیاز داریم که یک مربی درجه یک خارجی داشته باشیم که بتواند هندبال ایران را متحول کند و به نوعی به آن شوک وارد کند. تیم ملی هندبال ایران به یک مربی مانند کی‌روش در فوتبال یا ولاسکو در والیبال نیاز دارد. ضمن اینکه ما نیاز داریم که ترس‌مان از رویارویی با تیم‌های بزرگ جهان از بین برود. زمانی که ولاسکو سرمربی والیبال ایران شد چند دیدار دوستانه با تیم‌های بزرگ دنیا انجام داد و این موضوع باعث شد که ملی‌پوشان ایران به توانایی‌های خود ایمان بیاورند.

اگر ما یکی دو بار مقابل تیم ملی هندبال فرانسه به میدان برویم و با اختلاف زیاد هم ببازیم دیگر از رویارویی با این تیم نخواهیم ترسید و برایمان یک تجربه عالی را به همراه می‌آورد. هم من و هم سایر بازیکنان تیم ملی شرایط اقتصادی مملکت و فدراسیون را درک می کنیم. به همین دلیل باید تلاش خود را مضاعف کنیم تا هندبال به موفقیت برسد و اسپانسرها برای فعالیت در این رشته علاقمند شوند.

فارس: اینکه هندبال ایران لژیونر‌های زیادی دارد موضوع مثبتی برای تیم ملی است یا خیر؟

این موضوع از چند زاویه قابل بررسی است.از نظر تجربه و سطح فنی بسیار موثر است، اما موضوع هماهنگی و کار گروهی و تاکتیک تیمی در صورتی نتیجه خوب خواهد داشت که تمرینات زیاد و اردوهای منظم برگزار شود. در هندبال برای رسیدن به هماهنگی نیاز است که بازیکنان مدت طولانی در کنار هم تمرین کنند. هندبال از جمله رشته‌های تیمی است که برای پیشرفت باید تمرینات مداوم داشته باشد، چون تاکتیک تیمی حول محور یک بازیکن نمی‌چرخد. هندبال امارات و قطر و بحرین در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته است و دلیل این پیشرفت جذب یک مربی قدرتمند و داشتن لیگ پویا است. متاسفانه در ایران نمی‌توان این موارد را به خوبی اجرا کرد، چون محدودیت‌هایی وجود دارد.

فارس: با وجود اینکه لژیونر شده‌ای  بازهم لیگ ایران را پیگیری می‌کنی؟

واقعیت این است که فرصت چندانی برای پیگیری لحظه به لحظه لیگ ایران ندارم، اما به هر حال با بازیکنان در ارتباط هستم و اخبار را از آنها می‌شنوم. برای فصل پیش‌رو خبرهای خوبی شنیده‌ام. ضمن اینکه مدیریت فدراسیون هم به ثبات رسیده و می‌توان به آینده هندبال امیدوار بود. از برخی بازیکنان شنیده‌ام که مبلغ قراردادها نسبت به سال‌های گذشته کمی تکان خورده و بهتر شده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و در نهایت تیم ملی قدرتمندی داشته باشیم.

فارس: شرایط تیم باشگاهی خودت برای فصل پیش‌رو به کجا رسید؟

واقعیت این است که پیشنهادی از تیمی در رومانی گرفتم که پیشنهاد خوبی بود. ضمن اینکه حضور بازیکنان ایرانی دیگری مانند شاهو نصرتی و محسن بابا صفری در این تیم هم من را بیشتر مجاب به این انتخاب کرد. برای فصل آینده با تیم بوزائو قرارداد امضا کرده‌ام و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد با لباس این تیم به میدان خواهم رفت.تیم بوزائو دو بازیکن اسپانیایی هم به خدمت گرفته است و این یعنی شاهد تیم خوبی هستیم و برای کسب عنوان تیم بسته شده است.

این تیم سال گذشته در رده نهم – دهم بودند، اما امسال تصمیم به جذب بازیکنان بهتر کردند و برای قهرمانی تلاش می‌کنند. من هم امیدوارم بتوانم به تیمم کمک کنم؛ البته تیم قبلی من علاقمند بود که من در اسپانیا بمانم، اما من به دلیل پیشنهاد بهتر تیم رومانیایی تصمیم گرفتم این تیم را انتخاب کنم که امیدوارم تصمیم بهتری باشد.

فارس: از چه زمانی تمرینات را شروع خواهید کرد؟

تمرینات تیم آغاز شده است. من و باباصفری به تازگی از ایران به رومانی آمده‌ایم و پس از انجام تست‌های پزشکی در قرنطینه هستیم. باید 14 روز در قرنطینه باشیم و سپس به جمع سایر نفرات اضافه شویم. خوشبختانه جواب تست ما منفی بود و فقط منتظر هستیم تا این زمان بگذرد و کارمان را با تیم آغاز کنیم.

فارس: در طول دوران بازی در مقاطعی هم به لیگ کشورهای عربی همچون قطر رفتی؛ آیا حالا که شرایط اروپا را لمس کردی از انتخاب‌های قبلی خود پیشمان نیستی؟

مدتی در تیم السد قطر حضور داشتم. فکر می‌کنم حضورم در قطر اشتباه بود. هرچند که شرایط مالی قطری‌ها بسیار خوب بود، اما از نظر ورزشی و هندبال افت کردم. حتی قطری‌ها از من خواستند که یک سال دیگر هم در این تیم بمانم، اما چون احساس کردم از نظر هندبالی افت کرده‌ام آنجا را ترک کرده و به باشگاه ثامن رفتم. سجاد هم یک ماه به قطر آمد و چون از شرایط رضایت نداشت بلافاصله به ایران بازگشت. قطری‌ها می‌خواهند تمام کارها را با پول انجام دهند.

فارس:در همان مقاطع زمانی هم پیشنهادهایی برای تغییر تابعیت هم داشتی؛ درست است؟

بیش از 5 بار به من پیشنهاد شد تا تابعیتم را تغییر دهم، اما قبول نکردم. دلم می‌خواهد شرایط هندبال در ایران بسیار خوب باشد تا ما سختی غربت و دوری از خانواده را تحمل نکنیم. هر بازیکنی تا یک سنی می‌تواند بازی کند و پس از آن باید از ورزش حرفه‌ای کنار برود. مسئولان ورزش و هندبال ایران باید شرایطی فراهم کنند تا شاهد کوچ دائم ستاره‌ها نباشیم. آقایان باید کاری کنند که این پیشنهادها هیچ بازیکنی را وسوسه نکند، اما واقعاً تاکنون اینگونه نبوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار