کد خبر: ۸۷۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴ 19 July 2020

 

گزارش| مدرسه نخبه‌ها؛ سند آموزش و پرورش یا سند دانشگاه؟

گروه استان‌ها- هنوز یک سال از مصوبه مجلس برای حذف «تنوع مدارس» و نگرانی‌ها درباره حذف یا ادغام مدارس سمپاد نگذشته که بحث دیگری درباره موقعیت فعلی شعبه اصلی این مدارس در نصف‌جهان به صدا درآمده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سال 1366 بود که حجت الاسلام جواد اژه‌ای، با هدف تشکیل سیستمی برای کشف و پرورش دانش‌آموزان نخبه، سمپاد را  پایه‌گذاری کرد  و سپس  اساسنامه آن، توسط نخست‌وزیر وقت تصویب شد و این سازمان، تحت نام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با دو مرکز و 802 دانش آموز به آموزش و پرورش پیوست و با جایگاهی مستحکم‌تر و در شهرهای مختلف با ایجاد شعبی به نام یکی از شخصیت‌های بزرگ آن شهر و استان، گسترش یافت.

مدارس شهید هاشمی‌نژاد مشهد، شهید دستغیب شیراز، شهید مدنی تبریز، شهید قدوسی قم، شهید صدوقی یزد، شهید بهشتی شهرکرد، شهید میرزا کوچک خان رشت، شهید بهشتی ساری، سلطانی کرمان، علامه حلی تهران، ارومیه، همدان، اهواز،... و در اصفهان به نام شهید علی‌اکبر اژه‌ای، نام گذاری شد.

پرده اول: اقدام در راستای تقویت نخبه پروری

مدارس سمپاد، یکی از اصلی‌ترین رکن‌های تربیت استعدادهای درخشان کشور به شمار می‌روند؛ ساخت و ساز این مدارس در سال‌های پس از دفاع مقدس در کنار شهرها و موقعیت‌های مناسب شهری، در متراژهای مطلوب و بدون ایجاد مزاحمت برای  همسایگان و سکونت‌گاه‌های شهری شروع شد.

مرکز آموزشی شهید اژه‌ای، نام چند مدرسه راهنمایی و دبیرستان است که در شهر اصفهان واقع شده است. نخستین شعبه از این مدارس در سال 1367 شمسی تاسیس شد. پس از آن، در سال ‌پایانی دهه هشتاد و با تغییر مدیریت مرکز سمپاد،  مراکز دیگری در مقطع راهنمایی و دبیرستان، تاسیس شدند. دانش‌آموزان این مدرسه عموما از موفق‌ترین شرکت‌کنندگان در کنکور و المپیادهای علمی ایران و حتی جهان هستند.

مدارس سمپاد، یکی از اصلی‌ترین رکن‌های تربیت استعدادهای درخشان کشور به شمار می‌روند؛ مدارسی که مدتی حرف و حدیثش پیرامون استمرار فعالیت یا حذفش از مجموعه مدارس کشور، زیاد و حتی در مقطعی تلاش برای حذف آزمون مطرح شد.

رهبر معظم انقلاب در خصوص تقویت مدارس سمپاد، همواره تاکید داشته و در دیدار با فرهنگیان تاکید کردند: «نخبه‌پروری خیلی مهم است، مدارس استعدادهای درخشان نبایست تضعیف بشود، هر چه می‌توانید اینها را تقویت کنید. جایگاه کشور در المپیادهای جهانی بایستی حفظ بشود».

هنوز یکسال از مصوبه مجلس برای حذف «تنوع مدارس» و نگرانی‌ها درباره حذف یا ادغام مدارس سمپاد نگذشته است و دغدغه این مهم، گوشه گوشه ذهن تمام دانش‌آموزان دیروز و امروز این مدارس باقی است که نگرانی در شعبه اصلی این مدارس در نصف‌جهان به وجود آمده است.

خبرگزاری تسنیم اصفهان در این گزارش به بررسی دیدگاه‌های موافقان و مخالفان جابجایی احتمالی و موضوعات شکل گرفته پیرامون این مدرسه پرداخته است.

پرده دوم: از نگرانی تا آینده‌نگری برای یک مدرسه

این روزها، فقط کافی است سری به صفحات مجازی اینستاگرام  و توئیتر زده باشید. ترند این روزهای این صفحات، برای دانش آموختگان اژه‌ای، تنها یک چیز است؛ نگرانی بابت سرنوشت مدرسه‌ای که به نخبه‌پروری شهره است.

28 سال پیش در زمانی که هنوز موضوعات علمی، فنی و علوم پزشکی همه در دانشگاه اصفهان، بود با رایزنی سازمان استعدادهای درخشان و دانشگاه اصفهان قطعه زمینی در محدوده شمال غربی دانشگاه برای ساخت مدرسه،  در زمان دکتر رزمجو رئیس دانشگاه اصفهان، واگذار شد.

چند سال که گذشت، درخواستی بین سازمانی برای باز‌پس‌گیری زمین‌ها، مطرح شد.

با توجه به اختلاف دو مجموعه وقت و رسیدگی به اختلاف‌های دانشگاه تحت نظر دو وزارتخانه علوم و بهداشت به حکمیت دکتر حسن حبیبی معاون ریاست جمهوری، در کل کشور واگذار و با نظر این مقام مسئول منجر به ختم موضوع شد.

سال 1392 بود که بار دیگر موضوع بین دستگاهی مطرح و رأی دادگاه بر وارد نبودن بحث مالکیت صادر شد تا موضوع بار دیگر خاتمه پیدا کند و در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان و پیگیری‌های مدارس استعدادهای درخشان و مسئولان حقوقی اداره کل آموزش و پرورش استان در سال 1396، چیزی که دست مدرسه را گرفت یک سند تک برگ بود اما قانونی و با مهر و امضای رسمی.

همزمان با صدور سند مالکیت، تفکیک و جداسازی در ورودی این مجموعه با همکاری شهرداری اصفهان و اداره کل نوسازی مدارس نیز انجام پذیرفت و بعد از آن با در نظر گرفتن محاسبات ترافیکی منطقه دری مجزا، بازگشایی و اعلام استقلال تردد مجموعه تیزهوشان از دانشگاه اصفهان به نتیجه رسید.

آنچه که اکنون اهمیت دارد به جریان افتادن مجدد همان موضوع با همان پیشینه‌طولانی آن است.  در این بین هر دو گروه موافق و مخالف نظرات متفاوت و قابل تاملی دارند:

پرده سوم: نظر سمپادی ها

اگر جای مسئولان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی بودم ارتباط خود را با این مدارس تقویت می‌کردم

سئوالات است که ردیف به ردیف صف می‌شود و جواب‌هایی که باید در پی شنیدن آن، دوید.

امید نقشینه ارجمند؛ دارنده مدال کشوری طلای المپیاد ریاضی، دارنده مدال کشوری طلای المپیاد کامپیوتر، دارنده مدال جهانی برنز المپیاد ریاضی، رتبه اول المپیاد دانشجویی ریاضی، رئیس پیشین کمیته علمی المپیاد ریاضی ایران، عضو تیم تالیف کتب درسی متوسطه دوم، مدیر کل دفتر ارتباط و هم‌اندیشی با نخبگان در بنیاد ملی نخبگان (88 تا 92) و هم‌دانشگاهی مریم میرزاخانی، از خانواده سمپادی‌های اصفهان است، متولد  1354 و جزء ورودی‌های اول مدرسه شهید اژه‌ای اصفهان به شمار می‌رود؛ او که دکتری تخصصی در رشته ریاضی محض خود را از دانشگاه صنعتی شریف گرفته، اکنون عضو هیئت علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

نقشینه، ترجیح می‌دهد به جای اظهار نظر درباره جنبه‌های حقوقی داستان، بگوید: " که اگر من جای مسئولان مربوط به این موضوع بودم ارتباط خود را با این مدارس تقویت می‌کردم تا دانش‌آموزان مستعد آن را هر چه بیشتر جذب رشته‌های اثرگذار خود کنم. تجربه سال‌های گذشته مدارس سمپاد نشان می‌دهد که اگر بخواهیم در رشته‌های علوم؛ از ریاضی و فیزیک گرفته تا زیست‌شناسی و... دانشمندان برجسته‌ای داشته باشیم، مدارس سمپاد از بهترین نقاطی هستند که می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد تا بر خلاف جریان عمومی که دانش‌آموزان برتر به سمت رشته‌های پرطرف‌دار می‌روند؛ این دانش‌آموزان به علم و اثرگذاری ملی بیش‌تر اهمیت می‌دهند.

شرکت در کارسوق‌های دانشجویان پزشکی دانشگاه اصفهان در دبیرستان سبب علاقه من به علوم پایه شد

دانش مرادی گراوند نیز در سال های 1375 تا 1383 در مجتمع آموزشی اژه‌ای تحصیل کرد.  او سال 1382، برنده مدال برنز کشوری المپیاد زیست شناسی شد و در سال 1383 در کنکور سراسری رتبه 5 کشور را به دست آورد. بعد از تحصیل تا مقطع دکتری در دانشگاه تهران در انستیتو ماکس پلانک آلمان و دانشگاه صنعتی زوریخ به عنوان محقق دانشگاه کمبریج و استادیار دانشگاه بیرمنگام مشغول بوده است.

مرادی معتقد است: دبیرستان مجتمع آموزشی شهید اژه‌ای همواره نه تنها به جهت طرح درسی خاص و فضای آموزشی و کادر مدیریتی و مدرسان؛ خاص و موفق بوده بلکه موقعیت مکانی‌اش در محدوده دانشگاه اصفهان امکان ارتباط دانشگاه و دبیرستان به شکلی بی نظیر فراهم آورده است.

 او تاثیرات این همنشینی و ارتباط در کیفیت آموزشی و انتخاب آگاهانه را در رشته دانشگاهی خود  مشهود و سازنده می‌داند و می‌گوید:  علاقه من به علوم پایه از زمانی شکل گرفت که به صورت مستقیم با اساتید دانشکده علوم پایه اصفهان مشورت و در کارسوق‌های دانشجویان پزشکی دانشگاه اصفهان در دبیرستان شرکت کردم. امیدوارم که با نگه‌داشتن دبیرستان در فضای فعلی این روند ادامه پیدا کند.

پرده چهارم: ما از جزئیات روند کار خبر نداریم

محصلان دیروز شهید اژه‌ای، برای پاسداشت از این هویت؛ علمی، فرهنگی، تاریخی خود دست به یک جوشش درونی زده‌اند و امید آن دارند تا مسئولان نیز با درایت و اندیشه و بعد از شنیدن درخواست‌های آنها، دست به صدور حکم بزنند. آنان با نوشتن یک نامه و جمع‌آوری حدود دو هزار امضا هیچ تلاشی برای رسیدن به نتیجه فروگذار نکرده‌اند.

گویا نهاد ریاست جمهوری، استانداری را مرجع رسیدگی به این اختلاف عنوان کرده است. حجت اله غلامی معاون عمرانی استانداری اصفهان در گفت‌وگوی تلفنی تسنیم، گفت: توافقاتی در حال انجام است که به‌زودی اعلام خواهد شد. کارها انجام شده اما هنوز صورتجلسه نهایی ارائه نشده است.

محمد اعتدادی نیز که حالا سکان آموزش و پرورش استان در دستان او می‌چرخد، می‌گوید: این اختلاف یک ریشه قدیمی دارد و مساله جدیدی نیست.

اعتدادی ادامه می‌دهد: چندسالی است که دانشگاه علوم پزشکی به این مساله ورود پیدا کرده و با توجه به سند تک برگی و رسمی آموزش و پرورش، شورای حل اختلاف نهاد ریاست جمهوری و کارشناسان حقوقی پیگیر این مساله هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به این سوال تسنیم آیا سند تک برگی موجود، برای  شورای حل اختلاف، قابل استناد است، گفت: ما از جزئیات روند کار خبر نداریم و ملزم به دفاع از حق آموزش و پرورش هستیم.

اعتدادی افزود: با مکاتبه به شورای حل اختلاف و ارائه سند، مطالب خود را انعکاس داده‌ایم و اطمینان داریم همه دستگاه‌ها و علوم پزشکی می‌دانند که آموزش و پرورش متعلق به همه مردم است و قطعا تصمیمی نخواهند گرفت که به ضرر این نهاد  باشد.

اتفاقی قرار نیست بیافتد

رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: بحث این است که واگذاری سال 1366 انجام شده انجام شده و ریاست وقت علوم پزشکی هم امضاء کردند. بعد از آن آموزش و پرورش با اعتبارات سازمان نوسازی و بهسازی دو مدرسه احداث کرد.

محمدرضا شیخی، گفت: سال 1390، مستند سازی شده و سپس سند تک برگ به نام آموزش و پرورش البته به نمایندگی از دولت صادر شده و حالا آموزش و پرورش هم کار خود را در آن مکان انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال 1389 و 1390 در کمیسیون حل اختلافات دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه علوم پزشکی مساله‌ای را مطرح کرد با این مضمون که این اراضی چون از اراضی دانشگاه بوده و با عنایت به اینکه دانشگاه هم نیاز به توسعه دارد، خواستار برگرداندن این زمین‌ها شد. در این سال‌ها چندین مرتبه در نهاد حقوقی ریاست جمهوری این مساله مطرح شد و تصمیمی هم گرفته نشد و به نتیجه نرسید.

رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش اصفهان، تصریح کرد: اخیرا همان پرونده از تهران،  به استانداری اصفهان جهت بررسی دفتربازرسی و حقوقی استانداری اصفهان، ارجاع شده است که پس از بررسی دوباره؛ گزارش به تهران ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه اتفاق خاصی نیفتاده و همان پرونده‌ای که چندین سال، آنجا در جریان بوده است و الان پس از بررسی استانداری جواب، گزارش خواهد شد، یادآور شد: اسناد و مدارک همه موجود است و تا جایی که من اطلاع دارم قرار نیست، اتفاق خاصی برای مدرسه بیافتد.

شیخی در پاسخ به این سوال که اگر اسناد به نام آموزش و پرورش هست چرا علوم پزشکی دوباره اقدام کرده است، گفت: این سوالی است که دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگوی آن باشد.

رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش اصفهان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر فرض این اقدام، آیا پیشنهادی از جانب علوم پزشکی ارائه شده است، گفت: پیشنهاد مکتوبی ارائه نشده ولی در جلسات، مطلبی مطرح شده که ما، زمینی را می‌دهیم و دو مدرسه می‌سازیم و بعد از جابه جایی، این کار انجام  شود  که این پیشنهاد به صورت شفاهی است.

وی در خصوص واکنش آموزش و پرورش نسبت به این پیشنهاد، اظهار داشت: وقتی هنوز به‌صورت مکتوب اعلام نشده، قاعدتا واکنش خاصی در پی نداشته است. باید ابتدا پیشنهاد کتبی به این نهاد برسد و بعد از مکاتبه ما با وزارت متبوع موضوع بررسی شود. در حال حاضر؛ مدارس به‌ روال قبل به کار خود ادامه می‌دهد.

پرده پنجم: تعلق خاطری که تا همیشه هست

این هویت نباید تکه تکه بشود

احسان یزدیان؛ دارنده مدال برنز کشوری المپیاد کامپیوتر، رتبه 8 کنکور سراسری رشته ریاضی سال 1379، اکنون استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان است.

او نیز می‌گوید: از سال 1373 به عنوان دانش‌آموز راهنمایی وارد این مدرسه شدم و  سال 1379 فارغ التحصیل و سپس تحصیلات را در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شریف ادامه دادم.

یزدیان ادامه می‌دهد: در طی این سال‌ها محیط‌های مختلفی را تجربه کردم ولی نکته جالب این بود که کمتر مکانی را دیدم که دانش‌آموزان،  بعد از فارغ التحصیل شدن و گذشت حتی 10 سال، کماکان علاقمند به کار کردن برای مدرسه باشند. البته به صورت محدود مدارسی مثل مفید و علامه حلی که دانش‌آموزان علاقه به ادامه فعالیت داشته باشند، دیده شده است.

او دغدغه بچه‌ها در این مدرسه را مثال زدنی عنوان می‌کند و می‌گوید: بچه‌ها در این مدرسه بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان معلم، مشغول تدریس هستند. کسانی که شرایط شغلی موفقی بیرون از مدرسه دارند ولی کماکان علاقه به کار در مدرسه دارند. او از برگزاری هرساله مراسم در محرم، می‌گوید: "شاید چند صد نفر از شرکت کنندگان در مراسم از فارغ‌التحصیلان باشند، کسانی که ترجیح می‌دهند سالی یکبار برای مراسم محرم به فضای مدرسه بازگردند و در آن فضا نفس بکشند."

او این فضا را از دوران دانش آموزی برقرار می‌داند و می‌گوید: "دانش آموز راهنمایی بودیم و در دوره‌های المپیاد شرکت می‌کردیم؛ معلمان، فارغ التحصیلان مدرسه بودند و این مساله به ما جرات و جسارت می‌داد."

یزدیان، ادامه می‌دهد: این ارتباط مستمر فارغ‌التحصیلان با مدرسه و علاقمندی برای تداوم فعالیت‌های مدرسه را؛ برند سازی نام می‌دهم، که در این مدرسه صورت گرفته است. فارغ التحصیلان به این مدرسه علاقه دارند چون این مدرسه را صاحب برند می دانند و نه فقط مکانی که صرفا یک دوره چند ساله از تحصیل را  در آن گذرانده باشند.

فارغ التحصیل سال‌های دور دبیرستان شهید اژه‌ای؛ معتقد است "این مساله حتی در دانشگاه‌ها هم به این شکل دیده نمی‌شود و دانشجویان دانشگاه‌های مطرح در کشور، علاقه‌ای به بازگشت در آن محیط ندارند در صورتی که ما این تعلق خاطر را برای یک مدرسه می‌بینیم و این نشان، همان برندسازی مناسبی است که صورت گرفته و بین بچه‌ها و مدرسه ایجاد یک علقه عاطفی کرده است.

او با بیان اینکه نمی‌توان گفت این برند فقط معلمان مدرسه یا دانش‌آموزان هستند، گفت: این مساله شامل همه این فاکتورها به علاوه فاکتور مکان است. فاکتور مکان یکی از فاکتورهای مهمی است که در ساخت این برند موثر بوده است. یقین دارم اگر این فاکتور مکان از مدرسه قطع شود یک سری ارتباطات خواه ناخواه از این مدرسه قطع می‌شود. دلبستگی به مکان هم باعث جذب فارغ التحصیلان می‌شود.

یزدیان معتقد است: یک هویت برای ما وجود دارد به نام هویت راهنمایی و دبیرستان شهید اژه‌ای. این هویت نباید تکه تکه بشود. این هویت شامل فارغ‌التحصیلان، دانش آموزان، معلمان، مدیریت و مکان است مثل آدمی که دست دارد، سر دارد، پا دارد و نمی‌توان هر قطعه از آن را جدا کرد و اگر آن را تکه پاره کرد، از زندگی ساقط می‌شود. به همین دلیل است که اشتیاق به حفظ این هویت داریم تا یکپارچه حفظ شود.

دانش‌آموخته مکتب اژه‌ای ادامه می‌دهد: سیستم اداره جامعه؛ چه آنانی که مثل استانداری و آموزش و پرورش تصمیم‌گیر هستند و چه دیگران، بیایند این برند را ببینند وحتی از روی آن الگوبرداری کنند، ببینند  چه اتفاقی افتاده که در سایر مدارس و دانشگاه‌های ما نیست که اینگونه توانسته بین فارغ التحصیلان جا پیدا کنند و حالا بعد از گذشت سال‌ها، آنها پیگیر مسائل مدرسه هستند. تصمیم‌گران ببینند چه ظرفیتی وجود داشته که مدرسه شهید اژه‌ای، اینچنین به عنوان برند شاخص شده است.

بیشتر بخوانید
  • شنبه آخرین فرصت ثبت‌نام مدارس سمپاد/ تیزهوشان جذب می‌‌شوند نه درس‌خوان‌ها!

  • میزگرد| ناگفته‌هایی از رانت‌‌ها و آسیب‌‌های تنوع مدارس/عدالت توزیعی در مدارس سمپاد برقرار نیست

  • حذف مدارس "سمپاد" مغایر اصل 57 قانون اساسی

جو فرهنگی مدرسه مثال‌زدنی است

بندرت می‌توان جایی را پیدا کرد که اینگونه در دل فارغ التحصیل جا پیدا کرده باشد. حتی این مساله در فارغ التحصیلانی که در خارج کشور هستند نیز به وضوح به چشم می‌خورد  و این علقه را به مکان تحصیل دارند.نان

کیوان جباری؛ فارغ التحصیل سال 1374  از مدرسه شهید اژه‌ای. دارای کارشناسی ارشد پرتو پزشکی دانشگاه امیرکبیر، کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی از دانشگاه مانیتوبا کانادا، دکتری فیزیک پزشکی از دانشگاه مک گیل کاندا، استاد برتر دانشکده پزشکی 1396 و عضو هیئت علمی گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

او نیز سال‌ها دور از مدرسه بوده است اما همچنان از دغدغه خود می‌گوید" این مجموعه پس از سال‌ها تلاش و خون دل خوردن تعداد زیادی افراد دلسوز ایران شکل گرفته است. این مدرسه تاثیر مثبت زیادی در پرورش نوجوانان با استعداد و تاثیر گذار بر شهر اصفهان و کل کشور داشته است. جو فرهنگی مدرسه هم بدون شک عالی و حتی می‌توانم بگویم در ایران پیشتاز و مثال زدنی می‌باشد. حذف و محو کردن این مدرسه پس از 28 سال چیزی جز ضربه به فرهنگ و آموزش شهر اصفهان نیست.نان

احساس تعلق به مدرسه در تک‌تک فارغ‌التحصیلان دیروز و داشتن دغدغه در دانش‌آموزان امروز، موج می‌زند. احساس تعلق در آن دانش‌آموز قدیمی که حالا برای ادامه و پیشرفت در راهی که بنایش در مکتب شهید اژه‌ای نهاده شد به آن سوی مرزها سفر کرده است تا اویی که اکنون به نهاد آموزشی پا گذاشته است.

سمپاد، میراث فرهنگی نخبگان در سراسر کشور هستند

تورج حاج رحیمیان دانش آموخته دیگری است که کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه صنعتی مالک اشتر و دکتری مدیریت دارد.وی که سابقه مدیرکلی ثبت احوال استان اصفهان را در کارنامه دارد حالا بعد از سال‌های فارغ التحصیلی، دغدغه مدرسه شهید اژه‌ای را دارد. حاجی رحیمیان؛ هم از ضعف می گوید و هم قوت.

"یکی از نقاط ضعفی که در چارچوب این مدارس به چشم می‌آید توجه نکردن به تمام رشته‌ها است. توجه نشدن به رشته علوم انسانی است که این بی توجهی، خود را امروز در لایه های جامعه به نمایش می‌گذارد و این شکاف به وضوح دیده می‌شود.

حاجی رحیمیان، مدارس سمپاد را  برای دانش آموزان، خانه دومی می‌داند که نسبت به آن حس نوستالژیک دارند. مدارسی که حتی پس از گذشت سال‌ها از فراغت تحصیلی دانش‌آموزان خود، همچنان پایگاهی برای تبادل نظر و گردهمایی‌های نخبگانی است که زمان در این مدارس تحصیل کرده‌اند.

او می‌گوید: سمپاد، میراث فرهنگی نخبگان در سراسر کشور است و مدارسی همچون مدرسه شهید اژه‌ای؛ به نوعی برند و هویت فرهنگی دانش‌آموزان آن است که کم توجهی به این مدارس تاثیرات منفی بر سطح جامعه به جای خواهد گذاشت.

دانش آموخته دیروز سمپاد، با اشاره به اینکه درحال حاضر مدارس سمپاد جایگاه قبلی خود را از دست داده، گفت: با جابه جایی‌های مکانی این مدارس زمانی که با صرف آموزش و شیوه تدریس شود صرف انتخاب مکانی دیگر برای برپایی مدرسه می‌شود و سوی دیگر جابه جایی مکرر مکان مدرسه، حس تعلق خاطر و خاطرات دانش‌آموزانی که زمانی در این مدارس تحصیل کرده‌اند را خواهد گرفت.

فرزاد؛ نخستین مدال آور ایران در المپیاد جهانی کامپیوتر

بابک فرزاد، نابغه کامپیوتر ایرانی، هم‌دوره مرحوم مریم میرزاخانی و مرحوم رضا صادقی و نخستین مدال آور ایران در المپیاد جهانی کامپیوتر.

او نیز، دانش آموخته راهنمایی و دبیرستان شهید اژه‌ای اصفهان و از مدال آوران اولین دوره المپیاد کامپیوتر کشور در سال ١٣٧٣بود. دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر را در دانشگاه صنعتی شریف گذارنده بود و از دانشکده تورنتو کانادا موفق به اخذ دکتری شد؛ فرزاد، پست دکتری خود را نیز در دانشگاه مک گیل گذراند و استاد دانشگاه بروک کانادا شد.

دانش‌آموخته مدرسه راهنمایی و دبیرستان شهید اژه‌ای اصفهان و عضو تیم المپیاد کامپیوتر ایران اگر چه در خارج از ایران فعال اما او هم؛ دغدغه ایران داشت، دغدغه اصفهان و شهید اژه‌ای. فرزاد بعد از یک دوره تحمل بیماری در خارج از کشور درگذشت....

پرده ششم: بعضی این مسائل را به اختلاف و کشمکش تعبیر می‌کنند

مدیر امور حقوقی و املاک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این مساله، مربوط به سال‌های گذشته است که هر دو نهاد در حال جستجوی راه‌حل و پایان دادن به این اختلاف هستند.

آرش زاهد، در پاسخ به تسنیم که این مساله چندبار از سوی علوم پزشکی طی سال‌های مختلف مطرح شده، چرا با توجه به سند رسمی آموزش و پرورش، علوم پزشکی، مجدد دست به این اقدام زده است، گفت: چه سند آموزش و پرورش باشد و چه سند دانشگاه، هر دو به نام دولت جمهوری اسلامی است. یعنی بر ملکی که گفته می‌شود، زمین آموزش و پرورش است یا زمین دانشگاه؛ یک وحدت رویه‌ای وجود دارد. اینها همه اراضی دولت است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر موضوع، تشخیص و تعیین اولویت‌هاست. اینکه اگر بشود در جایی بهتر از این مکان،  فضایی بزرگتر و مناسب‌تر و با تکنولوژی امروز، نه تکنولوژی 30 سال پیش، یک مدرسه شهید اژه‌ای خیلی خوب ساخت و در اختیار آموزش و پرورش قرار داد و در مقابل این امکان برای دانشگاه علوم پزشکی فراهم بشود که بتواند فضای فیزیکی خود را در آن عرصه توسعه دهد، یک تصمیم درست و معقولی است. ضمن اینکه این حرف یک شبه و یکروزه اتفاق نمی‌افتد، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این فکر در واقع، صورت عمل بپوشد. موضوع این است که فقط یک دانشگاه اصفهان وجود دارد ولی در هر کوی و برزن، مدرسه می‌بینید.

زاهد در جوابی دیگر به این سوال که ولی هر کوی و برزن مدرسه شهید اژه‌ای نیست ادامه داد: مدرسه شهید اژه‌ای جزء ابنیه تاریخی نیست یک مدرسه‌ای است با 30 سال قدمت. چیزی نیست که ارزش تاریخی داشته باشد، بنا هم نیست از بین برود؛ بناست آن چیزی که مورد نظر و مورد توافق هر دو دستگاه است، ایجاد شود.

وی گفت: اختلافات دو دستگاه اجرایی زیر نظر مرجعی به نام حل اختلاف دستگاه‌های اجرایی در استانداری است و همانطور که استحضار دارید حل اختلافات بین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برعهده هیئت دولت است و سال‌ها پیش  هیئت دولت تصمیمی اتخاذ کرد که مراجعی در استانداری تشکیل و به اختلافات رسیدگی کند. این موضوع هم در اساس اختلاف نیست. در واقع این گفت‌وگوها، مبنای یک توافق است، توافقی که هنوز شکل نگرفته و نسبت به آن مذاکره انجام می‌شود.

مدیر امور حقوقی و املاک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: کار آموزش پرورش و دانشگاه هر دو، آموزش است. خروجی آن مدرسه و بقیه مدارس؛ می‌شود دانشجویی که مقصدش دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد:  ببینید؛ اصلا بنا نیست اینجا تخریب شود. ظاهرا بعضی در واقع با عدم درک صحیح از آنچه اتفاق افتاده است یک فضای صد درصد غیر واقعی از اوضاع ترسیم می‌کنند. هر مدرسه‌ای، افراد بسیار خوبی در آن تربیت شده‌است. بالاخره هرکسی که به مدارج عالی می‌‌رسد قطعا از مدرسه‌ای، سربلند کرده است. بحث ما هم درمورد مدرسه شهید اژه‌ای این است که دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی بر اساس طرحی که به تایید معاونت حقوقی رسیده، زمین‌های دانشگاه بین این دو دانشگاه تقسیم شده و ما در یک پردیس اشتراکی هستیم؛ دانشگاه علوم پزشکی دو راه دارد یا اینکه باید مثل دانشگاه تهران و یا  خیلی از دانشگاه‌هایی که دانشکده و ساختمان‌های‌شان در سطح شهر پراکنده است، باشد یا در همین مکان فعلی، دانشگاه را توسعه دهد.

مدیر امور حقوقی و املاک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می‌دهد: در اصفهان یک دانشگاه اصفهان است که مثل نگین در وسط شهر می‌درخشد. بحث ما این است که می‌خواهیم با همکاری دوستان در آموزش و پرورش و سایر بخش‌ها تلاش کنیم که این یکدستی دانشگاه اصفهان را حفظ کنیم. مثلا فردا بحث توسعه دانشکده دانپزشکی را نبریم طوقچی. در صورتی که یک منطقه در شهر، اسمش دانشگاه اصفهان است ما که نمی‌توانیم واقعیت را انکار کنیم؛ حالا در گوشه‌ای از آن،  مدرسه احداث شده است. این مدرسه هم فرض بفرمایید ساختمانی دارد که 10 سال دیگر، نیاز به تجدید بنا دارد؛ حالا یک تعداد آدم عاقل پیدا شده‌اند با طرح این موضوع که ما می‌آییم در یک منطقه مناسب با تکنولوژی روز با امکانات و مصالح بهتر مدسه‌ای بهتر از این خواهیم ساخت که وقتی آن را درست کردیم، این را جا به جا کنیم. افرادی صحبت‌هایی می‌کنند که گویا چند نفر جاهل تصمیم گرفتند. تا زمانی که آن جایگزین؛ از حیث وسعت، امکانات، مهندسی و معماری برتر و بالاتر نیست، این مدرسه جا به جا نمی‌شود. اگر چنین کاری بشود، بعد دانشگاه هم این امکان را پیدا می‌کند که به جای اینکه برود مثلا در پل سرهنگ، مرق و یا خورزوق پردیس احداث کند، این کار را در همان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی انجام دهد.

زاهد، افزود:  این یک فکر خردمندانه است که البته از ایده تا واقعیت، کیلومترها فاصله دارد. ولی بعضی دنبال غوغا‌سالاری و هیجان و خبرساختن هستند که دانشگاه علوم پزشکی، مدرسه اژه‌ای را بست و از این مدل بحث‌ها. اینها واقعا مهملات است. یک فرایند حقوقی و قانونی زیر نظر مرجع مربوط به این کار در استانداری به ریاست استاندار تفویض اختیار کردند و روی این موضوع بررسی می‌کنند.

زاهد، ادامه داد: رسانه‎‌ها نباید به دنبال یک خبر داغ با تیتر در صفحه اول باشد؛ باید روح خبرنگار و رسالت خبرنگاری را در نظر داشته باشید و اگر ابهامی هست با اطلاعات درست آن ابهام را برطرف کنید.  نه بناست دبیرستان اژه‌ای محو و نابود شود و نه اتفاق دیگری بیفتد.

مدیر امورحقوقی و املاک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در پاسخ به این سوال که فرایند را اینگونه تصور کنیم که چندسال دیگر اتفاق می‌افتد؛ اگر برفرض دانشگاه علوم پزشکی بخواهد زمینی را معوض در نظر بگیرد، زمین‌های مدنظر کجاست؛ مثلا همان مرق و خورزوقی هست که شما مثال می‌زنید؟، اظهار کرد: این موارد مثال بود؛ دانشگاه علوم پزشکی در چهارگوشه شهر، زمین‌های بسیار زیادی دارد، زمین‌هایی که اهداء و وقف آموزش شده است. در گوشه گوشه شهر، زمین‌های مناسبی داریم منتهی این باید بر اساس نظر کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و به طور خاص آموزش و پرورش استان؛ ارزیابی و مکان سنجی بشود.

وی در پاسخی دیگر به این سوال که تمام مدارس سمپاد در سطح کشور طبق تحقیقات در نقطه و موقعیت جغرافیایی خوبی از شهر واقع شده ‌و مدرسه شهید اژه‌ای هم از این قاعده مستثنی نیست، گفت:  اینجا اصلا موقعیت جغرافیایی خوبی ندارد و هیچ دسترسی خوبی در شهر ندارد. ما یک وضع موجود داریم، یک وضع مطلوب و باید تلاش کنیم  وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کنیم و تا زمانی که ضمانت‌های لازم برای تحقق این امر ایجاد نشود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

زاهد، ادامه داد: مگر رسالت دانشگاه، آموزش نیست؟ مگر رسالت آموزش و پرورش آموزش نیست؟ اینها دو انگشت یک دست هستند، زمین‌های ما و زمین‌های آنها ندارد. اینها زمین‌های دولت است که اسناد آن به نام جمهوری اسلامی صادر می‌شود.

مدیر امورحقوقی و املاک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در پاسخی دیگر به تسنیم که مدرسه شهید اژه‌ای هم یک هویتی مثل دبیرستان سعدی دارد، خاطرنشان کرد: مسلم است من هم دبیرستان ادب بودم، زمانی سازه آن دبیرستان استحکام لازم را نداشت و آنجا را تجدید بنا کردند و بخشی از آن در تعریض گذر خیابان افتاده است.

وی ادامه داد: عرض می‌کنم برای مقتضیات شهری و طراحی شهری یک سوم دبیرستان ادب در خیابان افتاده است، دبیرستان اژه‌ای که دیگر از مدرسه  ناطق و ادب بالاتر نیست.

زاهد در این باره که فارغ التحصیلان دبیرستان اژه‌ای معتقدند خروجی این مدرسه با سایر مدارس متفاوت است پس باید تصمیم بهتری برای آن گرفته شود، گفت: مگر این خشت و گل و منطقه جغرافیایی است که دانش‌آموز المپیادی بیرون می‌دهد؟یک ساختار فیزیکی قرار است در آینده از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شود و در  شرایط اقتصادی فعلی و با توجه به بحث بودجه، اعتبارات، این حرف‌، بیشتر شکل فانتزی و تا تحقق فاصله زیادی دارد اما این یک ایده معقول و قابل دفاع است که دانشگاه اصفهان یک دانشگاه و نگین است اما؛ ما می‌توانیم در هر گوشه شهر مدرسه داشته باشیم و باید داشته باشیم که پراکندگی جغرافیایی داشته باشد و دسترسی مردم به آن، آسان باشد. ولی دانشگاه یک دانشگاه است و باید کمک کنیم از چندپارگی وتفرق آن جلوگیری کنیم. فلسفه و ایده، این بوده است،  منتهی  اسباب و لوازم خیلی زیادی لازم داریم که فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک و حتی آینده نه چندان دور هم نمی‌توانم بگویم و حتما در آینده‌های دور این اتفاق،  ممکن است بیفتد و این موضوع  در حد ایده است و مذاکراتی در سطح کارشناسی و حقوقی صورت می‌گیرد و نه تصمیمی اتخاذ شده و نه حکمی صادر شده و نه چیزی به طور قطع و یقین مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: این یک امر طبیعی و متداول است، سال‌ها روی یک پروژه‌ای کار می‌کنند و در مطالعات تکمیلی به این نتیجه می‌رسند که صحیح نبوده مثل پروژه مسیر مترو و یا ملاحظه کنید در ساخت و تولید یک دارو؛  میلیون‌ها ‌دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و تحقیقات بعدی نشان می‌دهد که داروی اثربخش‌تری وجود دارد و یا حتی به جمع‌آوری از سطح بازار می‌رسد. هیچ چیز مطلقی در جهان  وجود ندارد،  همه چیز جنبه نسبی دارد. ما مسئول آن چیزی هستیم که تشخیص می‌دهیم و می‌فهمیم. ممکن است در آینده کسانی بیایند و تشخیص دیگری بدهند که با تشخیص فعلی متفاوت است. اصلا ممکن شرایط به گونه‌ای دیگر تغییر پیدا کند و بنابراین تصمیمات جدیدی مورد نیاز و اقتضاء باشد و بر اساس همین نسبیت است که ما امروز تصمیمی می‌گیریم و بعد از ما ممکن است تصمیم بهتری بگیرند.

پرده هشتم: اختلاف ممنوع

بدیهی است این حرکت اگر بر مدار منطق نباشد دودش به چشم نخبگان این سرزمین می‌رود...

نوجوانان دیروز و جوانان امروز اژ‌ه‌ای؛ هرکدام، برای خود مدیری منحصربه‌فرد شده‌اند، حالا فرقی نمی‌کند حوزه مدیریت‌شان در نصف جهان باشد یا نیمه دیگر آن. همین‌که اصول مدیریتی را آن‌گونه که هست پیاده می‌کنند، یعنی درس‌شان را خوب فراگرفته‌اند.

نوجوانان دیروز و جوانان امروز اژ‌ه‌ای؛ امروز مردانی شده‌اند که هنوز مأوای‌شان مکتب شهید علی‌اکبر اژه‌ای است. او که اعتقاد داشت؛ انقلاب زمانی می‌تواند تداوم داشته باشد که دارای تشکیلات منسجم باشد ...این انسجام باید مراقبت شود خواه در محیط مدرسه باشد خواه دانشگاه...قطعا وحدت رویه و رویکرد مثبت برای حل مشکل و رعایت جوانب می‌تواند بهترین نتیجه را به خروجی مثبت تبدیل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار