کد خبر: ۸۷۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵ 22 July 2020
 

مرتضی شیاری ملی پوش سابق والیبال ایران به عنوان دستیار به تیم ملی امریکا پیوست تا احتمالا سال آینده در المپیک توکیو این تیم را همراهی کند.


گیل خبر/ به نقل از طرفداری، از امریکا خبر می رسد یک ایرانی به عنوان کمک مربی تمرین دهنده و آنالیزور به تیم ملی والیبال امریکا اضافه شده است. 

 

 مرتضی شیاری که پیش از این با تیم ملی دانشجویان امریکا و تیم ب والیبال این کشور همکاری می کرد، حالا قرار است یکی از دستیاران جان اسپرا معروف باشد.

مرتضی شیاری که متولد سال 1360 در شهرستان رشت است، سابقه عضویت در تیم ملی والیبال جوانان ایران را هم در کارنامه دارد و به همراه این تیم در دو دوره مسابقات جوانان آسیا در سالهای 1998 و 2000 به ترتیب به مدالهای طلا و برنز آسیا دست یافته است. شیاری پیش از مهاجرت به امریکا چند سالی هم همراه با تیم صنام تهران در مسابقات قهرمانی باشگاههای کشور و جام باشگاههای آسیا شرکت کرده است.

مرتضی شیاری نفر اول از سمت چپ در تیم ملی دانشجویان امریکا

شیاری فعالیت خود را به عنوان مربی در امریکا از سال 2017 در تیمهای رده های سنی پایین تر آغاز کرد، همکاری شیاری با فدراسیون والیبال امریکا از سال 2018 به عنوان تمرین دهنده آغاز شد، وی در سال 2019 کمک مربی تیم دانشجویان امریکا در مسابقات یونیورسیاد تابستانی در ناپل ایتالیا بود و در همان سال هم به عنوان دستیار همراه با تیم ب امریکا در مسابقات جام پان امریکن شرکت کرد. شیاری حالا با اضافه شدن به کادر مربیگری تیم ملی مردان امریکا احتمالا در المپیک 2021 توکیو در تیم تحت رهبری جان اسپرا روی نیمکت حاضر خواهد بود، هرچند که این خبر هنوز روی سایت فدراسیون والیبال امریکا به شکل رسمی اعلام نشده است چون این مربی ایرانی هنوز گذرنامه امریکایی ندارد. برای نشستن روی نیمکت تیم اصلی امریکا در المپیک، شیاری و هر مربی دیگری باید گذرنامه امریکایی داشته باشند. کرونا روند صدور گذرنامه مرتضی شیاری را با تاخیر مواجه کرده است. تیم ملی والیبال امریکا در حال حاضر در رنکینگ جهانی والیبال رتبه سوم را به خود اختصاص داده و یکی از مدعیان کسب مدال در المپیک پیش رو است. امریکا در مسابقات المپیک توکیو در گروه دوم مسابقات با برزیل، روسیه، آرژانتین، فرانسه و تونس همگروه است.
پیش از این احمد مساجدی ملی پوش سابق والیبال ایران هم مدتی به عنوان کمک مربی در تیم ملی ژاپن فعالیت می کرد. ورزشکاران ایرانی دیگری هم در تیم های ملی ورزشی امریکا سابقه همکاری داشته اند که از این جمع می توان به احد جوان صالحی در کشتی فرنگی و شاهین نصیری نیا در وزنه برداری اشاره کرد.

بیست و هفت سال قبل هم بورا میلوتینوویچ سرمربی وقت تیم ملی فوتبال امریکا از جلال طالبی دعوت کرده بود به کادر فنی تیمش اضافه شود و در جام جهانی 94 امریکا به عنوان دستیار روی نیمکت میزبان باشد. گویا طالبی که آن زمان مقیم امریکا بود، نامه ای به ایران می فرستد و از مقامات برای این کار اجازه می خواهد و تا این اجازه به دستش برسد، بالای چهار و نیم ماه تا پنج ماه طول می کشد و وقتی با درخواستش موافقت می شود که بورا همکارانش را انتخاب کرده و تیم فنی امریکا را به طور کامل بسته بود.

این روایت را جلال طالبی هیچ گاه به صورت رسمی تایید نکرد اما سالی که سرمربی تیم ملی شد و در جام جهانی 98 فرانسه، جای ایویچ روی نیمکت ایران نشست، عده ای درباه اش گفتند احتمالا این صندلی به او داده شده تا بابت اتفاقی که در جام جهانی 94 افتاد از آقا جلال دلجویی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار