کد خبر: ۸۷۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷ 20 July 2020
 
تابناک گیلان/ دیدار ظریف با رئیس سازمان حشد الشعبی و رئیس پارلمان عراق، ورود ده‌ها خودروی نظامی ترکیه به خاک سوریه و اعلام جزئیات سفر مصطفی الکاظمی به ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد نیز اشاره کرد.
 
 

دیدار ظریف با رئیس سازمان حشد الشعبی و رئیس پارلمان عراق، ورود ده‌ها خودروی نظامی ترکیه به خاک سوریه و اعلام جزئیات سفر مصطفی الکاظمی به ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ منابع عراقی از حمله موشکی به اطراف سفارت آمریکا در بغداد خبر دادند.

بر اساس این گزارش؛ منابع عراقی اعلام کردند که ۳ موشک به اطراف سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد شلیک شده است.

این منابع بیان کردند: سفارت آمریکا در بغداد پایتخت عراق با سه موشک کاتیوشا هدف قرار گرفته است. دو موشک به اطراف سفارت آمریکا شلیک شده و موشک سومی در داخل منطقه سبز بغداد فرود آمده است.

خروج ناو «یو اس اس باتان» آمریکا از خلیج فارس

نیروی دریایی آمریکا از خروج یک ناو خود که مدتی در آبهای خلیج فارس مستقر بود، خبر داد.

به نوشته «وبگاه نیروی دریایی آمریکا» ناو آبی، خاکی «یو اس اس باتان» پس از مدتی استقرار در خلیج فارس، عازم پایگاه خود در «نورفلوک» در آمریکا شد.

حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد/ ورود دهها خودروی نظامی ترکیه به خاک سوریه/ اعلام جزئیات سفر مصطفی الکاظمی به ایران/خروج ناو «یو اس اس باتان» آمریکا از خلیج فارس

بنا بر اعلام نیروی دریایی آمریکا، این ناو جنگی در زمان استقرار در خلیج فارس با شرکای منطقه ای ایالات متحده از جمله عربستان و امارات متحده عربی تمرین های مشترکی انجام داد؛ بخشی از این تمرین ها در دو جزیره عربستانی «کاران» و «کوران» برگزار شد.

چندی قبل رسانه ها از حضور کشتی جنگی یو اس اس باتان در منطقه خبر دادند. به گفته مقامات نیروی دریایی آمریکا، این ناو در حوزه استحفاظی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه حضور داشت. پیشتر نیز ناو هواپیمابر «هری ترومن» آمریکا از خلیج فارس و دریای مدیترانه خارج شده بود.

واشنگتن مدعی است که حضور ناوهای هواپیمابر در منطقه با هدف ایجاد بازدارندگی برابر ایران صورت گرفته اما تهران ضمن رد این ادعا، گفت‌وگوی منطقه‌ای برای کاهش تنش و خروج قوای بیگانه از منطقه را پیشنهاد کرده است.

دیدار ظریف با رئیس سازمان حشد الشعبی و رئیس پارلمان عراق

 محمد جواد ظریف که در حال حاضر در عراق حضور دارد، با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و قبل از آن با فالح فیاض رئیس سازمان حشد الشعبی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، پیگیری پرونده ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، تصمیم قانونی دولت، مردم و پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و سایر موضوعات مورد علاقه با فالح فیاض گفت‌وگو و رایزنی کردند.

همچنین آخرین تحولات روابط دو جانبه، همکاری های پارلمانی، مبارزه با تروریسم، تحولات جاری در عراق و منطقه از مهمترین محورهای گفت‌وگوی ظریف با محمد الحلبوسی بود.

محمد جواد ظریف پیش از این عصر امروز با فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار کرده بود و درباره همکاری و هم افزایی دو کشور در پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به گفت‌وگو پرداخته بود.

ورود ده ها خودروی نظامی ترکیه به خاک سوریه

دیدبان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) روز یکشنبه از ورود ۴۵ خودرو و کامیون نظامی ارتش ترکیه به استان ادلب خبر داد.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی این مرکز، این حجم نیرو و تجهیزات نظامی از طریق گذرگاه «کفرلوسین» در ادلب وارد این استان شده و به سوی مقرهای نظامی ترکیه در منطقه «کاهش تنش» حرکت کردند.

دیدبان در ادامه نوشت، از فوریه گذشته تا کنون ۸۲۱۰ خودرو و کامیون نظامی حامل تانک و نفربر و تسلیحات سبک و سنگین وارد استان ادلب شده‌اند. در این مدت بیش از ۱۱۵۰۰ نیروی نظامی ترکیه نیز در استان ادلب به بهانه حفظ آتش‌بس مستقر شده‌اند.

حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد/ ورود دهها خودروی نظامی ترکیه به خاک سوریه/ اعلام جزئیات سفر مصطفی الکاظمی به ایران/خروج ناو «یو اس اس باتان» آمریکا از خلیج فارس

ورود این تجهیزات نظامی در حالی است که در روزهای گذشته استان ادلب بار دیگر شاهد نقض توافق کاهش تنش از سوی تروریست‌ها و حملات هوایی روسیه و سوریه بود و منابع خبری معارض چهارشنبه هفته گذشته ادعا کردند که ارتش سوریه و نیروهای روس، تجهیزات نظامی به استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه ارسال کرد‌ه‌اند.

اعلام جزئیات سفر مصطفی الکاظمی به ایران

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق سه شنبه در رأس یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی به تهران سفر می‌کند.

قرار است الکاظمی در تهران علاوه بر دیدار با آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز دیدار کند.

گفت‌وگو درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین همکاری‌های دو جانبه ایران و عراق از جمله محور‌های مذاکرات مقامات دو کشور در جریان سفر روز سه شنبه الکاظمی به تهران خواهد بود.

نخست وزیر عراق قرار است پیش از سفر به تهران، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی با مقامات این کشور دیدار‌هایی داشته باشد، همچنین اعلام شده که الکاظمی پس از تهران، برای گفت‌وگو با مقامات ایالات متحده آمریکا به این کشور سفر کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار